نویسنده: محسن بیگی نیا
// شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

تماشا کنید: مقایسه گرافیکی نسخه بتای Doom روی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان

به تازگی وبسایت GamingBolt به مقایسه گرافیکی نسخه‌ی بتای بازی Doom روی پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی پرداخته است. برای تماشای ویدیوی مربوط به این مقایسه با زومجی همراه باشید.

Doom، یکی از مورد انتظارترین بازی‌های کمپانی بتسدا، سرانجام اردیبهشت‌ماه امسال عرضه خواهد شد. اما پیش از آن، وبسایت GamingBolt مشخصات فنی نسخه‌ی بتای بازی روی پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی را مورد بررسی قرار داده است. سازنده این بازی که روی موتور id Tech 6 اجرا می‌شود، اهداف بزرگی را برای نسخه‌های کنسولی Doom در سر داشته است. دستیابی به استاندارد 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در نسخه‌های پلی‌‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان مد نظر سازندگان بوده، اما سؤال اینجا است که آیا آنها به این هدف رسیده‌اند؟

قبل از هر چیز باید به دو نکته توجه کنیم؛ اول از همه اینکه مقایسه روی نسخه بتای Doom صورت گرفته و ممکن است برای بازی نهایی صادق نباشد. به هر حال همیشه امکان دارد بعضی چیزها در نسخه‌ی اصلی تغییر کنند، ولی بررسی نسخه‌های غیرنهایی می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از توسعه فنی بازی داشته باشیم. دوم اینکه، در اینجا کیفیت اجرای بازی روی پلتفرم‌های مختلف به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفته است و این یک مقایسه دقیق و کامل نیست.

نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 با رزولوشن متغیر بین 1600 در 1080 تا 1920 در 1080 اجرا می‌شود. نسخه‌ی ایکس‌باکس وان هم از رزولوشن متغیری بین 1350 در 1080 تا 1920 در 1080 استفاده می‌کند. تا جایی که بحث مربوط به کیفیت اجرای بازی باشد، این نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 است که در بیشتر مواقع می‌تواند روی فریم ثابت ۶۰ باقی بماند. این بدان معنی نیست که هیچ افت فریمی در این نسخه  وجود ندارد، اما در مقایسه با نسخه‌ی ایکس‌باکس وان بسیار پایدارتر است. همچنین هر دو نسخه هنگامی که موتور بازی برای پردازش روی ۶۰ فریم دچار کمبود منابع می‌شود، از مشکل پارگی تصویر رنج می‌برند. علاوه بر این، مشکل تکنولوژی استریم تکسچرهای id Tech بار دیگر بازگشته است. اگر چه این مشکل به بدی چیزی که در بازی Rage دیدیم نیست، اما قطعاً وجود آن روی نسخه‌های کنسولی را حس خواهید کرد. در کمال تعجب، نسخه‌های کنسولی هم دارای یک سری پارامترهای قابل تغییر هستند؛ انحراف رنگی (Chromatic Aberration) و موشن بلور از جمله‌ی این پارامترها هستند.

توسعه دهندگان بازی برای نسخه‌ی رایانه‌های شخصی، سیستمی با پردازنده‌ی مرکزی Core i7-3770 اینتل یا FX-8350 ای ام دی و پردازنده‌ی گرافیکی Radeon R9 290  ای ام دی با ۴ گیگابایت رم یا GTX 970 انویدیا با ۴ گیگابایت رم به همراه ۸ گیگابایت حافظه پیشنهاد داده‌اند. سایت GamingBolt بازی را روی یک پردازنده‌ی گرافیکی GTX 980 ti انویدیا و با یک پردازنده‌ی مرکزی Core i7-3770 اینتل مورد بررسی قرار داده و برای تجربه بازی روی ۶۰ فریم بر ثانیه هیچ گونه مشکلی را تجربه نکرده‌ است.

در حال حاضر، عملکرد نسخه‌ی ایکس‌باکس وان کمی‌ نگران‌کننده به نظر می‌رسد؛ به خصوص در مورد بخش تک‌نفره که با توجه به پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به بخش چندنفره، معلوم نیست با رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود یا خیر. در ادامه می‌توانید ویدیوی مقایسه گرافیکی بازی روی دو پلتفرم پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان را مشاهده کنید:

 

بازی Doom در تاریخ ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت) برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان منتشر خواهد شد.

منبع: GamingBolt


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده