نویسنده: نادر امرایی
// دوشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۴

بررسی آیپد پرو 9.7 اینچی

آیپد پرو 9.7 اینچی، جدیدترین عضو خانواده تبلت‌های اپل است که اخیرا وارد بازار شده. با زومجی همراه باشید تا این تبلت را بررسی کنیم و ببینیم آیا این تبلت قوی و ودوست‌داشتنی می‌تواند یک ابزار مناسب برای گیمرها باشد یا نه.

تبلت‌ها، دستگاه‌هایی هستند که شاید زمان زیادی از تولدشان نگذشته باشد اما با این حال، تقاضا برای این دستگاه‌ها، در حال افت است. یکی از کمپانی‌هایی که سرمایه‌‌گذاری‌های زیادی برروی این دستگاه‌ها کرده و قصد دارد با نو‌آوری‌هایی از قبیل اضافه کردن قلم، کماکان تبلت‌ها را به وسیله جذابی برای کاربران تبدیل کند،‌ اپل است.

چندی پیش بود که این کمپانی آمریکایی، از ایپد پرو 9.7 اینچی رونمایی کرد. نسخه کوچک‌تر آیپد پرو که از لحاظ ظاهری، شباهت بسیار زیادی به آیپد ایر 2 دارد اما از لحاظ سخت‌افزاری از پردازنده فوق‌العاده قدرتمند A9X بهره می‌برد و دارای دوربینی شبیه به دوربین تحسین شده آیفون 6S است که تنها فقدان ویژگی  OIS در آن وجود دارد.

آیپد پرو ۹.۷ اینچی توسط آل‌دیجیتال در اختیار زومجی قرار داده شد تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

بررسی iPad Pro 9.7

طراحی

در نگاه اول شاید تفاوت چندانی بین آیپد ایر 2 و آیپد پرو 9.7 اینچی نبینید، اما اگر کمی ریز شوید، می‌بینید که بر خلاف ایر 2، دوربین این آیپد کمی از بدنه بیرون زده است. این مسئله به این دلیل است که از دوربین آیفون 6S درون این آیپد استفاده شده است. همچنین اضافه شدن فلش نیز از دیگر تغییراتی است که در ظاهر آیپد پرو کوچک، اعمال شده است. شاید بسیاری از منتقدین از استراتژی اپل برای عدم تغییر ظاهر دستگاه، انتقاد کنند اما اگر بخواهیم منصف باشیم، می‌توانیم بگوییم آیپد ایر 2 به قدری در طراحی عالی عمل کرده بود که اپل نیازی به تغییر دادن طراحی محصول جدید خود نمی‌دید. به قول معروف، هیچ کس به ترکیب تیم برنده دست نمی‌زند! از دیگر تغییرات ظاهری در طراحی این محصول، می‌توان به وجود ۴ اسپیکر به جای دو اسپیکر و وجود جایگاه اتصال به کیبورد که برای اولین بار آن را در آیپد پرو دیده بودیم، اشاره کرد.

یکی از مسائلی که صدای بسیاری از کاربران را در‌ آورده است، قیمت نسبتا بالای آیپد پرو 9.7 اینچی است. نسخه ۳۲ گیگابایتی آیپد، با قیمتی ۵۹۹ دلاری و نسخه ۱۲۸ گیگابایتی آن با قیمتی معادل ۷۴۹ دلار در دسترس خریداران قرار گرفته است. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که این قیمت، بدون احتساب قلم و کیبورد اپل است که شما برای اینکه بتوانید از تمام پتانسیل آیپد پرو استفاده کنید، باید این وسایل جانبی را تهیه کنید.

همانند دیگر محصولات اپل، دربخش جلوی این تبلت، فقط یک دکمه خانه مجهز به تکنولوژی تشخیص اثر انگشت اپل با نام TouchID دیده می‌شود. به غیر از این موارد ذکر شده، نکته خاص دیگری در طراحی آیپد پرو 9.7 اینچی وجود ندارد.

بررسی iPad Pro 9.7

صفحه نمایش

در بخش نمایشگر نیز، همانند آیپد ایر 2، از نمایشگری با رزولوشن 2048 در 1536 استفاده شده است که با چشم، نمی‌توان پیکسل‌های آن را از هم تفکیک کرد. برای کتاب خواندن، دیدن فیلم و مخصوصا بازی کردن، مطمئن باشید که این نمایشگر انتظارات شما را برآورده می‌کند.

یکی از تغییراتی که نسبت به آیپد ایر 2 در نمایشگر پرو وجود دارد، تکنولوژی True Tone است. این تکنولوژی می‌تواند وابسته به نور محیط، رنگ صفحه نمایش را تغییر دهد تا در بهترین و راحت‌ترین حالت تصاویر برروی نمایشگر نمایش داده شوند. ممکن است در ابتدا فکر کنید که این تکنولوژی فقط یک حربه تبلیغاتی است اما کافی است کمی آن را در حالت فعال قرار دهید تا ببینید چقدر چشمانتان احساس راحتی می‌کنند.  طریقه کار کردن این تکنولوژی هم به این صورت است که سنسورهایی دربخش جلویی آیپد تعبیه شده که می‌تواند دمای محیط را تشخیص دهد و به تبع آن نور نمایشگر را تنطیم کند.

بررسی iPad Pro 9.7

بلندگو

اولین باری که اپل از چهار بلندگو در یکی از دستگاه‌های خود استفاده کرد، آیپد پرو 12.9 اینچی بود. حال آنها از این تکنولوژی در آیپد جدید خود نیز بهره بردند که باعث شده این دستگاه، صدای فوق‌العاده پرقدرت و واضحی داشته باشد و توانایی تولید صدایی با حجم بسیار بالا را داشته باشد که همین باعث می‌شود تماشای فیلم یا بازی کردن با آیپد 9.7 اینچی، تبدیل به یک تجربه فوق‌العاده لذت‌بخش شود.

بررسی iPad Pro 9.7

دوربین

دوربین آیپد پرو جدید، دقیقا همان دوربین ۱۲ مگاپیکسلی است که درآیفون 6S به کار رفته است و این دوربین توانایی ثبت جزئیات بسیار بالایی دارد هر چند که بسیاری اعتقاد دارند وجود دوربین پشت برروی تبلت، کار بیهوده و عبثی است با این حال کسانی که دوست دارند با آیپد خود عکس بگیرند، می‌توانند انتظار عکس‌های خوبی داشته باشند. وجود فلش دوگانه نیز باعث شده در عکاسی در نور کم هم با مشکلی مواجه نشوید. شاید تنها نکته منفی دوربین آیپد پرو 9.7 اینچی، عدم وجود OIS یا Optical Image Stabilization باشد. حالت جالب لایو فوتو نیزکه در آیفون 6S معرفی شد و چند ثانیه قبل و بعد از عکس را نیز ثبت می‌کرد، به این دستگاه اضافه شده است. دوربین جلوی آیپد نیز به ۵ مگاپیکسل ارتقا یافته است.

نرم‌افزار

نهمین نسخه iOS، نرم‌افزاری است که برروی این آیپد نصب شده است. این نسخه تفاوت زیادی از نظر ظاهری با نسخه قبلی خود ندارد اما تعدادی ویژگی مانند بهبود عملکرد سیری (دستیار صوتی اپل)، بهتر شدن ویژگی جستجو، مالتی تسکینگ، کنترل بیشتر برروی باتری و برخی بهبودهای جزیی از تغییرات قابل اشاره نسخه نهم iOS هستند.

سخت‌افزار و بررسی عملکرد اجرای بازی‌ها در آیپد پرو 9.7

پردازنده به کار رفته در آیپد پرو 9.7، پردازنده فوق‌العاده قدرتمند A9X است. تراشه A9X، توسط شرکت TSMC ساخته شده است. بر خلاف نسل قبلی پردازنده‌های اپل که با نام A9 شناخته می‌شد و از پردازنده گرافیکی PVR GT7600 با ۶ هسته پردازشی بهره می‌برد، A9X از پردازنده‌ای گرافیکی مابین GT7800 با ۸ هسته و GT7900 با ‍۱۶ هسته بهره می‌برد. این پردازنده گرافیکی ۱۲ هسته‌ای، پهنای باندی ۱۲۸ بیتی دارد که به A9X این امکان را ی‌دهد که با سرعت ۵۱/۲ گیگابیت بر ثانیه، عملیات انتقال داده را انجام دهد. اگر می‌خواهید مقایسه‌ای داشته باشید، خوب است بدانید که پردازنده انویدیا X1 که طبق ادعای شرکت سازنده‌اش توانایی گرافیکی در حد کنسول‌های نسل هفتم دارد، از پهنای باندی برابر با ۲۵/۶ گیگابیت بر ثانیه برخوردار است.

این ۱۲ هسته گرافیکی، باعث شده که آیپد پرو 9.7 اینچی در هنگام اجرای بازی‌های مختلف، به هیچ وجه کم نیاورد و تمام بازی‌هایی که دارای گرافیکی سنگین هستند، مانند Modern Combat و Asphalt 8، به راحتی و بدون هیچ مشکلی برروی iPad Pro جدید اجرا می‌شوند.

خیلی از تحلیلگران اعتقاد داشتند که اپل از پردازنده گرافیکی با ۱۰ هسته در A9X استفاده خواهد کرد اما این کمپانی ترجیح داده تا بازده گرافیکی آیپد پرو را فدای صرفه‌جویی در قیمت نکند تا کسانی که خود را یک کاربر حرفه‌ای می‌نامند، با مشکل روبه‌رو نشوند. به طور کلی، در بنچمارک‌های گرفته شده توسط متخصصین زومجی، پردازنده گرافیکی A9X، عملکردی دو برابر بهتر از پردازنده گرافیکی A9 دارد. اگر می‌خواهید عملکرد این آیپد را با آیپد ایر 2 مقایسه کنید، لازم است بدانید که آیپد پرو، تا ۱/۸ برابر از ایر 2 سریع‌تر است. بنا به گفته اپل، آیپد پرو نسبت به کامپیوترهای عرضه شده در ۶ ماه اخیر تا ۸۰ درصد سریع‌تر است و از نظر گرافیکی، ۹۰ درصد عملکرد بهتری دارد.

تراشه حرکتی M9 نیز در این دستگاه  توسط اپل به کار رفته است که این تراشه دارای ژیروسکوپ و شتاب‌سنج‌هایی برای سنجش فعالیت‌های کاربر است. بنابه گفته‌های اپل، این تراشه نسبت به نسل‌های پیشین بسیار بهینه‌تر شده و دقت بالاتر و مصرف پایین‌تری دارد.

آیپد پرو 9.7 اینچی، بر خلاف برادر بزرگ‌ترخود که دارای چهار گیگ رم است، به دو گیگابایت حافظه رم مجهز شده که دقیقا برابر آیپد ایر 2 است.

باتری

به دلیل استفاده از پردازنده بهینه، آیپد پرو 9.7 اینچی توانایی این را دارد شارژ خود رابیشتر از ۱۰ ساعت در استفاده مداوم، حفظ کند. در تست‌های ما نیز این دستگاه توانست در استفاده سبک و مداوم، به راحتی ۹ تا ۱۰ ساعت دوام بیاورد. اما در هنگام استفاده‌های سنگین مانند تماشای ویدیو و انجام بازی‌های با گرافیک بالا، قطعا با زمانی کمتر از ۹ ساعت روبه‌رو خواهید شد.

بررسی iPad Pro 9.7

جمع‌بندی

در نهایت درباره عضو جدید خانواده تبلت‌های اپل، همه چیز به نحوه استفاده شما از این دستگاه برمی‌گردد. اگر خود را یک گیمر می‌دانید که دوست دارد با یکی از قوی‌ترین تبلت‌های اپل بازی کند و بتواند بهترین و جدیدترین بازی‌های iOS را به راحتی و بدون کوچکترین مشکلی اجرا کند و در اوقات فراغت خود، فیلم و ویدیو تماشا کند و در عین حال دستگاهی داشته باشد که هم سبک باشد و هم زیبا و بتواند برای آن قیمت نسبتا زیادی را پرداخت کند، آیپد پرو 9.7 اینچی یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است. اما این دستگاه نمی‌تواند جایگزین لپتاپ شما شود.

از لحاظ عملکرد به خصوص در حین انجام بازی‌، آیپد پرو 9.7 اینچی تحت هیچ شرایطی کم نمی‌آورد و می‌توانید تمام بازی‌های روز اپ‌استور را به راحتی انجام  دهید. شما حتی می‌توانید کنترلرهای سازگار با iOS را به این دستگاه وصل کنید و به راحتی با آنها به بازی بپردازید. به لطف تکنولوژی True Tone، خواندن کتاب و تماشای ویدیو نیز در این دستگاه بسیار لذت‌بخش است. از طرف دیگر اگر می‌خواهید از تمام پتانسیل این دستگاه استفاده کنید باید کیبورد و قلم آن را نیز تهیه کنید که این مسئله به معنی پرداخت هزینه‌ای اضافی است.

آیپد پرو 9.7 اینچی با قیمت ۲٫۵۴۵٫۰۰۰ تومان در آل‌دیجیتال به فروش می‌رسد.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده