نویسنده: محسن بیگی نیا
// جمعه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۲

Polaris 10 با قیمتی کمتر، عملکردی نزدیک به GTX 980 Ti خواهد داشت

بر اساس شایعات جدید، پولاریس 10، پردازنده‌ی گرافیکی تازه‌ی ای ام دی (AMD)، با قیمتی بسیار کمتر از جی‌ فورس GTX 980 Ti، عملکردی نزدیک به آن خواهد داشت. با زومجی همراه باشید.

خبر جالبی که برای اولین بار توسط وب‌سایت گیم دیبِیت (Game Debate) مطرح شد، بیان می‌کند کمپانی ای‌ام‌دی طی مراسمی که در تایوان برگزار شده از پردازنده‌های گرافیکی سری پولاریس که در آینده عرضه خواهد شد، رونمایی کرده است. قسمت جالب توجه این خبر این است که Polaris 10 با قیمتی برابر با ۲۹۹ دلار آمریکا، عملکردی بسیار نزدیک به جی‌فورس GTX 980 Ti خواهد داشت و در عین حال بسیار ارزان‌تر از آن خواهد بود.
polaris 10 نمودار نمایش نسبت کارایی به قیمت پردازنده‌های گرافیکی AMD و Nvidia

البته جالب است که ای‌ام‌دی هیچ‌گاه با چنین فاصله‌ی زمانی زیادی نسبت به تاریخ عرضه‌ی محصولاتش، از قیمت آنها صحبت نکرده است، اما به هر حال این‌ها اطلاعاتی جالب هستند. وب‌سایت گیم دیبیت همچنین ادعا کرده است که پولاریس 10 در حالت بیشینه دارای توان طراحی گرمایی (TDP) برابر با ۱۷۵ وات خواهد بود.

پردازنده‌ی گرافیکی پولاریس 10 جانشین سری 300 خواهد بود، که ای‌ام‌دی به آن به چشم رنج محصولات اصلی خود نگاه می‌کند؛ این بدان معنی است که پولاریس 10 جانشین R9 Fury یا R9 Fury X نیست و در عوض جانشین سری 300 خواهد بود که تا مدل R9 390X  نیز  پیش می‌رود. این احتمالاً با رادئون R9 490X مجهز به پولاریس 10 برابر است، که به اندازه‌ی GTX 980 Ti کارایی دارد و قیمتی در بازه‌ی ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار دارد. خود پردازنده‌ی گرافیکی پولاریس 10 دارای توان طراحی گرمایی بیشینه‌ی ۱۷۵ وات است، اما ای‌ام‌دی ادعا کرده است که این محصول بطور کلی مصرفی بسیار کمتر از این مقدار خواهد داشت. بنچمارک‌های اولیه نشان می‌دادند که پولاریس 10 امتیازی در محدوده‌ی ۴۰۰۰ را در تست فایر استرایک الترای 3DMark کسب کرده است که قطعاً آن را در محدوده‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti قرار می‌دهد. اگر ای‌ام‌دی بتواند یک چنین کارت گرافیکی را با قیمت ۳۰۰ دلاری که در شایعات مطرح شده است عرضه کند، آنگاه یک هیولای واقعی را در اختیارخواهد داشت.

همچنین بسیار جالب توجه است که این کارت گرافیک توانسته در تست فایر استرایک الترای 3DMark  حدوداً به امتیاز ۴۰۰۰ برسد که در واقع این امتیاز خیلی به نتایج رادون R9 Fury X نزدیک است. البته همان‌طور که گفتیم این خبر فعلا در حد یک شایعه است، بنابراین بهتر است فعلاً به این اطلاعات با دیده‌ی تردید نگاه کنید.

منبع: Guru3d


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده