امسال دومین کنفرانس اختصاصی پی‌سی (PC Gaming Show) با همکاری وب‌سایت PC Gamer و کمپانی AMD در نمایشگاه E3 2016 برگزار شد. با زومجی همراه باشید تا رویدادها و اخبار مهم این کنفرانس را مورد تحلیل قرار دهیم.

دومین کنفرانس اختصاصی پی‌سی امسال در شرایطی برگزار شد که نسبت به سال گذشته، شاهد مراسم شسته و رُفته‌تری بودیم. اگرچه این رویداد در مقایسه‌ با کنفرانس‌های پرهیاهوی کمپانی‌های بزرگی مثل سونی و مایکروسافت ‌کم‌رنگ‌تر جلوه کرد، اما بخش‌های جذاب و رونمایی‌های ارزشمندی هم داشت که در ادامه به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی آن‌ها می‌پردازیم.

یکی از بخش‌های کنفرانس پی‌سی امسال مربوط به نمایش گیم‌پلی بازی Vampyr بود. این بازی که توسط استودیو دونت‌ناد (Dontnod Entertainment)، سازنده‌ی بازی‌های Remember Me و Life Is Strange، ساخته شده، یک نقش‌آفرینی اکشن با تم خون‌آشامی است که سال آینده‌ی میلادی برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان منتشر می‌شود. داستان این بازی که در شهر لندن و اندکی پس از جنگ جهانی اول روایت می‌شود، درباره‌ی دکتری به نام «جاناتان رید» است که به خون‌آشام تبدیل شده و حالا برای پیدا کردن درمان تلاش می‌کند و در این راه گاهی انسان‌های بی‌گناه نیز قربانی او می‌شوند.

بازی Vampyr Vampyr تصویری از لندن سال ۱۹۱۸ را به تصویر می‌کشد

در تریلری که از Vampyr در نمایشگاه E3 2016 دیدیم، چند نکته‌ی برجسته وجود داشت. اول اینکه این بازی به هیچ‌کدام از ساخته‌های قبلی دونت‌ناد شبیه نیست و اتمسفر بی‌رحم‌تر و تاریک‌تری را نسبت به آن‌ها به نمایش می‌گذارد. از سوی دیگر، مبارزات بازی کاملا روان به نظر می‌رسند؛ مبارزاتی که در آن‌ها شخصیت اصلی از یک سلاح سرد برای صدمه زدن به دشمنان استفاده می‌کرد و در کنار آن، تفنگ و حتی جادو هم در اختیار داشت. با توجه به اینکه بازی از سیستم لوت و ارتقای شخصیت هم پشتیبانی می‌کند، به احتمال زیاد امکان استفاده از سلاح‌ها و قدرت‌های متعددی در طول مراحل آن وجود دارد. این‌طور که به نظر می‌رسد Vampyr در بخش گرافیک هنری نیز حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

همان‌طور که در مقاله‌ی انتظارات‌مان از کنفرانس پی‌سی اشاره کرده بودیم، بازی LawBreakers، ساخته‌ی جدید کلیف بلزینسکی (خالق سری Gears of War)، هم بخشی از برنامه‌های کنفرانس را به خودش اختصاص داد. کلیف بلزینسکی در این مراسم تریلر تازه‌ای از LawBreakers را به نمایش درآورد؛ تریلری که نقشه‌ای از این بازی تیراندازی اول-شخص آنلاین را، به نام Promenade، به مخاطبان معرفی می‌کرد. این نقشه، که آینده‌ی خیالی شهرهای لس آنجلس و سانتامونیکا را به تصویر می‌کشید، المان‌های معماری مدرن را با فضای شهرهای علمی-تخیلی، ترکیب کرده بود و به نظر می‌رسید که محیط مناسبی را برای ذات شلوغ، پرسرعت و پرهیاهیوی بازی فراهم کرده باشد.

بازی LawBreakers بازی LawBreakers همچنان از اساس با جاذبه مشکل دارد!

در تریلر منتشر شده، توانستیم علاوه بر نگاهی گذرا به Promenade، با شخصیت‌های مختلف LawBreakers هم دیداری تازه کنیم و نظاره‌گر به چالش کشیده شدن نیروی جاذبه از سوی آن‌ها باشیم. بلزینسکی و استودیوی‌اش، باس کی پروداکشنز (Boss Key Productions)، یک خبر دیگر هم برای طرفداران داشتند و آن، آغاز فاز آلفای محدود بازی بود. این فاز آزمایشی که در ابتدای همین هفته به مدت ۲۴ ساعت برگزار شد، دیگر به پایان رسیده و باید ببینیم که بازخورد آن از چه قرار بوده است. نسخه‌ی نهایی LawBreakers قرار است در فصل تابستان از طریق فروشگاه استیم به‌طور انحصاری برای رایانه‌های شخصی منتشر شود.

استودیوی ترکیه‌ای تیل ورلدز (TaleWorlds Entertainment) یکی دیگر از شرکت‌کنندگان مراسم بود که نمایشی از گیم‌پلی بازی اکشن-نقش‌آفرینی Mount & Blade II: Bannerlord را برای مخاطبان در نظر گرفته بود. این بازی، که چهار سالی است که معرفی شده و درون‌مایه‌ی آن را نبردهای قرون وسطی تشکیل می‌دهد، تا آنجا که دیده‌ایم با توجه به استانداردهای امروزی از لحاظ گرافیکی حرفی برای گفتن ندارد؛ اما گرافیک آن نسبت به نسخه‌ی اول این بازی که در سال ۲۰۰۷ منتشر بود پیشرفت چشم‌گیری کرده است.

بازی Mount & Blade II: Bannerlord بازی Mount & Blade II: Bannerlord بر روی جنگ‌های قرون وسطایی تمرکز کرده است

در تریلر پخش‌شده‌ی Mount & Blade 2 نظاره‌گر حمله‌ی تعداد زیادی سرباز به یک قلعه بودیم که در این حمله منجنیق، دژکوب و دیگر تجهیزات جنگی به چشم می‌خورد؛ همچنین در این ویدیو بر روی به‌کارگیری آتش و تخریب‌پذیری کنگره‌های قلعه تأکید ویژه‌ای شده بود. بازی Mount & Blade II: Bannerlord در تاریخی نامعلوم برای سیستم‌عامل ویندوز، و احتمالاً در کنار آن برای کنسول‌های نسل هشت، منتشر خواهد شد. این بازی قرار است از مادسازی پشتیبانی کند و با این حساب، احتمالاً تا سال‌های سال می‌تواند بازیکنان‌اش را سرگرم کند.

پیش از آغاز کنفرانس پی‌سی در E3 2016، استودیو کِلِی (Klei Entertainment)، سازنده‌ی بازی‌های Mark of the Ninja و Don’t Starve، اعلام کرده بود که قصد دارد در این کنفرانس محصولی جدید را به طرفداران‌اش معرفی کند. همین اتفاق هم افتاد و کلی با به نمایش گذاشتن تریلری، از یک بازی به نام Oxygen Not Included رونمایی کرد. تا اینجا می‌دانیم که Oxygen Not Included نوعی شبیه‌ساز کلونی‌های فضایی است که در آن، بازیکنان باید یک پایگاه را در عمق یک خرده سیاره اداره کنند. از جهاتی می‌توان این بازی را به نسخه‌ای فضایی از Don’t Starve تشبیه کرد؛ چرا که در ساخته‌ی جدید هم مشکلات و چالش‌های مختلفی برای شخصیت‌های درون بازی پیش می‌آید و باید با پیشگیری از خطرات و مدیریت درست منابع، از جمله آب و اکسیژن، آن‌ها را زنده نگاه داشت.

بازی Oxygen Not Included بازی Oxygen Not Included از جهاتی یادآور Don’t Starve است. البته در اینجا به‌جای «سطح» با «عمق» سر و کار داریم

آن‌طور که در تریلر اشاره شده، بازی قرار است در اواخر سال ۲۰۱۶ یا اوایل ۲۰۱۷ برای سیستم‌عامل ویندوز منتشر شود. در این میان، فروشگاه استیم تاریخ ۹ مه ۲۰۱۷ (۱۹ اردیبهشت ۹۶) را به‌عنوان زمان عرضه‌ی Oxygen Not Included اعلام کرده بود که در حال حاضر عبارت «هر زمان که آماده شد» به‌عنوان تاریخ انتشار در صفحه‌ی بازی قرار گرفته است!

هرچه باشد، کمپانی AMD در کنفرانس پی‌سی حکم میزبان را داشت و انتظار می‌رفت که برنامه‌ی ویژه‌ای برای میهمانان‌اش تدارک دیده باشد. در میان خبرهای مختلفی که طی کنفرانس از دنیای بازی‌های به گوش‌مان رسید، ای‌ام‌دی یک خبر سخت‌افزاری جالب برای گیمرها داشت و آن‌هم معرفی دو کارت گرافیک جدید خانواده‌ی پولاریس، یعنی RX 470 و RX 460، بود. این کارت‌های گرافیک، که به‌گفته‌ی سازنده‌ی‌شان به‌خوبی قادر هستند بازی‌های واقعیت مجازی را اجرا کنند، تراشه‌های بسیار باریک و کوچکی دارند و از این جهت می‌توانند در ساخت لپ‌تاپ‌های باریک و اولترابوک‌ها به‌کار گرفته شوند. در این میان، مدل RX 470 برای اجرا کردن بازی‌ها با جزئیات کم‌وبیش قابل قبول در رزولوشن 1080p و نرخ 60 فریم بر ثانیه در نظر گرفته شده و RX 460 هم با قدرت کمتر و طبیعتاً قیمت پایین‌ترش قرار است انتخاب مناسبی برای بازی‌های نسبتا سبک، مانند بازی‌های مطرح در حوزه‌ی ورزش‌های الکترونیک (e-Sports) و به‌ویژه سبک MOBA، باشد.

کارت گرافیک RX 460 و RX 470 مدیرعامل AMD و معرفی کارت‌های گرافیکی RX 470 و RX 460

بنا به شنیده‌های اخیر، ظاهراً نسخه‌ی ۴ گیگابایتی RX 470 قیمتی ۱۴۹ دلاری دارد و نسخه‌ی ۸ گیگابایتی آن هم ۱۷۹ دلار قیمت‌گذاری شده است. در آن‌سو، گویا تهیه کردن RX 460 با رم ۲ گیگابایتی ۹۹ دلار هزینه در بر خواهد داشت و نسخه‌ی ۴ گیگابایتی آن هم با پرداخت ۱۲۹ دلار قابل خریداری خواهد بود. با این حساب، به نظر می‌رسد که AMD عزم‌اش را جزم کرده تا در بازار پی‌سی‌های رده‌ی پایینی که از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کنند، حرف‌هایی جدی برای گفتن داشته باشد؛ حرکتی که می‌تواند به استقبال سریع‌تر از هدست‌های واقعیت مجازی کمک کند. گفته می‌شود که این کارت‌های گرافیک قرار است در ۲۹ ژوئن (۹ تیرماه) به بازار عرضه شوند. در جریان کنفرانس، ای‌ام‌دی یک رایانه طراحی‌شده توسط Alienware را هم به نمایش درآورد؛ رایانه‌ای که به یک کارت گرافیک RX 480 مجهز شده بود و در قالب کوله‌پشتی بر روی دوش کاربر قرار می‌گرفت و به او امکان می‌داد تا به‌لطف این سیستم متحرک، با آزادی‌عمل نسبتا بالایی از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده کند.

رایانه کوله پشتی Alienware برای واقعیت مجازی در E3 2016 رایانه-کوله‌پشتی کمپانی Alienware که ویژه‌ی استفاده از واقعیت مجازی طراحی شده

این‌ها تنها خبرهایی نبودند که در کنفرانس پی‌سی امسال شنیدیم؛ اعلام زمان عرضه‌ی The Surge (بازی اکشن-نقش‌آفرینی استودیوی آلمانی دک 13 که در سال ۲۰۱۷ روانه‌ی بازار خواهد شد)، انتشار ویدیوی جدید Overland (بازی استودیو فینجی که در سبک بقا است و گرافیک ساده و جالبی دارد) و پخش اولین تریلر از گیم‌پلی Raiders of the Broken Planet (بازی اکشن-ماجراجویی چندنفره‌ی مرکوری استیم که قرار است شوتری «متفاوت» و مبتنی بر استراتژی باشد) از جمله‌ی رویدادهای دیگر کنفرانس بودند. معرفی بازی ترسناک و سایبرپانک Observer، که توسط استودیو بلوبر تیم توسعه داده می‌شود و رونمایی نیو ورلد اینتراکتیو از بازی تیراندازی Day of Infamy، که حال‌وهوای بازی‌های قدیمی جنگ جهانی دوم را برای‌مان زنده کرد، هرکدام گوشه‌هایی از مراسم را پر کرده بودند.

در این بین، کمپانی تریپ‌وایر نسخه‌ای از مجموعه‌ی Killing Floor را با نام Killing Floor Incursion معرفی کرد که اساساً برای هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت و کنترلر آن، یعنی تاچ، در حال ساخت است. Giant Cop بازی دیگری در حوزه‌ی VR بود که در کنفرانس حضور داشت و تریلری از آن به نمایش درآمد. در Giant Cop، بازیکن می‌تواند در نقش یک پلیس غول‌پیکر (!) از دیدگاهی متفاوت با مردم درون بازی به تعامل بپردازد یا از اعمال زور علیه آن‌ها استفاده کند. در جریان مراسم، ویدیویی هم از اجرا شدن بازی تیراندازی اول-شخص Superhot بر روی هدست آکیولس ریفت پخش شد تا نقش بازی‌های واقعیت مجازی در کنفرانس باز هم پررنگ‌تر شود.

بازی Giant Cop در Giant Cop بازیکن می‌تواند در قالب یک پلیس غول‌پیکر، شخصیت‌های درون بازی را بقاپد!

یکی دیگر از بازی‌های حاضر در PC Gaming Show امسال Ark: Survival Evolved بود؛ بازی‌ای که با آنکه همچنان در مرحله‌ی Early Access به سر می‌برد، توانسته طرفداران زیادی برای خودش دست‌وپا کند. سازندگان این بازی، که در سبک‌های تلاش برای بقا و اکشن-ماجراجویی قرار می‌گیرد، محتواهای جدید آن را در کنفرانس به نمایش گذاشتند که یکی از آن‌ها به بازیکنان امکان می‌داد در نقش حیوانات مختلف قرار بگیرند. این در حالی است که در حالت معمول، بازیکنان در این بازی هدایت یک انسان را بر عهده می‌گیرند و با او به شکار حیوانات مختلف، از جمله دایناسورها، می‌روند.

در کل، کنفرانس امسال پی‌سی گیمینگ با وجود درخشش کنفرانس‌های سونی و مایکروسافت و رونمایی از بازی‌هایی که انتظار دیدن‌شان را نداشتیم، آن‌قدرها جذابیتی نداشت؛ به‌ویژه که دقایق پایانی آن هم با برنامه‌ی یوبیسافت تداخل پیدا کرده بود. با این حال، این دوره از PC Gaming Show نسبت به اولین سال آن پیشرفت کرده بود و به‌ویژه وجود بازی‌ها و تجهیزات واقعیت مجازی، تب این روزهای دنیای گیمینگ، در آن جلب توجه می‌کرد. کمپانی ای‌ام‌دی و وب‌سایت پی‌سی گیمر برای‌مان برنامه‌ای را تدارک دیده بودند که آن‌قدرها با بحث‌های تخصصی و خسته‌کننده پر نشده بود که مخاطبان را فراری دهد؛ اما انتظار داشتیم که کمپانی‌ها و بازی‌های بزرگ در این کنفرانس حضور پررنگ‌تر و موثرتری داشته باشند. البته به نظر می‌رسد که با افزایش سابقه‌ی این رویداد، در سال‌های آینده با برنامه‌های به مراتب جذاب‌تر و قوی‌تری روبه‌رو باشیم.

تهیه‌شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده