در آخرین قسمت از سری مقالات بهترین مستند‌های تاریخ سینما، سراغ معرفی ۵ مستند برتر تاریخ خواهیم رفت که تماشای آن‌ها برای هر علاقه‌مند به مستندی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی محسوب می‌شود. با زومجی همراه باشید.

تا به امروز سه قسمت از سری مقالات بهترین مستندهای تاریخ را در زومجی خوانده‌اید و حال به قسمت پایانی مقاله رسیده‌ایم. در این قسمت ۵ فیلم برتر را معرفی خواهیم کرد که جزو بهترین‌ها در زیرمجموعه خود محسوب می‌شوند.

۵ -Free to Play

بهترین مستندهای تاریخ

 

 

مستند Free to Play، توسط کمپانی مشهور ولو ساخته شده و محوریت اصلی آن پیرامون بازی بزرگ Dota 2 است. این بازی امروزه تبدیل به یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی شده است و مسابقات بسیاری در سراسر جهان پیرامون آن برگزار می‌شود. مستند Free to Play درباره یکی از همین مسابقات یا بهتر است بگوییم مهم‌ترین مسابقه این بازی در سال ۲۰۱۱ یعنی International 2011 ساخته شده و بر روی سه گیمری تمرکز دارد که برای حضور در این مسابقات عازم شهر کلن آلمان می‌شوند.

بندیکت لیم، یکی از این سه گیمر است که از کشور سنگاپور به کلن آمده و کاپیتان تیم سایت گیمینگ محسوب می‌شود. گیمر دوم کلینتون لومیس، کاپیتان آمریکایی تیم آنلاین کینگدام و گیمر سوم هم دنی ایشوتین از تیم اوکراینی Na'Vi است. تمامی این سه نفر هدف خاص خود را از شرکت در این مسابقه و کسب جایزه هزار دلاری‌اش دارند که بیشتر آن مربوط به مسائل شخصی‌شان می‌شود و این مستند نشان می‌دهد که چطور بازی کردن می‌تواند از یک سرگرمی صرف به چیزی بسیار مهم‌تر تبدیل شود. برای مثال، ایشوتین پس از مرگ پدرش سراغ بازی کردن رفته و قصد دارد خود را از این طریق ثابت کند یا در قسمتی از مستند می‌بینیم که لیم چطور برای شرکت در این مسابقات مجبور می‌شود تا از مدرسه و امتحانات پایانی فرار کند.

Free to Play علاوه بر اینکه یک مستند جذاب مرتبط با بازی است، جنبه‌های دیگری از بازی‌های ویدیویی و اهمیت بسیار بالای آن‌ها را نشان می‌دهد.

۴- Samsara

بهترین مستندهای تاریخ

Samsara را به جرات می‌توان متفاوت‌ترین مستند این لیست نامید، چرا که در این مستند هیچ خبری از گویندگی نیست و فقط شاهد فیلم‌هایی هستیم که از کشور‌های مختلف ضبط شده و در کنار هم قرار داده شده‌اند؛ به‌طور دقیق‌تر، ران فریک برای ساخت این مستند، چهار سال زمان صرف کرده و به ۲۵ کشور دنیا در پنج قاره سفر کرده تا فیلم‌هایی را با فرمت ۷۰ میلی‌متری ضبط کند و سپس با کنار هم قرار دادن آن‌ها، یک مستند بسیار زیبا خلق کرده است. مستندی که در آن شاهد عجایب و شگفتی‌های جهان هستی و نحوه زندی مردم گوشه و کنار دنیا هستیم.

یکی از مواردی که باعث جذابیت Samsara شده، نمایش تضاد‌هایی از زندگی مردم دنیا است؛ برای مثال در جایی از مستند شاهد زندگی مردم در مدرن‌ترین کلان‌شهرهای آمریکا هستیم و بلافاصله پس از آن زندگی مردمی در قلب یک دهکده نمایش داده می‌شود. به‌علاوه وجود تصاویری از زیباترین قسمت‌های دیدنی جهان از معابد و جنگل‌ها گرفته تا شگفتی‌های طبیعی مثل کوه‌های آتشفشانی، باعث می‌شود تا Samsara به یکی از دیدنی‌ترین مستند‌های جهان تبدیل شود که شما را به سفری زیبا و آرامش‌بخش به زیباترین شگفتی‌های جهان می‌برد.

۳- Human

بهترین مستندهای تاریخ

در سراسر جهان، نزدیک به ۷/۵ میلیارد نفر در قالب نژاد‌های مختلفی زندگی می‌کنند. مردمی که از نظر ظاهر، رنگ پوست و هیکل تفاوت‌های زیادی دارند. مستند Human توسط یان آرتوس برتراند و تیم ۲۰ نفره وی در طی مدت سه سال و در بیش از ۶۰ کشور جهان فیلمبرداری شده و شامل مصاحبه رودرو با بیش از ۲ هزار نفر است. این مستند ۱۸۸ دقیقه است و به جرات می‌توان آن را بهترین مرجع برای شناخت مردم سراسر جهان نامید؛ چرا که زندگی آن‌ها، از زبان خودشان و بدون هیچ سانسوری روایت می‌شود.

مستند Human به قدری تاثیر‌گذار است که اولین بار در مجمع جهانی سازمان ملل و با حضور بان کی-موون، رییس این سازمان، پخش شد و توانست همه را به تحسین وادار کند. این مستند همچنین به شش زبان ترجمه شده و از طریق سایت یوتیوب هم قابل تماشا است. به‌علاوه Human از دید منتقدین هم یکی از بهترین مستند‌های ساخته شده است و نمره عالی ۸/۸ در سایت IMDB نشان از محبوبیت بالای آن در بین مردم نیز دارد. به‌علاوه سالار عقیلی، خواننده ایرانی هم در یکی از موسیقی‌های این مستند را خوانده است.

۲- Cosmos: A Spacetime Odyssey

بهترین مستندهای تاریخ

Cosmos: A Spacetime Odyssey یک مستند سریالی است که در سال ۲۰۱۴ و در قالب ۱۳ قسمت پخش شد. از این مستند به عنوان یکی از بهترین مستند‌های علمی تاریخ یاد می‌شود که سرمایه‌گذاری عظیمی هم برای ساخت آن شده تا پدیده‌های علمی به بهترین شکل ممکن نمایش داده شوند. اگر از علاقه‌مندان مستند‌های علمی هستید، حتما باید این فیلم را تماشا کنید. در این مستند مواردی مثل شناخت دقیق مولکول‌ها، بررسی امکان حیات در سیارات دیگر، چگونگی کشف الکتریسیته، تخمین عمر کره زمین و موضوعات مشابه را تماشا خواهید کرد که هم به لطف صداگذاری و گویندگی بسیار حرفه‌ای آن جذاب هستند و هم یک مرجع علمی محسوب می‌شوند که باعث افزایش اطلاعات‌تان خواهد شد.

این مستند جایزه بهترین مستند سال و نیل تایسون، مجری آن، هم جایزه بهترین مجری سال را در سال ۲۰۱۴ از دید منتقدین برنامه‌های تلویزیونی دریافت کرد و به‌علاوه برنده ۱۲ جایزه امی از جمله جایزه بهترین مستند سال شد. البته از آنجایی که این مستند تمامی قضایا و حتی پدید‌ آمدن زمین را کاملا از دید علمی بررسی می‌کند، مورد انتقاد برخی از رهبران مسیحیت قرار گرفت. ولی امتیاز بالای فیلم از دید منتقدین و طرفداران و جایزه‌های کسب شده، نشان می‌دهند که Cosmos: A Spacetime Odyssey تا چه حد باارزش است.

۱- Planet Earth

بهترین مستندهای تاریخ

مگر می‌شود مقاله‌ای در مورد بهترین مستند‌های تاریخ نوشت و نامی از Planet Earth شبکه ‌BBC نبرد؟ مستندی که در سال ۲۰۰۶ و در قالب ۱۳ اپیزود پخش شد و هنوز هم که هنوز است، از آن به عنوان بهترین مستند حیات وحش تاریخ یاد می‌شود. ساخت این مستند نزدیک به ۵ سال طول کشیده و از لحاظ هزینه، گران‌ترین مستندی است که شبکه BBC تا به امروز ساخته است. کوه‌ها، آب‌ها و دریا‌ها، غار‌ها، بیابان‌ها، سرزمین‌های یخی و اعماق اقیانوس‌ها به همراه چند مورد دیگر،‌ قسمت‌های این مستند را تشکیل می‌دهند.

بدون شک موردی که Planet Earth را از تمام مستند‌های مشابه متمایز می‌کند، کیفیت فوق‌العاده ویدیو‌های ضبط شده به لطف داوگ آلن است و در کنار آن موسیقی‌های زیبایی که جورج فنتون ساخته در کنار گویندگی دیوید آلتنبورگ، باعث می‌شوند تا حین تماشای هریک از قسمت‌های این مستند غرق شگفتی‌های کره زمین و مناطق مختلف آن شوید. به‌علاوه بخش دیگری که جذابیت زیادی به این مستند‌ها بخشیده، به تصویر کشیدن زندگی جاندارانی است که در هریک از محیط‌ها زندگی می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا به جرات این مجموعه را یکی از بهترین مستند‌های تاریخ و بهترین مستند مرتبط با حیات وحش بنامیم.

نظرات خود را در مورد مستند‌های معرفی شده در این قسمت با زومجی در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده