// چهار شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰

نمایشگاه آثار برگرفته از انیمیشن‌ های میازاکی آغاز به کار کرد

هایائو میازاکی، از کارگردانان مشهور آثار پویانمایی است و برای بسیاری از علاقه‌مندان به این هنر به عنوان الگو و سرمشق شناخته می‌شود. حال گالری‌های تایم بردز و اسکچ‌پد اقدام به برگزاری نمایشگاهی با مضمون آثار هنری برگرفته از طراحی‌های میازاکی کرده‌اند. با زومجی همراه باشید.

هایائو میازاکی را می‌توان یکی از بزرگترین کارگردانان و نویسندگان دنیای پویانمایی و انیمیشن‌های ژاپنی موسوم به انیمه دانست. دستاوردها و شهرت میازاکی به حدی است که او را با استیون اسپلیبرگ، کارگردان مشهور سینمای هالیوود مقایسه می‌کنند. مدتی است که نمایشگاه Miyazaki Spirit به همت گالری‌های تایم بردز و اسکچ‌پد و با محوریت آثار برگرفته از طراحی‌ها و انیمیشن‌های میازاکی در شهر سان‌فرانسیسکو در حال برگزاری است. علی‌رغم بارش باران و انتظارات کریس کولر، مالک گالری اسکچ‌پد و هنرمندان حاضر در نمایشگاه Miyazaki Spirit، این نمایشگاه با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

Miyazaki Spirit به دو بخش نمایشگاه آثار برگرفته از طراحی‌های میازاکی و فروشگاه محصولات مرتبط تقسیم می‌شود. در بین  آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه Miyazaki Spirit، آثاری با محوریت  انیمیشن‌های شاهزاده مونونوکه،همسایه من توتورو، پونیو و قصر متحرک هاول در تصاویر زیر قابل مشاهده هستند.

هایائو میازاکی ۸ ژانویه ۱۹۴۱ (۱۵ دی ۱۳۱۹) در شهر بون‌کیو ژاپن متولد شد. میازاکی در ۷۵ سالی که از زندگی‌اش می‌گذرد، تا کنون ۲۶ انیمیشین کوتاه و بلند را به عنوان کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده ارائه کرده است. جدیدترین ساخته او با نام بورو خون‌آشام که در قالب انیمیشن کوتاه ساخته شده است، در سال ۲۰۱۸ اکران خواهد شد. علی‌رغم موفقیت‌های تجاری و دریافت نقد‌های مثبت از سوی منتقدین ژاپنی، جهان غرب تا پیش از اکران فیلم شاهزاده مونونوکه توسط کمپانی میرامکس از وجود آثار منحصربفرد و ذهن خلاق میازاکی بی‌اطلاع بود. انیمیشن شهر ارواح محصول سال ۲۰۰۱ با نویسندگی و کارگردانی میازاکی توانست رکورد فروش فیلم تایتانیک، پرفروش‌ترین فیلم ژاپن در آن دوران را بشکند و توانست جایزه بهترین فیلم سال را از جشنواره آکادمی فیلم ژاپن دریافت کند. در سال ۱۹۸۵ هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا استودیو جیبلی را با هدف ارائه محصولاتی بهتر و باکیفیت‌تر تاسیس کردند. انیمیشن شهر ارواح تنها انیمیشن غیر انگلیسی زبان تاریخ است که برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال شده است.همچنین در هشتاد و هفتمین مراسم اسکار به پاس تلاش‌ها و موفقیت‌های میازاکی جایزه اسکار افتخاری به وی اعطا شد. در آثار میازاکی سنت به زیبایی در کنار جهان مدرن قرار می‌گیرد و مفاهیم مرتبط با انسانیت در لایه‌های پنهان قرار می‌گیرند. در آثار وی انسان نه خادم طبیعت بلکه نابودگری که طبق قوانین تنوع‌طلبی دست به نابودی سنت‌ها، اخلاقیات و طبیعت می‌زند، به تصویر کشیده می‌شود.

منبع: The Verge