// سه شنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۸

آموزش Dark Souls 3: آشنایی با مولفه‌ها و سیستم ارتقا شخصیت

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سری Dark Souls همیشه سیستم ارتقا سطح بوده است. قسمت سوم ارواح تاریک نیز دارای پیچیدگی‌های خاص خود است که با آشنایی نکات آن، بهتر می‌توانید سطح کاراکتر خود را ارتقا دهید. با زومجی و آموزش ارتقا سطح Dark Souls 3 همراه باشید.

سری‌ بازی‌های Souls به لطف بسیاری از بخش‌های عجیب و غریب خود نسبت به دیگر بازیهای نقش‌آفرینی، تبدیل به یک سری آثار استرس‌زا شده‌اند. Dark Souls III یکی از مبهم‌ترین مکانیزم بازی‌های نقش‌آفرینی را در اختیار بازیکنان می‌گذارد و تا وقتی که آن را تجربه نکنید، از چیزی سر در نخواهید آورد. دنیایی از آیتم‌های مختلف و عجیب در بازی وجود دارند که گاها هیچ چیز از آن‌ها نمی‌دانید. آن‌ها یا برای مبارزه به کار برده می‌شوند، یا برای بالا بردن سطح، یا برای حوادث غیرمنتظره‌ای که در طول بازی به انتظار شما نشسته‌اند. اما تمام این موضوعات به کنار، حمل ارواح، آن هم اگر به تعداد بسیار بالایی باشد، استرس بسیار بیشتری را گریبان‌گیر شما خواهد کرد. زیرا با ورود به مناطق جدید که نمی‌دانید چه چیز انتظارتان  را می‌کشد، تعداد زیادی ارواح در اختیار دارید که ارزش آن‌ها از تمامی طلاهای موجود در دنیای Dark Souls با ارزش‌تر است و از دست دادن آن‌ها با اشک‌ها و فریاد‌ها همراه خواهد بود. پس قبل از اینکه چشم بسته وارد دنیای پیچیده آیتم‌ها، ابزار‌ها و سلاح‌های این بازی شویم، بهتر است با استفاده درست از این ارواح آشنا شویم.

مثل همیشه، بعد از کشتن هر یک از دشمنان یا با یافتن آیتم‌های مربوط به این موضوع، مقدار مختلفی از ارواح نصیب شما می‌شود و آن را با خود حمل خواهید کرد. توسط این ارواح قادر هستید از پیرزنی که در فایر شراین قرار دارد، یا تمامی NPCهایی که در طول بازی نجات می‌دهید، اسلحه، معجزه، جادو، زره و بسیاری از ابزار دیگر را خریداری کنید. همچنین اگر به سمت آندره آهنگر بروید، قادر هستید تا توسط ارواحی که در اختیار دارید اسلحه و زره‌های خود را ارتقا دهید. اما مهم‌ترین استفاده‌ای که از ارواح صورت می‌گیرد، بالا بردن سطح کاراکتر است. برای این‌کار می‌توانید پیش فایرکیپر «Fire Keeper»، دختر جوانی که در فایرلینک شراین قرار دارد بروید. او با موهبت خود قادر است هر یک از بخش‌های مورد نظری که می‌خواهید را ارتقا دهد. در بسیاری از بازی‌های نقش‌آفرینی، بالا بردن سطح کاراکتر به منظور اضافه شدن قدرت‌های جدید، بالاتر بردن قدرت و سرعت، یا سلامتی ختم می‌شود. اما در Dark Souls این مسئله به مراتب مهم‌تر است و باید برای انتخابی که در این بخش وجود دارد، به خوبی فکر کنید. از سلامتی گرفته تا شانس، باید بر اساس آن چه که در ابتدای بازی مشخص کرده‌اید، یعنی کلاس، شروع به ارتقا شخصیت خود کنید. حال زومجی سعی دارد تا بخش بخش اجزای مهم آپگرید کردن شخصیت شما در دنیای Dark Souls 3 را آموزش دهد.

Dark Souls Level Up (1)

سلامتی «Vigor»

مسائل زیادی برای یاد گرفتن وجود دارند که تک تک آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما در بین آن‌ها، مهم‌ترین چیزی که باید در اولویت قرار دهید سلامتی کاراکتر است. اصلا مهم نیست دیگر سطح قدرت‌هایتان چقدر بالا باشد. اگر سطح سلامتی کمی داشته باشید، یک دشمن ساده از راحتی کشتن شما لذت خواهد برد چه برسد به یک باس! توسط قدرت و چالاکی در هر صورت می‌توانید به دشمن چه کم یا چه زیاد ضربه وارد کنید، اما سطح سلامتی یا Vigor مستقیما به خود کاراکتر و تحمل آن در برابر دشمن مربوط است. یک ضربه دشمن مقداری از بخش سلامتی را کم خواهد کرد. اگر سطح این بخش پایین باشد، با ۲ تا ۳ ضربه از سوی دشمن کشته خواهید شد، مخصوصا اگر آن دشمت ضرباتی پشت سر هم را روانه کند دیگر هیچ شانسی ندارید. اگر این سطح به اندازه کافی ارتقا داده شود، تعداد ضربات بیشتری را تحمل خواهید کرد. بالا بردن میزان سلامتی نقش به سزایی در مبارزات باشکوه در برابر باس‌ها خواهد داشت. اگر سطح پایینی داشته باشید، در همان ثانیه‌های اول، با بی‌اعصابی تمام میدان مبارزه را ترک خواهید کرد زیرا خیلی راحت کشته شده‌اید. اما اگر میزان قابل قبولی از سلامتی داشته باشید، تازه لذت مبارزه با باس را خواهید چشید؛ در غیر این صورت خودتان می‌دانید چه بلایی سرتان خواهد آمد. همچنین یکی از قانون‌های نانوشته سری دارک سولز این است که اگر با دشمنی بسیار قوی‌تر از خودتان رو به رو شوید با سناریو «کشته شدن با یک ضربه» رو به رو خواهید شد. پس این نکته مهمی است که برای ورود و عبور از مناطق مختلف، میزان سلامتی باید کافی باشد.

معمولا در بیشتر نقاط بازی، بین یک بونفایر و محل وجود باس، راه سختی در پیش خواهید داشت و با چندین و چند دشمن غیرقابل پیش‌بینی رو به رو می‌شوید. یکی از خوبی‌های بالا بردن سطح سلامتی این است که در بین این راه و مبارزه با این دشمنان سلامتی زیادی  را از دست نخواهید داد و برای مقابله با باس جان کافی در اختیار دارید. یا از طرفی دیگر، با باسی رو به رو می‌شوید که باید زمان کافی برای خواندن استراتژی او را داشته باشید تا بتوانید از آن عبور کنید؛ اگر سلامتی کم باشد، باید بارها با او مبارزه کنید تا به پیشرفت در این امر برسید. مهم نیست چقدر Estus Flask در اختیار دارید، کم بودن سلامتی یعنی مرگ‌های زود هنگام. هر مرحله‌ای که می‌روید، سعی کنید هر بار یک سطح از سلامتی را افزایش دهید. نه تنها میزان جان شما افزایش پیدا خواهد کرد، بلکه در برابر دشمنانی که قدرت منجمد کردن را دارند مقاوم‌تر خواهید شد.

Dark Souls Level Up (2)

انرژی «Attunement»

انرژی رابطه مستقیمی با ساخت جادو و وِردخوانی دارد. به همین دلیل بیشترین استفاده از آن مربوط به کلاس‌های جادوگر آتش، ساحر و کشیش می‌شود. با ارتقا سطح این بخش، می‌توانید مقدار بیشتری از جادوها و معجزات را به کار ببرید. قابلیت احیای سلامتی، ساخت توپ‌های آتشین، ساعقه و بسیاری دیگر با استفاده از این بخش قابل اجرا هستند. البته برخی از جادوها هستند که مقدار بسیار بیشتری نسبت به دیگر سحرها نیاز به انرژی دارند و باید مراقب میزان آن باشید. به طور مثال اگر سطح انرژی کاراکتر روی ۱۳ باشد، او قادر به اجرای یک یا دو جادو است و باید به فکر شارژ کردن میزان انرژی باشید. رفته رفته با بالاتر بردن سطح این بخش، بیشتر و بیشتر قادر به استفاده از جادو هستید.

البته دیگر کلاس‌ها با سطح انرژی نیز سر و کار دارند. با افزایش این قسمت، مقدار نقطه تمرکز یا Focus Point افزایش پیدا می‌کند و کلاس‌هایی مانند شوالیه و جنگجو می‌توانند از آن به عنوان هنر جنگی استفاده کنند. برخی اسلحه‌ها در بازی، از شمشیرها گرفته تا تبرها و نیزه‌ها، هر کدام با استفاده از مقداری انرژی می‌توانند یک سری ضربات خاص را اجرا کنند که قدرت و سرعت بالاتری دارند. این موضوع زمانی بیشتر به درد می‌خورد که در برابر باس‌ها قرار گرفته باشید. البته کلاس‌هایی که با جادو آن چنان سر و کار ندارند، اجباری برای بالا بردن این سطح نیز نخواهند داشت و بدون آن نیز می‌توانند بازی را ادامه دهند. برای استفاده از هنرهای جنگی هر یک از اسلحه‌ توسط کلاسی مثل شوالیه، باید ابتدا شمشیر را توسط دو دست بگیرید، توسط دکمه LT یا L2 مقداری از میزان انرژی را استفاده کنید و سپس به دشمن حمله کنید. برای شارژ کردن این قسمت که با نوار آبی زیر خط سلامتی نشان داده شده است، باید از Ashen Estus Flask استفاده کنید.

Dark Souls Level Up (3)

پایداری «Endurance»

بعد از سلامتی، پایداری مهم‌ترین بخش برای افزایش سطح شخصیت محسوب می‌شود. چرا که اگر سطح پایداری پایین باشد، مقاومت کم می‌شود و در نتیجه سلامتی به خطر خواهد افتاد یا در اصل کشته خواهید شد. افزایش پایداری می‌تواند روی بخش‌های زیادی از بازی تاثیرگذار باشد. این بخش در طول بازی زیر خط انرژی به نمایش در می‌آید و همان استقامت یا استامینا به شمار می‌رود. اگر یکی از خوره‌های سبک نقش‌آفرینی باشید، به خوبی می‌دانید که استقامت پایین روی بسیاری از نکات گیم‌پلی و مبارزات تاثیر می‌گذارد. وقتی می‌خواهید مسیری را بدوید و با سرعت بیشتری حرکت کنید نیاز به استقامت دارید. اگر میخواهید توسط یک سپر جلوی ضربات دشمن را بگیرید نیاز به استقامت دارید. اگر در برابر دشمنی با ضرباتی سهمگین قرار بگیرید، برای جاخالی دادن نیاز به استقامت دارید. از همه مهم‌تر، هنگامی که بخواهید با اسلحه خود، از کمان گرفته تا نیزه و شمشیر، به دشمن ضربه وارد کنید نیاز به استقامت دارید. وقتی سطح استقامت و پایداری پایین باشد، در هنگام مبارزات سرنوشت ناگواری در انتظار شما خواهد بود.

برای مثال، برخی از دشمنان یا باس‌ها هستند که چندین و چند ضربه را پشت سر هم تکرار می‌کنند. برای دفع ضربات آن‌ها نیاز به سپرگیری دارید یا از طرفی باید جاخالی دهید تا جان سالم به در ببرید. با مقدار استقامت پایین مطمئن باشید بالاخره در برابر او به قول معروف کم می‌آورید و هیچ کاری از دست‌تان برنخواهد آمد به جز این که شاهد کشته شدن یا کم شدن سلامتی خود باشید. اما اگر استقامت کاراکتر به اندازه کافی بالا باشد، می‌توانید هم ضربات را دفع کنید، هم به موقع جاخالی دهید و در نهایت ضربه خود را به سمت دشمن روانه کنید. هنگامی که سطح پایداری به ۴۰ برسد، که البته بسیار زمان‌بر و سخت است، شما بیش‌تر از حد نیاز استقامت دارید و باس‌ها باید نگران رو در رو شدن با کاراکترتان باشند. در سری‌های گذشته Dark Souls، پایداری رابطه مستقیمی با میزان حمل ابزار و سلاح کاراکتر داشت، اما در این قسمت چنین چیزی نیست.

Dark Souls Level Up (4)

انرژی فیزیکی «Vitality»

یکی دیگر از مسائلی که تمامی کلاس‌ها باید به آن توجه داشته باشد، میزان حمل ابزار، پوشاک و اسلحه‌ها است. هرچقدر که مقدار بیشتری را تحمل کنید و سبک‌تر باشید، کاراکتر بازی نیز سریع‌تر حرکت می‌کند و عکس‌العمل نشان می‌دهد. اما برعکس اگر بیش از حد حمل کنید، شخصیت بازی کند و کندتر می‌‌شود. اشخاصی که زره‌های سنگین می‌پوشند و عاشق سلاح‌ سنگینی مانند Greatswordها هستند، حتما باید به بالا بردن سطح فیزیکی کاراکتر خود توجه داشته باشند. البته به یاد داشته باشید که بالاتر بردن این سطح، کمک شایانی به مقاومت در برابر ابزار سمی و زهرآلود دشمنان خواهد کرد. همچنین انرژی فیزیکی کمک می‌کند تا در برابر دفع ضربات دشمن توسط سپر یا زره، مقاومت بالاتری از خود نشان دهید.

به خاطر داشته باشید که همانند گذشته، غِلت خوردن شخصیت بر سه اساس سبک، متوسط و سنگین طراحی نشده است. یا قادر به انجام آن هستید، یا به طور کلی نمی‌توانید غلت بخورید. اگر میزان حمل شما زیر ۷۰درصد باشد می‌توانید از این سبک جاخالی دادن به خوبی و راحت استفاده کنید. البته توجه داشته باشید غلت خوردن به استقامت هم مربوط می‌شود. همچنین مقدار ابزار، اسلحه‌ها، زره‌ها و آیتم‌هایی که در خزانه «Inventory» خود حمل می‌کنید، هیچ ربطی به وزن کاراکتر ندارد. بلکه زمانی به شمار می‌روند که در لیست اصلی، همان‌جایی که از ابزار خود استفاده می‌کنید، قرار بگیرند.

توانایی و قوت «Strength»

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای استفاده از اسلحه‌های سنگین و قدرتمند و سپرهای مستحکم، همین بخش توانایی و قوت است. سطح قدرت کاراکتری که کنترل آن را در اختیار دارید رابطه زیادی با سبک و توانایی او در استفاده از ابزار جنگی دارد. اگر دوست دارید یک چکش عظیم را حمل کنید، یک سپر بزرگ در دست داشته باشید، زره‌ای مقاوم بر تن کنید، یکی از تبرهای عظیم‌الجثه را در دست بگیرید و با Greatswordهای دوست داشتنی دخل دشمن را بیاورید، به سطح بالایی از قدرت و توانایی نیاز دارید. هر یک از اسلحه‌ها نیاز به سطح مشخصی از قدرت برای استفاده دارند. علاوه بر مسئله حمل آن‌ها، هرچقدر سطح قدرت بالاتر باشد، قدرت ضربه و صدمه‌ای که به دشمن وارد می‌کنند نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین به خاطر داشته باشید که با بالاتر بردن سطح قدرت، بیشتر و بیشتر در برابر آتش و اسلحه‌ها و جادوهای مربوط به آن مقاوم خواهید بود.

Dark Souls Level Up (6)

چالاکی «Dexterity»

چالاکی نیز یکی از بخش‌هایی است که چه کلاس‌های جادو و چه کلاس‌هایی که با ابزار جنگی مبارزه می‌کنند، باید به بالا بردن سطح آن تمرکز داشته باشند؛ چرا که این سطح نقش کلیدیی در استفاده از سلاحی مانند کمان و ایجاد جادو و معجزه دارد. بسیاری از اسلحه‌ها مانند نیزه، تبرهای بلند و کمان نیاز به سطح خاصی از چالاکی نیاز دارند. همچنین ساحرین و کشیش‌ها برای استفاده از جادو و وِردخوانی باید چالاکی بالاتری داشته باشند تا بتوانند سریع‌تر از سحرهای خود بهره ببرند. اگر شوالیه و جنگجو هستید، سعی کنید به صورت ۲ به ۱ سطح قدرت و چالاکی را افزایش دهید. چرا که در طول بازی با اسلحه‌هایی رو به رو خواهید شد که شدیدا به این دو سطح نیاز خواهند داشت. همچنین به خاطر داشته باشید که با بالاتر بردن سطح چالاکی، میزان مقاومت شما در برابر سقوط از ارتفاع‌های مختلف بیشتر خواهد شد.

هوش «Intelligence»

افرادی که با جادو و سحر سر و کار دارند، باید به بالاتر بردن هوش فکر کنند. به شکلی می‌توان گفت همان‌طور که قدرت برای کلاس‌هایی مانند شوالیه بسیار مهم است، هوش نیز برای کلاس‌های جادو حائز اهمیت است. بالاتر بردن سطح این بخش باعث می‌شود تا قدرت جادو بالاتر برود و همچنین، مقاومت کاراکتر نیز در برابر نیروهای جادویی افزایش پیدا کند. البته دیگر کلاس‌ها نیز با بالا بردن این سطح می‌توانند قدرت بیشتری کسب کنند. چرا که جادوهایی وجود دارند که اگر سطح هوش شما بالا باشد، می‌توانید به طور مثال شمشیر خود را با جادوی آتش صیقل دهید و قدرت بیشتری در برابر دشمنانی مثل باس‌ها کسب کنید. به خاطر داشته باشید که هوش، فقط مربوط به کلاس‌هایی می‌شود که با جادو سر و کار دارند، نه معجزه.

Dark Souls Level Up (7)

ایمان «Faith»

کلاس کشیش بیشتر از سایر کلاس‌ها با ایمان گره خورده است. با استفاده از ایمان، این کلاس قادر است وردهایی برای ایجاد معجزه استفاده کند و همچنین در برابر ضرباتی که مربوط به جادوی سیاه می‌شوند مقاوم‌تر شود. برای استفاده از معجزه، کشیش باید آیتم‌های مربوط به طلسم را در اختیار داشته باشد. همچنین قدرت احیای سلامتی، بازگرداندن آرام آرام سلامتی و همچنین استعداد حمله با جادوهایی مانند ساعقه توسط این سطح را به دست خواهد آورد. البته همه چیز فقط مربوط به معجزه نیست. افزایش سطح ایمان به کلاس‌هایی مانند جادوگران آتش کمک می‌کند تا سحرهایی بهتر و قدرتمندتر به کار ببرند. پس به خاطر داشته باشید: ساحرین باید روی سطح هوش تمرکز کنند، کشیش‌ها باید ایمان را بالا ببرند و جادوگران آتش «Pyromancers» باید روی بالا بردن هر دو سطح فکر کنند.

شانس «Luck»

می‌توان گفت شانس یکی از بخش‌های عجیبی است که روی چندین فاکتور در Dark Souls 3 تاثیر می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای شانس این است که هرگاه در برابر دشمنان ایستادگی می‌کنید و آن‌ها را شکست می‌دهید، مقدار آیتم‌های بیشتر و بهتری روی زمین خواهند افتاد. اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد به دنبال اشیا باارزش هستید، بالا بردن شانس را به شما پیشنهاد می‌کنم.  البته فراموش نکنید که قرار نیست با بالا بردن شانس، همیشه چیزهای خوب به دست آورید، زیرا قرار گرفتن آیتم روی زمین از سوی دشمنان کاملا تصادفی رخ می‌دهد و هیچ چیز قابل پیشبینی نیست. سطح شانس چیزی نیست که حتما روی بالا بردن آن تاکید داشته باشید، اما افزایش این سطح به شما در جهت جمع‌آوری آیتم‌های بیشتر کمک می‌کند.

حالا که با بخش‌های مختلف سطح‌بندی آشنا شدید، پس بهتر است تفاوت‌های آن‌ها را بسنجید و پس با کلاس خود مطابقت دهید. این کار کمک می‌کند تا بازی را روان‌تر دنبال کنید. البته منظور من ساده‌تر شدن نیست، بلکه اگر از راه درست سطح‌بندی را رعایت کنید و به ارتقا آن بپردازید، سفر شما در طول دنیای بازی روان‌تر خواهد بود و بیش از حد توسط دشمنان کشته نخواهید شد.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده