نویسنده: میثم سبحانی
// شنبه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

مایکروسافت از برتری‌های هولولنز نسبت به واقعیت مجازی می‌گوید

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که ابزارهای واقعیت مجازی فوق‌پیشرفته در حال گسترش هستند و هر روز افراد بیشتری به این تکنولوژی علاقه‌مند می‌شوند. اما مایکروسافت با هدست واقعیت افزوده هولولنز، خود را برای عصر جدیدی از محاسبات آماده کرده است.

هولولنز (HoloLens) یکی از محصولات کلیدی و جدید مایکروسافت است و این کمپانی مطالب زیادی را پیرامون اینکه این دستگاه چیست، چگونه کار خواهد کرد، چه کاربردی در آینده خواهد داشت و چه نقشی در برنامه‌های آتی مایکروسافت ایفا می‌کند، ارائه کرده است. هولولنز در واقع کامپیوتری است که شما همانند عینک به صورت‌تان می‌زنید. این دستگاه صفحه نمایشی دارد که آنچه شما در دنیای واقعی پیرامون خود می‌بینید را با تصاویر دیجیتالی در هم می‌آمیزد و تجربه‌ای جدید برای شما به ارمغان می‌آورد.

هولولنز از حسگرها و دوربین‌های مختلف و بسیار حساسی بهره می‌گیرد تا مکان دیوارها و اشیای محیط اطراف را شناسایی کند و به این ترتیب از برخورد شما به آن‌ها جلوگیری می‌نماید. سپس توسعه‌دهندگان می‌توانند نرم‌افزارهایی بسازند که با اشیای واقعی تعامل داشته باشند. مایکروسافت معتقد است که این فناوری می‌تواند به توسعه‌دهندگان فرصت استفاده از پلتفرم ابری این شرکت به نام آژور (Azure) را برای انجام محاسبات ابری بدهد. در این صورت توسعه‌دهندگان می‌توانند نسل جدیدی از دستگاه‌های همراه به وجود آورند. البته شاید برای این پیش‌بینی‌ها کمی زود به نظر برسد.

با توجه به اینکه هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت متعلق به شرکت فیسبوک در ماه مارس برای مصرف‌کنندگان نهایی عرضه شده است، مایکروسافت تازه شروع به فروش کیت‌های در حال توسعه هولولنز به قیمت ۳۰۰۰ دلار کرده است و به نظر می‌رسد تا عرضه محصول نهایی، سال‌های زیادی فاصله داریم.

اما مایکروسافت پتانسیل خیلی بیشتری در واقعیت افزوده نسبت به واقعیت مجازی می‌بیند و البته تنها مایکروسافت نیست که چنین عقیده‌‌ای دارد. مشاوان فناوری‌های جدید در شرکت Digi Capital فکر می‌کنند که روی فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در مجموع تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که سهم واقعیت افزوده از این سرمایه‌گذاری‌ها بالای ۹۰ میلیارد دلار خواهد بود. این حجم از سرمایه‌گذاری، پیش‌بینی جدی تعداد زیادی از ناظران اقتصادی را به همراه داشته که واقعیت افزوده سریعا در حال جایگزینی با واقعیت مجازی است و مایکروسافت دقیقا از این موضوع آگاه است.

HoloLens-12

علاوه بر بازی، واقعیت افزوده ویژگی‌های دیگری نیز دارد

اچ‌تی‌سی هم به مانند آکیولوس، این هفته هدست واقعیت مجازی وایو را عرضه کرد. این دو شرکت، در درجه اول هدست واقعیت مجازی خود را برای استفاده در زمینه بازی‌ها طراحی کرده‌اند. در گذشته، مدیران آکیولس اذعان کرده‌اند که این موضوع به خواست مصرف‌کنندگان بستگی دارد؛ البته بیشتر افراد نیز جنبه سرگرمی و بازی واقعیت مجازی را بیشتر می‌پسندند. اما مایکروسافت با هدست واقعیت افزوده خود این کار را نخواهد کرد. تام گرولر، معاون بخش نرم‌افزارها و خدمات نرم‌افزاری شرکت مایکروسافت در گفت‌وگو با وبسایت گیمزبیت گفت:

هولولنز تجربه ابزارهای پوشیدنی را دوباره تعریف می‌کند و آن‌ را متحول می‌سازد. ما قطعاً در این هدست پتانسیل بسیار بالایی می‌بینیم که به یک ابزار مفید و مناسب برای مصرف‌کنندگان نهایی تبدیل شود. من هیچ تاریخ مشخصی را برای عرضه این هدست به بازار عنوان نمی‌کنم اما مطمئنم این محصول چیزی فراتر از یک پلتفرم بازی خواهد بود.

اکثر هیجاناتی که در مورد واقعیت افزوده وجود دارد، به خاطر پتانسیل آن به عنوان ابزار‌ی سودمند و با بهره‌وری بالا است. استفاده از هولولنز به افراد امکان دیدن اطلاعاتی کاربردی درباره محیط اطراف‌ و یا شغل‌شان را می‌دهد، در حالی که این اطلاعات در هوا شناور هستند و آن‌ها را احاطه کرده‌اند، بدون اینکه آن‌ها را از زندگی واقعی‌شان جدا کنند. این ویژگی حتی می‌تواند روش کاری دکترها، کارگران کارخانه‌های تولیدی و تقریباً هر کسی را تغییر دهد. گرولر در این باره گفت:

من فکر می‌کنم قولی که بخش تحقیق و توسعه به ما داده واقعی باشد. آن‌ها گفته‌اند که واقعیت افزوده می‌تواند نحوه انجام محاسبات و همچنین نحوه تعامل ما با داده‌ها را تغییر دهد و شکل تجربه ما با وسایل ارتباطی بدون صفحه‌نمایش را دگرگون کند. واقعیت افزوده نه فقط برای بازی، بلکه برای استفاده تجاری یا بهره‌گیری از آن در خانه یا در هر موردی که شما تصور می‌کنید، به کار می‌آيد .

امروزه استفاده از واقعیت مجازی حس جدا شدن از محیط را به انسان منتقل می‌کند. شما باید چشم و گوش خود را با هدست بپوشانید که این برای اکثر شغل‌ها و حتی انجام امور شخصی ایده‌آل نیست؛ با این وجود ما می‌بینیم که برخی ابزارهای واقعیت مجازی انحصاراً برای بعضی مشاغل ساخته می شوند. این هدست‌ها شامل نرم‌افزارهای دسکتاپ مجازی هستند که نسخه‌ی مجازی بزرگی از کامپیوترتان را در یک محیط شبیه‌سازی شده به شما نشان می‌دهند. مسلما این هدست‌ها می‌توانند کمک بسیار بزرگی برای صنایع مختلف باشند، اما این ویژگی چیزی نیست که در واقعیت افزوده جواب ندهد، بلکه حتی واقعیت افزوده می‌تواندبهتر و کاربردی‌تر ظاهر شود. رولر توضیح داد:

تفاوت کلیدی واقعیت افزوده برای من این است که در این فناوری شما از محیطی که در آن هستید جدا نمی‌شوید. واقعیت مجازی برای انجام بازی زیباست و پتانسیل بالایی نیز برای نرم‌افزارهای آموزشی دارد، اما وقتی شما از واقعیت افزوده استفاده می‌کنید، در واقع شما همچنان در جهانی که در آن زندگی می‌کنید قرار دارید و حتی می‌توانید به راحتی با آن تعامل داشته باشید. این همان پتانسیل بالا برای مشاغل و حرفه‌های خاص و یا احتمالاً برای استفاده طبقات و اقشار مختلف مردم است، که واقعیت افزوده از آن بهره می‌برد.

بنابراین من فکر می‌کنم که در آینده تمایل بیشتری به واقعیت افزوده نسبت به واقعیت مجازی خواهیم دید. ویژگی منحصر به فرد درباره واقعیت افزوده این است که شما می‌توانید دست خود را دراز کنید و با محتوایی که می‌بینید ارتباط برقرار کرده و تجربه‌ای شبیه به کلیک‌ کردن در رایانه را فقط با استفاده از دستان و پروجکشن هولوگرافیک‌تان داشته باشید. این برای من همان آغاز مسیر تازه‌ای است که به آن الگوی جدیدی برای کار با داده‌ها و اطلاعات می گویم.

HoloLens-11

وسایل بیشتری با سرویس ابری به هم متصل می شوند

طی سی سال گذشته ما از محاسبات متنی به رابط‌های کاربری گرافیکی، و از موس و صفحه کلید روی رایانه‌ها به صفحه‌های لمسی بر روی گوشی‌های هوشمند رسیدیم و حالا واقعیت افزوده می‌تواند جایگزین جدیدی برای دکمه‌های فیزیکی و یا صفحه‌های لمسی را معرفی کند. رولر در این باره گفت:

ما واقعا ممکن است در آینده‌ای نزدیک لمس گرافیکی داشته باشیم و مطمئنم این تغییر نسبتا بزرگی در روش‌های محاسباتی و رابط‌های کاربری گرافیکی خواهد بود.

اما این بدان معنا نیست که مایکروسافت انتظار دارد هولولنز کاملا جایگزین کامپیوترهای رومیزی و یا گوشی‌های هوشمند امروزی شود. در عوض این کمپانی عقیده دارد که در آینده‌ای نزدیک، سرویس ابری، افراد را قادر خواهد ساخت به طور یکپارچه و بدون لحظه‌ای درنگ تجربه محاسباتی‌شان را از دستگاهی به دستگاه دیگر و از مکانی به مکان دیگر انتقال دهند. رولر افزود:

از منظری دیگر من فکر می‌کنم، در فناوری واقعیت افزوده، برخی موارد منحصر به فرد دیگر نیز وجود دارد که ما می‌توانیم با گردش داده‌ها و یا یادگیری ماشینی به آن دست یابیم، که احتمالاً از طریق تمام آن ورودی‌ها، چه موس یا صفحه‌کلید باشد و چه صفحه‌ لمسی یا هولوگرافیکی، اتفاق خواهد افتاد.

ما به آماده‌سازی هرچه زودتر هولولنز ادامه خواهیم داد، اما تجربه کاربرانی که پیشاپیش نسخه‌های در حال توسعه این محصول را تهیه کردند، می‌تواند گام نسبتا بزرگی برای تغییر شرایط و ضوابط نحوه‌ی تعامل با داده‌ها باشد و به ساخت تجربه‌های کاربری نو و در نهایت رابط‌های کاربری جدید منجر شود.

HoloLens-14

بازی ها همچنان برای هولولنز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند

در حالی که مایکروسافت به جایگاه هولولنز به عنوان یک پلتفرم بازی تردید دارد، اما اهمیت سرگرمی‌های تعاملی را تشخیص داده‌ است. رولر می گوید که حجم زیادی از مواردی که توسعه‌دهندگان آموزش می‌دهند، امروزه به واقعیت افزوده ترجمه شده است. او فکر می‌کند که اتفاقاً بازی شیوه‌ای مهم برای آشنایی افراد با روش جدید تعامل با رایانه‌ها است. او گفت:

این همان چیزی است که شدیدا درباره این موضوع احساس می کنیم. اینکه بازی‌ها سکوی پرتاب ما برای معرفی تاثیرگذار واقعیت افزوده باشند. به همین دلیل ما بر روی بازی Minecraft سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که پلتفرم بازی ارزشمندی برای ماست. ما توسعه‌دهندگان را به سمت ماینکرفت هدایت می‌کنیم تا ببینیم یک توسعه‌دهنده بازی با ابزاری مثل هولولنز و در مقیاس عظیمی مثل ماینکرفت چه خواهد کرد. اما همین‌جا به شما می‌گویم این تنها به ماینکرفت محدود نخواهد شد.

رولر ادامه داد:

ما قصد داریم ارتباط خیلی نزدیکی با دیگر ناشران بازی‌ها و توسعه‌دهندگان و جوامع آزاد بازی‌سازی داشته باشیم و با آن‌ها درباره‌ی اینکه چه کارهایی می‌توانند انجام دهند و پیرامون این فناوری چه فکری می‌کنند، صحبت کنیم. شکی نیست هرکسی که در صنعت بازی‌سازی در حال رشد است و زمان و سرمایه‌اش را در این حوزه خرج می‌کند به سراغ ما می‌آید و می‌پرسد آیا ما می‌توانیم بازی خود را به این پلتفرم انتقال دهیم؟

ما می‌توانیم هم‌اکنون نیز الگوی بازی‌های خودمان را برای سازگاری با پلتفرم جدید تغییر دهیم یا اصلا برنامه تازه‌ای بسازیم. مثل آغاز به کار هر پلتفرم جدید، حتما شکست‌ها و موفقیت‌هایی در انتظارمان هستند، اما می‌خواهیم به جامعه بازی‌سازان و بازیکن‌ها قول بدهیم که این پلتفرم، تجربه جدیدی از بازی خواهد بود.

به نظر شما آیا وعده‌های مایکروسافت در مورد هدست واقعیت افزوده هولولنز رنگ واقعیت به خود می‌گیرند یا این محصول عرصه رقابت را به هدست‌های واقعیت مجازی مثل ریفت و وایو واگذار خواهد کرد؟

منبع: VentureBeat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده