// یکشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۵

E3 2016: چه انتظاراتی از کنفرانس مایکروسافت داریم؟

اگر از جمله طرفداران مایکروسافت و پلتفرم‌های آن هستید، زومجی در این مقاله جامع نگاهی به انتظارات، شایعه‌ها و اخبار منتشر شده پیرامون کنفرانس E3 2016 مایکروسافت انداخته تا ببینیم ردموندی‌ها چه چیز برای E3 امسال آماده‌ کرده‌اند. با زومجی همراه باشید.

وقتی در ۲۱ می سال ۲۰۱۳ کنسول جدید مایکروسافت معرفی شد، به دلایل مختلفی از همان ابتدا ایکس‌باکس وان به شکست محکوم شد. مدیر سابق بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، در معرفی این کنسول با شعار «همه چیز در یک کنسول» که اشاره به نام وان روی ایکس‌باکس جدید دارد، از همان ابتدا به جای این‌که به معرفی بازی‌ها و امکانات مختلف برای بازیکن‌ها بپردازد، بیشتر تمرکز خود را روی سرگرمی‌های مختلف دیگر که در راس آن برنامه‌های تلوزیونی و ورزشی بود قرار داد. دن ماتریک به جای این که رقیب اصلی خود را سونی و پلی‌استیشن قرار دهد، به جای آن Apple TV و Google TV را رقیب خود قرار داده بود. این مسئله در کنار قیمت عجیب و غریب آن کنسول و اجباری شدن خرید کینکت، باعث شد کنسول قدرتمند پلی‌استیشن 4 در نسل هشتم کنسول‌ها بتازد. از آن پس، با تغییر مدیریت  و قرار گیری فیل اسپنسر‌ «Phil Spencer» در راس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، اوضاع و سیاست‌ها تغییر کرد. با حضور او شاهد نمایش‌های بسیار زیادی از بازی‌ها در E3 دو سال اخیر بودیم، انحصاری‌ها به مراتب زیادتر و در عین حال متنوع‌تر شدند، دیگر خبری از کینکت و بازی‌های حوصله سربر آن نبود و بخش سرگرمی‌های تلوزیونی جای خود را به آن چیزی داد که در ابتدا باید بود.

البته در E3 سال ۲۰۱۳ با این که هنوز مدیریت قبلی پا برجا بود، شاهد رونمایی از بازی‌های مختلفی مانند Halo 5: Guardians ،Sunset Overdrive ،Forza Motorsport 5 ،Quantum Break ،Dead Rising 3 ،TitanFall ،Ryse: Son of Rome در کنار بسیاری از بازی‌های مولتی پلتفرم دیگر بودیم.

در E3 سال ۲۰۱۴ نیز این بار با حضور فیل اسپنسر اوضاع بهتر شد و شاهد اتفاقات بسیار جالبی در E3 بودیم. معرفی بازی‌هایی مانند Forza Horizon 2، Ori and the Blind Forest ،Inside ،Below ،Phantom Dust ،Crack Down  ،Halo The Master Chief Collection و مواردی دیگر. چیزی که این کنفرانس را به شدت شگفت‌انگیز کرد، معرفی و حضور هیدکی کامیا، یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان و خالقان ژاپنی روی سن مایکروسافت و به نمایش گذاشتن یک بازی انحصاری بسیار زیبا به نام Scabebound بود. همچنین حضور بازی‌های مولتی پلتفرم بزرگی مانند Assassin’s Creed: Unity ،Evolve ،The Witcher III ،The Division باعث شدند تا در آن سال بدون وقفه شاهد نمایش بازی‌ها باشیم.

xbox e3

در E3 سال 2015  نیز اوضاع به همین ترتیب ادامه داشت و شاهد آثار جذابی بودیم. نمایش Halo 5: Guardians، نمایش Fallout 4، بازگشت قدرتمند Forza Motorsport، نمایش Rise of the Tomb Raider و همچنین نمایش Gears of War: Ultimate Eddition به عنوان اولین کار در کارنامه استودیو کوالیشن. البته کار به اینجا ختم نشد و شاهد معرفی یک بازی بسیار جذاب به نام Recore از سوی خالق اثر موفق Metroid Prime بودیم. همچنین Dark Souls III یک نمایش سینمایی در کنفرانس مایکروسافت داشت و سپس استودیو Rare با حضور خود و معرفی اثری به نام Sea of Thieves رسما به ریشه‌های خود بازگشت.  در نهایت با معرفی بازی Gears of War 4 و یک نمایش شگفت‌انگیز، کنفرانس به پایان رسید. البته در این بین اتفاقات بسیار خوب دیگری نیز رخ داد. تایید قابلیت بسیار خوب و جذاب Backwards Compatibility و قابل اجرا شدن بازی‌های کنسول ایکس‌باکس 360 روی ایکس‌باکس وان، معرفی کنترلر شگفت‌انگیز ایکس‌باکس وان الیت، همکاری مایکروسافت و کمپانی وَلو برای ایجاد تجربه‌ای بهتر برای دوربین‌های واقعیت مجازی از جمله اتفاقاتی بود که کنفرانس سال ۲۰۱۵ مایکروسافت را نیز به یکی از بخش‌های خوب E3 آن سال تبدیل کرد.

اما E3 سال ۲۰۱۶ از سوی مایکروسافت چگونه خواهد بود؟ منتظر نمایش‌های چه بازی‌هایی باشیم؟ منتظر معرفی چه بازی‌های جدیدی باشیم؟

یکی از مسائلی که کنفرانس مایکروسافت را مبهم می‌کند و سوالات زیادی در باره آن به وجود آمده این است که بر خلاف سال‌های گذشته، نه چیزی از برنامه‌های کنفرانس مایکروسافت فاش شده و نه حتی خود مایکروسافت تبلیغات زیادی برای بالا بردن هایپ طرفداران کنسول خود انجام می‌دهد. در سال‌های گذشته همیشه شاهد فاش شدن اخبار مختلفی در مورد برنامه‌های این کمپانی در فضای مجازی بودیم و حداقل می‌دانستیم که سطح انتظار را چقدر بالا ببریم. از طرفی دیگر مایکروسافت نیز همیشه قبل از شروع کنفرانس‌های خود با شعارهایی از جمله «بزرگ‌ترین لاین آپ تاریخ بازی‌های ایکس‌باکس» سطح انتظارات را به شدت بالا می‌برد.حال با عدم وجود چنین مواردی، این مسئله دو حالت دارد: یا مایکروسافت امسال واقعا دست خالی آمده و فقط نمایش‌ها مربوط به بازی‌هایی می‌شوند که از قبل معرفی شده‌اند، یا مایکروسافت با عدم درز هیچ شایعه و اخباری سعی دارد تا با معرفی‌ها و نمایش‌های مختلف همه را شگفت‌زده کند. اما خب ما حد میان این دو را در نظر می‌گیریم و سپس به بررسی انتظارات و شایعات می‌پردازیم.

چه بازی‌هایی نمایش خواهند داشت؟

به طور کلی می‌توان به چند بازی انحصاری و پرخرج کنسول ایکس‌باکس وان اشاره کرد که به احتمال بسیار زیاد در کنفرانس حضور خواهند داشت.

Sea of Thieves

sea of thievesسال گذشته این بازی نمایش کوتاه و مختصری داشت  که البته اطلاعات زیادی را هم به مخاطب ارایه نمی‌داد. بازی Sea of Thieves توسط استودیو Rare ساخته می‌شود و برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 در نظر گرفته شده است. این بازی که در سبک چند نفره اول شخص در حال ساخت است، قصد دارد شبیه به آثاری مانند Division و Destiny اما با ظاهری فانتزی و فوق‌العاده جذاب عمل کند. بازیکنان در این اثر باید در نقش دزدان دریای ظاهر خواهند شد و به غارت، جست و جو در جزیره‌های ناشناخته، عبور از دریاها و اقیانوس‌ها و مبارزه با دیگر بازیکنان بپردازند. جالب است بدانید که می‌توانید با دیگران یک گروه دزدان دریای تشکیل دهید و کشتی خود را داشته باشید. از آن‌جایی که این بازی قرار است در سال ۲۰۱۶ عرضه شود، انتظار یک نمایش بزرگ از آن را در کنفرانس E3 مایکروسافت خواهیم داشت.

Crackdown 3

Crackdown 3می‌توان حضور این بازی را تقریبا قطعی دانست. اگر تاخیری در کار نباشد، این بازی سه ماهه آخر سال ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد. بنابراین انتظار نمایش گیم‌پلی هم از بخش تک‌نفره و هم از بخش چندنفره را داریم. Crackdown 3 اثری در سبک تیراندازی جهان‌باز است و توسط استودیو ریجنت «Reagent» در حال ساخت است.  چیزی که این بازی را برای طرفداران خود هیجان‌انگیزتر کرده، بازگشت خالق اصلی این سری است و می‌توان به همین دلیل انتظار یک بازی کاملا جذاب را داشت. Crackdown 3 قرار است بالاخره آن قدرت کلاودی که مایکروسافت همیشه از آن صحبت می‌کرد را به ما نشان دهد. بخش چند نفره این بازی تماما از قدرت مایکروسافت آژور «Azure» بهره می‌برد و از روی نمایش‌های منتشر شده می‌توان این گونه حدس زد که با اثری با تخریب پذیری فوق‌العاده بالا طرف هستیم. هر چیزی که در بازی می‌بینید  قابل تخریب است که می‌تواند به خودی خود جذابیت زیادی به بخش چند نفره و تک نفره اضافه کند.

Halo Wars 2

halo wars 2سری Halo همیشه یکی بزرگ‌ترین نمایش‌های کنفرانس‌های E3 را داشته است. با این که بازی Halo Wars 2 در نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۵ معرفی شد، اما یک نمایش تمام و کمال از این بازی در کنفرانس مایکروسافت چیزی دور از ذهن نیست. قسمت اول این بازی استراتژی توسط استودیو انسمبل «Ensemble» ساخت شد و موفقیت‌های زیادی را از آن خود کرد. زیرا  بر خلاف دیدگاه همگان که سبک استراتژی را در کنسول‌ها قابل اجرا نمی‌دانستند، Halo Wars ثابت کرد که این امر یک اشتباه است و با مکانیزم‌های خاص گیم‌پلی می‌توان یک بازی استراتژی عالی روی کنسول‌ها اجرا کرد. حال نسخه دوم این بازی برای ویندوز 10 و کنسول ایکس باکس وان ساخته خواهد شد. اما چیزی که باعث هیجان‌انگیز بودن Halo Wars 2 شده، این است که استودیو 343 اینداستریز این بازی را با همکاری استودیو خوش نام کرییتیو اسمبلی «Creative Assembly» سازنده سری بازی‌های بسیار محبوب Total War در دست ساخت دارد.

Forza

forza horizon 3سری فورزا را می‌توان علم‌دار بازی‌های ریسینگ دانست. جدیدترین نسخه این سری به نام Forza Motorsport 6 سال گذشته به بازار عرضه شد که تعداد طرفداران خود را بیش از پیش افزایش داد. در طی چند سال اخیر سری Forza توانست با اضافه کردن یک شاخه به نام Forza Horizon قلمرو خود را گسترش دهد و طرفداران سبک ریسینگ آرکید را نیز جذب خود کند. در طول یکی دو سال اخیر شایعه‌هایی در فضای مجازی درز کرده که قرار است این قلمرو گسترش بیشتری پیدا کند و یک شاخه دیگر در کنار دو شاخه سبک شبیه ساز رانندگی و آرکید به سری Forza اضافه شود. هر ساله سری Forza Horizon قبل از کنفرانس E3 مایکروسافت معرفی می‌شد، اما امسال خبری از این اتفاق نبود و حدس و گمانه‌زنی‌ها را در مرود شاخه سوم سری فورزا افزایش داد. اما به هر حال این را خوب می‌دانیم که قسمت جدیدی از این سری معرفی خواهد شد. حالا این بازی Forza Horizon 3 است یا یک Forza جدید هیچ چیز مشخص نیست.اما شایعات مبنی بر این هستند که Forza جدید همانند بازی‌های Need Fors Speed در کلان شهر‌ها و مسابقات شبانه  دنبال خواهد شد. به هر حال تنها اطلاعات درز شده از این بازی این است که لامبورگینی چنتناریو روی کاور این سری قرار خواهد داشت!

Gears of War 4

تیزر جدید Gears of War 4یکی از بهترین خبر‌هایی که در طول چند سال اخیر به گوش طرفداران سری Gears of War رسید، تصاحب نام تجاری این بازی توسط مایکروسافت و ساخته شدن آن توسط تهیه کننده اصلی این سری یعنی راد فرگوسن بود. در E3 سال ۲۰۱۵ شاهد یک گیم‌پلی از بخش داستانی این بازی بودیم و چندی قبل نیز بخش بتای چند نفره این بازی توسط استودیو کوالیشن منتشر شد. در Gears of War 4 این بار داستان بازی را از نگاه پسر مارکوس فنیکس افسانه‌ای  یعنی جی دی فنیکس دنبال خواهیم کرد. ماجرای بازی ۲۵ سال پس از وقایع نسخه سوم آغاز خواهد شد و دشمنان و شخصیت‌های بازی کاملا جدید هستند. بازی قرار است تحولات زیادی داشته باشد و یکی از برترین  آثار بصری کنسول ایکس‌باکس وان را ارایه دهد. به راحتی می‌توان گفت Gears of War 4 مهم‌ترین بازی سال ۲۰۱۶ مایکروسافت است، بنابراین مطمئنا نمایشی کامل از این بازی را در E3 خواهیم دید.

Scalebound

scaleboundاین بازی را می‌توان یکی مورد انتظارترین انحصاری‌های کنسول ایکس‌باکس وان دانست. بازیکنان در Scalebound در نقش شخصیتی به نام درو ایفای نقش خواهند کرد که به شکل مرموزی وارد دنیای دراکونیس شده است، جایی که در آن جز هیولاها و اژدها موجود دیگری وجود ندارد. علاوه بر درو، در این بازی می‌توانیم به یک اژدهای بسیار جذاب به نام توبان دستور دهیم که به خودی خود جذابیت این بازی را بسیار بالا برده است. با این که توبان توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود، اما پرواز کردن با او، مبارزه همراه با او و حتی شخصی‌سازی او جذابیت‌های فوق‌العاده زیادی خواهد داشت. از آن جالب‌تر این است که این بازی را می‌توان به صورت چند نفره همراه با دوستان و اژدهای‌شان دنبال کرد و دشمنان را با استراتژی‌های گوناگون از بین برد. جذاب‌ترین مسئله در مورد این بازی این است که هیدکی کامیا مشغول ساخت آن است؛ شخصی که خالق آثاری مانند Bayonetta، Devil May Cry، Resident Evil، Okami و بسیاری دیگر بوده است. تنها مسئله‌ای که وجود دارد این است که آیا همانند سال گذشته این بازی در E3 غایب خواهد بود و در گیمزکان حاضر خواهد شد؟ با توجه به تبلیغات کوچک مایکروسافت برای E3 می‌توان احتمال حضور این بازی را بالا دانست.

Recore

ReCore-3بازی ریکور را می‌توان همانند بازی Scalebound یکی از شگفتی‌ها نامید. این بازی در E3 سال ۲۰۱۵ توسط یک تریلر بسیار خوش ساخت و جذاب معرفی شد. تنها اطلاعات منتشر شده از این بازی است کا ما کنترل دختری به نام جول را در دست خواهیم گرفت که در دنیای ویران شده و پوشیده از شن و خاک، به دنبال نجات دنیا است. آن طور که پیداست در این بازی هیچ اثری از انسان‌ها نیست و جول باید با ربات‌های مختلف مبارزه کند. به غیر از این مسائل اطلاعات خیلی زیادی از این بازی مشخص نیست و فقط می‌دانیم که در سبک اکشن ماجراجویی خواهد بود. اما مسئله امیدوار کننده و هیجان‌انگیز این است که دو سازنده با تجربه روی این بازی مشغول به کار هستند. کییجی اینافونه خالق، کارگردان و تهیه کننده آثاری مانند Mega Man ،Onimusha ،Dead Rising ،Dragon’s Domga  وظیفه تهیه کنندگی بازی را بر عهده دارد و در کنار آن، مارک پاچینی خالق سری بسیار محبوب Metroid Prime  و Batman Arkham Origins وظیفه کارگردانی این بازی را بر عهده دارند. همچنین جوزف استیتن نویسنده داستان سری اصلی Halo و Destiny وظیفه داستان‌سرایی آن را بر عهده گرفته است.

 

به جز بازی‌های ذکر شده، برخی بازی‌ها هستند که این روزها شایعه‌ها پیرامون آن‌ها می‌چرخند و انتظار معرفی آنها را داریم.

Dead Rising 4

dead-rising-4در شایعاتی که در فضای مجازی وجود دارد، شاهد بازی یا بازی‌هایی با محوریت زامبی‌ها هستیم. یکی از این بازی‌ها قرار است در سبک آثاری مانند The Division اما با زمینه‌ای آخرالزمانی و حضور زامبی‌های مختلف معرفی شود. اما به غیر این مورد به نظر می‌رسد که یک بازی زامبی محور دیگر و بسیار پرطرفدار از سوی مایکروسافت معرفی شود. بر این اساس محتمل‌ترین گزینه چیزی جز نسخه‌ای جدید از بازی Dead Rising 4 نیست. اثری که نسخه سوم آن برای کنسول ایکس‌باکس وان با همکاری مایکروسافت ساخته شد و بعید به نظر می‌رسد که این همکاری با کمپانی کپکام ادامه نداشته باشد. البته حدس و گمان‌هایی وجود دارد که این بازی با محوریت زامبی، نسخه سوم از بازی بسیار محبوب Left 4 Dead باشد که مایکروسافت آن را با همکاری وَلو می‌سازد. اما درصد احتمال معرفی این بازی را پایین می‌دانیم و به Dead Rising شانس بالاتری می‌دهیم.

State of Decay 2

State of Decayبازی State of Decay Year One Survival Edition را می‌توان دومین بازی زامبی محوری دانست که شایعات ساخت آن وجود دارد. نسخه اول این بازی که توسط استودیو آندد لَبز «Undead Labs» ساخته شده است با نظرات مثبت منتقدین و بازیکنان همراه بود و بنابراین مورد، ساخت شماره دوم آن دور از ذهن نیست. اما احتما می‌رود که نسخه دوم آن کمی متفاوت‌تر از قبل باشد و به عنوان یک بازی آنلاین چندنفره و به احتمال زیاد در سبک MMO ساخته شود. این بازی که به نوعی یک شبیه‌ساز آخرالزمانی با حضور زامبی‌ها محسوب می‌شود، بازیکنان را با تجربه بسیار خوب و واقعی از این اتفاق رو به رو می‌کند.

آثاری جدید از سوی استودیو Rare

rare-replay-xbox-one-sale-01استودیو ریر که زمانی برای خلق بازی‌های جذاب و فانتزی معروف بودند، به لطف وجود کینکت وضعیت بسیار بدی پیدا کردند و از اصل خود کاملا دور شدند. اما خوشبختانه هم خود آن‌ها و هم مایکروسافت به این موضوع، هرچند دیر، پی بردند و حال این استودیو محبوب رفته رفته به ریش‌های خود باز می‌گردد. چنین امری را می‌توان از بازی فانتزی و بسیار جالب Sea of Thieves به اثبات رساند. اما خبر بسیار خوشحال کننده‌ای که در رابطه با این استودیو وجود دارد این است که آن‌ها فقط مشغول ساخت یک بازی نیستند و بازی یا بازی‌های دیگری را در دست ساخت یا طراحی‌های اولیه دارند. یکی از  بازی‌هایی که درصد معرفی آن از سوی استودیو ریر بسیار بالا است، بازی Battletoads نام دارد. Battletoads یکی از بازی‌های بسیار محبوب این استودیو در دهه نود بود که ناگهان به خوابی عمیق فرو رفت. اما با توجه به شایعات، حضور شخصیت آن در بازی‌های Shovel Knight و Killer Instinct و پیراهنی که فیل اسپنسر با لگوی این بازی پوشیده بود، می‌توانیم منتظر معرفی این بازی باشیم. البته بعید است که این اثر در همان سبک دهه نودی خود ساخته شود و باید منتظر چیزی جدید باشیم. از این موارد گذشته، صحبت‌هایی وجود دارد که استودیو ریر با گسترش خود و سرمایه‌های مایکروسافت قرار است به یکی از استودیوهایی تبدیل شود که بازی‌های کاملا جدید خلق می‌کند و در صورت بازخوردهای مثبت، این آثار توسط استودیوهایی دیگر ادامه پیدا می‌کنند. این مسئله که به آن IP Factory می‌گویند باعث می‌شود تا استودیو ریر تمام خلاقیت خود را به کار ببرد و دیگر شاهد خاک خوردن ایده‌های فوق‌العاده این استودیو نباشیم.

Age of Empires

1AgeOfEmpires-Logoمایکروسافت چندین بازی استراتژی فوق‌العاده دارد که مدتی است به دست فراموشی سپرده شده‌اند. Age of Empires ،Rise of Nations ،Age of Mythology همه از جمله بازی‌های فوق‌العاده خاطره‌انگیزی هستند که نام تجاری آن‌ها متعلق به مایکروسافت است. اما پس از یک اشاره کوچک از سوی فیل اسپسنر مبنی بر ساخت یک بازی استراتژی جدید در توییتر خود، می‌توان به بازگشت این آثار بزرگ امیدوار بود. اما در بین آن‌ها، محتمل‌ترین بازی را می‌توان نسخه جدیدی از Age of Empires دانست. به نظر می‌رسد که مایکروسافت برای ساخت بازی‌های استراتژی، استودیو جدیدی به نام دسایسیو «Decisive Games» تاسیس کرده و افرادی خبره در زمین ساخت این سبک بازی‌ها را استخدام کرده است. نسخه جدید و بزرگی از بازی Age of Empires می‌تواند یک معرفی بزرگ در کنفرانس مایکروسافت باشد.

Sunset Overdrive 2

Sunset Overdrive Scr (2)نسخه اول بازی Sunset Overdrive را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های انحصاری کنسول ایکس‌باکس وان دانست که سازنده آن استودیو اینسامنیاک است. با ادغام آثار مختلفی مانند Prince of Persia ،Jet Set Radio ،Tony Hawk و بسیاری دیگر، یک بازی جهان باز آخرالزمانی و البته رنگارنگ، با نام Sunset Overdrive خلق شد که  جذابیت‌های فوق‌العاده زیادی داشت. دیالوگ‌های عالی، گیم‌پلی سریع و جذاب و محیط‌های متنوع از جمله ویژگی‌های خوب این بازی به شمار می‌روند. پس از دو سال از انتشار این بازی، می‌توان انتظار معرفی نسخه دوم Sunset Overdrive را داشت. این حدس و گمانه‌ها زمانی قوت می‌گیرد که اخیرا استودیو اینسامنیاک اشاره‌های کوچکی به نسخه اول این بازی، آن هم چند روز قبل از شروع کنفرانس E3 داشته است. نسخه اول بازی بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدین و بازیکنان جوایزی مانند برترین بازی کنسول ایکس‌باکس وان را دریافت کرد و بعید به نظر می‌رسد که شاهد عرضه نسخه دوم این بازی نباشیم. اما آیا این که بازی امسال معرفی شود، نه می‌توان آن را رد کرد و نه می‌توان درصد زیادی برای آن قائل بود.

Phantom Dust

بازی Phantom Dust کماکان در دست ساخت قرار داردبازی Phantom Dust ابتدا در سال۲۰۰۴ برای کنسول ایکس‌باکس منتشر شد. این بازی که در ژانر اکشن استراتژی توسط استودیو بازیسازی مایکروسافت ساخته شد، بازخوردهای بسیار مثبتی را از سوی منتقدین دریافت کرد. پس از ده سال، در E3 سال ۲۰۱۴، مایکروسافت نسخه جدیدی از این بازی را برای کنسول ایکس‌باکس وان معرفی کرد و کار ساخت آن را به استودیو دارک‌ساید «Darkside Studios» سپرد. اما یک سال بعد، مایکروسافت اعلام کرد که آن‌ها همکاری خود را به طور کلی با این استودیو قطع کرده‌اند، اما خوشبختانه این را هم اعلام کردند که ساخت این بازی متوقف نخواهد شد و به دنبال استودیویی مناسب برای ادامه ساخت آن هستند. فیل اسپنسر در مصاحبه‌ای اعلام کرد که بازی Phantom Dust در سال ۲۰۰۴ از زمان خود بسیار جلوتر و پیشرفته تر بود و به همین دلیل علاقه دارد تا آن را در کنسول‌ مدرن خود نیز ببیند. همچنین او اعلام کرد که معرفی این بازی در سال ۲۰۱۴ زود بود، اما این قول را داد که نسخه جدید Phantom Dust با بازگشت خالق آن در سال ۲۰۰۴ و استودیویی به مراتب قوی‌تر دوباره معرفی خواهد شد. این بازی پایین‌ترین درصد را برای احتمال معرفی به خود اختصاص می‌دهد، اما به هر حال می‌توان با این تصمیمات فیل اسپنسر شاهد یک بازی بسیار خوب همانند نسخه اول Phantom Dust باشیم.

 

بازی‌های کوچک و مستقل

بازی‌های کوچک از سوی سازندگان مستقل همیشه پای ثابت بخشی از کنفرانس‌ها بوده‌اند. این موضوع در کنفرانس مایکروسافت امسال بخشی مهم به شمار می‌رود، چرا که چند بازی بسیار جذاب آماده انتشار در سال ۲۰۱۶ هستند و با نمایش‌هایی کوتاه در E3 امسال می‌توان منتظر برچسب تاریخ انتشار آن‌ها بود.

Below

BelowBelow یک بازی ماجراجویی متفاوت و جذاب است. کاراکتر اصلی این بازی یک جنگجوی کوچک است که به اعماق یک جزیره ناشناخته سفر می‌کند. این بازی ماجراجویی در E3 سال ۲۰۱۳ معرفی شد و به احتمال زیاد امسال منتشر خواهد شد. بنابراین بعید نیست که برای اعلام تاریخ رسمی، شاهد یک نمایش کوتاه از این بازی باشیم.

Cuphead

Cupheadcuphead یکی از زیباترین بازی‌های مستقل ایکس‌باکس وان و ویندوز به شمار می‌رود. این بازی که در سبک ران اند گان پلتفرمر است، شما را در نقش یک کاراکتر کَله لیوانی قرار می‌دهد و وارد دنیای شگفت‌انگیزی می‌کند. این بازی از کارتون‌های دهه سی مانندکارتون‌های  والت دیزنی و بسیاری دیگر الهام گرفته، حسی کاملا متفاوت با دیگر بازی‌ها دارد. Cuphead نیز همانند Below تاریخ معینی ندارد و انتظار می‌رود شاهد اعلام تاریخ رسمی آن در کنفرانس باشیم.

We Happy Few

we happy fewیکی دیگر از بازی‌های بسیار عجیب مستقل که برای کنسول ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی در نظر گرفته شده است، We Happy Few نام دارد. این بازی که در سبک بقا ساخته شده، در دنیای نسبتا تخیلی و فاسد لندن در سال ۱۹۶۴ اتفاق می‌افتد. در این بازی شما نقش فردی پریشان را ایفا خواهید کرد که شهروندان شهر حتی یک لحظه هم چشم دیدن‌تان را ندارند. این شهر به نوعی یک زندان برای کاراکتر بازی محسوب می‌شود و باید از این مکان فاسد فرار کند.

Inside

insideمطمئنا به خوبی با بازی Limbo آشنایی دارید. یکی از شاهکارهای تاریخ صنعت بازی که هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود. حال سازندگان این استودیو پروژه جدید خود را رفته رفته به اتمام می‌رسانند و بازی خود را به طور انحصاری زمانی برای کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ عرضه خواهند کرد. بازی Inside داستانی از یک پسر جوان را روایت می‌کند که در برابر نیروهای شیطانی که قصد دارند بر کل دنیا حکم فرمایی کنند ستیز کرده است. نمایش این بازی تا به حال بسیار عجیب و جذاب بوده است و باید منتظر نمایش‌های بیشتر از بازی Inside بود.

به غیر از این چهار اثر بسیار مهم، به احتمال فراوان باید شاهد معرفی بازی‌های جدید مستقل و همچنین نمایش جدید از بازی‌های معرفی شده باشیم.

معرفی انحصاری‌های جدید از استودیوهای مختلف

rise of the tomb raiderیکی از مشکلات مایکروسافت در زمینه ساخت بازی این است که استودیوهای فرست پارتی خود را محدود به ساخت یک مجموعه کرده است. 343 اینداستریز تا اینجا فقط مشغول به ساخت سری Halo است، استودیو کوالیشن مشغول به ساخت Gears of War است و دیگر استودیوهایی که بازی‌های خودشان را می‌سازند. همچنین استودیو لاین هد نیز به تازگی تعطیل شد و اوضاع را بدتر از قبل کرد. اما چند مسئله وجود دارد؛ احتمال می‌رود تا مایکروسافت همانند استودیو دیسایسیو، استودیوهای جدیدی را تاسیس کند تا بازی‌های متنوع‌تری را خلق کنند. همچنین احتمال می‌رود که استودیوهایی به عنوان استودیو Second Party، برای مایکروسافت و با حمایت این کمپانی آثاری جدید خلق کنند. اما گزینه محتمل‌تر، بازی‌های انحصاری از سوی استودیوهای خارجی «Third Party» است. در طی این سال‌ها شاهد همکاری‌های بسیار خوبی از سوی مایکروسافت با استودیوها و کمپانی‌های خارجی بودیم. Sunset Overdrive ،ReCore ،Scalebound ،Rise of The Guardians ،Titanfall و بسیاری دیگر که توسط این همکاری به طور انحصاری برای کنسول ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 مایکروسافت عرضه شدند. دور از ذهن نیست که با کمبود استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت، شاهد معرفی آثار بزرگ از سوی دیگر استودیوها برای مایکروسافت باشیم. در طی این سال‌ها مایکروسافت سعی کرده تا با پرداختن به پروژه‌های دست نخورده دیگر استودیوها، آن‌ها را به بهترین شکل ممکن از آن خود کند. به طور مثال بازی Scalebound یکی از پروژه‌های کامیا و استودیو پلاتینیوم بود که هیچ گاه ساخته نشد. اما مایکروسافت با همکاری این استودیو و تزریق بودجه سعی کرده تا یک بازی جذاب از این پروژه را برای کنسول خود عرضه کند. حال باید دید این روند همکاری با استودیوهای مختلف ادامه خواهد داشت یا خیر.

نمایش مهم‌ترین بازی‌های مولتی پلتفرم در کنفرانس E3 مایکروسافت

همیشه بخشی از کنفرانس‌های مختلف متعلق به بازی‌های مولتی‌ پلتفرم بوده‌اند. این کار به منزله حق تبلیغات انحصاری و محتویات انحصاری برای برگذار کننده کنفرانس است. مایکروسافت نیز در طی این سال‌ها با نمایش بازی‌هایی مانند ،The Witcher 3: Wild Hunt ،Dark Souls III Division و بسیاری از بازی‌های دیگر حق تبلیغات انحصاری آن‌ها را به دست آورده و در کنار آن‌ها نیز محتویات انحصاری یا انحصاری زمانی را برای دارندگان ایکس‌باکس وان اختصاص داده است. کنفرانس E3 امسال از این جهت نیز می‌تواند بسیار پربار باشد چرا که بازی‌های بزرگی زمان نمایش‌ آن‌ها فرار رسیده است.

Battlefield 1

xboxxهمیشه عادت داشتیم سری بازی‌های Call of Duty را در ابتدای کنفرانس‌های مایکروسافت ببینیم. اما بعد از این‌که مایکروسافت نمایش‌های این بازی را کنار گذاشت، حال وقت آن رسیده تا برگ برنده خود که این روزها شدیدا پرطرفدار است را به نمایش بگذارد. بازی Battlefield 1 که با حمایت مایکروسافت معرفی شد به احتمال بسیار زیاد در کنفرانس E3 حضو خواهد داشت و شاهد نمایش بخشی از گیم‌پلی داستانی بازی خواهیم بود.

Ghost Recon: Wildlands

بعد از حضور بازی The Division در کنفرانس مایکروسافت، دور از انتظار نیست که شاهد جدیدترین بازی جذاب یوبی‌سافت باشیم. بازی Ghost Recon: Wildlands که  به شدت بلند پروازانه است، بازیکنان را در دنیایی بزرگ و کاملا آزاد در نقش سربازانی  به نام گوست «Ghost» قرار می‌دهد که در برابر قاچاقچی‌ها و مخالفان قانون قدم برمی‌دارند. این بازی که بسیار جذاب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد نمایشی در کنفرانس مایکروسافت خواهد داشت.

Mass Effect: Andromeda

نمایش این بازی نیز در کنفرانس مایکروسافت اصلا دور از ذهن نیست. سری بازی‌های Mass Effect و سازنده و ناشر آن همیشه رابطه خوبی با مایکروسافت داشتند و زمانی این بازی انحصاری کنسول ایکس‌باکس 360 بود. سری Mass Effect را می‌توان یکی از برترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ دانست. در نسخه جدید این بازی، قهرمان‌های ناشناخته آن به قصد پیدا کردن مکان‌هایی برای سکونت به کهکشان آندرومدا سفر می‌کنند. نمایش یک بخش جذاب داستانی از این بازی در کنفرانس مایکروسافت هیجان‌انگیز است.

Final Fantasy XV

سری فاینال فانتزی از جمله بازی‌های بسیار پرطرفداری است که چه گیمرهای غرب دنیا و چه گیمرهای شرق دنیا عاشق آن هستند. این بازی که در طول ساخت خود با تاخیرهای فراوانی رو به رو شد، حال امسال نوبت عرضه آن فرا رسیده است. در این بازی ناکتیس به همراه سه دوست خود وارد ماجراجویی خطرناکی خواهند شد. با توجه به بنرهای تبلیغاتی این بازی تنها همراه با لوگوی ایکس‌باکس به نظر می‌رسد که شاهد نمایش این بازی در کنفرانس مایکروسافت باشیم.

بازی‌های دیگری نیز وجود دارند که احتمال نمایش آن‌ها زیاد است. بازی‌هایی از سوی بتسدا که رابطه خوبی با مایکروسافت دارد، بازی‌های دیگری از سوی یوبی‌سافت مانند For Honor، دیگر بازی‌های کمپانی الکترونیک آرتز مانند Titanfall 2 یا یک نسخه از بازی‌های Star Wars یا FIFA، آثاری مانند Deus Ex Dishonored 2 و بسیاری دیگر که نمی‌توان  آن‌ها را ۱۰۰% نام برد.

 

قابلیت Backward Compatibility

یکی از بهترین قابلیت‌های معرفی شده برای کنسول ایکس‌باکس وان، قابلیت اجرای بازی‌های کنسول ایکس‌باکس 360 است. هرچند هنوز تمام بازی‌ها برای این قابلیت آماده نشده‌اند، اما تا امروز شاهد حضور بسیاری از بازی‌های بزرگ برای این قابلیت بوده‌ایم. یکی از جذابیت‌های خوب این قابلیت این است که مایکروسافت پیشنهادات خوبی در مورد آن به بازیکنان ارایه کرده است. به طور مثال ماهانه دو بازی از کنسول ایکس‌باکس 360 برای کاربران گلد به طور رایگان قابل دانلود می‌شوند. یا در طول این مدت شاهد پیشنهادات شگفت‌انگیزی در هنگام معرفی بازی‌های جدید بوده‌ایم. به طور مثال بتسدا اعلام کرد که با خرید بازی Fallout 4، بازی Fallout 3 به طور رایگان قابل دانلود است. یا خریداران بازی Dark Souls III می‌توانند بازی Dark Souls I را رایگان دریافت کنند. همچنین با خرید بازی Gears of War Ultimate Edition چهار نسخه اول این بازی روی کنسول ایکس‌باکس 360 برای دارندگان ایکس باکس وان قابل دریافت بود. این مسائل ما را برای معرفی بازی‌های جدید و ارایه رایگان نسخه‌های قبلی آن‌ها هیجان‌زده می‌کند. به طور مثال اگر اثری مانند Red Dead Redemption 2 معرفی شود، انتظار نسخه اول آن روی کنسول ایکس‌باکس وان دور از ذهن نیست. در حال حاضر بازی‌هایی مانند Skyrim ،Red Dead Redemption ،Mass Effect و بسیاری دیگر در صدر خواسته‌های طرفداران باری پشتیبانی از قابلیت Backward Compatibility هستند.

مورد هیجان‌انگیز دیگر در مورد چنین قابلیت‌هایی روی کنسول ایکس‌باکس مربوط به یک توییت از سوی مایک یِبارا، مدیر برنامه‌نویسی بخش ایکس‌باکس مایکروسافت می‌شود. به گفته او مایکروسافت مشغول به اجرای دو قابلیت بسیار بزرگ‌تر از قابلیت Backward Compatibility است. هنوز مشخص نیست که این دو قابلیت چه چیزهایی می‌توانند باشد. ممکن است یکی از این موارد همان پشتیبانی کامل از واقعیت مجازی باشد یا مواردی کاملا جدید و غیر منتظره. همچنین بعید نیست که علاوه بر پشتیبانی از بازی‌های ایکس‌باکس 360، شاهد پشتیبانی از بازی‌های کنسول ایکس‌باکس هم باشیم.

Oculus-Rift

پشتیبانی از واقعیت مجازی

در حالی که سونی هدست واقعیت مجازی انحصاری خود را دارد، اما مایکروسافت در این زمینه دست خالی است، اما می‌توان به نوعی دست آن‌ها را در این زمینه بازتر دانست. این روزها در اخبار دنیای تکنولوژی و بازی‌های ویدیویی، شاهد همکاری‌های مختلفی از سوی مایکروسافت و کمپانی فیسبوک هستیم. مایکروسافت می‌تواند با همکاری و پشتیبانی کمپانی‌های فیسبوک و ولو، هدست‌های واقعیت‌های مجازی آن‌ها را روی کنسول‌های خود متمرکز کند. هیچ شکی نیست که این روزها آکیولس و وایو طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند با حضور آن‌ها در کنفرانس می‌توان شاهد اتفاقات خوبی بود. اما اگر قرار باشد مایکروسافت فقط یکی از این دو هدست واقعیت مجازی را پشتیبانی کند، بیشترین احتمال را می‌توان برای آکیولس دانست. مشخص نیست که کنسول ایکس‌باکس وان تا چه حد قادر به پشتیبانی از بازی‌های این هدست باشد، اما مایکروسافت با یکپارچه کردن ویندوز 10 و شایعاتی مبنی بر معرفی یک کنسول بسیار قدرتمند با اسم رمز اسکورپیو، به نظر می‌رسد که خود را آماده در آغوش گرفتن هدست‌های واقعیت مجازی می‌کند.

اما در حال حاضر و تا عرضه کنسول نسل جدید تا یکی دو سال آینده، مایکروسافت باید به نحوی کنسول خود را با عینک‌های واقعیت مجازی هماهنگ کند. درست در همین نقطه است که چندین شایعه با هم به تقاطع می‌رسند. شایعاتی مبنی بر حضور کنسول ایکس‌باکس وان اسلیم، اما با قدرتی بیشتر فقط مختص به واقعیت مجازی وجود دارد. با توجه به شایعات کوچکی که درز کرده، به نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد کنسول اسلیم خود را با قدرت بیشتری روانه بازار کند. این قدرت بیشتر مختص بازی‌های معمولی نیست و قرار نیست بین کنسول ایکس‌باکس وان معمولی و اسلیم تفاوتی ایجاد کند. این قدرت فقط برای عینک‌های واقعیت مجازی در نظر گرفته شده و می‌تواند بازی‌های این ابزار را به راحتی اجرا کند. با قیمتی مناسب به لطف پیشرفت تکنولوژی و پشتیبانی راحت از واقعیت مجازی، در صورت به واقعیت پیوستن این شایعه، می‌توان کنسول ایکس‌باکس وان اسلیم را یک گزینه خرید خوب دانست.

اما علاوه بر واقعیت مجازی، مایکروسافت هدست قدرتمند هولولنز را در اختیار دارد. اما مایکروسافت به جای این که بر واقعیت مجازی تمرکز کند، روی واقعیت افزوده متمرکز شده تا طیف وسیع‌تری نسبت به بازی‌ها را پوشش دهد. اما این موضوع دلیل نمی‌شود تا شاهد ساخت بازی برای این عینک نباشیم. البته در صورت پشتیبانی از هدست‌های واقعیت مجازی، بعید به نظر می‌رسد که شاهد بازی‌های بزرگ برای هلولنز باشیم. تنها بازی بسیار خوبی که برای هلولنز مشاهده شده چیزی نیست جز ماینکرفت. بازی بسیار محبوبی که به نظر می‌رسد با استفاده از قابلیت واقعیت افزوده، جذابیت بی‌نهایتی داشته باشد.

Xboxone

یک کنسول جدید و قدرتمند

بر کسی پوشده نیست که کنسول ایکس‌باکس وان از لحاظ سخت‌افزاری به شدت ضعیف عمل کرد و در برابر رقیب خود حرف زیادی برای گفتن نداشت. اما به نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد جبران این اشتباه را دارد و با کنسولی بسیار قدرتمند، نسل جدیدی را آغاز خواهد کرد. به چند دلیل می‌توان گفت که امسال یا نهایتا سال آینده، کنسول‌های جدید مایکروسافت و سونی معرفی خواهند شد. اولین دلیل محکم برای ورود کنسول‌های جدید چیزی جز قدرت گرفتن و افزایش محبوبیت هدست‌های واقعیت مجازی نیستند. آکیولس ریفت، وایو و هدست واقعیت مجازی سونی، هر کدام نیاز به سخت افزار بسیار قدرتمند برای اجرای بازی‌های با کیفیت بر نرخ ۶۰ فریم یا بالاتر دارند. همچنین پیشی گرفتن قدرت سخت‌افزاری رایانه‌های شخصی و تفاوت فاحش آن‌ها با کنسول‌ها، دیگر دلیل حضور زود هنگام کنسول‌های جدید به شمار می‌رود. به این منظور سونی اخیرا رسما ساخت نسخه ارتقا یافته پلی‌استیشن 4 را تایید کرد. اما از طرفی دیگر، فیل اسپنسر رسما اعلام کرده که آن‌ها کنسول بین نسلی عرضه نخواهند کرد و به جای آن یک نسل جدید را شروع می‌کنند. سپس شایعاتی مبنی بر کنسول جدید ایکس‌باکس با اسم رمز اسکورپیو یا عقرب «Scorpio» منتشر شد. این کنسول قدرتی بالاتر از قدرت سخت افزاری کنسول جدید سونی را هدف گرفته است. آن طور که به نظر می‌رسد، ایکس‌باکس اسکورپیو قدرتی ۶ ترافلاپسی خواهد داشت که با استفاده از تکنولوژی جدید و مقدار حافظه به مراتب بیشتر، خود را هم سطح رایانه‌های شخصی خواهد کرد. اما آیا این که امسال این کنسول در کنار کنسول اسلیم معرفی شود مشخص نیست و درصد احتمال آن بسیار پایین است. اما به هر حال در طول امسال یا نهایتا E3 سال ۲۰۱۷ باید منتظر معرفی کنسول‌ها جدید باشیم.

 

Widnows = Xbox

windows-10-xbox-oneپتلفرم ایکس‌باکس و ویندوز مایکروسافت، بدون شک جزو محبوب‌ترین‌ها به شمار می‌روند. به لطف این امر، مایکروسافت قصد دارد تا فاصله این دو را بیش از پیش کمتر و سپس به کلی محو کند. طبق شایعات و اطلاعات منتشر شده، مایکروسافت سعی دارد تا با عرضه محیط کاربری ایکس‌باکس برای ویندوز، خود را آماده این هدف کند. از طرفی دیگر، آن‌ها سعی دارند تا با ایجاد بستری مناسب و ارایه ابزارهایی با کارایی بالا، ساخت و پورت اولیه بازی بین کنسول و رایانه‌های شخصی را برای سازندگان راحت‌تر کنند. می‌توان به نوعی گفت اگر یک سازنده برای رایانه شخصی بازی بسازد، بدون هیچ دردسری و بدون تلف شدن وقت، بازی خود را به کنسول ایکس‌باکس وان منتقل می‌کند. این امر باعث می‌شود تا تمام سازندگان مستقل، بدون صرف هزینه اضافی، علاوه بر ویندوز 10، بازی خود را به دنیای ایکس‌باکس بیاورند و اثر خود را به بازیکنان بیشتری معرفی کنند. از طرفی دیگر، مایکروسافت با ارایه یک کنسول قدرتمند با شاخصه‌های یک رایانه شخصی، این موضوع را برای سازندگان راحت و راحت‌تر می‌کند. همچنین با این کار تمام قابلیت‌های ویندوز 10 روی کنسول ایکس‌باکس وان قابل اجرا خواهند بود. نتیجه این کار یک‌پارچگی پلتفرم‌ها، راحتی بسیار بیشتر برای بازی‌سازها و حق انتخاب بیشتر برای بازیکنان است. همچنین با این‌کار بازیکنان با یک بار خرید بازی می‌توانند، بازی خود را روی هر دو پلتفرم اجرا کنند که به این عمل کراس‌بای «Cross Buy» گفته می‌شود. بنا بر این مورد، امیدوار هستیم تا مایکروسافت به صورت واضح در مورد یک‌پارچگی ویندوز و ایکس‌باکس در E3 امسال صحبت کند تا دیگر شاهد سردرگمی و شکایت بازیکنان نباشیم.

شما چه انتظاراتی از کنفرانس مایکروسافت دارید؟ دیدگاه خود را با زومجی به اشتراک بگذارید.

تهیه شده در زومجی

[alert variation="alert-warning"]برای خواندن تمام مطالب مربوط به نمایشگاه E3 2016، به صفحه مخصوص این رویداد در وب‌سایت زومجی مراجعه کنید.[/alert]


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده