نویسنده: محسن بیگی نیا
// چهار شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۲

آکیولس جلوی اجرای بازی های انحصاریش روی HTC Vive را گرفت

کمپانی آکیولس با ارائه یک بروزرسانی جدید جلوی اجرای بازی‌های انحصاری آکیولس ریفت (Oculus Rift) روی دیگر پلتفرم‌های واقعیت مجازی، بخصوص HTC Vive که با برنامه ریوایو (Revive) امکان‌پذیر می‌شد را گرفت. با زومجی همراه باشید.

در ماه آوریل، مشخص شد که بازی‌های واقعیت مجازی که به صورت انحصاری‌ برای آکیولس ریفت عرضه می‌شوند را می‌توان روی رقیب این هدست یعنی HTC Vive نیز بازی کرد. این امر از طریق نرم‌افزاری با نام ریوایو امکان‌پذیر شده بود. حتی نشان داده شد که بازی‌ Lucky's Tale، انحصاری ریفت، روی Vive هم اجرا می‌شود. اما این امکان دیگر وجود نخواهد داشت.

همچنان که سایت گاماسوترا توضیح داده، شرکت آکیولس اخیراً برنامه آکیولس ریفت را بروزرسانی کرده است تا در میان لیستی بلند بالا از تغییرات «تست یکپارچگی پلتفرم» را نیز اجرا کند. ظاهراً بعد از اجرایی شدن این بروزرسانی، پلاگین ریوایو ضربه‌ی سختی خورده است. آکیولس اخیراً طی یک بیانیه به وبسایت گیمز اینداستری در مورد ریوایو گفته بود:

این یک هک است و ما از آن چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

ظاهراً ریوایو به بازی‌ها اجازه می‌‎داد تا تست علامت‌های کدگذاری شده را دور بزنند. آکیولس در یک بیانیه جدید به سایت گاماسوترا در خصوص رویکردی که اتخاذ کرده بیشتر توضیح داده و یک دید کلی و فاقد جزئیات از شیوه‌های امنیتی خودش ارائه داده است. در بیانیه‌ی آنها اینطور آمده:

بروزرسانی نرم‌افزاری جدید ما حاوی چندین ویژگی‌ جدید، رفع مشکلات نرم‌افزاری و بروزرسانی‌های امنیتی است. از جمله یک بروزرسانی برای بررسی حق برخورداری خودمان که برای جلوگیری از دزدی و محافظت از بازی‌ها و برنامه‌هایی که توسعه‌دهندگان برای تولیدشان زحمت زیادی کشیده‌اند اضافه کرده‌ایم. این بروزرسانی هک بخصوصی را هدف قرار نداده است.

Lucky's Tale

این بیانیه اینگونه ادامه پیدا کرد:

هنگامی که ما برای اولین بار از چگونگی اعمال تغییرات در نرم‌افزارهایمان توسط این هک‌ها و دخالتشان در بخش امنیتی، عملکرد و اکوسیستم بی‌نقص آکیولس به منظور اجرای بازی‌ها خارج از محدوده‌ی کیفی مورد اطمینان و پشتیبانی خودمان مطلع شدیم، سریعاً به کاربرانمان اطلاع دادیم که ما از برنامه‌های هکرها پشتیبانی نخواهیم کرد و یا اطمینان نخواهیم داد که برای مدت زمان طولانی قابل استفاده باشند، یا کیفیتشان حفظ شود.

امنیت، عملکرد و بی‌نقصی سیستم نرم‌افزاری ما برایمان بسیار مهم است و مردم باید انتظار داشته باشند که بازی‌های هک شده تا ابد قابل اجرا نخواهند بود چرا که بروزرسانی‌های معمول ما برای محتویات، برنامه‌ها و پلتفرم آکیولس ممکن است این هک‌ها را از کار بیاندازد.

توسعه دهنده‌‎ی پلاگین ریوایو نیز در این خصوص با سایت مادربورد مصاحبه‌ای انجام داده است. همانطور ما قبلاً گزارش داده بودیم، برنامه ریوایو به عنوان یک لایه سازگارکننده بین کیت توسعه‌ی نرم افزاری آکیولس (Oculus SDK) و OpenVR کار می‌کند که به ترتیب پلتفرم توسعه‌ی  ریفت و Vive هستند. اگر این برنامه به شکلی که بیان شده عمل کند، بدین معنا خواهد بود که بازی‌های انحصاری آکیولس را می‌توان روی Vive بازی کرد. توضیحی که در سایت گیت‌هاب (Github) برای این برنامه آمده چنین است:

این برنامه با اجرای مجدد توابع از ران‌تایم آکیولس و ترجمه‌ی آنها به فراخوان‌های OpenVR عمل می‌کند.

نظر شما در مورد این رویکرد آکیولس چیست؟

منبع: GameSpot


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده