نویسنده: میثم سبحانی
// شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۱

بازی Machinarium از زمان انتشارش تا به امروز بیشتر از ۴ میلیون نسخه فروخته است

بازی Machinarium ساخته استودیو آمانیتا از آن جمله بازی‌های مستقلی است که در زمان انتشار بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت و جوایز بسیاری را از آن خود کرد. دیروز استودیو سازنده این بازی با انتشار عکسی از فروش ۴ میلیونی آن خبر داد. با زومجی و ادامه این خبر همراه باشید.

زمانی که بازی Machinarium در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار روی پلتفرم رایانه‌های شخصی عرضه شد، به خاطر معماهای سرگرم‌کننده و جلوه‌های بصری زیبا مورد تحسین و تشویق بسیاری قرار گرفت. از آنجایی که معمولا بازی‌های مستقل کوچکی همچون Machinarium با وجود دریافت نقدهای بسیار مثبتی از سوی منتقدین باز هم در کسب میزان فروشی مناسب شکست می‌خورند، در نتیجه شنیدن اینکه بازی Machinarium از زمان انتشارش تا کنون فروش خوبی داشته، بسیار دلگرم‌کننده است. استودیو آمانیتا دیزاین، توسعه‌دهنده Machinarium، اخیرا اعلام کرده که از زمان عرضه این بازی تا کنون بیش از ۴ میلیون نسخه از بازی را فروخته است. البته این میزان از فروش در واقع از مجموع فروش پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن ویتا و دستگاه‌های تلفن همراه به دست آمده است.

در اینفوگرافی جالبی که استودیو آمانیتا دیزاین در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده است این توسعه‌دهنده آمار و ارقام جالبی را درباره چگونگی فروش بازی در طول حیات خود منتشر کرده است. برای مثال Machinarium بیشترین فروش را روی پلتفرم رایانه‌های شخصی که پلتفرم اصلی این بازی در زمان عرضه آن بوده است، داشته است. به طوری که ۴۹ درصد کل درآمد بازی از پلتفرم PC (کاربران ویندوز، مکینتاش و یا لینوکس) و ۷ درصد از پلتفرم پلی‌استیشن 3 و ویتا بوده است و در نهایت ۴۴ درصد باقیمانده نیز سهم کاربران دستگاه‌های موبایلی است:

infograghy-machinarium

میزان پراکندگی خرید قانونی بازی Machinarium روی بستر تلفن‌های همراه نیز در نوع خود قابل ملاحظه است. به طوری که دستگاه‌های اپلی با سیستم عامل iOS بیشترین سهم از درآمد استودیو آمانیتا دیزاین را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود اینکه ۸۰ درصد از گوشی‌های موجود در جهان دارای سیستم عامل اندروید است، اما ۷۲ درصد از درآمد بازی Machinarium مربوط به سیستم عامل iOS است.

نکته جالبی که درباره اینفوگرافی بازی Machinarium وجود دارد و وب‌سایت Rock Paper Shotgun نیز به آن اشاره کرده، این است که آمار پلتفرم PC نشان می‌دهد که استودیو آمانیتا دیزاین درصد نامتناسبی از «فروش و درآمد» را از طریق سامانه «فروش مستقیم» وب‌سایت خود داشته است، این یعنی با وجود اینکه این استودیو فقط توانسته ۸ درصد از ۴ میلیون نسخه فروخته شده را از طریق وب‌سایت خود بفروشد، اما همین میزان فروش کم، ۲۷ درصد از درآمد کسب شده از پلتفرم PC را شامل می‌شود چرا که پول نسخه‌های فروخته شده از طریق وب‌سایت، مستقیما به جیب خود سازنده رفته است. در نتیجه به نظر می‌رسد اگر توسعه‌دهندگان مستقل به جای تکیه انحصاری به سامانه‌های توزیعی همچون پلتفرم Steam، بازی‌هایشان را از طریق وب‌سایت‌های خودشان بفروشند، ایده بهتری باشد چرا که اینگونه حاصل دسترنج خود را خودشان می‌برند و نه دیگران.

استودیو آمانیتا به غیر از Machinarium بازی‌های خوش‌ساخت دیگری نیز در کارنامه دارد که برخی از آن‌ها امتیازات خوبی را از جانب منتقدین دریافت کرده‌اند. Botanicula و Samorost 3 از این جمله‌اند. این استودیو هم‌اکنون نیز در حال کار بر روی بازی جدید خود با نام Chuchel است که توسط خالق Botanicula در حال طراحی است. علاوه بر موارد فوق، این استودیو به زودی بازی Machinarium را برای پلی‌استیشن 4 نیز عرضه خواهد کرد.

به نظر شما آیا بازی‌های دیگر این استودیو می‌توانند موفقیت بازی Machinarium را تکرار کنند؟

منبع: GameSpot


تهیه شده در زومجی