نویسنده: حامد افرومند
// شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

هفته نامه: قسمت ۵۷ - از انتشار Far Cry: Primal تا پیش فروش خوب HTC VIVE

امیدواریم هفته‌ی خوبی را پشت سر گذاشته باشید. با گزارش کامل رویدادهای مهم هفته‌ی گذشته در خدمتتان هستیم. با زومجی همراه باشید.

صنعت بازی‌های ویدیویی در این روزها، همان‌طوری است که باید باشد! بازی‌های ریز و درشتی که منتشر می‌شوند و بسیاری از علاقه‌مندان را پیش از تعطیلات سال جدی به هیجان آورده است. از طرفی اخبار بسیاری از گوشه و کنار شنیده می‌شود و اتفاقات بسیاری در این صنعت بزرگ در حال رخ دادن است. این هفته بازی Far Cry: Primal‌ رسما منتشر شد و تیم زومجی مشغول بررسی آن است. از طرفی شاهد انتشار Plants Vs Zombies Garden Warfare 2 نیز بودیم. چیزی به انتشار بازی مورد انتظار The Division هم باقی نمانده و بسیاری منتظر تجربه‌ی این بازی هستند. قبل از نوشتن این قسمت از هفته‌نامه، سخت مشغول استفاده از این فرصت کوتاه برای تجربه‌ی نسخه بتا چندنفره‌ی Uncharted 4 بودم و این واقعا لذت بخش بود. اما از طرفی این هفته شنیدیم که این بازی با دو هفته تاخیر مواجه شده و این خبر چندان خوشایند نبود. تاخیرهای بازی باعث شده که این بازی به نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود با فصل امتحانات برسد و این موضوع باعث نگرانی من شده!‌ اما از طرفی خیالمان راحت است که با یک بازی کم‌نقص‌تر مواجه خواهیم شد. این هفته مایکروسافت هم طوفانی از اخبار متعدد به راه انداخت وبرای اولین بار خبرهایی در مورد نسخه‌ی بعدی Forza Motorsport‌ شنیدیم. با ما همراه باشید تا تمام اخبار و رویدادهای مهم هفته را مرور کنیم...

2

چهارمین رویداد بازی ساز همانطور که قبلا خبر داده بودیم، برگزار شد و با استقبال خوبی از سوی بازی‌سازان و بازی دوستان رو به رو شد. رویداد تجربه بازی‌ساز یکی از بهترین گردهمایی‌هایی است که طی چند سال گذشته به طور منظم برگزار شده و از طرفی، استقبال خوب بازی‌سازان و بازی‌دوستان از آن نشان می‌دهد که این دورهمی از کیفیت خوبی برخوردار است. مهم‌ترین ویژگی این رویداد، اتمسفر دوستانه و به دور از رسمیت‌ها و خشکی‌های نمونه‌های مشابه است. زومجی نیز در این رویداد حاضر بود و می‌توانید گزارشی کامل از آن را مطالعه کنید.

بازی Call of Duty: Black Ops 3 چند وقتی بود که با اقتدار صدر جدول فروش هفتگی انگلستان را تصاحب کرده بود و هفته گذشته توانست یازدهمین صدرنشینی خود را جشن بگیرد. ولی این هفته و با انتشار چند بازی جدید، آخرین محصول استودیو تری‌آرک نتوانست حرفی برای گفتن داشته باشد و با ۵۱ درصد افت فروش به رتبه چهارم جدول سقوط کرد. به نظر می‌رسد که انتخاب دوران پارینه سنگی تصمیم خوبی از جانب یوبی‌سافت برای نسخه جدید Far Cry: Primal بود و این بازی در اولین هفته انتشار خود، توانسته رتبه اول جدول فروش هفتگی را تصاحب کند. رتبه دوم جدول این هفته هم در اختیار یک تازه‌وارد دیگر است؛ Plants Vs Zombies: Garden Warfare 2 از استودیو پاپ‌کپ گیمزو به لطف ناشر بزرگی مثل الکترونیک آرتز در اولین هفته عرضه توانسته رتبه دوم را تصاحب کند. FIFA 16، بازی شبیه‌ساز فوتبالی الکترونیک آرتز، علی‌رغم افت فروش ۳۸ درصدی برای سومین هفته متوالی در رتبه سوم جدول دیده می‌شود. در رتبه پنجم و پس از CoD: Black Ops 3، همانند هفته گذشته یار با وفای جدول فروش هفتگی یعنی Grand Theft Auto V حضور دارد. Lego Marvels Avenger همانند هفته قبل مجددا دو پله سقوط داشته و این بار در رتبه ششم جدول جای دارد. بازی‌های Star Wars: Battlefront و Fallout 4 هم هرکدام یک رتبه نسبت به هفته قبل سقوط کردند و به ترتیب در رتبه‌های هفتم و هشتم حضور دارند.

در ادامه با ما همراه باشید تا مهم‌ترین اخبار و رویداد‌های هفته‌ی گذشته را مرور کنیم:

3

بازی Superhot چند روز پیش منتشر شد و حال سازندگان بازی اعلام کردند که در حال ساخت نسخه‌ای از این بازی برای پلی‌استیشن VR هستند. هرچند جزییات بیشتری در دسترس نیست، اما سازندگان بازی خبر از پروژه‌ای بزرگ برای پلی‌استیشن VR داده اند و به بازیکنان اطمینان دادند که تجربه این بازی در هدست واقیعت مجازی سونی بسیار لذت بخش خواهد بود. همچنین سازندگان بازی اعلام کردند در حال ساخت نسخه ای از این بازی برای کنسول ایکس‌باکس وان هستند. این بازی در همین زمان کم طرفداران زیادی پیدا کرده است.

استودیو هلو گیمز، سازنده و ناشر بازی No Man’s Sky، ضمن در دسترس قرار دادن کاور آرت بازی یادشده، تاریخ انتشار آن را هم اعلام کرد. بنابر گزارش بلاگ پلی‎استیشن،  اثر No Man’s Sky که نوید یک جهان بی‎کران را می‎دهد، در تاریخ ۱ تیر ۱۳۹۵ (۲۱ ژوئن) برای پلی‌استیشن 4 و سیستم‌عامل ویندوز منتشر خواهد شد. این بازی  با  استفاده از عناصری جسورانه و صدالبته سبک گرافیکی خاص  و گیم‌پلی، یکی از موردانتظار‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۶ است.

4

مدتی خبری از بازی No Man’s Sky منتشر نشده بود اما به نظر می‌رسد که اطلاعات جدیدی از این بازی در روز‌های آینده منتشر شود. این اخبار احتمالا در مورد پشتیبانی از هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن وی‌آر و بخش چند نفره است. همچنین در حساب کاربری توییتر کاربران بازی مطلبی منتشر شد که ویژگی‌های جدیدی از این بازی را نشان می دهد. از ویژگی‌های جدید می توان به بخش چند نفره و پشتیبانی از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن  VR اشاره کرد. تا چند روز آینده صحت این مطلب مشخص خواهد شد.

بلاگ رسمی پلی‌استیشن با انتشار خبری اعلام کرد که بازی بسیار مورد انتظار Uncharted 4: A Thief’s End باز هم با تاخیر مواجه شده است. بر همین اساس این بازی دو هفته دیرتر یعنی در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۶ (۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵) در سرتاسر جهان منتشر خواهد شد.

نولان نورث در تازه‌ترین مصاحبه‌ی خود پرده از تغییراتی بنیادین در داستان بازی Uncharted 4 بعد از خروج تیم توسعه‌دهنده‌ی قبلی این بازی به رهبری امی هنیگ برداشته است. این بازی در ابتدا زیر نظر اِمی هِنیگ و جاستین ریچموند کارگردانی می‌شد اما در اواسط سال ۲۰۱۴ بعد از خروج این دو از استودیو ، وظیفه‌ی کارگردانی بازی Uncharted 4 به افراد دیگری سپرده شد. در آن هنگام گزارشات تایید نشده‌ای مبنی بر بیرون رانده شدن هِنیگ توسط دراکمن و استرایلی منتشر شده بود با این حال این گزارشات توسط استودیوی ناتی‌داگ رد شد. هرچند هیچ جزئیات بیشتری از تغییرات ایجاد شده توسط دراکمن و استرایلی در داستان Uncharted 4 ارائه نشده است. با این حال،نولان نورث، هنرپیشه نقش نیتن دریک در جریان مصاحبه‌ای در تیرماه ۱۳۹۴ گفته بود که تغییرات بسیاری بعد از خروج هِنیگ از ناتی‌داگ در کار ساخت بازی ایجاد شده است.

5

این هفته همچنین خبر انتشار نسخه بتا عمومی چندنفره ی بازی Uncharted 4 نیز منتشر شد و از دیشب به مدت دو شبانه روز قادر به تست این نسخه خواهیم بود. این نسخه چیزی حدود هفت گیگابایت حجم دارد و انجام آن نیازی به اکانت پلی‌استیشن پلاس یا دیسک بازی Uncharted: The Nathan Drake Collection ندارد.

فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، اخیرا طی بحثی توییتری از بازی Uncharted 4: A Thief’s End حمایت و اعلام کرده که مشتاقانه در انتظار تجربه این بازی است. بحث‌های گاها بی‌مورد بین طرفداران کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4، امری است که در تمامی رسانه‌های مرتبط با گیم می‌بینیم. با این حال حتی خود مسوولان هریک از طرفین هم چنین تعصب بی‌موردی روی کنسول یا بازی خاصی ندارند و این مسئله چندین بار در گذشته نیز ثابت شده است. در جدید‌ترین مورد از این دست حمایت‌ها، فیل اسپنسر از بازی آنچارتد ۴ حمایت کرده است.

کمپانی مایکروسافت در جریان رویدادی که در شهر سان فرانسیسکو برگزار شد، اخبار متعددی برای طرفدارانش اعلام کرد.فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس‌باکس، در جریان این رویداد اعلام کرده که تمایلی به پشتیبانی از واقعیت مجازی در ایکس‌باکس وان ندارد. اعلام شده که در بسته‌بندی هدست Oculus Rift دسته ایکس‌باکس وان هم وجود دارد که می‌توان از آن به عنوان کنترلر، حداقل تا زمان عرضه کنترلر‌های مخصوص آکیولس تاچ، استفاده کرد و همچنین امکان استریم بازی‌های ایکس‌باکس وان بر روی آکیولس ریفت هم وجود خواهد داشت. ولی با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد که ایکس‌باکس وان هدست واقعیت مجازی مخصوصی دریافت نخواهد کرد.

نسخه‌ی سوم بازی Shenmue که در کنفرانس E3 2015 معرفی شد هم اکنون مراحل ساخت خود را می‌گذراند. به تازگی ویدئو و تصاویر جدیدی از این بازی منتشر شده است که محیط‌های زیبایی از آن را به نمایش می‌گذارند:

ویدئوی این بازی توسط کاربری به اسم La Messe est Geek در یوتیوب منتشر شده که متاسفانه از پرده‌ی نمایش کنفرانس ضبط شده است اما باز هم به دیدن محیط بازی می‌ارزد.

مدتی قبل، کمپانی یوبی‌سافت به اقدام الکترونیک آرتز برای ثبت نام تجاری Ghost اعتراض کرد و حال به نظر می‌رسد که این اعتراض نتیجه داده و کمپانی Electronic Arts از ثبت این نام تجاری منصرف شده است.  با این حال مشخص نیست که دلیل اصلی این کمپانی برای ثبت نام Ghost چه بوده است اما در پرونده‌ای که الکترونیک آرتز برای دفتر ثبت علامات تجاری ایالات متحده فرستاده بود، بخش‌های «سرویس‌های سرگرمی» و «نرم‌افزار بازی کامپیوتری» دیده می‌شد و به نظر می‌رسد که EA قصد داشته که بازی جدیدی از یکی از مجموعه‌های قدیمی یا جدید خود عرضه کند. به هر حال هرچه باشد، به نظر می‌رسد اعضای کمپانی الکترونیک آرتز باید نام جدیدی برای محصول خود انتخاب کنند.

کمپانی انویدیا که عمده شهرتش به دلیل ساخت کارت‌های گرافیک برای رایانه‌های شخصی است، با انتشار توییتی اعلام کرد که برای هشتمین سال متوالی، تمام فیلم‌هایی که در بخش جلوه‌های ویژه اسکار نامزد شدند، با استفاده از کارت‌های آنها ساخته شده‌اند. درواقع کارت‌های سری کوادرو این کمپانی در رایانه‌هایی که برای ساخت جلوه‌های ویژه فیلم‌های هالیوودی استفاده می‌شوند، وجود دارند. در بخش جلوه‌های ویژه پنج فیلم نامزد دریافت اسکار بودند که در بین این پنج فیلم، اکس ماکینا (EX_Machina) موفق به دریافت اسکار بهترین جلوه‌های ویژه شد.

کمپانی سونی به تازگی تولید Playstation TV را در ژاپن به دلایلی چون عدم استقبال مناسب از این محصول، متوقف کرد. تاریخ دقیق توقف تولید Playstation TV مشخص نیست اما این محصول که به همراه کنترلر DualShock 3 و یک کارت حافظه عرضه می‌شد، دیگر در سایت سونی موجود نیست. البته فروش این محصول همچنان در آمریکای شمالی ادامه خواهد داشت. طبق گزارشات منتشر شدهPlaystation TV در سال ۲۰۱۳ در ژاپن عرضه شد و در کل ۱۸۵ هزار دستگاه در این کشور به فروش رسیده است. این دستگاه در سال ۲۰۱۴ در آمریکای شمالی و سپس در اروپا عرضه شد.

6

یکی از اهدافی که مایکروسافت با ارائه ویندوز 10 در جهت تحقق آن گام برمی‌دارد ایجاد سیستم  اختصاصی و یکپارچه بین رایانه‌های شخصی و کنسول ایکس‌باکس وان است. حال فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس‌باکس از تلاش مایکروسافت در جهت رفع نقص‌های این سیستم گفته است. با ارائه اپلیکیشن های یونیورسال ویندوز 10 بر روی ایکس‌باکس وان و بازی‌های انحصاری کنسول ایکس‌باکس وان از جمله Quantum Break بر روی رایانه‌های شخصی، گیمرها بیش‌ از پیش شاهد یکپارچی بین این سیستم عامل و کنسول نسل هشتم مایکروسافت هستند. اما این سیستم بدون نقص و اشکال نیست. از جمله این اشکالات می‌توان به اجرای بازی‌های دانلود شده از فروشگاه مجازی تنها بر روی ویندوز 10، عدم پشتیبانی از تکنولوژی‌های SLI و CrossFire، روشن بودن دائمی VSync، اجرای همیشگی بازی‌ها در حالت Borderless Fullscreen Mode و عدم پشتیبانی از ماد اشاره کرد. اسپنسر با تایید این ایرادها اعلام کرده که از وجود آن‌ها آگاه بوده و مایکروسافت برنامه‌هایی برای بهبود این سیستم دارد.

فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، اعلام کرده که هدف کمپانی آمریکایی ساخت کنسول‌هایی است که بتوان آن‌ها را دقیقا مثل پی‌سی ارتقا داد. البته اسپنسر اشاره نکرد که آیا این ارتقا سخت‌افزاری به کنسول ایکس‌باکس وان اعمال خواهد شد یا اینکه مایکروسافت قصد دارد یک کنسول کاملا جدید را با این ویژگی ارائه دهد. او همچنین صحبت‌های خود اعلام کرد که سونی با عرضه پلی‌استیشن VR، به نوعی قصد ارتقا کنسول پلی‌استیشن 4 را دارد.

مایکروسافت در فصل پاییز اعلام کرده بود که دیگر قصد ندارد به تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده از کنسول نسل هشت‌اش اشاره کند. در عوض، این کمپانی ترجیح داد تا به سراغ آمار و ارقام شبکه‌ی ایکس‌باکس لایو برود و آن را به‌عنوان ملاکی از وضعیت‌اش در گیمینگ مطرح کند. اکنون فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس بخش ایکس‌باکس، درباره‌ی علت این تغییر رویکرد مایکروسافت صحبت کرده است. اسپنسر همچنین به این موضوع اشاره کرد که مشکلاتی که گهگاه در شبکه‌ی ایکس‌باکس لایو بروز می‌کند در کنار عدم عرضه‌ی بروزرسانی‌های بزرگ طی بازه‌های زمانی طولانی، به سهم خودش تأثیری منفی در تعداد کاربران فعال ماه می‌گذارد.

استودیو مدریک که در چند روز گذشته بازی مسابقه‌ای «صفر تا صد: دنده آخر» را منتشر کرد، حالا بازی استراتژی «اتاق جنگ» را با همکاری استودیو ماینداستورم برای پلتفرم اندروید معرفی کرده است:

دانلود ویدیو با رزولوشن SD 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

بازی «اتاق جنگ» در واقع حاصل همکاری شعبه بین‌المللی استودیو مدریک و استودیو خارجی ماینداستورم است. بازی ذکر شده در فروشگاه‌های آنلاین با نام War Inc. شناخته می‌شود و حالا قرار است برای کاربران ایرانی بازسازی و به نوعی بومی سازی شود.

با توجه به مجله‌ی انگلیسی زبان گیمز تی‌ام Call of Duty: Ghosts 2، احتمالا بازی بعدی سری Call of Duty خواهد بود که برای عرضه در سال ۲۰۱۶ در حال توسعه استگیمز تی‌ام مجله‌ی مستقر در کشور انگلستان در تازه‌ترین شماره‌ی خود بازی بعدی مجموعه Call of Duty را فاش کرده است. بنابر تصاویری که یکی از کاربران وب‌سایت فراگ‌هیرو به اشتراک گذاشته، بازی بعدی این سری محبوب دومین شماره از Ghost خواهد بود. این تصاویر که توسط این کاربر از روی مقالات اسکن شده، نام بازی Call of Duty: Ghosts 2 را در پایین لیست «مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۱۶» نشان می‌دهد. همچنین اکتیویژن هم اکنون نیز رسما توسعه‌ی بازی بعدی Call of Duty را در سال ۲۰۱۶ توسط اینفینیتی وارد تایید کرده است.

نشان دادن تریلر یک بازی واقعیت مجازی به طوری که حس بازی به صورت کامل منتقل شود، کار بسیارسختی است؛ اما سازندگان بازی ADR1FT در جدیدترین تریلر خود، به خوبی توانسته‌اند این حس را به بیننده منتقل کنند:

|

بازی فوق‌العاده زیبای ADR1FT که شما را در نقش یک فضانورد قرار می‌دهد، با جدیدترین تریلر خود به زیبایی توانسته‌اند حس بی‌وزنی را به بیننده منتقل کنند. این بازی یکی از بازی‌های زمان عرضه هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت است که در تاریخ ۲۸ مارس (۹ فروردین ۱۳۹۵) همزمان با عرضه جهانی این هدست، عرضه می‌شود.

چندی پیش بود که بازی Firewatch (جنگلبان) برای رایانه‌های شخصی و کنسول پلی‌استیشن 4 منتشر شد و حال استودیو کمپو سانتو، سازنده بازی اعلام کرده که فروش بازی بیش از حد انتظار آنها بوده است. بازی جنگلبان را باید یکی از بازی‌های شبیه‌ساز قدم‌زدن خاص دانست. این بازی با طراحی هنری چشم‌نواز خود و صداپیشگی فوق‌العاده صداپیشگانش، توانست در مدت زمان اندکی که از انتشارش گذشته، به یک بازی محبوب در این ژانر در میان طرفداران تبدیل شود. چندی پیش، Campo Santo، استودیو مستقل کوچکی که وظیفه ساخت بازی را بر عهده داشته، اعلام کرده که فروش بازی بسیار بیشتر از حد انتظار آنها بوده است و آنها حتی در رویاهایشان نیز فکر نمی‌کردند که بازی موفق به چنین فروشی شود و به دلیل فروش فوق‌العاده بازی و سرمایه‌ای که از طریق فروش بازی به دست آورده‌اند می‌توانند برروی پروژه‌های دیگری کار کنند و نمی‌توانند صبر کنند تا پروژه بعدی خود را آغاز کنند.

استودیو 343 اینداستریز، سازنده‌ی بازی Halo 5، به تازگی خبری منتشر کرده مبنی بر اینکه کاربران این بازی امسال قابلیت بازی در حالت متحدانه‌ی بقا در منطقه‌ی جنگی را دریافت می‌کنند:

  | 

این حالت پیش‌تر در بازی‌های Halo: ODST و Halo: Reach نیز وجود داشته و پس از غیبت آن درHalo 4، قرار است مجددا در Halo 5: Guardians بازگردانده شود. طبق توضیحات توسعه دهنده‌ی این بازی در وب‌سایتایکس‌باکس نیوز، با اضافه شدن این حالت به بازی، سبک موسوم به PvE نیز به بازی اضافه خواهد شد و بازیکنان قادر خواهند بود بصورت متحدانه و در کنار هم با حریفان مبارزه کنند.

همین چند روز پیش بود که پیش‌ فروش  هدست Vive آغاز شد. این محصول HTC به همراه دو بازی Job Simulator و Fantastic Contraption  عرضه خواهد شد. همچنین یک برنامه گوگل نیز علاوه بر این دو بازی برای کسانی که این دستگاه را پیش خرید کنند، وجود خواهد داشت. قیمت این محصول در کشورهای مختلف نیز اعلام شد که بر این اساس این هدست با قیمت ۸۰۰ دلاری در آمریکا به فروش می‌رسد. نکته‌ی جالب اینجاست که کمپانی HTC موفق شده در عرض تنها ۱۰ دقیقه بیش از ۱۵ هزار هدست واقعیت مجازی Vive را، با وجود قیمت ۸۰۰ دلاری این محصول، پیش‌فروش کند. در حال حاضر HTC Vive به‌عنوان گران‌ترین محصول در بین هدست‌های واقعیت مجازی جدید شناخته می‌شود؛ به‌شکلی که تهیه‌ی هدست آکیولس ریفت، با حرف و حدیث‌هایی که در مورد قیمت بالای‌اش وجود دارد، ۲۰۰ دلار کمتر از آن هزینه برمی‌دارد. البته در عوض، اچ‌تی‌سی وایو از سیستم و حسگرهایی بهره می‌برد که امکان تشخیص موقعیت کاربر در فضای اتاق را هم برای آن فراهم می‌کنند؛ ضمن اینکه محتویات بسته‌ی آن هم نسبت به هدست رقیب، کامل‌تر است.

پیش‌تر به اطلاع‌تان رساندیم که کمپانی Sony ثبت‌نام شرکت در طرح بتای بروزرسانی 3.50 پلی‌استیشن 4 را آغاز کرده است. اکنون جزئیاتی از این بروزرسانی مشخص شده که در آن‌ها به قابلیت‌های اجتماعی جدید و همین‌طور امکان استریم کردن بازی روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک، اشاره شده است. سونی در بروزرسانی 3.50، با اسم رمز موساشی (MUSASHI)، امکانی را در نظر گرفته تا دارندگان پلی‌استیشن 4 بتوانند به‌طور فوری از آنلاین شدن دوستان‌شان باخبر شوند. کاربران همچنین قادر خواهند بود تا وضعیت‌شان را در ظاهر به‌شکل آفلاین دربیاورند که این کار از طریق بخش‌های پروفایل و Quick Menu قابل انجام خواهد بود. نسخه‌ی آزمایشی آپدیت 3.50 از فردا در دسترس کاربران برگزیده‌ی بتای آن قرار می‌گیرد. سونی قرار است به‌مرور جزئیات بیشتری را از موساشی و ویژگی‌های کلیدی آن منتشر کند.

در حالی که مایکروسافت هرگز تاریخ عرضه دقیقی برای بازی Gears of War: Ultimate Edition مشخص نکرده بود، این بازی در حال حاضر بر روی فروشگاه مایکروسافت در دسترس قرار گرفته است. البته مایکروسافت این بازی را فقط به صورت انحصاری برای ویندوز 10 و تنها از طریق فروشگاه مایکروسافت عرضه کرده و دارندگان دیگر نسخه‌های ویندوز یا علاقه‌مندان به استیم قادر به تجربه آن نخواهند بود.  نسخه پی‌سی بازی Gears of War: Ultimate Edition از ویژگی‌هایی مثل دایرکت‌ایکس 12، رزولوشن 4K و نرخ فریم نامحدود پشتیبانی می‌کند.

آرون گرینبرگ، مدیر بازاریابی کمپانی مایکروسافت، اخیرا مصاحبه‌ای با سایت گیم‌بلاگ انجام داده و ضمن حمایت از عرضه همزمان بازی‌های ایکس‌باکس وان بر روی ویندوز 10، از بازی Gears of War 4 هم در بین آثاری نام برده که عرضه آن‌ها برای پی‌سی رسما تایید شده است.

7

همچنین سایت سیاتل تایمز چندی پیش اعلام کرد که مایکروسافت در ادامه تلاش‌های خود برای حمایت از ویندوز 10 به عنوان یک پلتفرم بازی، قصد دارد نسخه‌ای رایگان از Forza Motorsport 6 را با نام Apex برای این ویندوز عرضه کند. پس از این گزارش مایکروسافت رسما عرضه بازی را برای پی‌سی تایید کرد که یک نسخه رایگان از فورزا ۶ خواهد بود و قرار است بهار سال ۹۵ و فقط برای دارندگان ویندوز 10 و از طریق فروشگاه مایکروسافت عرضه شود. این بازی با موتورگرافیکی قدرتمند و انحصاری فورزا تِک (Forza Tech) ساخته می‌شود و قرار است از دایرکت ایکس 12 و همچنین رزولوشن 4K پشتیبانی کند. مایکروسافت همچنین اعلام کرده که عرضه این بازی تازه شروع راه ورود سری فورزا به ویندوز 10 خواهد بود و انتظار می‌رود در آینده نسخه‌های بیشتری هم از این سری برای پی‌سی عرضه شوند.

بعد از انتشار این خبر، مایکروسافت همچنین اعلام کرد که نسخه‌ی جدید بازی فورزا در نمایشگاه E3 2016 معرفی خواهد شد. البته مایکروسافت اطلاعاتی هم در مورد این بازی ارائه کرده است؛ برای مثال می‌دانیم که طرح روی باکس آرت بازی خودرو لامبورگینی سنتناریو خواهد بود که هنوز مدل واقعی آن هم عرضه نشده و قرار است برای اولین بار در نسخه جدید فورزا گیمر‌ها پیش از رانندگان واقعی بتوانند رانندگی با آن را تجربه کنند.

گزارشی درباره‌ی نینتندو NX منتشر شده که در آن به قدرت این کنسول، بهره‌گیری‌اش از دانگل HDMI و قابلیت اتصال آن به اسمارت‌فون‌ها اشاره شده است. این اطلاعات توسط فردی به نام گِنو (Geno) فاش شده‌اند که از منابع قابل اعتماد سایت دوآل پیکسلز به شمار می‌رود. به ادعای گنو، کار ساخت NX از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و این کنسول به‌عنوان آخرین پروژه‌ی ساتورو ایواتا، رئیس فقید نینتندو،‌ شناخته می‌شود. از این رو، کارمندان کمپانی ژاپنی به‌شدت در تلاش هستند تا پلتفرم جدید و بازی‌های آن عالی از کار دربیایند؛ تا اندازه‌ای که به گفته‌ی یکی از آن‌ها «این میزان تکاپو برای به سرانجام رساندن پروژه، از زمان عرضه‌ی کنسول فامیکام بی‌سابقه بوده است».

با وجود نزدیک بودن تاریخ رونمایی از بازی Titanfall 2، چندین فروشگاه آنلاین پیش‌فروش این بازی را آغاز کرده‌اند که به معنای عرضه پیش‌از موعد بازی خواهد بود.  مدتی پیش نیز جسی‌استرن سرپرست نویسندگان بازی در مصاحبه‌ایی با Forbes عنوان کرد که بازی یک بخش تک‌نفره خواهد داشت.  او همچنین با اشاره به این موضوع که Titanfall 2 ترکیبی از علم و جادو خواهد بود، به طرفداران بازی قول داد که مثل بازی اول با یک تجربه‌ی جذاب و پرهیجان مواجه شوند. ظاهرا داستان قسمت دوم مجموعه با الهام از جنگ‌های داخلی امریکا طراحی شده و بازیکن‌ها باید انتظار یک تم سنگین و جدی را داشته باشند.

8

بلِیک جورگِنسُن، رئیس بخش امور مالی EA، در جریان برگزاری کنفرانس سالانه مربوط به رسانه‌ها، مخابرات و فناوری شرکت مورگان استنلی به صحبت در مورد تاریخ انتشار بازی‌های بزرگ کمپانی پرداخته بود. با استناد به گفته‌های وی، 5 Battlefieldو Titanfall 2، در تاریخی نامشخص در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی؛ یعنی در بازه‌ی زمانی بین ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۶ (۹ مهر ۱۳۹۵) تا ۳۱ مارس ۲۰۱۷ (۱۱ دی ۱۳۹۵) منتشر خواهند شد. این در حالی است که بازی مورد انتظارMass Effect: Andromeda که قرار بود در اواخر سال ۲۰۱۶ (آذر-اسفند ۱۳۹۵) منتشر شود، با تاخیر در سه ماهه اول سال آینده میلادی؛ یعنی در بازه زمانی بین اول ژانویه ۲۰۱۷ (۱۲ دی ۱۳۹۵) تا ۳۱ مارس ۲۰۱۷ (۱۱ فروردین ۱۳۹۶) روانه بازارها خواهد شد.

با این که هنوز چند روزی به انتشار رسمی بازی The Division باقی مانده، ولی یوبی‌سافت تریلر رسمی روز انتشار آن را نمایش داده است که واقعا هم زیبا است:

دانلود ویدیو با رزولوشن SD360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

Tom Clancy’s The Division را می‌توان امید اصلی یوبی‌سافت در لاین‌آپ فعلی بازی‌هایش معرفی کرد که قرار است در تاریخ ۸ مارس (۱۸ اسفند) برای ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی ویندوزی عرضه شود؛ یک اثر شوتر/نقش‌آفرینی سوم شخص تماما آنلاین که در دنیای پسا آخرالزمانی نیویورک جریان خواهد داشت و گیمر را در قالب سربازان گروه The Division به آخرین امید بشریت تبدیل خواهد کرد.

اگر هنوز بازی Assassin’s Creed: Syndicate خود را نگه داشته‌اید و علاقمند به دریافت محتوای جدیدی برای این بازی ماجراجویی هستید. یوبی‌سافت اکنون با انتشار ویدیویی رسما بسته‌الحاقی داستانی The Last Maharaja را برای علاقمندان منتشر کرده است:

|

در تازه‌ترین روایت داستانی Assassin’s Creed:‌ Syndicate، شاهد همراه شدن ایو و جیکوب، دوقلوهای فرای با دالِپ سینگ برای باز پس‌گیری حق طبیعی خود به عنوان آخرین مهاراجا هستیم. در این راه زمانی که دالِپ به دنبال آزمایش روابط دوستی خود با ملکه است، دوقلو‌های فرای به سراغ تِمپلارها‌ می‌روند.

چند وقتی است که بحث اضافه کردن یک کارت گرافیک مجزا به لپ‌تاپ داغ است و حال به نظر می‌رسد که کمپانی بزرگ AMD هم برنامه‌هایی برای ساخت یک داک کارت گرافیک مجزا مخصوص لپ‌تاپ دارد. ایده اضافه کردن یک کارت گرافیک مجزا به لپ‌تاپ برای بالا بردن توان گرافیکی آن چیز جدیدی نیست و پیش از این کمپانی‌های Alienware و MSI شیوه‌ای مشابه را معرفی کردند که البته با محدودیت‌هایی همراه بود و فقط برای لپ‌تاپ‌های خودشان کاربرد داشت. به‌علاوه کمپانی ریزر هم چندی پیش داک مخصوص به خود را با نام Razer Core برای لپ‌تاپ Blade Stealth معرفی کرد که البته آن هم فقط بر روی این لپ‌تاپ قابل استفاده است.  با این حال اخیرا رابرت هالوک، مدیر روابط عمومی و مسوول بازاریابی کمپانی AMD، پستی در حساب فیسبوک خود منتشر کرده که از ایده‌ای انقلابی برای کارت‌های گرافیکی مجزا لپ‌تاپ خبر می‌دهد.

1

در حالی‌ که زمان زیادی تا انتشار بازی مورد انتظار Mirror’s Edge Catalyst باقی نمانده است، دو تریلر از گیم‌پلی بازی منتشر شد که مکانیک مبارزات و حرکت در محیط بازی را نشان می‌دهد. Mirror’s Edge Catalyst  قسمت جدید بازی Mirror’s Edge محصول سال ۲۰۰۸ است. این محصول مشترک کمپانی الکترونیک آرتز و استودیو دایس در تاریخ ۲۴ می ۲۰۱۶ (۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) بر روی پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصیمنتشر می‌شود.

پالمر لاکی، موسس کمپانی آکیولوس، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت شک‌نیوز اعلام کرد که اگر اپل یک رایانه شخصی قدرتمند بسازد، آنها حاضرند که پشتیبانی از این پلتفرم را برروی هدست آکیولوس ریفت قرار دهند.  پیش از این، کیت‌های توسعه ریفت به راحتی برروی پلتفرم‌های مک و لینوکس کار می‌کردند اما از زمان اعلام این خبر، پشتیبانی از این دو پلتفرم توسط آکیولوس، متوقف شد. حال پالمر لاکی، یکی از موسسین این کمپانی در مصاحبه‌ای که با وب‌سایت شک‌نیوز داشت، اعلام کرد که پشتیبانی این هدست از سیستم عامل مک فقط بستگی به خود اپل دارد و اگر آنها یک رایانه قدرتمند و خوب تولید کنند، آن‌ها حاضر هستند که هدست خود را برای آنها نیز عرضه کنند.

استودیو سوپرسل بازی جدید خود را با نام Clash Royale برای سیستم عامل‌های  iOS و اندروید منتشر کرد و این بازی موفق شد در عرض ۱۲ ساعت پس از انتشار، رتبه اول لیست بیشترین دانلود فروشگاه اپل را به خود اختصاص دهد. همچنین این بازی توانست رتبه هفتم بیشترین خرید‌های درون برنامه‌ای در گوشی‌های آیفون و رتبه بیست و پنجم بیشترین خرید‌های درون  برنامه بر روی آیپد را کسب کند.  بنابراین بازیکنان در این مدت کوتاه صدها هزار دلار بر روی این بازی  هزینه کرده‌اند که دانلود آن رایگان است. سوپرسل پیش از این نیز موفق شده بود با ساخت بازی کلش اف کلنز  از سال ۲۰۱۲ به بعد هر ساله بیشترین درامد را کسب کند و حال بازی Clash Royale نیز به جمع بازی‌های استراتژیک سوپرسل پیوست. پیش از این بازی‌هایی چون Clash of Clans ، Boom Beach و Hay Day از سوی این استودیو معرفی شده بودند.

اخبار جدید حاکی از آن هستند که استودیوی سی‌دی پراجکت رِد برای نمایش دیالوگ‌های بازی Cyberpunk 2077، از سیستمی مشابه با سری محبوب Mass Effect استفاده کرده است. به این صورت که دیالوگ‌های در نظر گرفته شده برای مواقع تصمیم‌گیری‌، با چیدمانی دایره‌ای شکل در معرض دید بازیکنان قرار خواهند گرفت تا در نهایت یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.  چندی پیش در زومجی خواندید که وظیفه آهنگسازی بازی سایبرپانک 2077 به مارسین پرایبیلوویز، آهنگساز خلاق بازی The Witcher 3، سپرده شده است تا نغمه‌ها و نواهای زیبا و به‌یادماندانی وی، این‌بار با حال و هوایی متفاوت، دوباره بازیکنان را به‌وجد آورد.

کویچی سوگیاما، یکی از تهیه‌کنندگان شرکت کپکام در مصاحبه‌ای با وبسایت Game Spark گفت که در ابتدای پروژه ساخت Street Fighter V، کپکام یک نمونه اولیه از این بازی را با گرافیک واقع‌گرایانه ساخته بود، اما این نسخه مدت زیادی دوام نداشت و جای خود را به نمونه فعلی داده است. بازی Street Fighter 5 که به وسیله کپکام و با همکاری استودیوی دیمپس ساخته شده، در تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۱۶ (۲۷ بهمن ۱۳۹۴) برای رایانه‌های شخصی و پلی‌استیشن 4 منتشر شد. هم‌زمان با عرضه بازی، برخی از بازیکن‌ها در اتصال به سرورهای آن با مشکل مواجه شدند که البته این مسئله بلافاصله به وسیله کپکام برطرف شد.

کمپانی کپ‌کام حالت جدیدی را برای بازی Resident Evil: Umbrella Corps معرفی کرده که Multi Mission نام دارد و شش نفر می‌تواند آن را به صورت همزمان تجربه کنند:

|

دلیل نامگذاری حالت جدید به Multi Mission، وجود هشت سناریو مختلف در این حالت است که در ابتدا هردور به طور تصادفی یکی از آن‌ها اجرا می‌شود و آن راند به این سناریو اختصاص پیدا می‌کند. بازی Resident Evil: Umbrella Corps ماه می ۲۰۱۶ (اردیبهشت یا خرداد ۹۵) برای ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد.

یکی ازویژگی‌های منحصربفرد بازی Quantum Break، ارائه یک سریال در کنار بازی است. حال استودیو رمدی اعلام کرده است که این سریال بر روی دیسک عرضه نمی‌شود و تنها از طریق سرویس استریم آنلاین در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.  لازم به ذکر است که این سریال با حداکثر کیفیت 1080p بر روی کنسول ایکس‌باکس وان و با کیفیت 4K بر روی رایانه‌های شخصی قابل مشاهده خواهد بود. کمتر از دو هفته پیش استودیو رمدی اعلام کرده است که ساخت بازی Quantum Break به پایان رسیده است و همزمان با انتشار این بازی بر روی ایکس‌باکس وان در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۱۶ (۱۷ فروردین ۱۳۹۵)، نسخه رایانه‌های شخصی نیز از طریق فروشگاه مجازی ویندوز 10 قابل خریداری است. از بازیگران سریال چهار قسمتی Quantum Break می‌توان به شان اشمور(جک جویس)، آیدن گیلن (پائول سرن)، دومینیک موناهان (ویلیام جویس) و کورتنی هوپ (بت وایلدر) اشاره کرد.

سال ۲۰۱۶ جوجه تیغی آبی رنگ و محبوب دنیای بازی‌های ویدیویی ۲۵ ساله می‌شود و به همین دلیل سگا رویدادی مخصوص سونیک را در تاریخ ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) برگزار خواهد کرد و اعلام کرده که طرفداران منتظر یک خبر ویژه در این مراسم باشند. مراسم مخصوص سونیک سگا برای تمامی حاضرین در مراسم SXSW رایگان خواهد بود و به صورت زنده از طریق توییچ هم پخش می‌شود. در راستای دیگر اخبار مرتبط با این جوجه‌تیغی دوست‌داشتنی، چندی پیش شواهدی از تاریخ انتشار نسخه بعدی آن خبر دادند که می‌توانید جزییات آن را در زومجی بخوانید.

 

در انتها نگاهی می‌اندازیم به منتخب مهمترین مقالات و مطالب منتشر شده در زومجی در هفته‌ای که گذشت: (برای خواندن مطالب روی تصویر مورد نظر کلیک کنید)

1 2 3 4 5 6 7 8 9

امیدواریم از عملکرد تیم زومجی در هفته‌ای که گذشت راضی بوده باشید. ما را در جریان نظرات و انتقادات خود بگذارید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی  اینستاگرام زومجی و صفحه رسمی زومجی در لاین دنبال کنید.

با کانال رسمی زومجی در تلگرام هم می‌توانید هر جا و هر لحظه از داغ‌ترین مطالب زومجی مطلع شوید.

اگر هم از دارندگان کنسول پلی‌استیشن 4 هستید، به جامعه‌ی رسمی زومجی در شبکه‌ی PSN ملحق شوید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده