نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۴

تلاش خالق Monkey Island برای پس گرفتن امتیاز ساخت بازی از کمپانی دیزنی

کمپانی دیزنی چندی پیش اعلام کرد که دیگر قصد ندارد در زمینه انتشار بازی‌های ویدیویی فعالیتی داشته باشد و حال ران گیلبرت با توجه به این شرایط اعلام کرده که خواستار خرید مجدد حق ساخت بازی‌های Monkey Island و Maniac Mansion از دیزنی است.

بدون شک طرفداران بازی‌های ماجراجویی با ران گیلبرت آشنایی دارند که خالق بازی‌های بزرگی مثل Monkey Island و Maniac Mansion در دوران طلایی بازی‌های ماجراجویی و زمان درخشش استودیو لوکاس آرتز است. پس از اینکه در سال ۲۰۱۲ دیزنی کمپانی مادر لوکاس آرتز یعنی لوکاس فیلم را خریداری کرد، حق ساخت این بازی‌ها هم به Disney واگذار شد. حال پس از کناره‌گیری دیزنی از انتشار بازی‌های ویدیویی، گیلبرت طی توییتی اعلام کرده که قصد دارد با پرداخت پول، حق ساخت هر دو بازی مذکور را خریداری کند:

دیزنی عزیز، اکنون که دیگر قصد ندارید در صنعت بازیسازی فعالیتی داشته باشید، لطفا امتیاز بازی‌های Monkey Island و Mansion Mansion را به من پس بدهید. حاضرم برای خرید آن‌ها پول پرداخت کنم.

نکته جالب در مورد این توییت اینکه گیلبرت بازی Maniac Mansion را به اشتباه Mansion Mansion نوشته بود که بعدا طی توییت دیگری اعلام کرد غلط املایی و نوشتاری یکی از ویژگی‌های اصلی توییت‌های وی و یکی از دلایلی است که دنبال کردن وی را جذاب می‌کند. گیلبرت وظیفه ساخت دو نسخه اول سری «جزیره میمون» یعنی The Secret of Monkey Island و LeChuck's Revenge را برعهده داشت. همچنین نسخه‌ای از این بازی هم در سال ۲۰۰۹ و توسط تل‌ تیل گیمز با نام Tales of Monkey Island ساخته شد که گیلبرت بیشتر در آن نقشی نظارتی داشت.

بازی Maniac Mansion هم در سال ۱۹۸۷ ساخته شد و دنباله آن با نام Day of the Tentacle در سال ۱۹۹۳ به انتشار رسید و همین امسال هم استودیو دابل‌ فاین بازسازی Day of the Tentacle را عرضه کرد که نسخه اورجینال Maniac Mansion نیز در آن وجود داشت.

فعالیت قابل ذکر دیگر گیلبرت در صنعت بازیسازی نیز توسعه موتور برنامه‌نویسی SCUMM است که تمامی بازی‌های ماجراجویی کمپانی لوکاس آرتز به استثنای Grim Fandango و Escape from Monkey Island با استفاده از آن ساخته شده‌اند. گیلبرت همچنین در حال ساخت بازی Thimbleweed Park در سبک ماجراجویی است که اواخر ۲۰۱۶ یا اوایل ۲۰۱۷ برای ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد.

البته علاوه بر گیلبرت، وارن اسپکتر، خالق Deus EX، هم با انتشار توییتی از دیزنی خواسته تا این IP را که در استودیو جانکشن پوینت ساخته بود، به وی پس بدهد. بدون شک یکی از بازی‌های مدنظر اسپکتر Necessary Evil است که دنباله معنوی Deus Ex محسوب می‌شد.

منبع: GameSpot


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده