نویسنده: محسن بیگی نیا
// چهار شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۷

شایعه: ایکس باکس بعدی سال ۲۰۱۷ و با قدرتی بیشتر از پلی استیشن 4.5 عرضه می‌شود

طبق اطلاعات ارائه شده از طرف یک منبع ناشناس به وب سایت یوروگیمر ایتالیا، مایکروسافت مشغول ساخت کنسولی جدید با قدرت پردازشی به مراتب بالاتر از پلی‌استیشن 4k یا NEO برای عرضه در سال ۲۰۱۷ است. با زومجی همراه باشید.

یوروگیمر ایتالیا بر اساس صحبت‌های منبعی که خواسته ناشناس باقی بماند از عرضه‌ی یک کنسول ایکس‌باکس جدید در بهار آینده خبر داده است. این کنسول جدید با ۱۰ ترافلاپس قدرت پردازشی قوی‌ترین کنسولی خواهد بود که تا کنون ساخته شده است. اجازه دهید به شما یاد آوری کنیم که این فقط یک شایعه است پس تا وقتی که این اطلاعات به طریقی اثبات نشده‌اند یا مدارک بیشتری برای قوت بخشیدن به آن بدست نیامده‌اند آن را باور نکنید. اطلاعاتی که در اختیار یوروگیمر قرار گرفته‌اند را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

من موفق شدم یک سری از اسلایدهای مایکروسافت و ای‌ام‌دی در خصوص ایکس‌باکس جدید را بخوانم و این [کنسول] در واقع یک مدل جدید است. آنها باید این [کنسول] را در مراسمی جدای از E3 2016 معرفی کنند اما فقط چند روز قبل از نمایشگاه. اعلام این خبر در سال جاری خواهد بود اما انتظار نمی‌رود این کنسول قبل از بهار سال آینده عرضه شود. امکان تغییر سخت افزار این کنسول وجود خواهد داشت، من متوجه نشدم که منظور ارتقاء سخت افزاری کنسول است یا اینکه آنها در مورد تغییراتی صحبت کرده‌اند که از الان تا زمان عرضه‌ی کنسول احتمال دارد روی آن اعمال شوند. این کنسول از ابتدا به شدت قدرتمند خواهد بود، من فکر می‌کنم ۵ تا ۶ برابر قدرتمند تر از پلی‌استیشن 4 NEO باشد، پس احتمالاً باید قدرتی بیش از ۱۰ ترافلاپس یا شبیه به آن داشته باشد.

بر اساس شایعاتی که تا کنون از پلی‌استیشن 4 NEO به گوش رسیده‌اند، پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول حدود ۲/۵ برابر قوی‌تر از پلی‌استیشن 4 خواهد بود. به عبارت دیگر اگر شایعات و اطلاعات به دست آمده در ارتباط با پلی‌استیشن 4 نئو واقعیت داشته باشند؛ پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول ۴/۵ ترافلاپس قدرت خواهد داشت و این با اطلاعات ارائه شده به یورگیمر در تضاد است (دلیلی دیگر برای اینکه به یاد بیاوریم این فقط یک شایعه است). او ادامه داد:

من می‌توانم اطمینان بدهم که ایکس‌باکس وان جدید (Xbox NeXt) در مراحل مقدماتی ساخت است، ای‌ام‌دی برای امسال سه موافقت نامه جدید امضا کرده است. قرارداد سال گذشته‌ی آنها با مدل اسلیم کنسول ایکس‌باکس وان در ارتباط است. قراردادهای سال جاری سه شرکت بزرگ صنعت بازی از جمله مایکروسافت را برای ساخت کنسول جدیدشان پوشش می‌دهد. [این یعنی] چهار موافت نامه، که فقط سه تای آنها برای ۲۰۱۶ است.

ایکس‌باکس وان قطعاً قدمی رو به جلو بود و هنوز حتی از ۸۰ درصد قابلیت‌های آن نیز استفاده نشده است و همچنان فضای زیادی برای بهره‌برداری بیشتر از کنسول‌های فعلی باقی مانده است. اما طی صحبت‌هایی با توسعه دهندگان در تیم ایکس‌باکس متوجه [شدم] که آنها بیشتر به نوآوری توجه دارند تا به قدرت، پس من می‌توانم همین الان به شما بگویم که اگر قرار باشد فقط به اعداد نگاه کنیم  این [کنسول] پیوندی بین ایکس‌باکس وان و یک پی‌سی قدرتمند خواهد بود. منظور من این است که همه چیز بالانس خواهد بود (مثل ایکس‌باکس وان فعلی) اما برای تمام عناصر [تشکیل دهنده‌‎ی آن] قدرت زیادی فراهم خواهد شد، از سیستم حافظه‌ی HBM DDR4 گرفته تا پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع. یک چیپ قدرمتند[در این کنسول] وجود خواهد داشت، اما در ارتباط با توسعه دهندگان کندروتر نیز می‌توانید روی قدرت محاسباتی [کنسول] و وجود نداشتن کمبودهای بزرگ [در بازی‌ها] حساب باز کنید، [دقیقاً] بر خلاف وضعیت ایکس‌باکس وان.  پانوس پنی، روی این پروژه و زیبایی کنسول نظارت می‌کند و من فکر می‌کنم که آن بسیار متحیر کننده خواهد بود.

 ایکس‌باکس تواز آنجا که پانوس پنی اخیراً کنترل ساخت تمام سخت افزارهای مایکروسافت را به عهده گرفته است، کنترل این پروژه را نیز در اختیار خواهد داشت. با توجه به اینکه ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، بخش بازی‌ها را یکی از ارکان اصلی شرکت می‌داند، نظارت مستقیم پانوس پنی بر این پروژه نیز با عقل جور در می‌آید. او سپس جزئیات بیشتری از کنسول ارائه داد:

این چیپ بر اساس خانواده‌ی جزایر شمالی (Arctic Island) پردازنده‌های گرافیکی ۱۴ نانومتری FinFET شرکت ای‌ام‌دی یا پولاریس ۱۱ یا وگا با تکنولوژی GCN 4.0 خواهد بود که در تابستان امسال تولید خواهد شد. این چیپ سفارشی، x86-x64 است و همواره با ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان Backward Compatible خواهد بود. در واقع سیستم عامل [کنسول] همواره به صورت مجازی خواهد بود؛ آپدیت رِد استون ۲ ویندوز 10 هسته‌ی اصلی سیستم عامل مورد نظر آنها است. این [کنسول] با ضرر به فروش خواهد رسید. دو سال می‌شود که روی این کنسول کار می‌شود، تقریباً بلافاصله بعد از عرضه‌ی ایکس‌باکس وان.

فیل اسپنسر بعد از اتفاقاتی که در زمان رونمایی از ایکس‌باکس وان و مشخص شدن ضعف سخت افزاری آن رخ دادند، خواستار یک شروع جدید برای برند ایکس‌باکس بوده است.

من شنیده‌ام که فیل اسپنسر و تمام تیم [ایکس‌باکس] قصد داشتند در اولین فرصت ننگی را که تیم مدیریتی قبلی با ایکس‌باکس وان ایجاد کردند رفع کنند، چیزی با این مضمون «از این جا کار خود را شروع می‌کنیم، درست مانند اینکه این اولین سال شروع [کار] ما و ایکس‌باکس است.»  آنها [در این خصوص] شوخی نمی‌کردند، از تصمیم برای پایان دادن به توسعه ایکس‌باکس 360 گرفته تا تمرکز روی مدلی جدید.

این با عقل جور در می‌آید که اسپنسر خواستار یک کنسول جدید یا حداقل اشاره‌ای غیر مستقیم به آن بوده باشد. در نهایت این فقط یک شایعه بوده و لازم است تا با دیده‌ی تردید به آن نگاه کنید، اما نیازی نیست خیلی برای فهمیدن درستی این خبر صبر کنید چرا که این منبع ناشناس ادعا کرده این کنسول در مراسمی پیش از برگزاری E3 2016 معرفی خواهد شد.

نظر شما در مورد این شایعه و رویکرد احتمالی مایکروسافت چیست؟

منبع: ICXM


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده