نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۵

آشنایی با سیستم خنک کننده لپ تاپ های گیمینگ MSI

وجود یک سیستم خنک‌کننده خوب در یک لپ تاپ مخصوص بازی، باعث می‌شود تا هم عمر قطعات افزایش پیدا کند و هم اینکه گیمر بدون نگرانی از داغ شدن لپ‌تاپ خود، ساعت‌ها مشغول بازی کردن شود. لپ‌تاپ‌های MSI هم از خنک کننده‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

با پیشرفت فناوری و قطعات سخت‌افزاری، یکی از مسایلی که اهمیت خیلی زیادی پیدا کرده است، وجود یک خنک‌کننده مناسب برای انتقال صحیح حرارت تولید‌شده از درون سیستم به فضای بیرونی است. این مساله در سیستم‌های خانگی (PC) راه‌حل به مراتب ساده‌تری دارد و به دلیل فضای زیادی که در داخل کیس وجود دارد، به لطف طراحی درست کیس و با استفاده از فن‌های متنوع می‌توان دمای قطعات سخت‌افزاری را به حداقل رساند.

اما این مسئله در لپ‌تاپ‌ها به دلیل نبود فضای کافی، کمی دشوار است. به همین دلیل هم از دیرباز لپ‌تاپ‌ها با مشکل گرم شدن قطعات در اثر استفاده مداوم دست و پنجه نرم می‌کنند و همین امر، باعث کاهش عمر آن‌ها می‌شود. در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، معمولا از بهترین نوع خنک کننده‌ها استفاده می‌شود که هم باید دمای قطعات سخت‌افزاری را به بیرون منتقل کنند و هم اینکه در حین کار، صدای زیاد و آزار‌دهنده‌ای تولید نکنند.

کمپانی MSI به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های ساخت لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، در محصولات جدید خود از یک فناوری به اسم Cooler Boost 3 به منظور دفع حرارت قطعات استفاده کرده است. از آنجایی که در لپ‌تاپ‌های این کمپانی از جدید‌ترین و قوی‌ترین کارت‌های گرافیک و پردازنده‌ها استفاده می‌شود، وجود خنک‌کننده قوی امری ضروری است و فناوری مذکور، باعث می‌شود تا امر خنک‌کنندگی با کم‌ترین صدای ممکن انجام شود.

ption id="attachment_144572" align="aligncenter" width="815"]فناوری Cooler Boost 3 مکانیزم دفع حرارت در لپ‌تاپ‌های گیمینگ MSI

در لپ‌تاپ‌های جدید MSI مثل GT 72 Dominator، از مجموع ۶ هیت‌پایت و دو فن بر روی پردازنده و کارت گرافیکی استفاده شده است. این فن‌ها در حالتی که سیستم مجبور به پردازش‌های سنگین نیست، عملکرد تقریبا بدون صدایی دارند و لپ‌تاپ گرمای خاصی تولید نمی‌کند. در پردازش‌های سنگین مثل زمانی که بازی‌های ویدیویی را اجرا می‌کنید، این فن‌ها هم فعالیت خود را آغاز می‌کنند تا دمای سیستم هرگز از حد معینی بالاتر نرود. با این حال MSI یک کلید اختصاصی هم برای فناوری Cooler Boost 3 و بوست فن‌ها در نظر گرفته که با زدن آن، هر دو فن به طور همزمان حرارت منتقل شده توسط هیت پایت‌ها را از طریق دو دریچه‌ای که بر روی بدنه لپ‌تاپ تعبیه شده، به بیرون هدایت می‌کنند و دمای قطعات داخلی را در حدی کاملا متعادل نگه می‌دارند.

فناوری Cooler Master 3

فعالیت همزمان دو فن معمولا باید باعث ایجاد صدای بسیار زیادی شود که گاها می‌تواند آزار‌دهنده باشد. ولی در لپ‌تاپ‌های MSI به دلیل استفاده از قطعات با کیفیت، فن‌ها با کم‌ترین صدای ممکن کار می‌کنند و این یک مزیت بزرگ برای محصولات کمپانی ام‌اس‌آی در مقایسه با دیگر لپ‌ تاپ‌ های مناسب بازی است. نسل سوم فناوری Cooler Boost همچنین عملکرد بسیار بهینه‌تری در مقایسه با نسل‌های پیشین خود دارد و گیمر را از داشتن یکی از بهترین تکنولوژی‌های خنک‌کنندگی در لپ‌تاپ خود آسوده خاطر می‌کند.

تهیه شده در زومجی با استفاده از سایت رسمی MSI


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده