// دوشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۹

گزارش باکس آفیس: «روز استقلال: بازخیز» به‌طرز جبران‌ناپذیری شکست خورد

این هفته دنباله‌ی «روز استقلال» یک شکست تمام‌عیار را تجربه کرد و تریلر «آب‌های کم‌عمق» هم به یک شگفتی موفقیت‌آمیز تبدیل شد. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

Independence-Day-2-Resurgence-Super-Bowl

حتما دلیلی داشته که کمپانی فاکس قرن بیستم روی بقیه‌ی نقاط دنیا برای نجات دادن «روز استقلال: بازخیز» (Independence Day: Resurgence) حساب باز کرده است. چون این فیلم با کسب ۴۱/۶ میلیون دلار در اولین آخرهفته‌اش، واقعا افتتاحیه‌ی افتضاحی را در امریکای شمالی تجربه کرد. برای درک عمق فاجعه باید گفت فیلم اول در سال ۱۹۹۶ در جریان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش ۵۰ میلیون دلار فروخته بود. این درحالی بود که «بازخیز» ۱۰۲ میلیون دلار هم از اکران در ۵۷ بازار خارجی کسب کرد تا مجموع درآمد آخرهفته‌ی آغازینش به ۱۴۳/۶ میلیون دلار برسد. رقمی که اصلا خوب نیست.

این پیروزی و خبر خوبی برای ویل اسمیت و دیگر بازیگران قسمت اول است که در این فیلم حضور ندارند. ساخت دنباله‌ای بر فیلمی که حدود ۲۰ سال از اکرانش می‌گذرد، ایده‌ی دیوانه‌وار و احمقانه‌ای نبود. بالاخره ما این اواخر موفقیت‌هایی مثل «دنیای ژوراسیک»، «کرید» و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» را داشتیم که آغازگر دوباره‌ی فرانچایزهای قدیمی بودند. «بازخیز» هم می‌توانست فقط با بهره‌گیری از حس نوستالژی طرفداران فیلم اول، مخاطبان قدیم و جدید را برای دیدن یک فیلم پرخرجِ تهاجم بیگانگان به سینماها بکشاند. اما این در صورتی اتفاق می‌افتاد که با فیلم خوبی طرف بودیم و فاکس موفق می‌شد اکران «بازخیز» را به یک «رویداد» تبدیل کند. «بازخیز» نه فیلم خوبی است و نه به جز تریلرهای پرتعداد، نکته‌ی دیگری برای هیجان‌زده کردن سینماروها داشت.

به همین دلیل فیلم می‌آید و فقط ۴۱/۶ میلیون دلار ناقابل در افتتاحیه‌اش کسب می‌کند. رقمی که پایین‌تر از ۴۵ تا ۵۵ میلیون دلاری است که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند. دوباره برای مقایسه باید آمار فیلم اول را وسط بکشیم؛ آن فیلم بعد از اکران در روز چهارم جولای (روز استقلال)، پس از شش روز ۱۰۴ میلیون دلار فروخت. چیزی که در آن زمان یک رکورد محسوب می‌شد. اما این‌بار فاکس تصمیم گرفت تا فیلم را قبل از تعطیلات چهارم جولای اکران کند. اگر «بازخیز» در جذب مردم موفق بود، فیلم می‌توانست تا زمان تعطیلات دوام بیاورد، اما با وجود این استقبال اولیه، تبلیغات دهان به دهان ضعیف و نقدهای منفی، همه‌چیز به معنی سقوط سخت و آزاد فیلم و ناپدید شدن آن در اعماق جدول است.

در حال حاضر برای پیش‌بینی آینده‌ی فیلم دو سناریو داریم: (۱) اگر فیلم در حد یکی از بهترین فیلم‌های رولند امریچ، «سقوط کاخ سفید» ظاهر شود، می‌تواند تا پایان اکران خانگی‌اش ۱۲۴ میلیون دلار بفروشد. سناریویی که خیلی خوش‌بینانه است. (۲) اما اگر «بازخیز» عملکردی مثل «ترنسفورمرها: عصر انقراض» (که با ۱۰۰ میلیون دلار افتتاح شد و کارش را با ۲۴۵ میلیون دلار در خانه تمام کرد) داشته باشد، فیلم حدود ۱۰۰ میلیون تا پایان اکران داخلی‌اش خواهد فروخت که کماکان کمتر از افتتاحیه‌ی ۱۰۴ میلیون دلاری قسمت اول در سال ۱۹۹۶ است. بله، «عصر انقراض» به لطف استقبال مخاطبان خارجی یک میلیاردی شد، اما انتظار نداشته باشید چنین اتفاقی برای «بازخیز» بیافتد.

اما جایزه‌ی شگفتی هفته را باید به «آب‌های کم‌عمق» (The Shallows) بدهیم. اول از همه سونی با تصمیم درستی این فیلمش که در آن بلیک لایولی به مصاف با یک کوسه می‌رود را که قرار بود در ۲۹ ژوئن اکران شود را به جمعه هفته قبل منتقل کرد تا از برخورد آن با «پاکسازی: سال انتخابات» جلوگیری کند. این موضوع به‌علاوه‌ی تجربه‌ی تابستانی متفاوتی که این فیلم در مقایسه با دیگر بلاک‌باسترهای پرسروصدا و بزرگ سینما عرضه می‌کنند و نقدهای خیلی خوبی که دریافت کرده، باعث شد «آب‌های کم‌عمق» سروصدای زیادی را بین سینماروها ایجاد کند.

independence Day Resurgence gبا اینکه خودِ سونی افتتاحیه‌ی ۷ میلیون دلاری فیلمشان را پیش‌بینی کرده بود، اما آنها دو برابرش را صاحب شدند. «آب‌های کم‌عمق» کارش را با ۱۶/۷ میلیون دلار آغاز کرد. درست مثل «جان ویک»، این یکی از فیلم‌های ژانر است که به خاطر نقدهای قوی‌اش در محدوده‌ی دید سینماروها قرار گرفت و ناامیدشان نکرد. شاید نقدها روی فروش بلاک‌باسترها تاثیر چندانی نداشته باشند، اما در زمینه‌ی فیلم‌های این‌چنینی نظر منتقدان بدجوری اهمیت دارد. «آب‌های کم‌عمق» البته تمام خصوصیات لازم برای بحث‌برانگیزشدن را داشت. از یک تریلر قوی گرفته تا یک خط داستانی ساده و آشنا، یک بازیگر ستاره‌ی مشهور و واکنش‌های مثبت منتقدان. همه و همه از مواردی بودند که فیلم را به سوی رسیدن به موفقیت کمک کردند. فیلم قبلی بلیک لایولی، «دوران ادلاین» بود که بعد از یک افتتاحیه‌ی ۱۳/۲ میلیون دلاری، ۴۲/۶ میلیون دلار کسب کرد. اگر «آب‌های کم‌عمق» هم همین‌طوری بفروشد، رسیدن آن به مجموع ۵۰ میلیون دلار فروش خانگی دور از ذهن نیست.

دیگر تازه‌اکران این هفته «ایالت آزاد جونز» (Free State of Jones) بود که انتظار می‌رفت به یک موفقیت غیرمنتظره تبدیل شود. راستش خیلی‌ها امیدوار بودند این فیلم به گزینه‌‌ای برای سینماروهای بزرگسال در فصل بلاک‌باسترها تبدیل شود. فیلمی که هم موضوع تاریخی مهمی دارد و هم بازیگر آشنایی مثل متیو مک کانهی در آن ایفای نقش می‌کند. اما فیلم ظاهرا به‌طرز قابل‌درکی نقدهای بسیار ناخوش‌آیندی دریافت کرده است. در زمینه‌ی این‌جور فیلم‌ها، مهم‌ترین اصل برای جذب بزرگسال‌ها نقدهای خوب است.  این فیلم آن را نداشت و فقط به کسب ۷/۷ میلیون دلار رضایت داد.

در میان اکران‌های گذشته «در جستجوی دوری» این هفته دوباره با کسب ۷۳/۲ میلیون دلار صدرجدول را در چنگ خودش نگه داشت. این انیمیشن پیکساری در هفته‌ی دوم اکرانش با ۴۶ درصد افت فروش مواجه شد که اگرچه کمتر از «داستان اسباب‌بازی۳» (۴۵ درصد افت)، «مینیون‌ها» (۵۷ درصد) و «شرک ۳» (۵۷ درصد) است، اما بیشتر از «پشت‌و‌رو» (۴۲ درصد) است. دنباله‌ی «در جستجوی نمو» هم‌اکنون در میان «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» (۷۲ میلیون) و «هانگر گیمز: آتش گرفتن» (۷۴ میلیون)، در رده‌ی هشتم «بهترین هفته‌‌های دوم تاریخ» قرار گرفته است. این انیمیشن تاکنون ۲۸۶ و نیم میلیون دلار در خانه فروخته است. این رقم به اضافه‌ی ۱۱۰ میلیون دلار درآمد خارجی، مجموع فروش جهانی فیلم را به ۳۹۶ میلیون دلار می‌رساند. در حال حاضر فیلم عملکرد تقریبا مشابه‌ای با «داستان اسباب‌بازی۳» دارد. اگر این فیلم بتواند به این وضعیت ادامه دهد که کار مشکلی است، «در جستجوی دوری» می‌تواند تا پایان دوره‌ی اکرانش ۵۲۵ میلیون دلار در باکس آفیس خانگی کسب کند.

نهایتا «وارکرفت» هم‌چنان دارد نشان می‌دهد که پیچیده‌ترین اکران امسال است. این اقتباس این هفته هزار و ۴۵۴ سالن سینمایش را از دست داد و در نتیجه با ۷۱ درصد افت فروش مواجه شد. فیلم ۲/۱ میلیون دلار از اکران در هزار و ۹۵۲ سینمای باقی مانده کسب کرد و مجموع درآمد داخلی‌اش را به ۴۳/۸ میلیون دلار رساند. اما به لطف عملکرد ۲۲۱ میلیون دلاری فیلم در چین و ۱۴۷ میلیونی در دیگر نقاط خارجی، این فیلم موفق شد از مرز ۴۰۰ میلیون دلار درآمد جهانی عبور کند. «وارکرفت» تاکنون ۴۱۲ میلیون دلار کسب کرده است.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Finding Dory۷۳/۲  میلیون دلار
۲Independence Day: Resurgence۴۱/۶ میلیون دلار
۳Central Intelligence۱۸/۳ میلیون دلار
۴The Shallows۱۶/۷ میلیون دلار
۵Free State of Jones۷/۷ میلیون دلار
۶The Conjuring 2۷/۷ میلیون دلار
۷Now You See Me 2۵/۶ میلیون دلار
۸X-Men: Apocalypse۲/۴ میلیون دلار
۹Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows۲/۴ میلیون دلار
۱۰Alice Through the Looking Glass۲/۱ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

independence Day Resurgence d (2)

روز استقلال: بازخیز

Independence Day: Resurgence

با توجه به تریلرهای پرتعدادی که از «بازخیز» منتشر شدند، رسما می‌بایست خودمان را برای یکی از بی‌کله‌ترین و بی‌بندوبارترین فیلم‌های پاپ‌کورنی سال‌های اخیر سینما آماده می‌کردیم. حالا این دنباله که برای سال‌ها شایعه‌ی ساخت آن به گوش می‌رسید اکران شده و به هر نقد مثبت و منفی‌ای که نگاه می‌کنیم، همه به جنون بی‌حدومرزِ رولند امریچ در کارگردانی این فیلم اشاره می‌کنند. عده‌ای از منتقدان بزرگی غیرقابل‌تصور خرابی‌ها و صحنه‌های اکشن فیلم را یکی از نکاتی دانسته‌اند که آن را به فیلم سرگرم‌کننده‌ای تبدیل می‌کند و عده‌ای دیگر به حجم جلوه‌های ویژه‌ی تمام‌نشدنی فیلم تاخته‌اند. اما هر دو گروه قبول دارند که «بازخیز» به جز اینها، چیز دیگری ندارد. داستان فیلم همان ماجرای فیلم اول است. بیگانه‌ها بازگشته‌اند و ملت‌های زمین باید با استفاده از تکنولوژی باقی مانده از حمله‌ی اول آنها از سیاره‌شان دفاع کنند.

منتقد هالیوود ریپورتر که فیلم را چندان دوست نداشته می‌نویسد: «اصلی‌ترین چیزی که مشتریان در "بازخیز" به دنبالش می‌گردند، ارائه‌ی سرگرمی‌ و هیجانی است که ارزش پولشان را داشته باشد و این فیلم نسبتا در این کار موفق است». ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را اصلا دوست نداشته می‌آورد: «۲۰ سال بعد از اینکه "روز استقلال" گیشه‌ی تابستان را درنوردید و ویل اسمیت را به عنوان یک ستاره‌ی واقعی معرفی کرد، "روز استقلال: بازخیز" از راه می‌رسد که چیزی بیشتر از یک فیلم تهاجم بیگانگانِ پرکلیشه و خشک که از روی استانداردهای بی‌مووی‌های دهه‌ی ۱۹۵۰ ساخته شده و با جلوه‌های ویژه‌ی قرن بیست و یکمی پوشیده شده، نیست». برایان ترویت از یو‌.‌اس‌.ای تودی که فیلم را دوست نداشته می‌آورد: « مضحک‌بودن بخش بزرگی از فیلم‌های این‌چنینی است و در اینجا هم فیلم از همان ابتدا بی‌خیال واقع‌گرایی می‌شود، اما "بازخیز" دیگر این مضحک‌بودن را به‌طرز فجیعی به درجه‌ی بیش از اندازه و اکثرا عصبانی‌کننده‌ای می‌کشاند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۲ است.

hero_The-Shallows-2016

آب‌های کم‌عمق

The Shallows

یکی از «الکی موردانتظارترین» فیلم‌های تابستان امسال که اصلا کسی فکرش را هم نمی‌کرد به فیلم ویژه و مهمی در بین زیرژانر تریلرهای کوسه‌محور تبدیل شود، «آب‌های کم‌عمق» بود که ظاهرا منتقدان را مجبور به تحسین از خودش کرده است. ماجرا درباره‌ی نانسی (بلیک لایولی) است که تنها به ساحل آمده تا موج‌سواری کند، اما از بد روزگار مورد حمله‌ی یک کوسه‌ی سفید بزرگ قرار می‌گیرد و بر روی یک تکه صخره که حدود ۲۰۰ متر با ساحل فاصله دارد گرفتار می‌شود. حالا وقت تلاش برای زنده ماندن است!

ریچارد روپر از شیکاگو‌ سان‌تایمز که فیلم را دوست داشته، می‌نویسد: «این بی‌مووی مینیمالِ بسیار سرگرم‌کننده‌ای است که برای تماشا در تابستان ساخته شده است» کریس ناشاوِتای از اینترتینمنت ویکلی که کم‌و‌بیش از فیلم راضی بوده می‌آورد: «"آب‌های کم‌عمق" می‌توانست بی‌مووی واقعا جذابی باشد. و راستش فیلم در زمینه‌های بسیاری هست. در این حقیقت که فیلم چندتا ترس ناگهانی عالی دارد و همان تجربه‌ای را ارائه می‌کند که ما در این موقع از تابستان طلب می‌کنیم شکی نیست، اما حیف که کمی زیادی به فیلم آب بسته‌اند». جیمز براردینلی که دو و نیم ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «مشکل فیلم این است که بعد از وقایع‌نگاری ۱۲ ساعتِ کابوس‌وار از گرفتار شدن نانسی بر روی یک صخره‌ی کوچک، ژوم کالت سِرا به عنوان کارگردان و آنتونی جاوینسکی نویسنده نمی‌دانند داستان را چگونه به اتمام برسانند. انتخاب آنها برای نتیجه‌گیری غیرطبیعی و نارضایت‌بخش است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۸ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده