نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۲

کامپیوتکس 2016: AMD پردازنده جدید Summit Ridge با معماری Zen را نمایش داد

کمپانی AMD در جریان رویداد کامپیوتکس 2016، علاوه بر رونمایی از کارت گرافیک RX 480 و نسل هفتم APU‌های خود، نمایش کوتاهی هم از پردازنده جدید «Summit Ridge» داشت که از معماری Zen استفاده می‌کند.

AMD در جریان نمایشگاه Computex 2016، کنفرانس بسیار جذابی داشت که شامل معرفی کارت گرافیکی RX 480 و رونمایی از نسل هفتم APU‌های این شرکت می‌شد. ولی ای‌ام‌دی علاوه بر این موارد، اطلاعاتی هم در مورد نسل بعدی پردازنده‌های خود ارائه کرد که با استفاده از معماری «زِن» و با نام «سامیت ریج» عرضه خواهند شد. ای‌ام‌دی اولین بار اوایل سال جاری اطلاعاتی از معماری زن ارائه کرد و حال قصد دارد پردازنده‌هایی با این معماری را تولید کند. دکتر لیزا سو، مدیر عامل AMD، در جریان نمایشگاه مذکور پردازنده‌ای نشان داد که نمونه اولیه از CPU‌های سامیت ریج است.

این پردازنده از سوکت جدید AM4 کمپانی AMD استفاده می‌کند و ۸ هسته خواهد داشت و همان‌طور که اشاره کردیم، از معماری زن بهره خواهد برد. با اینکه اطلاعات خیلی زیادی از این پردازنده ارائه نشد، ولی دکتر سو اعلام کرد که هدف ای‌ام‌دی افزایش ۴۰ درصدی IPC است. همچنین هنوز زمان زیادی تا رسیدن به مرحله تولید انبوه این پردازنده‌ها باقی مانده است، ولی AMD قصد دارد نمونه‌های اولیه این CPU‌ها را برای یک دسته خاص از مشتریانش و به منظور آزمایش، در آینده نزدیک عرضه کند. در سه ماهه سوم سال جاری هم این پردازنده‌ها در اختیار تولید‌کنندگان قطعات قرار خواهد داد.

AMD اطلاعاتی در مورد زمان عرضه این پردازنده‌ها به بازار ارائه نکرد، ولی احتمالا اندکی پس از عرضه CPU برای تولید‌کنندگان، شاهد ورود آن به بازار نیز خواهیم بود. دکتر سو در پایان صحبت‌های خود هم اعلام کرد که از معماری زن برای تولید طیف وسیعی از قطعات AMD استفاده خواهد شد و علاوه بر CPU‌های جدید، نسل هشتم APU‌های این کمپانی نیز با معماری مذکور ساخته خواهند شد.

منبع: AnandTech


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده