نویسنده: محسن بیگی نیا
// شنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۸

تراشه ARM کنسول نینتندو NX‌ ممکن است قدرتی برابر با ایکس باکس وان داشته باشد

طبق گفته‌های امیلی راجرز، گزارش دهنده‌ی اخبار داخلی صنعت بازی، کنسول جدید شرکت نینتندو از معماری x86 استفاده نخواهد کرد. با توجه به شایعات جدید به نظر می‌رسد نینتندو NX از تراشه‌ی Tegra شرکت انویدیا بهره خواهد برد. با زومجی همراه باشید.

هفته‌ی گذشته شایعاتی را در خصوص احتمال بکار گیری تراشه‌ی تگرا شرکت انویدیا «Nvidia» در Nintendo NX شنیدیم. این شنیده‌ها در تضاد با شایعات قبلی هستند که احتمال می‌دادند نینتندو برای کنسول بعدی خودش شرکت ای‌ام‌دی «AMD» را انتخاب کرده باشد. امیلی راجرز در آخرین گزارشش  گفته که نینتندو NX از یک تراشه‌ی x86 همانند تراشه‌هایی که در ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 بکار گرفته شده‌اند، استفاده نخواهد کرد و عملکرد آن بیشتر به کنسول مایکروسافت نزدیک خواهد بود تا سونی.

شایعه‌ی مربوط به استفاده نکردن نینتندو NX از معماری x86، دیگر گزارش ارائه شده در خصوص استفاده‌ی آن از تراشه‌ی تگرا را قوت می‌بخشد چرا که این تراشه به جای x86 از معماری ای‌آرام «ARM» استفاده می‌کند. در صورتی که به تراشه‌ی تگرا نگاهی بیاندازیم ادعای مطرح شده در مورد عملکرد این کنسول نیز منطقی به نظر می‌رسد. تراشه‌ی فعلی تگرا، X1، تنها از ۲۵۶ هسته‌ی کودای مکسول استفاده می‌کند و قدرت پردازشی آن به هیچ وجه نزدیک به ایکس‌باکس وان نیست. با تراشه‌ی جدید پارکر «Parker»، امکان دارد انویدیا به توان پردازشی حداقل دو برابری برسد و با رفتن به معماری پاسکال این امکان وجود دارد که این تراشه قدرتی معادل ایکس‌باکس وان داشته باشد. البته این احتمال هم وجود دارد که انویدیا یک تراشه‌ی سفارشی تگرا را برای نینتندو ساخته باشد.

راجرز همچنین شایعات مربوط به پولاریس (معماری جدید پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دی) را رد کرد. البته، این شایعات کاملاً حضور ای‌ام‌دی را رد نمی‌کنند. حتی با عملکرد پایین‌تر، به احتمال زیاد پولاریس به این سطح خواهد رسید. شرکت ای‌ام‌دی روی تراشه‌ی آرم K12 خودش، که احتمالاً با پولاریس همراه خواهد شد، کار می‌کند که با شایعه استفاده نکردن تراشه‌ی نینتندو NX  از معماری x86 سازگاری دارد.

اگر که این گزارش درست باشد، کنسول NX به هیچ عنوان با پلی‌استیشن 4.5 و ایکس‌باکس بعدی که طبق شایعات کارکرد بسیار بهتری دارند رقابت نخواهد کرد. در هر صورت، ما باید مدتی را برای دیدن اینکه نینتندو با این کنسول چه کرده است صبر کنیم.

منبع: Eteknix


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده