نویسنده: محمد رستمی
// پنجشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۹

بهترین و خاطره انگیز‌ترین بازی‌های کنسول پلی استیشن 1

پلی‌استیشن 1 را شاید بتوان یکی از مهمترین کنسول‌های بازی تاریخ دانست؛ چرا که در زمان خود قوی‌ترین کنسول بود و بازی‌های بسیار موفقی برای آن عرضه شدند. حال قصد داریم مروری دوباره بر بهترین بازی‌های این کنسول داشته باشیم. با زومجی همراه باشید.

پلی‌استیشن 1 یکی از بهترین کنسول‌های تاریخ است که با قدرت پردازشی بسیار بالا و بهره‌مندی از بازی‌های سه‌بعدی که تا آن زمان نظیرش را ندیده بودیم، توانست خیلی زود خود را به وسیله‌ای محبوب برای گیمر‌ها تبدیل کند. با اینکه سال‌های بسیار زیادی از اتمام دوران این کنسول می‌گذرد و امروز بازی‌های به مراتب زیباتری نسبت به آثار ارائه شده بر روی آن شاهد هستیم، ولی تصمیم گرفتیم تا برای مرور خاطرات خوش این کنسول سونی و بازی‌هایش، مروری بر بهترین بازی‌های عرضه شده برای آن داشته باشیم. البته هنوز هم افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند این بازی‌ها را با استفاده از شبیه‌ساز‌ها بر روی پی‌سی یا حتی گوشی‌های موبایل تجربه کنند. پس با ما و معرفی ۱۵ بازی برتر پلی‌استیشن 1 همراه باشید.

(منظور از شماره گذاری رتبه بندی بازی‌ها نیست)

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

 

۱- Metal Gear Solid

نسخه اول متال‌گیر‌سالید  در سبک اکشن ماجراجویی-مخفی‌کاری در سال ۱۹۹۸ به کارگردانی هیدئو کوجیما ساخته و برای پلی‌استیشن 1 منتشر شد. این بازی بسیار مورد استقبال قرار گرفت؛ به طوری که از وب‌سایت متاکریتیک امتیاز ۹۴ را دریافت کرد. متال‌گیر‌سالید پس از فاینال‌فانتزی ۷ بزرگترین پیشرفت در دنیای سینماتیک بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شد و به حد زیادی شبیه به یک اثر هالیوودی شده بود. مکالمه‌ها، میان پرده‌ها و گیم‌پلی و داستان همه و همه عالی کار‌شده بودند. هوش مصنوعی بازی نیز بسیار واقع‌گرایانه و هوشمندانه طراحی شده بود. در‌ نهایت این همه ویژگی مثبت درکنار هم متال‌گیر‌سالید را به یک اثر به‌یادماندنی فوق‌العاده تبدیل کرد.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

 

۲- Smackdown 2

اکثر بازی‌های کشتی‌کجی که قبل از این بازی آمده بودند به صورت سه بعدی طراحی شده بودند و کیفیت خوبی داشتند، اما Smackdown توانست به طرز شگفت انگیزی دیوانگی و شور و هیجان کشتی‌کج را به تصویر بکشد و لقب یکی از برترین بازی‌های این ورزش را به خود اختصاص دهد.

پس از مدتی Smackdown 2 علاوه بر ویژگی‌های عالی Smackdown، با تمرکز بر روی جزئیات کیفیت و جذابیت بازی را هرچه بیشتر افزایش داد. Smackdown2‌ یکی از بهترین بازی‌های چند نفره پلی‌استیشن 1 هم بود. این بازی با تنوع بسیار در نوع مسابقات و همچنین قابلیت انجام مراحل بازی به صورت چند نفره حس تکراری بودن بازی را از بین می‌برد و بازی همیشه حس تازگی به کاربر می‌داد. علاوه بر این‌ها قابلیت ساخت کاراکتر نیز در بازی وجود داشت که طرفداران زیادی هم داشت. از آن زمان تاکنون هیچ بازی کشتی‌کج دیگری موفق نشده است انقدر از زمان خود جلوتر باشد.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

 

۳- Wipeout xl/2097

وایپ‌اوت یکی از برترین بازی‌های سبک مسابقات ماشین جنگی است. این بازی با گرافیک خاص و آهنگ‌های الکترونیکی‌اش خود را از سایر رقبایش جدا کرد. پس از موفقیت نسخه اول بازی، نسخه دوم یعنی وایپ‌اوت ایکس‌ال نیز با گرافیک بهتر و ویژگی‌های جدیدی برای پلی‌استیشن 1 روانه بازار شد. در این بازی نیز المان‌های سبک مسابقات ماشین جنگی به‌خوبی پیاده‌سازی شده‌ بودند که از جمله آنها می‌توان به Power up‌ها و طراحی عجیب و غریب فلزی اتومبیل‌ها اشاره کرد.

درکل باتوجه به آنکه نسخه اول بازی به نحوی پایه‌گذار این موفقیت بود اما این نسخه دوم یعنی وایپ‌اوت ایکس‌ال بود که با ویژگی‌های بهبود یافته‌اش لقب برترین بازی سبک ماشین جنگی را به خود اختصاص داد.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

۴- Chrono Cross

کرونو کراس یک بازی ویدیویی در سبک نقش آفرینی است که در سال ۱۹۹۹  توسط شرکت اسکوئر انیکس برای کنسول پلی‌استیشن عرضه شد. این بازی دنباله‌ای برای کرونو تریگر بود که در ۱۹۹۵ میلادی برای سوپر نینتندو عرضه شده بود. محور اصلی داستان بازی سرگذشت پسر نوجوانی با نام سرژ بود که در مجموعه جزایر ال نیدو (El Nido) زندگی می‌کرد و به طور اتفاقی به یک بعد دیگرمی‌رفت!

مبارزه با دشمنان متفاوت با توانایی‌های خاص و سطح قدرت‌های منحصر به‌فرد این بازی را بیش از پیش به فاینال فانتزی شبیه کرده بود و داستان بازی نیز به مراتب عالی بود اما از آنجایی که این سبک بازی به مذاق هرکسی خوش نمی‌آید کرونو‌کراس فقط طرفداران پروپاقرص خود را داشت. کرونو کراس هنگام اولین توزیع در ژاپن و آمریکای شمالی، امتیازهای بالایی گرفت و تحسین بسیاری را برانگیخت و موفق شد از گیم‌اسپات نیز امتیاز ۱۰ از ۱۰ را دریافت کند.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

 

۵- سه‌گانه Spyro the Dragon

سری بازی‌های Spyro بازی‌هایی جهان باز با پازل‌ها و چالش‌ها و سرگرمی‌های جذاب هستند که سونی آنها را در جواب Mario 64 و Banjokazooie ساخته بود. این سری بازی‌ها‌ در عین بهره‌گیری از دنیای جهان‌باز و محیط‌های بسیار بزرگ نقشه‌های متنوعی نیز داشتند که از جمله‌ آنها می‌توان شهرهای عربی و قلعه‌های قرون وسطی را نام برد. درکنار این گستردگی و تنوع شخصیت‌های بازی نیز به خوبی طراحی و کار شده بودند به طوری که همیشه از بازی کردن لذت می‌بردید. اما این سری مشکلات خود را نیز به همراه داشت. نخست آنکه کاراکتر نقش اصلی بازی به جذابیت و بانمکی کاراکتر‌های سایر بازی‌ها مثل کرش و بانجوکازوی نبود و محیط بازی و مراحل نیز به زیبایی ماریو ۶۴ نبودند. به هرحال اسپیرو همه این مراحل را پشت سرگذاشت و با پیشرفت‌هایی که در هر نسخه نسبت به نسخه قبل داشت درنهایت به یکی از برترین پلتفرمر‌های سه بعدی تاریخ تبدیل شد.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

 

۶- Tenchu: Stealth Assassins

بازی Tenchu اولین بار با عناصر جدیدی که وارد دنیای بازی‌های ویدیویی کرد توانست نام خود را برای همیشه در یادها زنده نگاه دارد. این بازی با مرگ‌های سریع و خطرناک و مکانیک خاص مبارزات و صحنه‌های خشن حس‌ تازه‌ای را به کاربران می‌داد. Tenchu درست مشابه‌ فیلم‌های نینجایی که تا به حال دیده‌اید به طور تمام و کمال از مزایای سبک مخفی‌کاری استفاده کرد و توانست با خلق صحنه‌های سینمایی محصولی فوق‌العاده را به دست کاربران برساند. البته Tenchu تنها در این موارد پیشرو نبود بلکه علاوه بر اینها اولین‌ اثری بود که دنیای فانتزی نینجاهای بازی‌های رایانه‌ایی را کمی واقع‌گرایانه تر کرده بود!

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

۷- Tekken 3

تکن ۳ در تابستان ۱۹۹۷ برای دستگاه‌های آرکید و در سال ۱۹۹۸ برای کنسول پلی‌استیشن منتشر شد.  این نسخه آخرین تکن کنسول پلی‌استیشن 1 بود. تکن ۳ هستهٔ سیستم مبارزه‌ای نسخه‌های پیشین خود را حفظ کرده بود و علاوه بر این‌ها پیشرفت‌های زیادی در آن ایجاد شده بود که از جمله‌ آنها می‌توان به جزئیات زیبای انیمیشن و گرافیک و اضافه شدن ۱۷ شخصیت جدید به بازی و موسیقی‌های مدرن بیشتر و حرکات سریع‌تر و نرم‌تر اشاره کرد. تکن ۳ اولین نسخه در این سری بود که دارای چندین بازی جانبی کوتاه نظیر تکن فورس  بود. از نظر بسیاری از منتقدان تکن ۳ در راس این سری و بهترین بازی مبارزه‌ای بود که بر روی پلی‌استیشن منتشر شده است.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

۸- Tony Hawk Pro Skater 2

پرو اسکیتر ۲ دومین بازی از سری تونی هاوک در سبک اسکیت بوردینگ بود که در سال ۲۰۰۰ برای پلی‌استیشن 1 به بازار عرضه شد و بعدها نیز برای نینتندو ۶۴، دریم‌کست، گیم‌بوی ادونس، ویندوز و ios پورت شد. بازی با موج نظرات مثبت منتقدین روبرو شد و به یکی از برترین بازی‌های تاریخ تبدیل شد. گیم‌پلی بازی به این شکل بود که کاراکتر باید اهداف خواسته شده را انجام می‌داد و در ازای آن پاداشی دریافت می‌کرد که می‌توانست به کمک آن مهارت‌های جدیدی را باز کند یا تجهیزات جدیدی خریداری کند. در نسخه دوم پرو‌اسکیتر بازیکن می‌توانست توانایی خود را برای انجام کمبو‌های مختلف افزایش دهد. علاوه بر این موارد در این نسخه کاربر می‌توانست محیط مورد نظرش را نیز شخصی سازی و پیست اسکیت دلخواهش را طراحی کند.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

۹. Crash Team Racing

کرش تیم ریسنگ آخرین نسخه از بازی محبوب کرش بود که توسط استودیو ناتی‌داگ در سال ۱۹۹۹ یه صورت انحصاری برای پلی‌استیشن 1 عرضه شد. کرش تیم ریسینگ بازی مسابقه‌ای از نوع مسابقات کارتینگ بود که  به کاربر اجازه می‌داد با یکی از هشت شخصیت آغازین بازی، روند مسابقات را آغاز کند. شخصیت‌های قابل کنترل بازی، شخصیت‌های قدیمی این سری، یعنی کرش، کوکو، دکتر نئپو کورتکس و متحدانشان بودند و با پیش رفتن در بازی شخصیت‌های جدیدی نیز آزاد می‌شدند. بازی تنوع زیادی از لحاظ مسیر‌های مسابقه داشت و گرافیک بازی نیز نسبت به نسخه‌های قبلی کرش پیشرفت بسیار زیادی کرده بود. به کمک این ویژگی‌های جذاب ناتی داگ توانست کرش تیم ریسینگ را برای همیشه در خاطر کاربران زنده نگاه دارد.

Tony Hawk Pro Skater 2

۱۰- ISS Pro Evolution 2

فوتبال از سال‌ها پیش وارد دنیای بازی‌های ویدیویی شده است اما تا زمان عرضه Pro Evolution  بازی فوتبال خیلی ساده بود! از زمان عرضه Pro Evolution  فوتبال هم وارد بعد سوم شد و مکانیک‌ حرکات بازیکنان به طرز شگفت انگیزی بهبود یافت و به واقعیت نزدیک شد. پس از مدتی Pro Evolution 2 ساخته شد و با ویژگی‌های جدید پا به بازار گذاشت. این نسخه برای اولین بار بخش چند‌نفره را به بازی فوتبال وارد کرد که در آن می‌توانستید به صورت چندنفره بازی دوستانه یا کاپ را انجام دهید.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

۱۱- Ape Escape

در این بازی باید با کاراکتر اصلی در محیطی سه بعدی با طراحی بسیار جذاب و شاد به جستجوی شخصیت منفی داستان یعنی میمون بدجنس می‌پرداختید و در طول مراحل نیز با دشمنان کوچک و بزرگ روبرو می شدید.  علاوه بر این‌ها این بازی سبکی طنز گونه نیز داشت که در مجموع به کمک نوآوری و موفقیت در پیاده‌سازی یک پلتفرمر سه‌بعدی جذاب موفق شد نام خود را برای همیشه در لیست برترین بازی‌های پلی‌استیشن 1 ثبت کند.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

۱۲- Final Fantasy IX

فاینال فانتزی یک بازی نقش آفرینی از مجموعه فاینال فانتزی بود که توسط شرکت اسکوئر‌انیکس ساخته شد. این نسخه آخرین شماره از سری محبوب فاینال فانتزی بود که برای پلی‌استیشن 1 عرضه شد. اسکوئر‌انیکس در این نسخه ویژگی انقلابی خاصی را به بازی اضافه نکرد و به جای آن تصمیم بر بهبود عملکرد بازی با ویژگی‌های کنونی‌اش گرفت. فاینال فانتزی ۹ ویژگی‌های که در دو نسخه VII و VIII‌ معرفی شده‌ بودند را بهبود داد و گرافیک و جلوه‌های بصری بازی را نیز ارتقا داد به طوری که از لحاظ گرافیکی به یکی از برترین بازی‌های پلی‌اسیتشن 1 تبدیل شد و همچنین برترین نسخه فاینال فانتزی این کنسول نیز لقب گرفت.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

۱۳- Silent Hill

سایلنت هیل اولین نسخه از این سری بود که در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت کونامی ساخته و برای پلی‌استیشن 1 عرضه شد. این سری همواره یکی از برترین‌ها بوده است و این را مدیون کارگردانی بازی است.  نسخه اول بازی داستان هری میسون بود که به دنبال دختر گمشده‌اش وارد شهر سایلنت‌هیل می‌شود ومتوجه حقایق و ریشه‌های دخترش می‌شود. این بازی جزو اولین بازی‌هایی بود که چند نوع پایان داشت و این به زیبایی هرچه بیشتر بازی می‌افزود. سایلنت‌هیل با تم جدید و ترسناک خود موفق شد نام خود را برای همیشه در ذهن‌ها ثبت کند.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

۱۴- سه‌گانه Crash Bandicoot

کرش بندیکوت نخستین بازی ویدیویی از این سری بود که توسط شرکت ناتی‌داگ و در سال ۱۹۹۶ برای پلی‌استیشن 1 عرضه شد. کرش بندیکوت، یک بازی جذاب بود که در مدتی کوتاه، به یک محصول شناخته‌شده و محبوب تبدیل شد. گیم‌پلی این بازی، از مجموعه‌ حرکات سریع و پرجنب‌وجوش شخصیت اصلی داستان یعنی کرش بندیکوت و دوستان او تشکیل می‌شد که باید مراحل را پیش‌می‌بردند و با دشمنانشان مبارزه می‌کردند. داستان اصلی بازی نیز درگیری‌ بین او و دکتر نئو کورتکس بود. پس از نسخه اول ناتی داگ با فاصله چند سال نسخه دوم و سوم این بازی را نیز عرضه کرد که داستان آنها نیز مشابه نسخه اول بود. این سه گانه با گیم‌پلی ساده و بامزه خود موفقیتی کسب کرد که هنوز که هنوز است طرفداران بسیاری دارد.

بهترین بازی‌های پلی استیشن 1

۱۵- Resident Evil 2

رزیدنت ایول ۲ که در ژاپن با نام بایوهازارد ۲ شناخته می‌شد یک بازی ویدئویی در سبک ترس و بقا بود که توسط شرکت کپ‌کام ساخته شد و برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ برای کنسول پلی‌استیشن و بعدها برای مایکروسافت ویندوز، نینتندو۶۴، دریم‌کست، سگا و گیم‌کیوب منتشر شد.

گیم‌پلی تلفیقی اکشن-ماجراجویی-ترسناک بازی شامل حل معماهای آسان و متوسط و پیداکردن کلیدها، اشیاء و جاگذاری یا ترکیب آنها برای استفاده بعدی و از بین بردن زامبی‌ها و غول‌ها به طوری پیاده‌سازی شده بود که این بازی را بر سر زبان‌ها انداخت. از لحاظ سطح سختی نیز بازی دو درجه سختی متفاوت داشت و داستان می‌توانست به شکل‌های متفاوتی انجام گیرد. در پایان از شما دعوت میکنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت کنسولهای بازی از دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید.

نظر شما راجع به این بازی‌ها چیست؟ اگر بازی خاصی غیر از موارد گفته شده مد نظرتان است برای ما بنویسید.

تهیه شده در زومجی 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده