// پنجشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۳

دروازه ورودی به سوی God of War - آشنایی با ۹ دنیای افسانه‌های نورس

حال که با برخی از خدایان اسکاندیناوی آشنا شدیم، نوبت به آشنایی با دنیای نورس می‌رسد. دنیایی که روی یک درخت عظیم سوار شده است. با زومجی همراه باشید.

yggdrasilپس از آشنایی با خدایان نورس، حال بهتر است با دنیای افسانه‌های نورس آشنا شویم. در اسطوره‌شناسی نورس، دنیای این افسانه‌ها به صورت یک درخت پیکربندی شده است. این درخت که به درخت دنیا معروف است، ایگدراسیل نام دارد. این درخت عظیم که در مرکز جهان قرار دارد، ۹ دنیای نورس را به یکدیگر متصل می‌کند. در این مقاله به معرفی مختصری از این ۹ دنیا می‌پردازیم. همچنین سعی می‌کنیم تا با برخی از موجودات این ۹ قلمرو آشنا شویم.

البته قبل از هرچیز لازم به ذکر است که بسیاری از منابع این افسانه‌ها قبل از عصر وایکینگ‌ها نوشته شده‌اند و در همین هنگام و در بینابین جنگ‌های مختلف نیز از بین رفته‌اند. این منابع باقی مانده نیز توسط راهب‌های مسیحی اسکاندیناوی بازنویسی شده است. اگر این منابع در جنگ‌های مختلف نابود نمی‌شد، مطمئنا اطلاعات بسیار بیشتری از خدایان، دنیاها و مخلوقین این افسانه داشتیم.

تمام دنیاهایی که در در درخت جهان یا ایگدراسیل وجود دارند، از طریق انشعابات مختلف که همان شاخه‌ها و اجزای درخت تشبیه شده‌اند، به یکدیگر متصل هستند.

دنیای فوقانی

asgard

آسگارد «Asgard»

آسگارد در بالاترین بخش درخت جهان قرار دارد و تمام خدایان آسیر در این قسمت ساکن هستند. اودین و همسر او فریگ نیز رهبر تمام آسگارد به شمار می‌روند. بیشتر خدایان نورس، مکان مخصوص به خود را در آسگارد دارند. در افسانه‌شناسی‌های نورس، اسگارد به عنوان یک قلمرو باعظمت و باشکوه تعریف شده است. جایی که برج‌های بلند مخروطی شکل دارد و تمام شهر توسط نقره و طلا پوشیده شده است. این شهر توسط جنگل‌های افسونگر و عمیق، رودخانه‌ها و دریاها محاصره شده است و در دل آن‌ها انواع و اقسام مخلوقات عجیب و شگفت‌انگیز زندگی می‌کنند. این مخلوقات شباهت زیادی به موجودات روی زمین دارند. موجوداتی مانند سگ، گربه، اسب که البته شکل و شمایل آن‌ها با تخیلات در هم آمیخته شده است. در کنار آن‌ها، جانورانی خطرناک و اهلی وجود دارند که اصلی‌ترین آن‌ها اژدهایان و تعداد بسیار وسیعی از مارهای عظیم و هیولاهای دریای هستند. از بخش‌های مهم آسگارد می‌توان به تخت پادشاهی اودین که هیلیوزکیافت نام دارد اشاره کرد. اودین قادر است از این دالان تمام ۹ قلمرویی که در درخت جهان وجود دارند را نظاره کند. تنها فریگ و فریر قادر به استفاده از این بخش در کنار اودین هستند. دیگر تالار بزرگی که در اسگارد وجود دارد، مربوط به ثور می‌شود و به تالار رعد و برق مشهور است. اما دو بخش بسیار مهم دیگر والهالا و فولک‎ونگر نام دارند. فولک‌ونگر زمینی بسیار بزرگ برای نیمی از سربازان و جنگجویانی است که در جنگ کشته می‌شوند. این بخش از آسگارد را فریا، الهه عشق رهبری می‌کند. اما مهم‌تر از این مکان، والهالا نام دارد. مکانی باشکوه که جایگاه خدایان و جنگجویانی است که با شهامت جان خود را از دست می‌دهند که همچنین اودین این مکان را رهبری می‌کند. اما در بین این بخش‌های مختلف، پل رنگین‌کمان بیفروست جزو اصلی‌ترین بخش‌های آسگارد به شمار می‌رود. این پل که توسط هایمدال، خدای روشنایی نگهبانی می‌شود، تنها راه آسگارد به دیگر دنیاها است.

وان‌هایم «Vanaheim»

وان‌هایم در بخش شمال غربی درخت دنیا قرار دارد و سکونت‌گاه خدایان ونیر به شمار می‌رود؛ خدایانی صلح طلب و قدرتمند در امور حاصلخیزی دنیا. البته وان‌هایم را باید خانه سابق خدایان ونیر بدانیم. همان‌طور که پیش از این خواندید، جنگی بین دو قبیله خدایان آسیر و ونیر شکل گرفت که نتیجه آن صلح بین این دو خدایان بود. بنابراین، این دو قبلیه با یکدیگر ادغام شدند و اکثر آن‌ها نیز خانه‌هایی در آسگارد ساختند. وان‌هایم همانند آسگارد قلمرویی بسیار باشکوه و عظیم است و جنگل‌هایی بسیار وسیع و دریاهایی عمیق دارد.

alfheim

اسوارتالف‌هایم «Svartalfaheim»

اسوارتالف‌هایم به معنای دنیای الف‌های سیاه یا الف‌های سیاه‌چرده است و درست بر اساس همین نام، الف‌های سیاه در این منطقه زندگی می‌کنند. این منطقه که در شمال شرقی ایگدراسیل قرار دارد، دارای پوششی جنگلی است که احتمالا محیطی تاریک‌تر از دیگر قسمت‌های شمال ایگدراسیل دارد. الف‌هایی که در این بخش زندگی می‌کنند هرگز طاقت تحمل روشنایی روز را ندارند. به همین علت تاریک‌ترین قسمت جنگلی درخت جهان را برای زندگی انتخاب کرده‌اند و به نظر می‌رسد دشمنان خوبی برای کریتوس باشند.

آلف‌هایم «Alfheim»

این بخش در غرب درخت جهان قرار دارد و سکونت‌گاه اِلف‌های روشنایی است. الف‌های روشنایی برترین افسونگران ۹ دنیا هستند. اطلاعات خیلی زیادی از این بخش در دسترس نیست. اما این الف‌ها، درست همان الف‌هایی هستند که در داستان‌های تخیلی ریز و درشت با آن‌ها رو به رو شده‌ایم. مهم‌ترین حضور این الف‌ها را می‌توان در داستان‌های جی. آر. آر تالکین فقید دانست. داستان ارباب حلقه و بسیاری دیگر از بازی‌ها و کتاب‌ها که الف‌ها در آن‌ها یکی از مهم‌ترین نژادها محسوب می‌شوند.

دنیای میانی

Gow

میدگارد «Midgard»

میدگارد به معنای قلمرو یا ناحیه میانی است و در مرکز درخت جهان قرار دارد. این بخش از دنیا مکان اصلی انسان‌های فانی به شمار می‌رود. این منطقه با این‌که مکانی برای انسان‌های عادی است، اما به دلیل این که در مرکز درخت جهان قرار دارد، انواع و اقسام نژادهای دیگر در آن در رفت و آمد هستند. هیولاها، غول‌ها و اژدهایان و بسیاری دیگر. به احتمال زیاد، میدگارد همان جایی است که در تریلر بازی God of War کریتوس در آن قرار داشت.  دور تا دور میدگارد توسط اقیانوس پوشیده شده است و مار عظیم‌الجثه یورمانگاندر در آن آب‌ها حرکت می‌کند. این منطقه جایی است که خدایان با کشتن یمیر، پدر تمام غول‌های یخی، از پیکر بی‌جان  او جهان را به وجود آوردند. یمیر غولی به شدت عظیم‌الجثه بود که خدایان از گوشت او زمین، از استخوان او کوه‌ها و از خون آن دریاها را به وجود آوردند. گیاهان و درختان از موهای یمیر به وجود آمد و مغز او ابرها را خلق کرد. در نهایت میدگارد، از اجزای بدن یمیر به به وجود آمد. میدگارد در جنگ راگناروک، توسط مار عظیم رومانگاندر به کلی نابود می‌شود.

Nidavellir

دنیای زیرین

یوتون‌هایم «Jotunheim»

یوتون‌هایم در بخش شرقی درخت جهان قرار دارد. این بخش سکونت‌گاه غول‌های بزرگ سنگی و یخی است. این مکان به شدت سرد، پوشیده از یخ و برف و دارای کوه‌های بسیار مرتفع است. همچنین جنگل‌های تاریک وانبوه از دیگر قسمت‌های یوتون‌هایم به شمار می‌روند. یوتون‌هایم توسط یکی از ترسناک‌ترین غول‌ها به نام ثریم رهبری می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های ۹ دنیا در این منطقه قرار دارد. این قلعه آن قدر بزرگ است که نوک آن در آسمان به سختی قابل مشاهده است. اما مهم‌ترین تاریخچه این سرزمین، تولد لوکی، خدای شرارت در این منطقه است.

نیداولیر «Nidavellir»

نیداولیر را غارهای بسیار بزرگ و طولانی از جنس سنگ تشکیل داده‌اند. در این مکان، موجودات کوتوله و ریشویی که آن‌ها را با نام دوارف‌ می‌شناسیم زندگی می‌کنند. این غارها به قدری بزرگ هستند که فقط دوارف‌ها در آن گم نمی‌شوند. البته لازم به ذکر است نیداولیر معمولا در کیهان‌شناسی نورس جزو ۹ دنیا محسوب نمی‌شود. اما به علت موقعیت مکانی آن، بعید نیست کریتوس سری به آن‌جا بزند! دوارف‌ها استاد فلزکاری هستند. دو نفر از اعضای آن‌ها به نام‌های بروک و ایتری هدایای خارق‌العاده‌ای  برای خدایان ساخته‌اند. به طور مثال بزرگترین کشتی دنیا که متعلق به فریر بود و همچنین گراز طلایی به دست این دو ساخته شد. آن‌ها مهم‌ترین  دارایی‌های اودین، همان حلقه طلایی و آن نیزه قدرتمند را خلق کردند. برای سیف، همسر ثور، کلاه گیس طلایی و در نهایت برای ثور، چکش بی‌نهایت قدرتمندش را خلق کردند. همچنین آن ریسمان‌های ابریشمی که فنریر، گرگ عظیم‌الجثه را با آن به بند کشیدند، توسط این نژاد ساخته شده است.

هل‌هایم «Helheim»

هل‌هایم پایین‌ترین طبقه درخت جهان و قلمرو دنیای مردگان است. هوای گرگ و میش همیشگی آن و حضور ارواح انسان‌های فانی و خدایان شاید جذاب‌ترین بخش برای حضور کریتوس باشد. این بخش نه سمتی برای موجودات و مخلوقین شیطانی است و نه از خدایان فرمان‌برداری می‌کند. به علت موقعیت مکانی هل‌هایم، حتی خدایان نیز بعد از مرگ قادر به ترک این مکان نیستند. افرادی که به علت ترس، گناه و مریضی جان خود را از دست می‌دهند، به هل‌هایم منتقل می‌شوند و افراد شجاع نیز به والهالا سفر می‌کنند. هل‌هایم توسط ملکه‌ای به نام هل، دختر لوکی اداره می‌شود و قدرت او در این مکان بسیار زیاد است. این مکان تاریک، خاکستری، تهی و غم‌افزا است.

muspelheim

نیفل‌هایم «Niflheim»

نیفل‌هایم که به معنای قلمرویی از مِه است، به عنوان یکی مه‌آلودترین، تاریک‌ترین و سردترین بخش‌های درخت دنیا شناخته می‌شود. این مکان با سرما و تاریکی بی‌پایان خود، یک قلمرو تلخ از رسوایی‌ها، شیطان‌ها، مردگان، ارواح  فانی انسان‌های بد اندیش و بسیاری از مخلوقات ترسناک است. از نیفل‌هایم در کیهان‌شناسی نورس، به عنوان مکانی فوق‌العاده سرد با شب‌های بی‌پایان یاد شده است. ارواح در این مکان سخت‌ترین بلاها سرشان می‌آید و همیشه در حال شکنجه شدن هستند. نیفل‌هایم خانه سابق غول عظیم یمیر و خالق تمامی غول‌های دیگر بوده است. در برخی منابع، نیفل‌هایم و هل‌هایم را یک دنیای واحد در درخت جهان می‌دانند. چرا که هل، الهه مرگ در این قلمرو نیز حکومت می‌کند. همچنین گفته شده که اژدهای عظیم‌الجثه نیدهاگ که در اعماق ریشه‌های درخت جهان زندگی می‌کند، محافظ نیفل‌هایم نیز به شمار می‌رود.

موسپل‌هایم «Muspelheim»

برخلاف دو دنیای زیرین دیگر، موسپل‌هایم قلمرویی از آتش سوزان و بی‌پایان است. این مکان سکونت‌گاه نژاد جنگجوی خطرناکی به نام اهریمن‌های آتش است. همچنین غول‌هایی از جنس آتش نیز در این مکان زندگی می‌کنند. اما بدترین کابوس این منطقه، وجود غولی به نام سورت است. این غول از هر موجود دیگری در دنیا قوی‌تر است و حاکم موسپل‌هایم شناخته می‌شود. سورت، آخرین موجودی است که در نبرد راگناروک درخت جهان را توسط شمشیر خود به کلی به آتش می‌کشد و هیچ از آن باقی نمی‌گذارد.

از حالا نمی‌توان گفت کریتوس در سری جدید God of War به کدام یک از این دنیاها قدم خواهد گذاشت، بر خلاف سرگذشت و داستان خدایان نورس که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم استودیو سانتا مونیکا آن را جز به جز و دقیق پیاده کند، اما می‌توان انتظار داشت که آن‌ها به ۹ دنیای بازی پایبند باشند و توسط کریتوس به این مکان‌ها برویم.

در مقاله بعدی نیز زومجی مخلوقین عجیب و غریب دنیای نورس را معرفی خواهد کرد!

تهیه شده در زومجی با اقتباس از منابع اسطوره‌شناسی نورس، آسگاردین شراین و بسیاری از منابع معتبر سراسر اینترنت


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده