// شنبه, ۲ مرداد ۹۵ ساعت ۱۰:۲۸

تیم سویینی، یکی از بنیانگذاران و رئیس اپیک گیمز (Epic Games)، در حالی که هنوز هم انتقادهایی به سیاست‌های مایکروسافت (Microsoft) در قبال ویندوز دارد به خاطر چشم انداز پیش روی پلی‌استیشن نئو و ایکس‌باکس اسکورپیو هیجان زده است. با زومجی همراه باشید.

به نظر می‌رسد که دو پلتفرم پلی‌استیشن نئو و ایکس‌باکس اسکورپیو برای بر هم زدن چرخه‌ی سنتی عرضه‌ی کنسول‌ها و به طور بالقوه پایان دادن به آن طراحی شده‌اند و از نظر سویینی نیز چرخه‌ی سنتی عرضه‌ی کنسول‌ها مؤثر نبوده است. سویینی در ارتباط با بروزرسانی سخت افزارها در میانه‌ی نسل در مصاحبه با یوروگیمر گفته است:

من کاملاً از این خبر هیجان زده شده‌ام. این کار بهترین مزایای هر دو دنیا را به شما خواهد داد. [اول] اینکه چرخه‌ی بروزرسانی سخت افزاری پی‌سی که مردم را مطمئن می‌سازد همواره به بهترین و جدیدترین سخت افزارها و بازی‌ها دسترسی دارند و با گذشت ۷ سال از رده خارج نخواهند شد در کنار این واقعیت که سخت افزار واحدی وجود دارد که شما می‌توانید بخرید (یا شاید دو سخت افزار) و مطمئن باشید که همه‌ی بازی‌ها را اجرا خواهد کرد. من فکر می‌کنم که این پیکربندی‌ها برای بازیساز‌ها بسیار معقول است.

از نقطه نظر کسی که احوالات درونی این صنعت را می‌بیند، صنعت کنسول‌ها رشد خواهد کرد و اگر که مجبور نباشد تعداد کاربرانش را هر ۷ سال یک بار به صفر ریست کند، تعداد کاربران خودش را نیز بسیار بهتر حفظ خواهد کرد. این ایده که هر هفت سال یک‌ بار همه چیز را دور بریزیم و همه‌ی کارها را دوباره از نو انجام دهیم کاملاً دیوانه کننده است. و تمام کارهایی که اپیک گیمز در ارتباط با رویکرد جدید ما برای توسعه‌ی بازی‌ها انجام داده در خصوص ساختن بازی‌هایی است که مجبور نباشیم برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید به بازی تعداد کاربرهایمان را به صفر برگردانیم. این موضوع بازی‌های آنلاینی را شامل خواهد شد که قصد داریم در طول زمان از آنها حمایت کنیم.

شایعات در خصوص ایکس‌باکس اسکورپیو و پلی‌استیشن نئو از زمان برگزاری GDC امسال دهان به دهان شده‌اند، در حالی که برخی ویژگی‌های آنها در E3 امسال مشخص شدند. ایکس‌باکس اسکورپیو در اواخر سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد و به گفته‌ی مایکروسافت مشخصاتی را ارائه خواهد داد که به گفته‌ی مایکروسافت قوی‌ترین کنسول جهان را پدید خواهد آورد. سونی در این زمینه محافظه کارانه‌تر عمل کرده است. آنها وجود پلی‌استیشن نئو را پیش از برگزاری E3 تأیید کردند اما هنوز در خصوص جزئیات این کنسول صحبتی نکرده‌اند، هر چند اکنون تقریباً می‌دانیم که این کنسول قرار است چه کارهایی را انجام دهد.

xbox-one-project-scorpio-Sony 4K Neo Header

هر دو کنسول قصد دارند تا از مزیت‌های تلویزیون‌های 4K بهره‌مند شوند. این در حالی است که فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، تا جایی پیش رفته است که بیان کند افرادی که از تلویزیون‌های ۱۰۸۰p استفاده می‌کنند قادر نخواهند بود تمام مزیت‌های قدرت اضافه شده به ایکس‌باکس اسکورپیو را مشاهده کنند. آیا پشتیبانی از رزلوشن 4K مسیری درست برای پشتیبانی از این کنسول‌ها خواهد بود؟ تیم سویینی در این خصوص گفت:

رزولوشن 4K نیز مزیت‌هایی دارد. تلویزیون‌های 4K به طور غیر قابل باوری کیفیت بالایی دارند و در حال مقرون به صرفه شدن هستند، پس پشتیبانی از آنها خوب خواهد بود. اما کاربرهایی که تلویزیون‌های معمولی دارند، خیلی از آنها ترجیح خواهند داد تا از این قدرت محاسباتی ۳ تا ۴ برابری برای زیباتر کردن تعداد پیکسل‌های فعلی استفاده شود. من فکر می‌کنم که بازی‌ها مسیرهای متفاوتی را طی خواهند کرد. تحت هر شرایطی انتظار می‌رود کیفیت گرافیکی تمام بازی‌ها در نتیجه‌ی استفاده از این سخت افزارهای جدید با بهبودی ۳ برابری و یا بیشتر همراه باشند. حال اینکه این بهبود از طریق افزایش رزلوشن باشد یا ساختن پیکسل‌های زیباتر تصمیمی هست که باید برای هر بازی گرفته شود و بازی‌های متفاوت این تغییرات را به روش‌های مختلفی اعمال خواهند کرد.

با توجه به مشخصات سخت افزاریی که تا کنون دیده‌ایم، به نظر می‌رسید بیشترین افزایش کارایی پلی‌استیشن نئو و ایکس‌باکس اسکورپیو در پردازنده‌ی گرافیکی باشد تا توان پردازنده‌ی محاسباتی، حرکتی که از نظر سویینی منطقی است:

من فکر می‌کنم که کنسول‌ها در حالت تعادل باقی خواهند ماند. شما می‌توانید در برخی از بازی‌ها که الان بیشترین پیچیدگی را دارند ببینید که پردازنده‌ی محاسباتی مشکل چندانی برای پردازش این سناریوهای پیچیده ندارد. به عنوان یک بازیساز شما می‌توانید زمان بسیار بیشتری را برای بهینه کردن [کدها] برای پردازنده‌ی محاسباتی انجام دهید تا پردازنده‌ی گرافیکی. یگ پردازنده‌ی گرافیکی سخت افزاری پر قدرت برای انجام محاسبات موازی است، اگر که شما یک الگوریتم ثابت را به ما بدهید و بخواهید که آن را دو برابر سریعتر کنیم، کار زیادی از دست ما بر نخواهد آمد، شما می‌توانید یک سال را صرف کنید تا بازی را دو برابر سریعتر اجرا کنید. اگر که شما به اتفاقاتی که در این صنعت رخ می‌دهند توجه کنید مشاهده خواهید کرد که هنوز رشد کارایی پردازشی پردازنده‌های گرافیکی بیشتر از رشد کارایی پردازنده‌های محاسباتی است، این روندی است که من فکر می‌کنم ادامه خواهد داشت.

صرف نظر از موفقیت Unreal Engine 4 که اخیراً توسط حدوداً ۲ میلیون بازیساز استفاده می‌شود، سویینی دارای موقعیت بسیار خوبی است تا در خصوص برنامه‌های آینده‌ی سونی و مایکروسافت نظر دهد. در E3 امسال حدود ۸۰ بازی از موتور بازیسازی اپیک استفاده می‌کردند، از جمله بازی‌هایی مانند We Happy Few ،Sea of Thieves ،Scalbound و Eve Valkyrie که سبک‌های متفاوتی دارند. سویینی گفت:

در حدود ۳ سال پیش ما ۱۰/۰۰۰ کاربر داشتیم. ۱۸ ماه پیش ما در حدود ۱۰۰/۰۰۰ کاربر را از طریق برنامه‌ی اشتراک ماهیانه جذب کرده بودیم. تقریباً تمام آن ۲ میلیون کاربر در ۱۵ ماه گذشته جذب شده‌اند. این رشد بسیار سریع رخ داده و بسیار تازه است.

این رشد از بهترین رؤیاهای ما نیز فراتر رفته است، نه تنها این رشد به تجارت ما صدمه‌ای نزده است بلکه بخش بسیار بزرگی از این شرکت‌ها بدون هیچ تلاشی از سمت اپیک گیمز از سرویس‌های ما استفاده می‌کنند و حتی تا زمانی که آنها ساخت بازی‌های بعضاً بزرگشان (AAA) را آغاز نکرده بودند، ما نمی‌دانستیم که آنها وجود دارند. اینها پروژه‌هایی هستند که ما حتی نمی‌دانستیم وجود دارند و فقط وقتی متوجه آنها می‌شدیم که کسی به ما اطلاع می‌داد و در صورتی که شما مجبور بودید با ما تماس بگیرید و با مسئولین بخش فروش ما صحبت کنید چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.

خود سویینی اوایل امسال پس از انتشار یک مقاله‌ی آتشین در وب سایت گاردین (The Guardians) در سر تیتر اخبار قرار گرفت. وی در آن مقاله در ارتباط با هدف پلتفرم جهانی ویندوز (Universal Windows Platform)  که به اعتقاد وی می‌تواند به انحصار طلبی مایکروسافت در توسعه‌ی بازی‌ها برای پی‌سی منجر شود، صحبت کرده بود.

من هنوز هم از این بابت نگران هستم. من فکر می‌کنم که ویندوز 10 با معیارهای زیادی یک سیستم عامل عالی است، و این هم عالی است که مایکروسافت فروشگاه خودش را راه انداخته است و یک گزینه‌ی جایگزین دیگر برای فروش بازی‌ها ایجاد کرده و این نیز بسیار عالی است که تمام بازی‌های آنها از هر دو پلتفرم ایکس‌باکس و پی‌سی پشتیبانی می‌کنند، آنها مشغول انجام کارهای مثبت بسیار زیادی هستند. اما نگرانی من همچنان این است که مایکروسافت این امکان را دارد تا از قدرت خودش برای انحصار طلبی و محدود کردن مصرف کنندگان به فروشگاه خودش استفاده کند و نگذارد آنها از دیگر فروشگاه‌های رقیب خرید کنند. مایکروسافت صحبت‌های زیادی در این خصوص کرده است، اما آنها تعهدی نداده‌آند که ویندوز را به صورت یک پلتفرم باز نگه دارند، آنها اقداماتی انجام داده‌اند که اجازه می‌دهد به سادگی تمام صنعت پی‌سی را مسدود کنند. آنها تنها با فشار چند دکمه در سیستم عاملشان می‌توانند مانع از نصب شدن برنامه‌های دیگران از دیگر فروشگاه‌ها شوند. من همچنان در خصوص این احتمال نگران هستم، اما من به طور کلی منتقد مایکروسافت نیستم.

universal-windows-platform

آیا سویینی هنوز هم در خصوص این مشکل به طور فعال با مایکروسافت گفتگو می‌کند؟ و آیا آنها به ارائه‌ی یه نتیجه قانع کننده نزدیک‌تر شده‌اند؟

[صحبت‌های ما] ادامه دارد، و من سپاسگزارم که آنها همیشه می‌خواهند درباره‌ی این مسائل صحبت کنند. چیزی که ما واقعاً می‌خواهیم ارائه‌ی تعهدی است که بیان کند چنین اتفاقی رخ نخواهد داد تا ما با این اطمینان که در آینده از این فن‌آوری‌ها علیه خودمان استفاده نخواهد شد، خودمان را با این فن‌آوری‌های جدید تطبیق دهیم.

آنها یک شرکت بزرگ هستند، بیشتر کارکنان آنها نیات خوبی دارند اما آنها همچنان عقیده دارند که باید امکان استفاده از اینگونه گزینه‌ها را داشته باشند، بخصوص در مورد یک چنین تکنیک‌هایی، که کاربردی ناعادلانه از قدرت انحصاریی است که در اختیار دارند. در حالی که آنها به طرز درستی توانسته‌اند انحصار بازار پی‌سی را با استفاده از سیستم عامل ویندوز در اختیار بگیرند، اما نتوانسته‌اند از طریق رقابت عادلانه همین موفقیت را در بخش‌های دیگر تکرار کنند، مانند توزیع نرم افزار و تجارت درون نرم افزاری.

این در حالی است که از نظر فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، مایکروسافت در کنفرانس Build 2016 به تمام سؤالات و نگرانی‌های سویینی پاسخ داده است. وی پیش‌تر در مصاحبه با وب سایت ونچربیت (Venturebeat) گفته بود:

اول از همه او می‌خواست که ما در بیانیه‌ای عمومی بگوییم ویندوز یک پلتفرم توسعه‌ی باز است. او احساس می‌کرد که اگر ما چنین حرفی را به طور عمومی بیان کنیم بسیار مهم خواهد بود. تری مایرسون، رئیس اجرایی گروه ویندوز و سخت افزارهای مایکروسافت، درست در ابتدای کنفرانس Build 2016 این حرف را زد، رئیس ویندوز. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، و من نیز این حرف را تکرار کردیم.

آنها همچنین در همان کنفرانس نشان دادند که می‌توان برنامه‌ها را بدون نیاز به فروشگاه ویندوز 10 نصب و توزیع کرد. آنها همچنین دو بازی Age of Empires و The Witcher 3 را نیز در حالی که به یک اپلیکیشن ویندوزی تبدیل شده بودند و از سرویس‌های استیم ورکز (Steamworks) استفاده می‌کردند نمایش دادند.

منبع: Eurogamer و Venturebeat

تهیه شده در زومجی
کاراکتر باقی مانده