نویسنده: محسن بیگی نیا
// شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۳

سازنده بازی DOOM: استفاده از DirectX 12 به جای Vulkan عاقلانه نیست

اکسل نایتینگ، مهندس برنامه نویسی استودیو اید سافتور (id Software)، ضمن گفتن اینکه دایرکت‌ایکس 12 (DirectX 12) هیچگونه برتری مشخصی نسبت به ولکان (Vulkan)  ندارد، برخی سیاست‌های مایکروسافت (Microsoft) در قبال پی‌سی گیمینگ را نیز زیر سوال برد. با زومجی همراه باشید.

اید سافتور، یکی از زیر مجموعه‌های کمپانی بتسدا (Bethesda)، چندی پیش پشتیبانی رابط برنامه‌نویسی (API) ولکان را برای DOOM عرضه کرد، اما همچنین برای مخاطبانشان در رسانه‌های جمعی که می‌خواستند اطلاعات بیشتری در خصوص اقدامات این استودیو داشته باشند توضیحات بیشتری ارائه داد.

بر اساس گفته‌های اکسل نایتینگ، انتخاب دایرکت‌ایکس 12 به جای ولکان «واقعاً با عقل جور در نمی‌آید.» نایتینگ اعتقاد دارد که ویندوز 7 برای بازیسازها و ناشرین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این سیستم عامل به دلیل اینکه دایرکت‌ایکس 12 تنها از ویندوز 10 پشتیبانی می‌کند از دسترس خارج شده است.

رابط وولکن

نایتینگ همچنین گفته است که یکی از برجسته‌ترین مزیت‌هایی که ادعا می‌شود دایرکت‌ایکس 12 از آن برخوردار است، یعنی ساخت یکباره‌ی بازی و سپس اجرا کردنش روی ایکس‌باکس وان و ویندوز 10، بحث برانگیز است؛ چرا که این دو پلتفرم بسیار با هم متفاوت هستند و به دو مسیر کد نویسی جدا از یکدیگر نیاز دارند.

علاوه بر این نایتینگ هنگام صحبت در خصوص کارایی آنها گفت که فکر می‌کند ولکان مزیت‌های یکسانی را در مقایسه با دایرکت‌ایکس 12 ارائه می‌دهد، پس بسیاری از قابلیت‌هایی که تصور می‌شود انحصاری دایرکت‌ایکس 12 هستند در واقع منحصر به آن نیستند. این اولین باری نیست که یک بازیساز پرطرفدار شروع به صحبت می‌کند و اتهام‌هایی را به سیاست‌های مایکروسافت در قبال پی‌سی گیمینگ وارد می‌کند. تیم سوینی، رئیس اپیک گیمز (Epic Games)، نیز در گذشته گفته بود که فروشگاه ویندوز (Windows Store) و پلتفرم جهانی ویندوز (UWP) صنعت بازی را در معرض خطرهای جدی قرار خواهند داد.

نظر شما در خصوص ادعاهای نیاتینگ و مقایسه‌ی APIهای دایرکت‌ایکس 12 و ولکان چیست؟

منبع: Gamepur


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده