نویسنده: آرش عیاری
// دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۸

گزارش زومجی از کنفرانس خبری رویداد یک ماهه بازی‌ سازی Level Up

پیش از این در زومجی با رویداد یک ماه بازی‌سازی که به همت استودیو فن‌افزار و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار خواهد شد، آشنا شدید. امروز کنفرانس خبری این رویداد برگزار شد که در ادامه می‌توانید گزارش آن را مطالعه کنید.

بازی‌سازی در سال‌های اخیر و به خصوص در دهه اول هزاره سوم و در سال‌هایی که به کنسول‌های بازی در نسل هشتم رسیدیم، به یک صنعت پول‌ساز و اشتغال‌زا تبدیل شده است. صنعتی که می‌تواند با زبان سرگرمی بازتاب‌دهنده اهدف فرهنگی، سیاسی و تاریخی، آن‌ هم به تاثیرگزارترین شکل ممکن باشد.

فعالان بازی‌ساز بسیاری هم در ایران حضور دارند و با مشکلات فراوان، به ساخت و توسعه بازی‌های ویدیویی مشغولند. بسیاری دیگر هم به صورت آکادمیک در حال آموختن بازی‌سازی برای تبدیل شدن به یک فعال در این حوزه هستند. حالا یک فرصت مناسب برای دانشجویان این حوزه و البته علاقه‌مندان به وجود آمده تا بتوانند در یک رویداد یک‌ماهه که Level Up نام دارد شرکت کرده و خود و تیم‌شان را محک بزنند.

استودیو بازی‌سازی فن‌افزار که پیشتر سابقه ساخت بازی‌هایی همچون گرشاسب و شمشیر تاریکی را داشته و هم‌ اکنون هم در حال کار بر روی بازی فرزندان مورتا است، برگزار کننده رویداد Level Up است. امروز کنفرانس خبری این رویداد با حضور اصحاب رسانه برگزار شد که در ادامه می‌توانید گزارش آن را مطالعه کنید.

خلاقیت و نوآوری؛ رویکرد رویداد بازی‌سازی Level Up

امیرحسین فصیحی و کسری تهرانی سخنرانان این کنفرانس خبری بودند تا اطلاعاتی را به رسانه‌ها درباره این رویداد بدهند. فصیحی، مدیرعامل فن‌افزار صحبت‌های خود را با تجارب این استودیو و محصولات قبلی شروع کرد. این‌که آن‌ها توانستند با گرشاسب جهانی شوند و از شکست‌ها و موفقیت‌های این پروژه درس گرفته و به ساخت «شمشیر تاریکی» مشغول شوند. بازی که توانست با بازخوردهای خوبی مواجه شده و حتی در فروشگاه اپلیکیشن اپل موسوم به اپ‌استور در جدول بازی‌های برگزیده قرار بگیرد. فصیحی در ادامه صحبت‌های خود درباره پروژه‌های استودیو فن‌افزار به بازی فرزندان مورتا (Children of Morta) رسید. بازی که سپتامبر سال جاری میلادی (شهریور و مهر) به صورت Early Accsess در فروشگاه استیم منتشر خواهد شد.

پوستر level up

فصیحی این نکته را هم گفت که اولین بازی آن‌ها در نقش ناشر، دنده ۲ بود که نوروز امسال در کافه‌بازار منتشر شد.

او صحبت‌های خود درباره این رویداد و اهداف آن را با اشاره به علاقه برای جهانی شدن و انتشار بازی‌های ایرانی به صورت بین‌المللی آغاز کرد. این‌که این رویداد به این دلیل شکل گرفته تا نگاهی به مسیر جهانی شدن بازی‌ها داشته باشیم.

او اشاره کرد که نداشتن جسارت بازی‌سازان برای انتشار بین‌المللی یکی از مشکلاتی است که هم‌اکنون در این حوزه وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا رقابت بین بازی‌هایی که در داخل تولید می‌شوند به بازار داخلی محدود شده و دورنمایی نداشته باشد.

امیرحسین فصیحی به این موضوع اشاره کرد که هدف این رویداد، بازی‌های موبایل و کامپیوترهای شخصی هستند و فروشگاه‌های مجازی مانند استیم، گوگل‌پلی و اپ‌استور هم مقصد بازی‌هایی هستند که در رخداد یک‌ماهه بازی‌سازی Level Up به مقام‌های برتر می‌رسند.

پس از صحبت‌های امیر‌حسین فصیحی، کسری تهرانی هم به جزییات این رویداد پرداخت. این‌که یکی از ملاک‌های جدی بازی که بتواند در عرصه‌های بین‌المللی رقابت کند، برخورداری از خلاقیت و نوآوری است و هدف این رویداد هم این است که به تیم‌های بازی‌سازی مستقل و دانشجویان این حوزه کمک شود تا بتوانند در این مسیر قدم بگذارند و به ساخت بازی‌های خلاقانه بپردازند.

تهرانی سپس به تشریح نحوه برگزاری مسابقه و جزییات آن پرداخت. نکته مهم درباره رویداد Level Up آنلاین بودن و عدم نیاز به حضور فیزیکی است. این رویداد یک‌ماهه کاملا آنلاین بوده و علاقه‌مندان از سرتاسر کشور می‌توانند در آن شرکت کنند. نکته دیگری که تهرانی به آن اشاره کرد این بود که اگرچه این مسابقه در یک بازه یک‌ماهه برگزار می‌شود اما ایده آن می‌تواند مربوط به گذشته و فعالیت‌های سابق تیم‌های بازی‌سازی باشد اما بحث توسعه و آماده کردن بستر آن برای شرکت در مسابقه باید در طول برگزاری مسابقه آماده شود.

یکی دیگر از شرایطی که تهرانی به آن اشاره کرد این بود که شرکت‌کننده‌ها باید عضوی از یک تیم کامل باشند. در واقع یکی دیگر از اهداف این رویداد این است که اشخاص توانمند و علاقه‌مند به ساخت‌ بازی‌های ویدیویی بتوانند در قالب یک تیم به توسعه مشغول شوند و با همکاری و همدلی این مسیر را طی کنند.

بازی‌های برتر، شانس حضور در نمایشگاه گیمزکام آلمان را خواهند داشت

اما محصولی که در نهایت در مسابقه شرکت داده می‌شود، یک برش عمودی از بازی نهایی خواهد بود. برش عمودی عنوانی است که به یک قسمت کوچک از یک بازی کامل گفته می‌شود که بتواند همه مکانیزم‌ها و حس‌‌و‌حال بازی را به مخاطب ارائه دهد. به طور مثال اگر بازی ۳ ساعت گیم‌پلی دارد، این برش عمودی باید بتواند در ۱۵ دقیقه حال و هوای بازی را القا کند و البته عاری از هرگونه مشکل تکنیکی و باگ باشد.

تهرانی در ادامه صحبت‌های خود به مبحث آموزش‌، مربیگری و البته تیم داوری این رویداد پرداخت. تهرانی اشاره کرد که در این ۳۰ روز، بحث مربیگیری وجود خواهد داشت و استودیو فن‌افزار سعی کرده تا از فعالان این حوزه در ایران برای این موضوع دعوت کند تا روی تیم‌های شرکت کننده نظارت داشته باشند. بنا بر تعداد شرکت‌کننده، به هر تیم مربی تخصیص داده می شود که اسامی آن‌ها فردا در وب‌سایت این رویداد قرار خواهد گرفت. این مربی‌ها روی روند ساخت بازی از طریق مکاتبات آنلاین نظارت می‌کنند، نکات مهم را یادآوری کرده و در نهایت در جلسه داوری از بازی که بر آن نظارت داشتند، دفاع خواهند کرد. نکته دیگری که باز هم در صحبت‌های سخرانان به چشم می‌خورد این بود که تاکید داوران بر  خلاقیت و نوآوری بازی‌ها خواهد بود. یکی دیگر از سرفصل‌های مهم برای شرکت در مسابقه، رعایت قانون کپی‌رایت و استفاده نکردن از مضامینی است که ناقض این قانون هستند.

رویداد بازی سازی level up

اما پس از کسری تهرانی، امیرحسین فصیحی به تشریح حامیان این رویداد پرداخت. رویداد یک‌ماهه بازی‌سازی شامل ۲۵ میلیون تومان جایزه نقدی و جوایز غیرنقدی نفیسی خواهد بود. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از حامیان این رویداد، بخش جوایز نقدی بازی را بر عهده گرفته است. حامی دیگر این رویداد، کافه‌بازار است که قرار است تا بازی‌های برتر این دوره را در بخش بازی‌های برگزیده روی فروشگاه خود قرار دهد.

دیجیتال دراگون هم نام استودیو خارجی فن‌افزار است که بحث انتشار بازی‌های برتر را در خارج از کشور بر عهده خواهد داشت.

فصیحی در پایان صحبت‌‌های خود به اهمیت نگاه جهانی پرداخت و اضافه کرد نباید در ساخت بازی‌ها، یک نگاه صرفا بومی داشته باشیم و برای موفقیت باید راه جهانی شدن را در پیش گرفت. او برای نمونه به کشور لهستان اشاره کرد که توانست با تیم‌های مستقل و یک برنامه‌ریزی خوب، بازی‌های خلاقانه‌های تولید کنند و باعث پیشرفت این صنعت در کشورشان بشوند تا جایی که استودیو سی‌دی‌ پراجکت رِد، خالق مجموعه پرطرفدار The Witcher از دل همین رویدادها و تلاش‌های مستقل بیرون آمد.

این اولین رویداد بازی‌سازی است که به صورت یک‌ماهه و در یک بازه زمانی طولانی برگزار می‌شود. پیش از این گیم‌ جم‌های ۲۴ ساعته و ۴۸ ساعته بسیاری برای ساخت بازی برگزار شده است اما Level Up می‌تواند یک رویکرد جدی به بحث ساخت مستقل بازی‌ها و البته تلاشی برای پیشرفت این صنعت در ایران باشد.

رویداد بازی‌سازی Level Up از اول تیر تا انتهای این ماه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی این رخداد جزییات بیشتری را کسب کرده و در آن ثبت نام کنند. فرآیند ثبت نام از فردا، اول تیرماه آغاز می‌شود تا هفتم تیر ادامه خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به پایگاه اینترنتی این رویداد و کانال تلگرام آن مراجعه کنید.

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده