// دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲

گزارش باکس آفیس: «در جستجوی دوری» رکورد بهترین افتتاحیه یک انیمیشن را شکست

این هفته همه‌چیز به موفقیت‌های عظیم انیمیشن «در جستجوی دوری» (Finding Dory) و ادامه‌ی ناکامی‌های «وارکرفت» (Warcraft) اختصاص دارد. همراه گزارش باکس آفیس زومجی  باشید.

hero_FindingDory-2016-1 (2)

این هفته دیزنی برای یازدهمین بار در سال ۲۰۱۶ خودش را در بالای باکس آفیس پیدا کرد و این بار این پیکسار است که با «در جستجوی دوری» (Finding Dory) این کمپانی را به این موفقیت رسانده است. جدیدترین انیمیشن پیکسار همان‌طور که از ماه‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد، با ۱۳۶/۲ میلیون دلاری که به عنوان افتتاحیه فروخت، کارش را فقط آتشین آغاز نکرد، بلکه چندین رکورد را هم شکست. در میان فیلم‌های انیمیشن، این دنباله بهترین درآمد پنج‌شنبه (۹/۲ میلیون دلار)، بهترین افتتاحیه و درآمد روز اول (۵۴/۹ میلیون دلار) و بزرگترین آخرهفته‌ی افتتاحیه (۱۳۶/۲ میلیون دلار) را به نام خودش ثبت کرده است.

درآمد آخرهفته‌ی «در جستجوی دوری» آن‌قدر بزرگ است که آن را با محسابه‌ی نرخ تورم بعد از «شرک۲» (۱۰۸ میلیون در ۲۰۰۴، ۱۴۹ میلیون امروز) و «شرک۳» (۱۲۱ میلیون در ۲۰۰۷، ۱۵۱ میلیون امروز)، در جایگاه سوم بهترین افتتاحیه یک انیمیشن قرار می‌دهد. این یعنی بدون محاسبه نرخ تورم، «در جستجوی دوری» در صدرجدول پردرآمدترین افتتاحیه یک انیمیشن قرار دارد. مطمئنا دیزنی و پیکسار هم از این موفقیت شوکه شده‌اند. مخصوصا با توجه به این که فیلم ۵۰ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرده است. تازه این رقم حاصل اکران فیلم در ۳۲ درصد از کشورهای خارجی است و هنوز اصل کار مانده است. این یعنی «در جستجوی دوری» تاکنون ۱۸۶ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است. خبر جالب دیگر درباره‌ی عملکرد فیلم، این است که «در جستجوی دوری» بهتر از «دزدان دریایی کاراییب: صندوقچه‌ی مرد مرده» (۱۳۵/۶ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶) فروخته است. این یعنی آخرین انیمیشن پیکسار منهای فیلم‌های مارول و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد»، بهترین افتتاحیه دیزنی محسوب می‌شود.

large_finding_dory

البته دلیل عملکرد عظیم فیلم چندان پیچیده نیست. ناسلامتی با دنباله‌ی «در جستجوی نمو» طرفیم که کماکان در صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های پیکسار با محاسبه‌ی نزخ تورم قرار دارد و یادآور یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آنهاست. این به این معناست که علاوه‌بر هم‌سن‌ و سال‌های ما که آن را در نوجوانی دیده‌اند، بچه‌های زیادی هم با دیدن آن بزرگ شده‌اند. این به یک رویداد بین‌نسلی منجر شده که از دست ندادن فیلم برای همه اهمیت دارد. این را به‌علاوه‌ی خانوادگی‌بودن فیلم و نام کمپانی سازنده‌ و نقدهای بسیار مثبت آن کنید تا این اعداد و ارقام قابل‌درک شوند. البته از الن دجنرس (صداپیشه‌ی دوری) هم نمی‌توان گذاشت که فعالیت گسترده‌‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارد و حضور پررنگی بین سینماروهایی دارد که از راه‌های قدیمی‌تری مثل تاک‌شوها و مجله‌ها، برنامه‌های فیلم‌بینی‌شان را انتخاب می‌کنند. تمام اینها در حالی بود که در بین فیلم‌های خانوادگی اخیر، «پرندگان خشمگین» را داشتیم که دیگر از جدول بیرون رفته و «آلیس درون آینه» و «لاک‌پشت‌های نینجا۲» هم با کسی ارتباط برقرار نکردند. بنابراین خانواده‌ها و کلا همه‌ی سینماروها دربه‌در به دنبال چیز قابل‌قبولی برای دیدن می‌گشتند. از تریلرهای فیلم هم مشخص بود که اتفاق ناامیدکننده‌ی «ماشین‌ها۲» نیز قرار نیست تکرار شود. بله، از قرار معلوم همه‌چیز بر وفق مراد پیکسار بود!

اما بگذارید عملکرد نهایی «در جستجوی دوری» را در مقایسه با اکران‌های تابستانی قدیمی پیکسار مقایسه کنیم. اگرچه ضعیف‌ترین اکران تابستانی پیکسار «ماشین‌ها ۲» است، اما حتی اگر «دوری» در حد این فیلم هم ظاهر شود، اکرانش را با ۳۸۳ میلیون دلار به پایان می‌رساند. اگر مثل «دانشگاه هیولاها» عمل کند، ۴۳۸ میلیون دلار درمی‌آورد که آن را به بزرگترین فیلم تابستان (و احتمالا سال) تبدیل می‌کند. و اگر موفق شود در حد «داستان‌ اسباب‌بازی۳»، «شجاع» و «پشت‌و‌رو» ظاهر شود، به ارقام ترسناکی بین ۴۷۹ میلیون دلار تا ۵۴۱ میلیون دلار دست پیدا می‌کند. بنابراین درست متوجه شدید! سوال سر بزرگی درآمد فیلم است!

hero_Central-Intelligence-2016f

دیگر تازه‌اکران بزرگ این هفته «سازمان جاسوسی» (Central Intelligence) بود که ۳۴ و نیم میلیون دلار به عنوان افتتاحیه کسب کرد. این فیلم همچنین ۶/۸ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرد تا درآمد جهانی‌اش که با بودجه‌ی ۵۰ میلیون دلار ساخته شده به رقم ۴۱/۳ میلیون دلار برسد. برگ برنده‌ی فیلم سرمایه‌گذاری روی دو ستاره‌ی آن یعنی دواین جانسون و کوین هارت است که اولین همکاری آنها اگر به نتیجه‌ی نان‌ و آب‌داری منجر شود، باید انتظار تولد یک مجموعه را بکشیم. این در حالی است که نقدهای فیلم هم با اینکه فوق‌العاده نبوده‌اند، اما بد هم نبوده‌اند و اتفاقا خیلی‌ها آن را دوست داشته‌اند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند «سازمان جاسوسی» اکران خانگی‌اش را با کسب ۸۶ تا ۱۱۰ میلیون دلار به پایان می‌رساند.

خب، بالاخره می‌رسیم به فاجعه‌ی این روزهای صنعت سینما، «وارکرفت» که در دومین هفته‌ی اکرانش سقوط هولناکی را تجربه کرد. این فیلم با ۷۳ درصد افت فروش روبه‌رو شد و ۶ و نیم میلیون دلار فروخت. این افت فروش در بین فیلم‌هایی که در بیش از ۳ هزار سینما اکران شده‌اند، جزو ۳۰ سقوط برتر تاریخ قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه فیلم بعد از ۱۰ روز فقط ۳۷ میلیون دلار کسب کرده، ظاهرا حتی رسیدن درآمد فیلم به ۵۰ میلیون دلار هم یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. این در حالی است که اگرچه «وارکرفت» کارش را در چین عالی شروع کرده بود، اما وضعیت فیلم این هفته در چین هم تعریفی نداشت. فیلم در طول هفته‌‌ی گذشته ۴۹ میلیون در این کشور کسب کرد که این رقم در مقابل ۴۶ میلیون دلاری که فیلم در دو روز اول اکرانش به جیب زده بود قرار می‌گیرد. روی هم رفته، «وارکرفت» تاکنون ۳۷۷/۶ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است. این رقم شاید به درد چیز دیگری نخورد، اما حداقل لقب پرفروش‌ترین اقتباس از روی بازی‌های ویدیویی را برای «وارکرفت» به ارمغان آورده است.

نهایتا به «احضار۲» (Conjuring 2) می‌رسیم که برخلاف افتتاحیه قوی‌اش، در هفته‌ی دومش چندان درخشان ظاهر نشده است. این فیلم ترسناک پس از تجربه‌ی ۶۱ و نیم درصد افت فروش، ۱۵ و نیم میلیون دلار فروخت تا مجموع درآمد خانگی‌اش به رقم ۷۱ میلیون دلار برسد. این سقوطی به مراتب بیشتر از قسمت اول «احضار» (۴۹/۹ درصد) و «آنابل» (۵۷/۳ درصد) است. با این حال، این سقوطی است که متاسفانه در بین فیلم‌های ترسناک شایع است و به این فیلم خلاصه نمی‌شود و البته از قبل پیش‌بینی می‌شد که «احضار۲» موفق نشود در حد قسمت اول ظاهر شود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Finding Dory۱۳۶  میلیون دلار
۲Central Intelligence۳۴/۵ میلیون دلار
۳The Conjuring 2۱۵/۵ میلیون دلار
۴Now You See Me 2۹/۶ میلیون دلار
۵Warcraft۶/۵ میلیون دلار
۶X-Men: Apocalypse۵/۲ میلیون دلار
۷Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows۵/۲ میلیون دلار
۸Me Before You۴/۱ میلیون دلار
۹Alice Through the Looking Glass۳/۶ میلیون دلار
۱۰Captain America: Civil War۲/۲ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

hero_FindingDory-2016-1

در جستجوی دوری

Finding Dory

بالاخره ساخته‌ی جدید پیکسار اکران شد؛ آن هم چه فیلمی! دنباله‌ی «در جستجوی نمو» که بیش از ۱۰ سال است که منتظر ساخته شدنش بودیم. مهم‌ترین سوال طرفداران این بود که آیا «در جستجوی دوری» قادر خواهد بود جذابیت و جادوی قسمت اول را تکرار کند یا نه؟ خب، طبق نظر اکثر منتقدان این فیلم اگر بهتر از فیلم اول نباشد، در همان سطح قرار می‌گیرد. یک انیمیشن پرجنب‌و‌جوش و سریع که موتور شوخ‌طبعی‌اش از حرکت نمی‌ایستد و هوش و جذابیت دیداری قسمت اول را هم به ارث برده است. داستان این قسمت درباره‌ی دوری، ماهی فراموش‌کارِ آبی رنگ قسمت اول است که همراه با دوستانش نمو و مارلین راهی جاده‌های دریا می‌شود تا گذشته‌اش را جستجو کند و پدر و مادرش را پیدا کند.

منتقد ورایتی که فیلم را فوق‌العاده دوست داشته می‌نویسد: «این فیلمی است که با خنده‌ها (اکثرشان خوب و تعدادی‌شان معمولی)، گریه‌ها (تمامی‌شان درآمده) و کاراکترهای مکملی لبریز شده که هدفشان روده‌بر کردن ما با زبان‌ تند و تیز و کمدی فیزیکی سرگیجه‌آورشان است». پیتر تراویس از رولینگ استون که فیلم را خیلی دوست داشته می‌نویسد: «شاید "در جستجوی دوری" سورپرایز تازه‌ی قسمت اولش را کم داشته باشد، اما کماکان سرشار از شوخ‌طبیعی، روح و معجزه‌های انیمیشن‌سازی است». سایت ایندی‌‌وایر که از فیلم خیلی راضی بوده می‌نویسد: «"در جستجوی دوری" تنبل احساس نمی‌شود، استانداردهای یک دنباله را زیر پا نمی‌گذارد و تکرار مکررات نیست. بلکه در عوض، دقیقا همان چیزی است که یک دنباله باید باشد؛ نمونه‌ی بارزی از این حقیقت که چرا ما آنها را می‌سازیم». جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌آورد: «موتور محرکه‌ی اصلی داستان (ماهی‌ای که سفر طولانی‌ای را برای یافتن اعضای خانواده‌اش آغاز می‌کند) "در جستجوی نمو" را تقلید می‌کند. اما برخلاف تمام شباهت‌ها (یا شاید به خاطر آنها)، "در جستجوی دوری" به عنوان یک فیلم مستقل لذت‌بخش است، حتی اگر حس قوی دژاوویی که دارد جلوی آن را از رسیدن به اوج همکاری‌های دیزنی/پیکسار می‌گیرد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۸ است.

hero_Central-Intelligence-2016

سازمان جاسوسی

Central Intelligence

خبر هم‌بازی شدن کوین هارت و دواین جانسون در این کمدی به یکی از موردانتظارترین فیلم‌های تابستان امسال تبدیل شده بود، اما محصول نهایی از نظر اکثر منتقدان کمدی متوسطی است که البته طرفداران ستاره‌هایش نباید آن را از دست بدهند. داستان درباره‌ی یک مامور سی‌.آی‌.ای (دواین جانسون) است که در نوجوانی بچه‌درس‌خون مدرسه بوده و مورد قلدربازی دیگران قرار می‌گرفته. او در جشن تجدید دیدار دبیرستان، از یکی از قلدرهای قدیمی مدرسه (کوین هارت) درخواست می‌کند تا در حل یک پرونده‌ی فوق محرمانه به او کمک کند. طبق معمول خیلی طول نمی‌کشد تا این دو خودشان را در میان هزارجور جاسوس‌بازی و تیراندازی پیدا کنند.

جاستین چنگ از لس‌آنجلس تایمز که فیلم را دوست داشته می‌نویسد: «"سازمان جاسوسی" به‌طرز درستی همه‌رقمه احمقانه است و البته کمی باهوش‌تر از چیزی که انتظارش را دارید... این فیلم سفری نوستالژیک به دهه‌ی ۹۰، یک تریلر جاسوسی بی‌قانون و قاعده و داستان رفاقت دو مرد است. اگرچه تمام اینها بی‌ربط به نظر می‌رسند، اما فیلم موفق می‌شود هر سه داستان را برای رسیدن به تم اصلی‌اش که درباره‌ی احساس ناامنی مردان است به وحدت برساند». منتقد هالیوود ریپورتر که کم‌و‌بیش از فیلم راضی بوده می‌نویسد: «"سازمان جاسوسی" توجه‌‌ای بالاتر از متوسط به داستان و کاراکتر نشان می‌دهد و اگرچه همیشه موفق نیست، اما سعی می‌کند تا لحظات کمیک و صحنه‌های اکشن خوبی را طراحی کند. فیلم با درجه‌ی قابل‌قبولی از پرداخت و حرفه‌ای‌گری ساخته شده. و اصل تمرکزش را روی شیمی هارت و جانسون می‌گذارد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۱ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده