نویسنده: محسن بیگی نیا
// شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۳

PewDiePie به ادعای تبلیغ غیر شفافش برای بازی Shadow of Mordor پاسخ داد

فلیکس جلبرگ، با نام مستعار PewDiePie، در ویدئویی که منتشر کرده مدعی شده است که وی در زمان تبلیغ بازی Middle-earth: Shadow of Mordor  کار اشتباهی انجام نداده و به پشتیبانی مالی برادران وارنر (Warner Bros) از این ویدئو اشاره کرده است. با زومجی همراه باشید.

یک چهر‌ه‌ی محبوب دنیای بازی‌های ویدئویی در یوتیوب (Youtube) که اسم خودش را در شکایت فدرال علیه تبلیغات فریبنده مشاهده کرده بود، چهارشنبه‌ی گذشته به این موضوع واکنش نشان داد و مدعی شده در حالی که وی به درستی در مورد پشتیبانان این ویدئو اطلاع رسانی کرده است، رسانه‌ها او را ناعادلانه با این جنجال مرتبط کرده‌اند. فلیکس جلبرگ، ملقب به PewDiePie، در ویدئوی خودش گفته است:

تعداد زیادی از افرادی که در ویدئو برنامه اجرا می‌کنند در این برنامه حمایتی حاضر بوده‌اند. اما از آنجایی که نام من بزرگترین اسم در میان آنها است، نام من تنها اسمی است که در خبرها به چشم می‌خورد.

جلبرگ یکی از چندین نمایش‌ دهنده‌ی یوتیوب است که برای تبلیغ بازی Middle-earth: Shadow of Mordor  روی یوتیوب با برادران وارنر همکاری کرده است. او تنها کسی بوده که در گزارش کمیسیون تجارت فدرال (FTC) ایالات متحده و خبر حل و فصل این مشکل با کمپانی مذکور به نامش اشاره شده است. بیانیه‌ی FTC، که از وی تحت عنوان «PewDiePie به شدت پر طرفدار» یاد کرده، اشاره کرده بود که ویدئوی او از بازی Shadow of Mordor به تنهایی نظر ۳/۷ میلیون بازدید کننده را به خود جلب کرده است.

جلبرگ ادعا کرده است که او رابطه‌اش با وارنر را در بخش نوشتاری «درباره» ویدئو در یوتیوب مشخص کرده است، علی رغم اینکه در آن زمان انجام این کار ضرورت قانونی نداشته است. در هر صورت جلبرگ اینطور استنباط کرده که وارنر مسئول سو‌رفتار ادعا شده از طرف FTC ایالات متحده است و هر نوع تحریم احتمالی باید آنها را هدف بگیرد و نه وی را.

در بسته‌ی الحاقی Lord Of The Hunt، ارک‌ها هم سوار غول‌های بزرگ می‌شوند

شکایت FTC گفته است که وارنر به جلبرگ و دیگر «تأثیر گذاران» یوتیوب مجموعا هزاران دلار پرداخت کرده است و نسخه‌های کپی بازی را پیش از موعد مقرر در دسترس آنان قرار داده است تا برای آن تبلیغات مثبت کنند. FTC گفته است که هر گونه بی پرده گویی که در این خصوص صورت گرفته در بخش توضیحات ویدیو آمده است که در نگاه اول به اندازه‌ی کافی قابل تشخیص نبوده‌اند و این با توجه به استانداردهای آنها فریب کاری بوده است.

جلبرگ گفته است که، از آن زمان تا کنون او بخش اولیه‌ی ویدئو‌های تبلیغاتی را برای اشاره به تبلیغاتی بودن ویدئو اختصاص می‌دهد. وی همچنین ادعا کرده است که پیش از سال ۲۰۱۵ وی مجبور نبوده یک چنین توضیحاتی را در ویدیوها به کار بگیرد و اشاره کرده است که ویدیوی Shadow of Mordor در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است. وی گفته است:

بله، من می‌توانستم در ویدیو بهتر به این موضوع اشاره بکنم (در سال ۲۰۱۴). من می‌توانستم آن را در بالای تصویر بگذارم. پس اساسا، تمام این مقاله‌های خبری از من به عنوان یک طعمه برای افزایش کلیک‌های سایتشان استفاده می‌کنند، نام من را ننگین می‌کنند، در حالی که من هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ام.

توافق حل و فصل مشکلات بین FTC و وارنر، این شرکت را موظف کرده است تا مبلغان خودش را مطابق با قوانین بی پرده گوئی FTC «زیر نظر گرفته و آموزش دهد» و اطمینان حاصل کند که از آنها پیروی می‌شود. در این بیانیه هیچ صحبتی از تحریم مالی نشده است. جلبرگ در پایان اظهاراتش خودش را قربانی شهرت معرفی کرده و گفته است در مساله‌ای درگیر شده که مسوولش نبوده:

اگر که من کار اشتباهی انجام دادم، باید تقاص آن را نیز بپردازم.  در این مورد خاص، فکر نمی‌کنم که هیچ کار اشتباهی انجام داده باشم.

به نظر شما حق با PewDiePie است یا خیر؟

منبع: Polygon


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده