نویسنده: مرتضی تقوی
// یکشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۳

مدیر نینتندو آمریکا: واقعیت مجازی هنوز آنقدر فراگیر نشده است که به سراغش برویم

این روزها در حالیکه دو غول بزرگ صنعت بازی‌های ویدئویی یعنی مایکروسافت و سونی بر سر پیشرفت در زمینه‌ی تکنولوژی واقعیت مجازی با هم مسابقه گذاشته‌اند، مدیر بخش آمریکای نینتندو معتقد است که هرگاه این تکنولوژی همه‌گیر شد به سراغ آن خواهد رفت.

این روزها شرکت‌هایی را که در حوزه‌ی واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری می‌کنند، شرکت‌های پیشرو قلمداد می‌کنند. در صنعت بازی‌های ویدئویی هم برخی شرکت‌ها مشغول توسعه‌ی بازی‌هایی هستند که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند. در جریان نمایشگاه E3 2016 شاهد رقابت دو غول بزرگ این صنعت یعنی سونی و مایکروسافت در توسعه‌ی بازی‌های واقعیت مجازی بودیم. اما شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که چرا غول سوم این صنعت یعنی شرکت ژاپنی نینتندو چندان عجله‌ای برای سرمایه‌گذاری و توسعه در تکنولوژی واقعیت مجازی ندارد.

بر اساس صحبت‌های رجی فیسمی (Reggie Fils-Aimé)، مدیر نینتندو آمریکا، در مصاحبه با نشریه معتبر بلومبرگ، پاسخ این سوال ساده است:

کنسول Virtual Boy شرکت نینتندو که در سال 1995 عرضه شد کنسول Virtual Boy اولین کنسول قابل حمل با قابلیت نمایش گرافیک سه بعدی حقیقی بود، اما به یک شکست تجاری کامل تبدیل شد

هرگاه واقعیت مجازی توسط طیف گسترده‌ای از مخاطبان مورد استقبال قرار گرفت ما هم پا پیش می‌گذاریم، اما مساله این است که هنوز مخاطبان واقعیت مجازی بسیار محدود هستند. ما از زمان عرضه‌ی کنسول ویرچوال بوی (Virtual Boy) (سال 1995) همواره پتانسیل حوزه‌ی واقعیت مجازی را تحت نظر داریم. ما می‌خواهیم مطمئن شویم چیزی که عرضه می‌کنیم مخاطب حداکثری و بازار گسترده خواهد داشت و هروقت چیزی مثل واقعیت مجازی گسترده و محبوب شد، شما قطعا می‌توانید حضور نینتندو را هم در بازار ببینید.

فیسمی در ادامه‌ی صحبت هایش اضافه می‌کند که این رویه، رویکرد همیشگی نینتندو در دست گذاشتن روی یک تکنولوژی جدید بوده و همیشه هم خوب جواب داده است:

در گذشته فناوری‌های زیادی بودند که در آنها از ژیروسکوپ استفاده می‌شد، اما این کنسول Wii و Wii Remote بودند که جزو موفق‌های بازار شدند. حتی اگر به زمان Nintendo DS برگردیم (سال 2004)، این کنسول دستی اولین وسیله‌ی الکترونیکی بود که از فناوری صفحه لمسی به طور گسترده استفاده می‌کرد.

با وجود اینکه فیسمی در صحبت‌هایش با طور ضمنی به ارزش تکنولوژی واقعیت مجازی اشاره می‌کند اما به نظر او هنوز این فناوری محدود به بخش کوچکی از حوزه‌ی سرگرمی است و بنابراین درمورد موفق شدندش در مقیاس گسترده تضمینی نمی‌توان داد.

اگر صادقانه نگاه کنیم، نینتندو خاطره‌ی بسیار بدی از کنسول Virtual Boy دارد و لذا این احتیاطش برای ورود بی محابا به واقعیت مجازی قبل درک است. اما سوال اصلی اینجاست که آیا نینتندو می‌تواند به موقع سراغ واقعیت مجازی برود که ضرر نکند یا اینکه زمان را از دست خواهد داد و هنگامی به فکر می‌افتد که بازار پر از هدست‌های واقعیت مجازی رقبا شده است.

منبع: VG247


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده