// جمعه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۶

اولین نگاه به بازی Final Fantasy XV - قسمت اول

۱۰ سال صبر برای یک بازی پرطرفدار بسیار سخت است، مخصوصا اگر بازی نسخه‌ای از یک Final Fantasy باشد. پانزدهمین قسمت از سری جدید  فاینال فانتزی بعد مدت‌ها از خواب عمیق خود برخاسته تا باز هم نام Final Fantasy را به اوج ببرد. با زومجی و اولین نگاه به این بازی همراه باشید.

در پانزدهمین قسمت از دنیای Final Fantasy ناکتیس و دوستانش عازم یک ماجراجویی طولانی می‌شوند، اما این شاهزاده جوان فراموش نکرده که وظایفی در میراث سلطنتی خود دارد. ستون‌های داستانی بازی نیز مربوط به همین همکاری چند نفره ناکتیس و دوستانش است که باید میراث شاهانه خود را حفظ کند. بعد از اینکه اسکوئر انیکس «Square Enix» در کار ساخت چندین ساله بازی Final Fantasy Versus XIII شکست خورد، در سال ۲۰۱۲ به این پروژه نفسی تازه دمیده شد و Final Fantasy XV نام گرفت. با این تغییر بزرگ، این قسمت تبدیل به یکی از بخش‌های اصلی خط داستانی شد و به همین منظور ۳۰۰ نفر با همکاری یکدیگر مشغول به ساخت بازی هستند که می‌تواند باز هم آن شکوه بی‌نظیر و خاص سری فاینال فانتزی را بازگرداند. باید بدانید که نسخه پانزدهم فاینال فانتزی کاملا با آن پروژه شکست خورده Versus XIII فرق کرده و به چیزی تازه تبدیل شده است.

سال‌ها پیش، Final Fantasy یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در تاریخ بازی‌های نقش‌آفرینی محسوب می‌شد. هنگامی که مرز میان نقش‌آفرینی‌های ژاپنی با نقش‌آفرینی‌های غربی در حال محو شدن بود، Final Fantasy در نوک قله این روند ایستاده بود. سری فاینال فانتزی در نسل به نسل کنسول‌ها، همیشه ایده‌های تازه‌ای را به این صنعت تزریق می‌کرد. از مبارزات و چالش‌ها گرفته تا محیط‌های فانتزی و منحصر به فرد؛ این بازی فاینال فانتزی بود که زبان زد خاص و عام بود. اما سری مشهور فاینال فانتزی این روزها حال و روز خوشی در صنعت گیم ندارد و کارگردان بازی Final Fantasy XV یعنی هاجیمه تاباتا «Hajime Tabata» از این موضوع به خوبی با خبر است. در سال ۲۰۱۲ تاباتا سکان هدایت نسخه متحول شده Versus XIII را در دست گرفت و هدف خود را دوباره برجسته کردن نام فاینال فانتزی قرار داد. آن‌ها در ابتدای کار سعی کردند تا وضعیت مجموعه فاینال فانتزی را در بازار ژاپن ارزیابی کنند؛ نتیجه این ارزیابی روند بسیار بد و رو به کاهش مجموعه‌ای بود که زمانی همه عاشق آن بودند. هنگامی که آن‌ها شروع به ساخت دوباره Final Fantasy کردند، خیلی از طرفداران قدیمی دیگر امیدی به بازی نداشتند و از طرفی دیگر هیچ بازیکن جدیدی مشتاق این فاینال فانتزی جدید نبود.

Final Fantasy XV (8)

اما خوشبختانه، تاباتا خوب می‌دانست که به چه سمتی باید حرکت کند. او اعتقاد داشت که این سری باید غرور گذشته خود را کاملا کنار بگذارد و با تمامی مشکلات و ضعف‌هایی که این سری با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند رو به رو شود؛ حتی اگر این مشکلات بسیار ناگوار باشند. به قول تاباتا، مشکلاتی که با آن‌ها رو به رو شدند بسیار بدتر از چیزی بود که تصور می‌شد. آن‌ها پروژه‌ای را در اختیار گرفته بودند که همانند یک سم، در حال کشتن کل مجموعه فاینال فانتزی بود. اما اگر این سری در حال مرگ بود، چرا اصلا تاباتا کار ساخت این قسمت از فاینال فانتزی را آغاز کرد؟ تاباتا می‌گوید:

یکی از چیزهایی که من از سوی طرفداران بازی احساس کردم این بود که آن‌ها نسبت به موقعیت حال حاضر این سری زیاد امیدوار نیستند. اما از طرفی دیگر چشم انتظار این هستند که این مجموعه به کجا خواهد رسید. فاینال فانتزی در لبه تیغ قرار داشت. نه به آن صورت به سرنوشتی تیره و تار محکوم شده بود و نه روزنه‌ای روشن در آینده بازی دیده می‌شد. تنها یک اشتباه کافی بود تا این بازی برای همیشه محکوم به مرگ شود. این یک موقعیت بود تا یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی دنیای گیم را از لبه تاریک فاصله دهیم و امیدها را در آن زنده کنیم.

برای رسیدن به این هدف، تاباتا و تیم سازنده او که در استودیو دیویژن ۲ «Square Enix’s Business Division 2» مشغول به کار بودند، سه هسته اصلی و برجسته از سری فاینال فانتزی که تمامی طرفداران پر و پا قرص سری عاشق آن‌ها بودند را ضمیمه اصلی ساخت Final Fantasy XV کردند. اولین آن‌ها چالش‌های موقعیت‌ها و وضعیت‌های جاری در طول بازی است. دومین گزینه، تدارک دیدن تجارب استثنایی و غیرعادی در دنیای بازی است. در نهایت، سومین هسته اصلی پرطرفدار بازی، استفاده از تکنولوژِ‌های فوق‌العاده پیشرفته در جهت استفاده تمام و کمال از قدرت کنسول‌ها است. چرا که فاینال فانتزی همیشه با گرافیک بصری و هنری خود همه را شگفت‌زده می‌کرد. آخرین باری که این سه نکته کلیدی را در سری مجموعه فاینال فانتزی کنار هم دیده بودیم، نسخه هفتم این بازی بود. بعد از عرضه این قسمت، همیشه یکی از این سه هسته کلیدی بازی غایب بود و باعث افت این مجموعه می‌شد. اما تاباتا به خوبی می‌داند که تمامی طرفداران بازی شایسته دیدن هر سه نقطه کلیدی بازی در کناره هم هستند. بعد از حضور تاباتا، رو به رو شدن با ضعف‌ها و مشکلات، یافتن راه حل و در نهایت در نظر گرفتن سلیقه تمامی طرفداران این بازی، حال با نسلی تازه از Final Fantasy  رو به رو هستیم. پانزدهمین قسمت از این سری دارای فضاهایی عجیب و پیچیده، محیط‌هایی کاملا باز و آزادانه و اکشنی بسیار جذاب است. تمامی نمایش‌های بازی به شکلی پیش می‌روند که به نظر می‌رسد Final Fantasy XV یک تحول و حرکت بسیار مهم در تاریخ سری فاینال فانتزی است.

Final Fantasy XV (6)

از Versus تا XV

طرفداران سری فاینال فانتزی بیش از ۱۰ سال است که انتظار جدیدترین نسخه این سری را می‌کشند. با شروع ساخت مجدد این قسمت در سال ۲۰۱۲، می‌دانیم که همراه با آن بسیاری از چیزها تغییر کرده‌اند. اولین نکته مهمی که به خوبی از آن با خبر هستیم این است که در طول ساخت این بازی کنسول‌ها یک نسل پیشرفت داشته‌اند و قدرت سخت‌افزاری بیشتری را در اختیار سازنده قرار دادند. اما از طرفی دیگر تغییر سخت‌افزار خیلی از مسائل ساخت بازی را به چالش کشید و بسیاری از چیزها باید از ابتدا ساخته می‌شد. برای پیشرفت کارها، مراحل توسعه بازی توسط این تیم ۳۰۰ نفره به چندین و چند گروه مختلف تبدیل شد. هرکدام از آن‌ها وظیفه ساخت بخشی از بازی را برعهده داشتند. گروهی برای ساخت میان‌پرده‌ها، گروهی برای تکنولوژِ‌های مختلف، طراحی بازی، مراحل و غیره از جمله مسائلی بودند که با گروه‌بندی اعضای استودیو به پیشبرد سریع ساخت بازی کمک کردند.

البته همه چیز به ساخت ستون‌های بازی مربوط نمی‌شد و محتوای فاینال فانتزی جدید نیز دچار تغییرات زیادی شد. یکی از مواردی که با شروع دوباره Final Fantasy XV رخ داد، خارج شدن این سری از چهارچوب Fabula Nova Crystallis بود. این چهارچوب یک افسانه‌شناسی در دنیای فاینال فانتزی به شمار می‌رود که نسخه‌هایی چون XIII، Versus XIII و Type-0 با آن در ارتباط بودند، اما XV دیگر کاملا بر اساس این افسانه‌شناسی ساخته نشده است. همچنین یکی از شخصیت‌های مونث بازی که در ابتدا استِلا «Stella» نام داشت، حال در این قسمت لونا «Luna» نامیده می‌شود و نقش بسیار بیشتر و مهم‌تری در این قسمت از بازی ایفا خواهد کرد. تیم سازنده تمامی طراحی‌ها، شخصیت‌ها و دنیای بازی را که زمانی به نام Versus XIII ساخته می‌شد ارزیابی کردند تا آن چیزهایی که با بازی جدید هم‌خوانی دارد را به قسمت جدید منتقل کنند.

با وجود تغییراتی که اعمال شده، بیشتر عیار و نشانه‌هایی که در Final Fantasy Versus XIII دیده بودیم در قسمت جدید بازی باقی مانده‌اند. این بازی همچنان در مورد شخصیت ناکتیس و دوستانش است. بازی همچنان دارای قلمرویی است که شیطان صفت‌ها در آن حکومت می‌کنند، دنیای بازی همچنان بسیار واقع گرایانه طراحی شده است و مبارزات بر اساس اکشن‌های سریع دنبال می‌شوند و خبری از مبارزات نوبتی نیست. هرچند، فراتر از این ستون‌های اصلی، قرار نیست تک تک جزییات و المان‌هایی که در نمایش‌های سال ۲۰۰۶ بازی تماشا کردید در این قسمت وجود داشته باشند. اما در عوض، بازی جدید ترکیبی از المان‌ها و عناصر آشنا همراه با خصوصیات‌ جدید است.

Final Fantasy XV (17)

داستان بازی Final Fantasy XV

پایه و اساس روایت این قسمت از سری حول محور دوستی، سرنوشت و میراث رقم می‌خورد. بازیکنان در نقش ناکتیس حضور خواهند داشت، او جوان‌ترین شاهزاده از قلمرو Lucis است. یکی از مهم‌ترین ستون‌های بازی، همراه شدن ناکتیس با سه تن از دوستان خود به نام‌های گلادیولوس، ایگنیس و پرامپتو است. البته باید به رابطه ناکتیس با دیگر شخصیت‌های درون بازی توجه داشته باشید، زیرا روی روایت بازی تاثیر بسیار زیادی خواهند گذاشت. هنگامی که ناکتیس نوجوان بود مادر خود را از دست داد. بنابراین او در کنار پدر خود، King Regis، در پایتخت لوسیس یعنی اینسامنیا زندگی می‌کند. در این قلمرو، دو شی با ارزش وجود دارد که بعدها ناکتیس آن‌ها را به ارث خواهد برد. یکی از آن‌ها که کلیدی بر قدرت کشور محسوب می‌شود کریستال نام دارد؛ یک شی جادویی بسیار قدرتمند. دیگر شی باارزش، حلقه سلطنتی است که توسط شاه پوشیده می‌شود. ناکتیس روزی هر دوی آن‌ها را به ارث خواهد برد. اما بازیکنان در طول بازی زیاد این پدر و پسر را کنار هم نخواهند دید اما با این حال رابطه آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در ابتدای بازی، ناکتیس شهر اینسامنیا را ترک می‌کند تا برای ازدواج به شهر آلتیزیا برود؛ جایی که دوست دوران کودکی او یعنی لونا در آن زندگی می‌کند. اگرچه ازدواج ناکتیس و لونا از نظر ظاهری جنبه‌های سیاسی دارد و دو قلمروی جدا از یکدیگر را به هم نزدیک می‌کند، اما این دو سالیان سال است که رابطه‌ای پیچیده با هم دارند. خوشبختانه قرار نیست با داستان‌های عشق و عاشقی هندی رو به رو شویم و این دو شخص قرار نیست از روی ناچار با یکدیگر زندگی کنند، اما هدف اصلی این وصلت بزرگ‌تر شدن قلمرو و پیشرف‌های تکنولوژی در برابر قلمرو نیفلهِیم است؛ قلمرویی که همیشه در حال تاخت و تاز است و با قلمرو لوسیس در حال جنگ است. آن‌ها قصد دارند تا با تاخت و تاز و یورش، لوسیس را تضعیف کنند و کریستال که یکی از اشیا مهم این کشور به شمار می‌رود را به دست آورند. اما همه چیز مربوط به جنگ و جدال انسان‌ها نیست، بلکه خود دنیا در حال تغییراتی عجیب و غریب است؛ شب‌ها در حال طولانی‌تر و تاریک‌تر شدن هستند. اگر کسی جلوی این مشکل را نگیرد، سرزمین‌های دنیای بازی به تاریکی ابدی فرو خواهند رفت.

Final Fantasy XV (7)

این شروعی بر ماجرای Final Fantasy XV است. اما بازیکنان در مقاطعی از بازی به گذشته و به کودکی ناکتیس نیز سفر خواهند کرد تا بیشتر و بیشتر با این شخصیت آشنا شوند. فضای اصلی داستانی بازی، تاریک و جدی است. ناکتیس و دوستانش باید با حوادثی ناگوار و شگفت‌انگیز رو به رو شوند. اما از جهاتی دیگر، المان‌های سرگرم کننده و حوادث جالب هرگز در این بازی فراموش نشده است. به قول سازنده این بازی، المان‌ها و حوادثی طبیعی همراه با المان‌های جدی با هم ترکیب شده‌اند تا درام در Final Fantasy XV کاملا بالانس باشد.

تا این‌جای کار نگاهی به احایای دوباره Final Fantasy و بخش‌هایی از داستان این بازی پرداختیم. در قسمت دوم مقاله نیز به آغاز ماجراجویی ناکتیس، خداحافظی این سری با مبارزات نوبتی و مسائل دیگر خواهیم پرداخت.

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده