// چهار شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۳

مایکروسافت: استفاده تجاری از بازی Minecraft برای تمام شرکت ها ممنوع است

Minecraft جزو معدود بازی‌هایست که به غیر از بازی، در موارد دیگری مانند تبلیغ برای یک شرکت خاص در قالب مکعب‌های این بازی نیز به کار برده شده است. حال مایکروسافت، صاحب امتیاز این بازی، تمامی شرکت‌ها را از استفاده‌ی تجاری از آن منع کرده است.

بازی محبوب ماینکرفت، یکی از سرگرمی‌های ویدیویی بسیاری از کودکان، نوجوانان و حتی اقشار دیگر است. حتی تا کنون شرکت‌های بزرگ بسیاری از این بازی استفاده‌های ابزاری کرده‌ و محصولات خود را در آن تبلیغ کرده‌اند. اما با قانون جدید مایکروسافت، دیگر هیچ شرکتی علی‌رغم علاقه‌اش، حق استفاده‌ی تجاری از این بازی را ندارد. در قانون جدیدی که به تازگی توسط کمپانی‌های مایکروسافت و موجانگ، صاحبان امتیاز این بازی، منتشر شده، حق هرگونه استفاده از آن به عنوان ابزاری تجاری جهت تبلیغ محصولی خاص برای تمامی شرکت‌ها منع شده است. در این راستا اووِن هیل، سخنگوی کمپانی Mojang، مثالی آورد که در آن یک کمپانی فروشنده‌ی خودرو با پرداخت هزینه‌ای به یک توسعه دهنده‌ی دیگر (گاهی اوقات نیز خود کمپانی به این امر مبادرت می‌کند)، از آنها می‌خواهد که با ساخت سروری مجزا در بازی Minecraft نسبت به تبلیغ محصولات آن کمپانی اقدام کنند. این بازی محبوب و منحصر بفرد تا کنون توانسته بیش از ۷۰ میلیون نسخه فروش در قالب نسخه‌های پی‌سی، کنسول‌ها و موبایل داشته باشد و به عنوان یکی از پرطرفدارترین بازی‌ها بین کودکان شناخته شود و سهم بزرگی در تجارت عظیم ۹۹/۶ میلیارد دلاری بازی‌های ویدیویی داشته باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خیلی‌ها در سراسر دنیا از طریق این بازی کسب درآمد می‌کنند. کانال‌های پرشماری در شبکه‌ی یوتیوب فعالیت می‌کنند که در طریق ویدیوها و سایر موارد این بازی در حال کسب درآمد هستند که البته می‌توانند خوشحال باشند، چون‌ که قانون جدید Microsoft آنها را مستثنی می‌کند و تنها متوجه شرکت‌های است که با استفاده‌ی تجاری از این بازی قصد دور زدن مایکروسافت برای پرداخت هزینه‌ها را دارند. مایکروسافت بخش بزرگی از درآمدهای خود را از راه تجارت‌های دوسویه با سایر شرکت‌ها بدست میاورد و طبیعتا دوست ندارد هیچ شرکتی بخواهد با دور زدن روال‌های قانونی، از این بازی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های این کمپانی، به نفع خود استفاده کند. این قانون جدید به مایکروسافت این امکان را می‌دهد تا بروی چگونگی استفاده‌ی تجاری از این بازی بیشتر کنترل داشته باشد. بخش‌هایی از سخنان اوون هیل را در بلاگ مربوطه مشاهده می‌کنید:

تعداد بازیکنان Minecraft در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است. در حقیقت این بازی به اندازه‌ای بزرگ شده که به مکانی مناسب برای تبلیغ محصولات نامرتبط با این حوزه و تحقق اهداف تجاری بسیاری از شرکت‌ها شده است. در حقیقت ما می‌خواهیم که طرفداران این بازی با استفاده از خلاقیت خود کسب درآمد داشته باشند و اصلا از این مساله که فروش یک محصول نامرتبط به هدفی برای ساخت سرور و مادهای بازی Minecraft تبدیل شود، خوشحال نیستیم و آن را ایده‌ای درست و جالب نمی‌دانیم. به همین خاطر قوانین جدیدی را تصویب کردیم که مانع از وقوع این گونه مسائل خواهد شد.

در پایان باید بدانید که این‌ها قوانین و معیار هستند و مایکروسافت همانند گذشته به کاربرانش اجازه می‌دهد از بازی Minecraft به بهترین شکل استفاده کنند، سرور و مادهایی بسازند که فیلم‌ها و محصولات دیگری را به این بازی بیاورند. مثلا اگر دوست دارید خودروی بی‌ام‌دبلیو را در این بازی داشته باشید، مانعی نیست و می‌توانید به واسطه‌ی ماد خودروهای مورد علاقه‌ی خود را وارد بازی کنید. اما اگر ساخت این ماد به پیشنهاد و با پرداخت کمپانی بی‌ام‌دبلیو باشد، دیگر قابل انجام نیست و نقض قانون جدید خواهد بود.

منبع: Venturebeat


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده