نویسنده: محسن بیگی نیا
// دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۳

بررسی شایعات سخت افزاری کنسول ایکس باکس وان اس [E3 2016]

دیشب تصاویر و اطلاعاتی  کلی در خصوص مدل جدید کنسول ایکس‌باکس وان شرکت مایکروسافت با نام «ایکس‌باکس وان اس» به بیرون درز کرد. حال ما قصد داریم نگاهی نزدیک‌تر به این کنسول و شایعات پیرامون آن بیاندازیم پس با زومجی همراه باشید.

اگر که شما شایعات E3 2016 را دنبال کرده باشید، پس می‌دانید که تصویری از مدل جدید کنسول ایکس‌باکس وان با نام Xbox One S به بیرون درز کرده است. گمان می‌رود که مدل بروزرسانی شده‌ی این کنسول ۴۰ درصد کوچکتر از مدل فعلی باشد و در برخی قسمت‌ها نیز پیشرفت‌هایی نظیر هارد دیسک ۲ ترابایتی  و غیره خواهد داشت.

xbox-one-s-spec

برجسته‌ترین ویژگی جدید این مدل پشتیبانی از پخش تصاویر با کیفیت 4K است که باعث می‌شود فکر کنیم پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع ای‌ام‌دی (AMD) برای دیکود کردن ویدئو‌های ۲۱۶۰p بروزرسانی شده است. با توجه به اینکه کارت‌های گرافیک ۶۰۰ دلاری رایانه‌های شخصی هنوز هم با کیفیت UHD (که چهار برابر واضح‌تر از کیفیت ۱۰۸۰p HD است) مشکل دارند، می‌توان انتظار داشت که این خروجی تصویر صرفاً به پخش ویدئو‌ها محدود شود. این تصویر همچنین پیشنهاد می‌کند که ایکس‌باکس وان اس از دامنه داینامیک بالا (High-Dynamic Range) نیز پشتیبانی خواهد کرد. این بدان معناست که این کنسول توانایی نمایش دادن دو برابر رنگ‌های مرئی را که توسط چشم انسان قابل رؤیت هستند، داراست، البته اگر شما نمایشگری با قابلیت نمایش تصاویر HDR داشته باشید.

به طور کلی HDR توانایی تولید کردن کانتراست بالاتری را دارد و باعث می‌شود رنگ‌ها «بیشتر» به چشم بیایند. انتظار می‌رود در ماه‌ها و سال‌های پیش رو تلویزیون‌های HDR مختلفی به بازار عرضه شوند. در نهایت، این تصویر بیان می‌کند که این کنسول با یک پایه‌ی عمودی و یک کنترلر ساده شده عرضه خواهد شد، اما صرفاً با قضاوت از روی تصاویر، تشخیص تغییرات اعمال شده در طراحی این کنترلر سخت است.

xbox-one-s-2

با فرض اینکه این شایعات درست باشند، بیاید این تغییرات را از دیدگاه سخت افزاری بررسی کنیم. با در نظر گرفتن این ادعا که ایکس‌باکس وان اس از خروجی 4K پشتیبانی می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت که یک درگاه  HDMI 2.0a/b جدید در آن بکارگیری شده است، هر چند با توجه به اینکه بنابر شایعات این کنسول از HDR نیز پشتیبانی می‌کند استفاده از DisplayPort نیز دور از ذهن نیست.

اما ایکس‌باکس وان اس چگونه ۴۰ درصد کوچکتر شده است؟ مایکروسافت برای کم کردن از حجم کنسول دو راه داشت. اول از همه، باید اشاره کنیم که مدل فعلی بزرگتر از آن چیزی است که نیاز داشته و این حجم اضافی نیز برای اقدامات پیشگیرانه در برابر مشکلات گرمایی احتمالی بوده است. لازم است به یاد بیاوریم که مایکروسافت در زمان طراحی ایکس‌باکس وان در حال بهبود مشکلات گرمایی حلقه‌ی قرمز مرگ (RRoD) بوده است.

xbox-one-hw این تصویر داخل مدل فعلی ایکس‌باکس وان را نمایش می‌دهد. مدل «اس» ممکن است قطعات و سیستم خنک کننده متفاوتی داشته باشد و از یک سیستم حافظه‌ی فشرده‌تر استفاده کند.

در حالی که ایکس‌باکس وان اس از یک هارد دیسک ۲ ترابایتی فشرده‌تر استفاده می‌کند، HDD می‌تواند از نظر فیزیکی کوچکتر باشد. مدل اولیه‌ی ایکس‌باکس وان از یک HDD ۳/۵ اینچی استفاده می‌کرد، اما آنها می‌توانند این بار از یک مدل ۲/۵ اینچی که در لپ‌تاب‌ها بکار می‌رود استفاده کنند. دیسک نوری فیلیپس هم که در مدل فعلی استفاده می‌شود بسیار حجیم است و مایکروسافت توانایی این را داشته است که برای مدل «اس» از یک درایو نوری باریک استفاده کند. خنک کننده‌ی استفاده شده در مدل فعلی ایکس‌باکس وان هم به نسبت بزرگ است و از ۳ لوله‌ی مسلی انتقال گرما، چندین تیغه و یک فن بزرگ تشکیل شده است و شباهت زیادی به خنک کننده‌‌های مرسومی دارد که در پردازند‌ه‌های محاسباتی رایانه‌های شخصی به کار گیری می‌شوند. اگر که مدل «اس» واقعاً ۴۰ درصد کوچکتر از مدل فعلی باشد،  احتمالاً بخش کنترل گرمایی آن بسیار فشرده‌تر است. دیدن اینکه نتیجه‌ی این کار افزایش صدای فن خواهد بود یا فعالیت کنسول در دمای بالاتر جذاب خواهد بود.

کنفرانس E3 2016 مایکروسافت امروز ساعت ۹:۰۰ به وقت تهران برگزار خواهد شد و احتمالاً جواب‌های بیشتری را بدست خواهیم اورد.

منبع: GameSpot

[alert variation="alert-warning"]برای خواندن تمام مطالب مربوط به نمایشگاه E3 2016، به صفحه مخصوص این رویداد در وب‌سایت زومجی مراجعه کنید.[/alert]


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده