نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۶

معرفی بهترین و متفاوت ترین بازی‌ های مستقل پی‌ سی در سبک تیراندازی اول شخص

این روز‌ها بازی‌ های مستقل محبوبیت بالایی در بین بازیکن‌ها دارند و گاهی از بین همین بازی‌های کوچک، آثاری پیدا می‌شوند که از حیث جذابیت با بازی‌های بزرگ برابری می‌کنند. در این مقاله بهترین و متفاوت‌ترین بازی‌های مستقل در سبک تیراندازی اول شخص برای پی‌سی‌ها را معرفی خواهیم کرد.

با اینکه امروزه کنسول‌های بازی مثل پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان پیشرفت‌های خیلی زیادی کرده و مخصوصا از حیث داشتن کنترلر‌های دقیق به یک تکامل قابل قبول رسیده‌اند، ولی هنوز هم هیچ‌چیز در بازی‌های تیراندازی اول‌شخص جای ماوس و صفحه‌کلید پی‌ سی را نمی‌گیرد. به همین دلیل هم اکثر گیمر‌ها برای تجربه بازی‌های این سبک، رایانه‌های شخصی را ترجیح می‌دهند و خب طبیعی است که بازیسازان مستقل هم تمایل زیادی به ساخت بازی‌های شوتر اول‌شخص برای این پلتفرم داشته باشند. در این مقاله سعی خواهیم کرد ۱۰ مورد از بهترین و البته متفاوت‌ترین بازی‌های مستقل سبک شوتر اول‌ شخص را معرفی کنیم. با زومجی همراه باشید.

 

بازی Heavy Bullets

۱- Heavy Bullets

خب هر بازی اول شخصی قرار نیست در میدان‌های نبرد واقعی یا سیاره‌های فضایی جریان داشته باشد؛ بلکه می‌توان در دل یک محیط رنگارنگ هم یک بازی شوتر اول‌شخص عالی ارائه کرد. Heavy Bullets اثری با یک محیط این‌چنینی است که مراحل آن به شکل تصادفی ساخته می‌شوند و از پیش تعیین شده نیستند. این بازی گیمر را با یک محدودیت جالب روبرو می‌کند که باعث شده بازی تبدیل به یک اثر چالش‌برانگیز شود؛ در Heavy Bullets اسلحه شما فقط و فقط ۶ گلوله دارد که باید پس از شلیک، آن‌ها را مجددا از روی زمین برداشته و استفاده کنید. این مورد شاید خیلی ساده به نظر برسد، ولی باعث می‌شود تا مدیریت گلوله‌ها اهمیت بسیار زیادی داشته باشد و همین امر باعث سختی بازی می‌شود. به‌علاوه پس از هر بار مردن در بازی، در جای کاملا جدیدی ظاهر خواهید شد و این مسئله Heavy Bullet را کاملا غیر‌قابل پیش‌بینی می‌کند.

در مجموع، این بازی چه از نظر گیم‌پلی و چه از نظر گرافیک، یک اثر کاملا متفاوت و منحصر‌به‌فرد است که پس از آشنا شدن با اصول اولیه گیم‌پلی آن، دل کندن از بازی بسیار دشوار می‌شود.

 

زیگورات

۲- Ziggurat

بازی‌های تیراندازی اول‌شخص، معمولا یا در زمان حال جریان دارند یا در آینده، تا بتوانند از سلاح‌های گرم استفاده کنند. ولی در این بین برخی بازی‌های متفاوت نیز پیدا می‌شوند که گیمر را به دل دنیایی افسانه‌ای در گذشته می‌برند. Ziggurat یکی از همین بازی‌ها است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده و در آن باید با استفاده از سحر و جادو و سلاح‌های سرد متنوع، در سیاه‌چاله‌های وحشتناک بازی زنده بمانید. در این بازی هم مانند Heavy Bullets خبری از محیط‌های از پیش تعیین‌شده نیست و سیاه‌چاله‌ها همگی به شکلی تصادفی ساخته می‌شوند. در این اثر دشمنان مختلفی از اسلکت‌ها و گابلین‌ها گرفته تا مواردی مثل هویج‌های قاتل (!) را شاهد هستیم و در برابر آن‌ها، شخصیت شما به انواع و اقسام جادو‌ها و همچنین حرکاتی مثل دفاع کردن، جاخالی دادن و دویدن مجهز شده است.

در حالت کلی به دلیل نبود موارد از پیش ساخته شده و تنوع بسیار بالای سلاح‌ها و جادو‌ها، Ziggurat به عنوان یک بازی اعتیاد‌آور پیشنهاد می‌شود.

 

سوپرهات

۳- Super Hot

استفاده از ایده دستکاری زمان، در بازی‌ها و فیلم‌های متعددی دیده شده و معمولا هم مورد استقبال طرفداران قرار گرفته است؛ مجموعه موفق Matrix و بازی Quantum Break که اخیرا عرضه شده، نمونه‌های بارزی از این مسئله هستند. این ایده به طرز بسیار خلاقانه‌ای در بازی Super Hot هم استفاده شده که اولین بار در سال ۲۰۱۳ و با آغاز کمپین کیک‌استارتر برای جذب سرمایه، نامش بر سر زبان‌ها افتاد و همین چند وقت پیش هم شاهد عرضه آن بودیم. در این بازی، زمان با حرکت شما به حرکت می‌افتد و با توقف شما متوقف می‌شود! همین مساله کافی است تا دست گیمر برای خلق صحنه‌های ناب در بازی کاملا باز باشد. مثلا می‌توانید در حالت ساکن چند گلوله شلیک کنید و پس از حرکت کردن شاهد رفتن گلوله‌ها به سمت دشمن باشید.

تنوع بالای طراحی‌های مراحل بازی و گرافیک منحصر‌به‌فرد آن که رنگ قرمز در آن کاملا قالب است، از دیگر مواردی هستند که این اثر مستقل را به یک بازی فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کنند. در پایان هر مرحله هم می‌توانید فیلم ضبط شده از بازی خودتان را بدون مکث‌هایی که انجام دادید، تماشا کنید.

 

بازی Tower of Guns

۴- Tower of Guns

یکی از تفاوت‌های اصلی بین بازی‌های بزرگ و مستقل سبک شوتر اول‌شخص، در درجه سختی این بازی‌ها است؛ جایی که در بازی‌های بزرگ، مواردی مثل بهبود سلامتی یا وفور آیتم‌ها و مهمات به نوعی بازیکن را در تمام کردن مراحل یاری می‌کنند، ولی در بازی‌های مستقل بازی‌ساز آزادی عمل بیشتری برای حذف این موارد کمکی و بالا بردن درجه سختی بازی دارد. یکی از بارزترین نمونه‌ها در بین این بازی‌های سخت، Tower of Guns است. در این بازی گیمر باید فقط با داشتن یک جان به بالای برجی رسیده و آن را منفجر کند. در این بین ۱۰ نوع سلاح مختلف و پِرک‌هایی که به مرور زمان کسب شده و باعث افزایش سرعت حرکت یا ارتفاع پرش‌ها می‌شوند، مواردی هستند که در اختیار گیمر برای مبارزه با دشمنان قرار گرفته‌اند.

وجود راه‌های مخفی، دشمنان متنوع و مخصوصا طنزی خاص در بازی، باعث شده که Tower of Guns در عین سادگی، به یک بازی با ارزش تکرار بالا تبدیل شود.

 

بازی Paranautical_Activity

۵-Paranautical Activity

بازی Paranautical Activity یکی از آثاری است که پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیبی عجیب بر روی شبکه استیم عرضه شده است! چرا که پس از رخ دادن یک اشتباه از جانب مسئولان استیم و قرار دادن نسخه کامل بازی در بین آثار Early Access (دسترسی پیش از موعد)، مایک مالبِک، سازنده بازی، در صفحه توییتر شخصی خود گیب نویل، رییس کمپانی وَلو، را تهدید کرد و همین امر باعث شد تا بازی کلا از روی استیم حذف شود. این موضوع در نهایت به اخراج مالبک منجر شد و پس از آن بازی دوباره بر روی استیم عرضه شد!

جدا از این مسائل حاشیه‌ای، خود بازی بسیار جذاب و مفرح است و در عین داشتن گرافیک واکسلی (Voxel)، به دلیل داشتن مراحلی که به شکل تصادفی ساخته می‌شوند و همچنین وجود تنوع بسیار بالایی از سلاح‌ها و پِرک‌ها، هرگز تکراری و خسته‌کننده نمی‌شود. در پایان هر مرحله همچنین باید با یک غول‌آخر مبارزه کنید که بسیار سخت است و در صورت مرگ هم مجبورید مرحله را از نو و البته با ساختار و دشمنانی کاملا متفاوت، دوباره تجربه کنید.

 

بازی Devil's Dagger

۶- Devil Daggers

Devil Daggers را می‌توان دارک سولز بازی‌های مستقل و شوتر اول‌شخص نامید! چرا که به دلیل داشتن درجه سختی بالا، بهترین رکورد ثبت شده در این بازی، زنده مانده به مدت اندکی بیش از ۱۰ دقیقه است. در این بازی گیمر در وسط یک میدان نبرد قرار می‌گیرد و به تعداد بی‌نهایتی چاقو دسترسی دارد که باید با استفاده از آن‌ها، دشمنانی را که ظاهر می‌شوند از بین ببرد. به جرات می‌توان گفت که حتی زنده ماندن به مدت یک دقیقه هم در این بازی هنر است و نیاز به تاکتیک و عکس‌العمل بسیار سریع دارد؛ به‌علاوه فقط با یک بار ضربه خوردن، خواهید مرد و در مجموع بازی هیچ امتیاز و برتری به عنوان گیمر به شما نمی‌دهد. با این حال عطش ثبت رکورد بالاتر چیزی است که باعث می‌شود خیلی زود معتاد این بازی شوید و دل‌کندن از آن دشوار باشد.

 

بازی Fancy Skulls

۷- Fancy Skulls

شاید تا به اینجای لیست متوجه شده باشید که اکثر بازی‌های مستقل سبک تیر‌اندازی اول‌شخص، از سیستم ساخت تصادفی مراحل استفاده می‌کنند. دلیل این امر هم شاید این باشد که امکان خلق محیط‌های متنوع زیاد برای یک بازیساز وجود ندارد و استفاده از شیوه ساخت تصادفی، روشی است که کمک زیادی به تنوع‌ بخشیدن به محیط‌ها می‌کند. یکی دیگر از آثاری که مراحلش را به این شکل ارائه می‌دهد، Fancy Skulls است که به دلیل داشتن طراحی‌هایی با سبک سوررئال جلوه‌های بصری زیبا و متفاوتی نیز به تصویر می‌کشد. یکی دیگر از مکانیزم‌های جالب این بازی، مربوط به دشمنان است؛ به این صورت که دشمنان تا زمانی که وارد یک منطقه خاص نشده‌اید کاری به شما ندارند، ولی بلافاصله پس از قدم گذاشتن در این قسمت، با بی‌رحمی تمام به سمت‌تان حمله می‌کنند و فقط با داشتن عکس‌العل سریع قادر به زنده‌ماندن خواهید بود.

تنوع بالای سلاح‌ها، پِرک‌ها و آیتم‌هایی که توانایی گیمر را افزایش می‌دهند، باعث می‌شود تا بازی برای مدتی طولانی سرگرم‌کننده باقی بماند.

 

بازی ScreenCheat

۸- Screencheat

همه ما تجربه بازی کردن قسمت چند‌نفره بازی‌های شوتر اول‌شخص را داریم و یک واقعیت غیرقابل کتمان در مورد این بخش، این است که تقریبا تمامی بازی‌ها از یک سری اصول و قوانین ثابت پیروی می‌کنند و تنها وجه تمایز بین آن‌ها، تنوع نقشه‌ها، سلاح‌ها یا حالت‌ها است. با این حال یک بازی مستقل با نام Screencheat، سعی کرده تا یک تغییر اساسی در این زمینه ایجاد کند. در این بازی ۴ نفر به طور همزمان می‌توانند با یکدیگر بازی کنند که همگی آن‌ها نامرئی هستند! پس شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که «چگونه می‌توانیم دشمن را ببینیم و از بین ببریم؟» خب جواب این سوال تقلب کردن است! در هر نبرد، صفحه نمایش شما به ۴ قسمت تقسیم می‌شود که یکی مربوط به خودتان و سه‌تای دیگر مربوط به بقیه بازیکنان است. شما می‌توانید نقطه‌ای را که گیمر‌های دیگر به آن نگاه می‌کنند، ببینید و از این طریق باید محل تقریبی ایستادن آن‌ها را حدس زده و شلیک کنید!

Screencheat بیشتر از این که یک بازی شوتر اول‌شخص سریع باشد، شبیه به یک بازی پازل است که باید درک و شناخت خوبی از نقشه‌های آن داشته باشید تا بتوانید خود را به عنوان پیروز هر نبرد معرفی کنید.

 

بازی Receiver

۹- Receiver

معمولا در بازی‌های شوتر اول‌شخص، تنها شاهد کلید‌هایی برای شلیک و بارگذاری اسلحه هستیم. ولی بازی مستقل Receiver سعی کرده تا واقعی‌ترین تجربه ممکن از آماده‌سازی و شلیک با اسلحه را در یک بازی ویدیویی ارائه دهد. در این بازی باید ابتدا خشاب را وارد اسلحه کنید، سپس ضامن را بکشید، پس از آن نوبت به غیر‌فعال کردن قفل امنیتی اسلحه می‌رسد و در پایان می‌توانید شلیک کنید. برای هریک از این اعمال کلید خاصی تعبیه شده است و با اینکه شاید انجام دادن آن‌ها به ترتیب در یک موقعیت معمولی راحت باشد، ولی زمانی که گلوله اسلحه‌تان تمام شده و از طرفی هم در وسط یک درگیری هستید، آماده کردن اسلحه با انجام این مراحل، می‌تواند استرسی داشته باشد که شاید  در کم‌تر بازی دیگری آن را تجربه کرده باشید.

 

بازی Bullet Soul Hacker

۱۰- Bullet Soul Hacker

اصلی‌ترین رُکن یک بازی شوتر اول‌شخص، کشتن دشمنان است؛ ولی در بازی Bullet Soul Hacker این ویژگی تغییر یافته و خبری از کشت و کشتار نیست! در بازی باید با رسیدن به یک منطقه خاص، یک دستگاه را هک کنید. حال در این راه دشمنانی وجود دارند که مانع شما خواهند شد. ولی سلاحی که در دست دارید، برای کشتن آن‌ها استفاده نمی‌شود، بلکه با هر شلیک موفق به سمت دشمن، روح وی را تسخیر کرده و به همان فرد تبدیل می‌شوید. حال هریک از این افراد خصوصیات منحصر‌به‌فردی دارند و قرار گرفتن در نقش فرد اشتباه، باعث می‌شود نتوانید به هدف خود برسید و در نتیجه شکست بخورید!

این بازی هنوز به صورت رسمی عرضه نشده و نسخه فعلی آن‌، برای نشان دادن ایده‌های بازی و دریافت بازخورد‌های طرفداران در دسترس قرار گرفته است. ولی به لطف این ایده متفاوت، بدون شک این اثر پتانسیل بسیار بالایی برای موفقیت خواهد داشت.

نظر شما در مورد بازی‌های معرفی شده چیست؟ ایده کدام یک از آن‌ها بیشتر از بقیه مورد پسندتان واقع شد؟

منبع: GeeK


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده