سرانجام پس از سال‌ها انتظار نسخه‌ی جدیدی از بازی DOOM پیشِ روی طرفداران این سری قرار گرفت تا باز هم اوج هیجان را با آن تجربه کنند. ما هم همگام با مخاطبانِ زومجی قصد داریم تنظیماتِ گرافیکی و راندمان این بازی را روی پی‌سی بررسی کنیم.

DOOM یک بازی علمی- تخیلی و تیراندازی اول شخص و آخرین نسخه از این سری است که توسط id Software ساخته شده و شرکت Bethesda هم آن را منتشر کرده است. این بازی در ۱۳ ماه می ۲۰۱۶ میلادی مصادف با ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ برای کنسول‌های نسل جدید و پی‌سی رسما عرضه شد.

جدیدترین نسخه‌‌ی این سری با ادعای بازگشت به ریشه‌هایش، در کالبدِ یک بازیِ تیراندازی سریع، خشن و هیجان انگیز به کارزار بازگشته تا شما را با سپاهی از شیاطینِ بی رحم روبرو کند. در این نبرد البته به انواعی از سلاح‌های عجیب مجهز هستید که با حرکات بسیار سریعِ شما و دشمنان تجربه‌ای هیجان انگیز را فراهم خواهند کرد، تا حدی که وادارتان می‌کنند بی محابا به عمقِ جهنم هم شیرجه بزنید.

به سبک نسخه‌های پیشین، در یک مرکزِ تحقیقاتی عظیم در پایگاه فضایی مریخ ماموریت خود را آغاز می‌کنید و به سرعت درمی‌یابید که باید به تنهایی با موجوداتی شریر که قصدِ تسخیر پیرامونِ شما را دارند، مبارزه‌ای بی رحمانه داشته باشید و همه‌ی آنها را نابود کنید.

این بازی شامل مراحل داستانی و مبارزات گروهی مجزا است. در حالتِ چند نفره مراحل، نقشه‌ها و سبک‌های مبارزه‌ی متعددی در اختیار دارید و از همه مهمتر با ویرایشگرِ تعبیه شده در بازی با نام SnapMap قادر هستید تا مراحلِ دلخواه خود را طراحی کنید و آن را با بازیکنان دیگر به اشتراک بگذارید.

مشخصات فنی و ملزومات بازی

این بازی از موتور id Tech 6 استفاده کرده که شرکت آمریکایی اید سافت‌ور آن را توسعه و بهبود داده و در واقع بهینه شده‌ی id Tech 5 است. این موتور برای اجرا روی پی‌سی و کنسول‌های نسل هشتمیِ پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان در نظر گرفته شده است. سازندگان اصلی این موتور هم جان کارمک و جان اولیک هستند. البته جان کارمَک در نوامبر ۲۰۱۳ به قصد کارِ تمام وقت روی هدستِ واقعیت مجازی Oculus، شرکت اید سافت‌ور را ترک کرد.

موتور گرافیکی id Tech  بر خلافِ اکثر بازی‌های دیگر که از API (رابط برنامه نویسی) دایرکت ایکس 11 یا دایرکت ایکس 12 برای ارتباط با سخت افزار استفاده می‌کنند، بر اساس Open GL کار می‌کند و قرار است به زودی برای اجرا با راندمان بهتر روی APIی جدید و پیشرفته‌ی Vulkan هم بروز رسانی شود.

این موتور از تکنیک متمایزی به نام Sparse Voxel Octree یا به اختصار SVO برای پردازش و ترسیم سه بعدی استفاده می‌کند که مکمل روشِ Mega Texture در نسخه‌ی id Tech 5 است و ابتدا در بازی Rage و بعدا در Wolfenstein: The New Order و همین‌طور  The Evil Withinهم بکار گرفته شده بود. اگر بخواهیم مفید و مختصر و کمی هم فنی اشاره‌ای کنیم، تکنیکِ ترسیم SVO بر اساس تولید و پردازش لایه‌ای از نقاطِ متراکم در فضای سه بعدی (sparse voxel) دلالت دارد که با ساختارِ داده‌ای درخت هشت تایی (octree) در طول بردارهای x و y و z نمایش داده می‌شوند و به جای اطلاعات چند ضلعی‌ها، داده‌های هندسی در آن ذخیره می‌شود و به جای texel با voxel سر و کار دارد. هدف اصلیِ این روش آن است که فقط پیکسل‌های قابل مشاهده پردازش شوند و پیکسل‌های که در دید رس نباشند از این مجموعه حذف می‌شوند. حتی آبجکت‌هایی که نزدیک‌تر باشند با جزئیات بیشتر و آنهایی که دورتر باشند با جزییات کمتر پردازش می‌شوند. به این ترتیب با کاهش و محدود سازی جزییات موردِ نیاز در ترسیم، سرعت پردازش افزایش یافته و فضای اشغال شده‌ی مورد نیاز در حافظه‌ی گرافیکی هم کاهش می‌یابد.
برای این مقاله تعداد زیادی از کارت‌های گرافیکیِ بررسی شده در چند سالِ اخیر را در بازی بکار گرفته و در پلتفرمِ ویندوزی سیستم مرجع بررسی کردیم. ما به کمک این کارت‌ها و آخرین فناوری‌های به کار رفته در آنها تلاش خواهیم کرد تا راندمانِ موتور گرافیکی مبتنی بر Open GL را در این بازی بدست آوریم. رزولوشن‌های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همین‌طور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. برای مقایسه در نظر بگیرید که رزولوشن 4K دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسل‌های بیشتری نسبت به رزولوشنِ 1080p دارد و به همین نسبت هم بار تراشه‌ی گرافیکی برای پردازش آن سنگین‌تر خواهد بود.

دانلود 360p | دانلود 720p | دانلود از شاتل‌لند | تماشا در یوتیوب

مقاله‌ی مرتبط

طبق اعلام رسمی این بازی برای اجرا به ۸ گیگابایت حافظه‌ی اصلی نیاز دارد و از آنجایی که مثل اغلبِ بازی‌های جدید ۶۴ بیتی است، فقط روی سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی کار می‌کند. بررسیِ ما هم نشان داد داشتنِ ۴ گیگابایت حافظه‌ی اصلی برای اجرای بازی اصلا کافی نیست و اجرای بازی در این حالت به مشکل برمی‌خورد. توصیه‌ی ما برای این بازی داشتنِ حداقل رم ۶ گیگابایتی است، هر چند که هم راستا با توصیه‌ برای بازی‌های بررسی شده‌ی اخیر، سیستمی با ۸ گیگابایت حافظه‌ی اصلی برای اجرای مناسب پیشنهاد می‌شود.  فضای موردِ نیاز روی هارددیسک هم ۵۵ گیگابایت اعلام شده که البته نصبِ کامل آن از طریق استیم تا به حال فقط حدودِ ۵۱ گیگابایت را روی هارددیسک اشغال کرده است.

حداقل سیستم مورد نیاز

پردازنده:

Intel Core i5-2400/AMD FX-8320 or better

حافظه‌ی اصلی:

8 GB

سیستم عامل:

Windows 7/8.1/10 (64-bit versions)

کارت گرافیک:

NVIDIA GTX 670 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB or better

فضای دیسک:

55 GB

 

[section label="سیستم پیشنهادی" anchor="Rec Spec"]سیستم پیشنهادی

پردازنده:

Intel Core i7-3770/AMD FX-8350 or better

حافظه‌ی اصلی:

8 GB

سیستم عامل:

Windows 7/8.1/10 (64-bit versions)

کارت گرافیک:

NVIDIA GTX 970 4GB/AMD Radeon R9 290 4GB or better

فضای دیسک:

55 GB

 

امکانات گرافیکی بازی

نسخه‌ی پی‌سی DOOM  دارای گزینه‌های متعدد و تنظیماتِ متنوعی در بخشِ گرافیکی است و از کیفیت بصریِ بالایی در حدِ بازی‌های ترازِ اول این اواخر برخوردار است، هر چند که برخی صحنه‌ها ممکن است آنچنان چشمگیر به نظر نرسد و بافت‌ها ضعیف باشند. اما در مقایسه با نسخه‌های قبلی از این سری، ارتقای گرافیکی و تکنیکی این نسخه یک جهشِ واقعی و برآمده از سال‌ها بهبود و اضافه شدنِ فناوری‌های جدید به موتور id Tech است. در هر حال DOOM علاوه بر پشتیبانی از فناوری‌ شناخته شده‌ی Mega Texture و تکنیک SVO، به نور پردازی پویا و Anti Aliasing پیشرفته هم مجهز شده است. حرکت در بازی با صفحه کلید و ماوس به خوبی تعبیه شده و مشکلی بابت تاخیر یا نامتعارف بودن کنترلِ بازی وجود ندارد.

در تصاویر زیر روی هر یک از آنها کلیک کرده و پس از بزرگنمایی با کلیدهای جهتیِ چپ یا راستِ صفحه کلید یا کلیک مجدد روی تصویر، تفاوت‌ها را مشاهده و مقایسه کنید.

گزینه‌های Anti-Aliasing در نسخه‌ی پی‌سی از بین تکنیک‌های TAA، FXAA، SMAA و TSSAA قابل انتخاب است. این گزینه‌ها به ترتیب از سبک‌ترین تا سنگین‌ترین روش‌های هموار سازی لبه‌ها را در برمی‌گیرند. TAA مخفف Temporal Anti-Aliasing روی اشیای متحرک یا دوربین در حال حرکت تاثیر می‌گذارد و TSSAA هم هر دو روش Temporal Anti-Aliasing و Super Sampling را در هم ادغام می‌کند و در این بازی هم با ایجاد ۸ نمونه از الگوی مورد نظر این فرآیند صورت می‌گیرد. متدهای Anti-Aliasing در این بازی خوب عمل می‌کنند و تقریبا تمام ناهمواری‌ها برطرف می‌شود، اما تکنیک‌های FXAA و SMAA از شفافیت و شارپ بودن صحنه‌ها می‌کاهند.

Doom Boss CyberDemon

در ادامه فهرستی از این تنظیمات و گزینه‌های قابل انتخاب برای آنها را مشاهده می‌کنید:

•WINDOW MODE = FullScreen /Windowed

•MONITOR = 1

•ASPECT RATIO = 16:9

•RESOLUTION = (1920*1080, etc)

•VERTICAL SYNC = On /Off

•ANTI-ALIASING = TAA (1TX) /FXAA (1TX) /SMAA (1TX) /TSSAA (8TX)

•COLORBLIND MODE = On /Off

•GAMMA = 1.0

•MOTION BLUR = On /Off

•CHROMATIC ABERRATION = On /Off

•FIELD OF VIEW= 110

•Lens Dirt = On

•Rendering Mode =Default /Gritty /Cinematic

•Sharpening Amount = 2.0

•Film Grain = 1.0

•UI Opacity = 100%

•Shadow Performance Metrics = Low

•Overal Quality = Low /Medium /High /Ultra /Custom

•Resolution Scale = 100%

•Lights Quality = Low /Medium /High /Ultra

•Shadows Quality = Low /Medium /High /Ultra /Nightmare

•Player Self-Shadow = On

•Directional Occlusion Quality = Off /Low /Medium /High 

•Decal Quality = Anisotropic 16X

•Virtual Texturing Page Size = Low /Medium /High /Ultra /Nightmare

•Reflections Quality = Low /Medium /High /Ultra

•Particles Quality = Low /Medium /High /Ultra

•Compute Shaders = On

•Motion Blur Quality = Low /Medium /High /Ultra

•Depth of Field = On

•Depth of Field Antialiasing = On

•HDR Bloom = On

•Lens Flare = On

 

در این جدول گزینه‌های پیش فرض در بنچمارکِ ما برجسته شده‌اند.

Quality Setting: تمامِ تنظیمات کیفیِ دیگر را بر اساس گزینه‌های از پیش تعیین شده کنترل می‌کند. گزینه‌ی تنظیم دلخواه یا Custom نیز در اینجا وجود دارد. در حالت Custom می‌توان برای گزینه‌های Shadows Quality و Virtual Texturing Page Size تنظیمِ بالاتر از Ultra با نام Nightmare را در نظر گرفت که بر اساس توصیه‌ی سازنده به حافظه‌ی گرافیکی بالاتر از ۵ گیگابایت نیاز دارد و بنابراین با تشخیصِ بازی روی کارت‌های دارای کمتر از این میزان حافظه، با یک پیام اخطار مواجه خواهید شد و قابلِ انتخاب کردن نخواهد بود. این تنظیمات به همین حالت Nightmare برای گرافیک این بازی مشهور شده، اما در اصل جزیی از گزینه‌های اصلی برای تنظیمات گرافیکی بازی نیست و باید به صورت دستی و از حالت Custom فعال شود. این حالت مخصوص کارت‌های ۶ و ۸ گیگابایتی مانند GTX 980 Ti ، GTX 1080 یا کارتِ R9 390X مدلِ ۸ گیگابایتی است. بر اساس بررسی ما تنظیم Nightmare در اغلب صحنه‌ها تفاوتِ ملموسی نسبت به Ultra ایجاد نمی‌کند.

Resolution Scale: در این گزینه می‌توان رزولوشنی پایین‌تر از رزولوشنِ اصلی نمایشگر را برای پردازش و اجرا در بازی در نظر گرفت. خروجی مذکور در نهایت به رزولوشن اصلی Upscale خواهد شد و بیشتر از بابتِ بهبود راندمان می‌تواند مفید واقع شود.

ANTI-ALIASING:  تعیین تکنیک هموارسازی لبه‌های اشیا، ذرات و بافت‌ها در این بازی در ۷ حالتِ  (TAA (1TX)،  FXAA (1TX) ، SMAA (1TX و (TSSAA (8TX و البته SMAA، FXAA، Off قابل اعمال است که راندمان در گزینه‌ی برتر یعنی (TSSAA (8TX  حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به (SMAA (1TX کمتر خواهد بود. FXAA هم تقریبا افتِ راندمانی را در نرخِ فریم تولید شده ایجاد نمی‌کند.

Shadows Quality: کیفیت ایجادِ سایه‌ها و تاثیرِ تغییر این گزینه در نمای بصری محیط کاملا آشکار است. در تنظیم Low  از نمونه‌های ساده و الگوریتم‌های معمولی استفاده می‌شود که ممکن است باعث ایجاد اعوجاج در سایه‌ها مخصوصا در حال حرکت شود، اما در تنظیمات High و Medium که البته تفاوتِ ظاهری زیادی هم ندارند کیفیت و دقت سایه ها بیشتر می‌شود. این گزینه  تاثیر نسبتا بالایی در متوسط نرخِ فریم تولیدی ایجاد می‌کند.

Lights Quality: تعداد منابع نورهای انعکاسی را در برخی صحنه‌ها افزایش خواهد داد و تاثیری در نرخ فریم نخواهد داشت.

Directional Occlusion Quality: تعداد نمونه‌های استفاده شده برای ایجاد و شبیه سازی منابع نوری عمده و سایه‌های تماسی حاصل از آنها در محیط‌های بازی را تعیین می‌کند. بنابراین کیفیت بالاتر باعثِ طبیعی‌تر جلوه کردن نورپردازی خواهد شد. این گزینه هم باعثِ کاهش فریم بازی می‌شود و تاثیر آن متوسط ارزیابی می‌شود.

Rendering Mode: در اینجا ۳ حالت نمایش قابلِ گزینش است که مُدِ پیش فرضِ Default ، حالتِ Gritty و Cinematic هستند. اگر Gritty را انتخاب کنید از غلظتِ رنگ‌ها کاسته می‌شود و با Cinematic هم نوارهای سیاه رنگ بالا و پایین صفحه ظاهر خواهند شد تا نمای سینمایی به اجرای بازی بدهند که البته به نظر چندان هم جالب نیست.

Chromatic Aberration: یکی از افکت‌های معروف در عکاسی است که اکنون مدتی است در بازی‌ها هم استفاده می‌شود و احتمالا کاربرد آن را از بازی Witcher 3: Wild Hunt به خاطر دارید. این افکت دنیای بازی را از پشتِ لنز تحت تاثیرِ نور زیاد نمایش می‌دهد و بنابراین در ترکیب رنگی محیط تغییر ایجاد می‌کند. این گزینه تاثیری روی راندمان ندارد.

Decal Quality: معمولا به آثار خون و یا شلیک گلوله روی سطوح در بازی‌ها عبارتِ Decal  اطلاق می‌شود. در اینجا هم کیفیت نمایشِ خون در بازی و روی سطوحِ مختلف را تعیین می‌کند. اعمال کردن فیلترِAnisotropic بر روی آنها هم باعث بهتر دیده شدنِ آنها از زوایای مختلفِ دوربین می‌شود. این گزینه روی مصرف حافظه‌ی گرافیکی تاثیر دارد ولی روی راندمان‌ خروجی اثر محسوسی نخواهد گذاشت.

HDR Bloom: نمایش منابع نوری مانند شعله‌های آتش و میزان تاثیر پیرامونی آنها را تعیین می‌کند. تکنیک پویا سازی نور پردازی به شیوه‌ی High Dynamic Range یا به اختصار HDR در اینجا با افکت مشابه‌ی Bloom که بیشتر ایستا اعمال می‌شود تلفیق شده تا تاثیرِ طبیعی‌تری ایجاد کنند. تاثیر آن را بیشتر در اطرافِ گدازه‌ها و حرارتِ ناشی از شراره‌های آتش در بازی خواهید یافت. افت راندمان از جانبِ این گزینه متوسط است و تا سقفِ ۱۰ درصد خواهد رسید.

تنظیمات گرافیکی بازی

از آنجایی که این بازی بنچمارکِ داخلی برای سنجشِ راندمانِ خروجی ندارد، از یک بنچمارکِ اندازه‌گیریِ زمانی برای ضبط گیم‌پِلی استفاده کردیم. برای هر تست یک مرحله‌ی مشخص را آغاز کردیم و تا بخش مشخصی از آن را از مسیری ثابت پیمودیم تا میانگین فریمِ مورد نظر را بدست آوریم. تنظیمات گرافیکی و گزینه‌های مربوطه را در ادامه شاهد هستید:

بنچمارک زومجی

بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد در بالاترین سطح و فعال کردنِ (TSSAA (8TX به ترتیب در رزولوشنِ 2K ،FULL HD و 4K اجرا شد. بازی را از طریق کلاینتِ استیم اجرا کردیم و آخرین درایورهای گرافیکی ای‌ام‌دی و انویدیا را هم نصب کرده‌ایم. در نظر داشته باشید که بازی در ابتدای انتشار از ترکیب چند کارتیِ SLI و CF پشتیبانی نمی‌کرد، اما مدتی قبل و پس از انتشارِ درایور نسخه‌ی 368.39 قابلیت SLI در این بازی هم فعال شد و راندمان مناسبی هم در این حالت دارد. این بازی روی مانیتورهای ۱۰۰ یا ۱۴۴ هرتزی هم با آخرین نرخ بازسازیِ تصویر اجرا خواهد شد و بنابراین کارت‌های گرافیکِ رده حرفه‌ای در اینجا می‌توانند عرضِ اندام کنند و تا آخرین ذره‌ی توانِ خود را در این بازی به رخ گیمرها بکشند.

سیستم تست

• پردازنده: Intel Core i7 – 6700K
• مادربورد/ حافظه: GigaByte Z170 Gaming 5/ GSkill DDR4 2400Mhz 16GB
• سیستم عامل: ویندوز 10 با آخرین آپدیت‌ها
• درایورها: انویدیا GeForce 368.39 WHQL و ای‌ام‌دی Crimson Edition 16.6.1

کارت‌های گرافیک

• GeForce GTX 1080 8GB
• GeForce GTX 980 Ti 6GB
• GeForce GTX 980 4GB
• GeForce GTX 970 4GB
• Radeon R9 290X 4GB
• Radeon R9 290 4GB
• Radeon R9 280X 3GB
• GeForce GTX 960 4GB
• GeForce GTX 950 2GB
• GeForce GTX 750 Ti 2GB
• Radeon R7 270 2GB
• Radeon R9 Fury NANO

راندمان 1080p


از نخستین آزمونِ انجام شده درمی‌یابیم که رزولوشن 1080p در این بازی و با آخرین تنظیمات برای بیشتر گیمرها با نرخ‌ فریمِ مناسب قابل بازی است. برای داشتن میانگینِ ۳۰ فریم در ثانیه به کارت گرافیک GTX 950 و برای داشتن متوسطِ نرخ فریم ۶۰ هم به کارتِ R9 280X یا بالاتر نیاز است. کاربرانی که نمایشگرهای حرفه‌ای ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز دارند هم می‌توانند با کارت‌های GTX 980 Ti و GTX 1080 از بابت اجرای فوق العاده روانِ این بازیِ سریع آسوده خاطر باشند.

راندمان 1440p

در این رزولوشن سخت افزار شما با چالش جدی‌تری روبرو می‌شود. افزایش تعداد پیکسل‌های مشمولِ پردازش باعث کاهش محسوسِ راندمان می‌شود و نمره‌ی قبولی برای کسبِ متوسط ۳۰ فریم در ثانیه تنها به کارت‌های GTX 960 و بالاتر اِعطا می‌شود. کارتِ گرافیک R9 290X هم واجد دریافت نشانِ تولید فریم عالی با ۶۰ فریم در ثانیه می‌شود. در مجموع در رزولوشن 2K کارت‌های GTX 970 و بالاتر می‌توانند راندمان مناسبی را در این بازی ارائه کنند.

راندمان 2160p

در رزولوشنِ ۸ مگاپیکسلی داستان واجدین شرایطِ اعطای نشان دگرگون می‌شود. در اینجا نمره‌ی قبولی را R9 290 و بالاتر می‌گیرند و نمره‌ی عالی هم با ارفاق به کارتِ GTX 1080 تعلق می‌گیرد تا بارِ دیگر پرچمداری خود را به رخ بکشد. بقیه‌ی کارت‌های گرافیکی قرار گرفته بین دو مدلِ ذکر شده هم فریمِ نسبتا مناسبی برای بازی ارائه می‌کنند که با در نظر گرفتن سختی کار در این رزولوشن پذیرفتنی و قابل درک است. اما سبک این بازی به گونه‌ای است که داشتن ۶۰ فریم توصیه می‌شود.

مصرف حافظه‌ی گرافیکی

میزانِ مصرف رم گرافیکی در DOOM در صحنه‌های مختلف بسیار متفاوت است اما در بدترین سناریوها در رزولوشن 1080p برای اجرای بدون نقص و بی وقفه به کارت گرافیک ۳ گیگابایتی و در رزولوشن 2K هم به کارتی با ۴ گیگابایت حافظه نیاز خواهید داشت. طبیعی است که رزولوشن 4K هم با حرفه‌ای ترین مدل‌های بازار با ۶ و ۸ گیگابایت حافظه بهترین راندمان را داشته باشد. در بنچمارک‌ها دیدید که تمام کارت‌های ۴ گیگابایتی و پایین‌تر در رزولوشنِ 4K گلوگاه شده‌اند.

مورد اختصاصی مربوط به حافظه در این بازی تنظیمات گرافیکی موسوم به Nightmare است. همان‌گونه که گفته شد با فعال سازی این تنظیماتِ گرافیکی برای دو گزینه‌ی مربوطه علاوه بر تنظیمات حالت Ultra، میزان مصرف رم گرافیکی به شدت افزایش پیدا می‌کند و بازی فقط با مشاهده‌ی ۵ گیگابایت رم گرافیکی یا بالاتر اجازه‌ی دسترسی و فعال سازی این حالت را خواهد داد. هر چند که با مشاهدات ما بیشتر رم گرافیکِ GTX 980 Ti در این حالت استفاده می‌شود اما افت راندمان به جز معدود صحنه‌هایی چشمگیر نیست و تفاوتِ کیفی هم با وجود گیم پلی بسیار سریع بازی قابل تشخیص نخواهد بود.

جمع بندی

اگر مثل من از گیمرهایی باشید که از اولین نسخه‌ همراه این سری بوده‌اید، سخت است که بخواهید یا بتوانید دلیلی برای شکایت از آخرین نسخه‌ی این بازی پیدا کنید. بازی از نظر تکنیکی و فناوری‌های بکار رفته در موتور خود در رده‌ی بهترین‌های نسل جدید قرار دارد و با وجودِ این که برای کنسول‌ها هم بهینه شده اما روی پی‌سی هم از یک بازی اختصاصی چیزی کم و کسر ندارد. کنترل بازی بی نقص و همان است که گیمرهای پی‌سی انتظارش را دارند، بدون نیاز به دست و پنجه نرم کردن با شناختِ کلیدهای ترکیبی و بعضا نامتعارف، آن‌گونه که در برخی پورت‌ها می‌بینیم و باید زمانی را برای آموختن آن صرف کنیم. اصولا سبک این بازی‌ هم به گونه‌ای که نیاز به پیچیدگی سیستم کنترلی ندارد.

از نقطه نظر راندمان گرافیکی هم شاهد بودید که واقعا جای انتقادی باقی نمی‌ماند و حتی کاربرانی که سیستم‌های متوسط یا رده پایین هم داشته باشند می‌توانند بازی را در رزولوشن FHD با بالاترین تنظیمات به راحتی اجرا کنند و بر طبق تجربه‌ای هم که داشتیم از باگ‌های عذاب آور یا آزار دهنده در این بازی هم خبری نیست و توسعه دهندگان قبل از انتشار آن را بهینه کرده‌‌اند. اما برای داشتن بهترین تجربه از بازی طبعا نیاز به سخت افزار مناسبی است و ما هم اکیدا توصیه می‌کنیم که برای این بازی داشتن ۶۰ فریم در ثانیه را ملاک بگیرید و یکی از کارت‌های گرافیکی توصیه شده در هر رزولوشن را برای خرید یا ارتقا مدنظر قرار دهید. فقط به خاطر داشته باشید که حافظه‌ی گرافیکی مناسب در این بازی ۳ گیگابایت یا بیشتر است. ماهیتِ سریع گیم پلی بازی به گونه‌ای است که با این شیوه به اوجِ هیجان خواهید رسید و این همان چیزی است که هدف سازندگان بازی هم بوده است.

نسخه‌ی پی‌سی عاری از باگ‌های آزار دهنده است و راندمانِ گرافیکی بالا و کنترل‌ بی نقصی دارد

اما در مورد پردازنده هم شرایط مطلوبی داریم و این اطمینان را می‌دهیم که با مدلی مانند Core i5 6600 می‌توان تا ۹۰ درصد راندمان قوی‌ترین کارت‌های گرافیکی موجود را در این بازی استخراج کرد و نیازی به سرمایه گذاری روی مدل‌های گران‌قیمت‌ترِ Core i7 نیست، مگر این که راضی نباشید آن ۱۰ درصد فریم قابل حصول از کارتِ گرافیکی را هم بی دلیل  تضییع کنید.

DOOM Series ZoomG WM

سازنده‌ی بازی شرکت اید سافت‌‌ور در مجموع توانسته یک بازی با تجربه‌ی عالی را هم در سبک خود و هم در سری بازی‌های DOOM برای گیمرها فرآهم کند. تجربه‌ای که فرآهم کردنِ پیش نیازهایش دشوار نیست و توام با فراز و نشیبِ یافتن ترفند برای دور زدن باگ‌ها و ایرادات احتمالی هم نخواهد بود. در پایان تجربه‌ی این بازی را حتما به طرفداران قدیمی سری بازی‌های Doom و دوستداران این سبک توصیه می‌کنیم. این بازی برای قدیمی‌ترها زنده کننده‌ی خاطرات قدیمی و نوستالژیک و برای گیمرهای جوان هم فراهم کننده‌ی اوقاتی هیجان انگیز و درگیر کننده خواهد بود. بازی  از طریق فروشگاهِ Steam در دسترس است و بخش داستانی آن در حالتِ آفلاین هم قابلِ بازی است، اما بخش چند نفره نیاز به ارتباطِ دائمی آنلاین دارد و تنها با خرید نسخه‌ی اصلی بازی قابل دسترسی خواهد بود.

سیستم مرجع زومجی و کارت گرافیک Gigabyte 1080 GTX توسط شرکت آواژنگ در اختیار زومجی قرار گرفته است.

[alert variation="alert-info"]اگر از علاقه‌مندان به بازی DOOM هستید، می‌توانید تمام مطالب و ویدیوهای مربوط به این بازی را در صفحه‌ی DOOM مشاهده کنید.[/alert]

تهیه شده در زومجی


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده