نویسنده: آرش رستمی
// چهار شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۷

با Tomahawk F1 آشنا شوید؛ کنسول چینی با ظاهر پلی استیشن 4 و کنترلر ایکس باکس وان!

کمپانی چینی Fuze کنسولی به نام Tomahawk F1 تولید کرده که ظاهری شبیه به پلی‌استیشن 4 دارد و کنترلر آن هم کم‌وبیش همان گیم‌پد ایکس‌باکس وان است! با زومجی همراه باشید.

گیمرهای چینی تا مدت‌ها با محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در مورد کنسول‌های بازی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، اما این موضوع باعث نشد تا تولیدکننده‌های این کشور به ساختن کنسول‌های بازی برای مخاطبان داخلی فکر نکنند. اکنون و درحالی‌که چین ماه‌هاست ممنوعیت فروش کنسول‌های بازی را در این کشور به‌طور کامل برداشته است، یک کمپانی چینی با نام فوزه اینترتینمنت (که گویا جمعی از کارمندان سابق انویدیا و هوآوی را در خود جای داده) کنسول جدیدی را به مخاطبان داخلی معرفی کرده است. این کنسول Fuze Tomahawk F1 نام دارد و آن‌طور که پیداست، سازندگان این محصول در طراحی آن، نگاه ویژه‌ای به کنسول‌های نسل هشتم سونی و مایکروسافت داشته‌اند.

‍کنسول بازی چینی Fuze Tomahawk F1 ‍کنسول بازی Fuze Tomahawk F1

توماهاوک اف 1 که به‌تازگی در یک رویداد خبری در شهر پکن به نمایش درآمده، شباهت خاصی به پلی‌استیشن 4 دارد؛ ضمن اینکه کنترلر آن هم عملاً همان گیم‌پد ایکس‌باکس وان است که تغییراتی جزئی در طراحی آن اعمال شده است. این کنسول از سیستم‌عامل Fuze OS (بر پایه‌ی اندروید) بهره می‌برد و در دو نسخه‌ی Play و Elite روانه‌ی بازارها خواهد شد. نسخه‌ی Play بدنه‌ای مربعی-شکل با اضلاع ۱۹ سانتی‌متر و ارتفاع ۳۵ سانتی‌متر دارد؛ درحالی‌که مدل Elite بدنه‌ای با ارتفاع ۵۶ سانتی‌متر را داراست. دلیل اصلی این تفاوت ابعاد، آن است که مدل Play تنها  ۳۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را در قالب eMMC در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ ولی در آن‌سو Elite به هارددیسکی با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایتی مجهز شده است.

ption id="attachment_129023" align="aligncenter" width="700"]گیم پدهای کنسول چینی Fuze Tomahawk F1 گیم‌پدهای کنسول Tomahawk F1

قلب تپنده‌ی F1 یک تراشه‌ی چهار-هسته‌ای Nvidia Tegra K1 است. این کنسول ۴ گیگابایت رم DDR3 دارد و از اتصال وای-فای و بلوتوث (که نسخه‌ی آن مشخص نیست) پشتیبانی می‌کند. خروجی HDMI، یک درگاه USB 3.0 و درگاه شبکه هم دیگر مشخصات سخت‌افزاری دستگاه را تشکیل می‌دهند. در این میان، نسخه‌ی Elite همراه یک شارژر بی‌سیم از نوع Qi به فروش می‌رسد که با آن می‌توان باتری کنترلر را شارژ کرد.

ption id="attachment_129026" align="aligncenter" width="700"]مراسم معرفی کنسول چینی Fuze Tomahawk F1 کمپانی Fuze با اعتمادبه‌نفس نام‌اش را در کنار اسامی کنسول‌سازان بزرگ قرار داده است

نسخه‌ی ارزان‌تر F1 قرار است با قیمت ۸۹۹ یوان (۱۳۸ دلار) در بازار چین عرضه شود و خریداری مدل Elite هم ۱۴۹۹ یوان (۲۳۰ دلار) هزینه به‌همراه خواهد داشت. البته قیمت پایین کنسول، علاوه بر قدرت کمتر آن نسبت به کنسول‌های متداول دلیل دیگری هم دارد: ظاهراً کیفیت ساخت این محصول، دست‌کم از لحاظ جنس بدنه، چندان جالب نیست.

صفحه داشبورد کنسول چینی Fuze Tomahawk F1 بخشی از محیط نرم‌افزاری کنسول

سازندگان Tomahawk F1 تاکنون با کمپانی‌هایی از جمله کوئی تکمو (ناشر بازی‌های Ninja Gaiden و Dynasty Warriors) و کامسپت (کمپانی کیجی اینافونه، خالق مگامن) مذاکره داشته‌اند و گویا در نتیجه‌ی این گفت‌وگوها، تا اینجا انتشار بازی‌هایی مانند Dynasty Warriors 8: Xtreme Legends ،BlazBlue: Chrono Phantasma Extend و Mighty No. 9 برای کنسول مذکور تأیید شده است.

ption id="attachment_129024" align="aligncenter" width="700"]کنسول چینی Fuze Tomahawk F1 Dynasty Warriors 8 Xtreme Legends از بازی‌های قابل خریداری برای Tomahawk F1 است

پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان از سال ۲۰۱۴ در بازار چین به فروش می‌رسند، ولی در حال حاضر با وجود پررنگ بودن نقش بازی‌های پی‌سی و موبایل در چین، بازار کنسول‌ها در این کشور وضعیت خیلی خوبی ندارد. در این میان، کمپانی فوزه قصد دارد کنسول F1 را به یک سیستم یکپارچه‌ی سرگرمی خانگی تبدیل کند که خانواده‌ها علاوه بر اجرا کردن بازی‌ها، برای پخش کردن فیلم، موسیقی و برنامه‌های تلویزیونی هم به سراغ آن بروند. این کمپانی همچنین در نظر دارد تا در سال جاری میلادی یک هدست واقعیت مجازی را برای کنسول‌اش عرضه کند تا کاربران بتوانند با آن از بازی‌ها و سایر محتواهای مربوطه بهره ببرند.

ption id="attachment_129022" align="aligncenter" width="700"]هدست واقعیت مجازی کنسول چینی Fuze Tomahawk F1 هدستی که قرار است در آینده برای Tomahawk F1 عرضه شود

پیش‌فروش توماهاوک اف 1 مدتی است که شروع شده است، اما عرضه‌ی این کنسول از یکم ژوئن (۱۲ خرداد) در چین آغاز خواهد شد.

منابع: SegmentNext / Ibtimes / Zhgeex


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده