این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که نام بازی Clash of Clans را نشنیده باشد. چندی پیش کمپانی معروف Supercell اقدام به عرضه بازی جدید خود به نام کلش رویال برای پلتفرم‌های Android و iOS کرد. با بررسی Clash Royale با زومجی همراه باشید.

کمپانی محبوب و معروف سوپر سل که سابقا توانسته بود با انتشار بازی‌هایی در سبک استراتژیک مانند Clash of Clans، Boom Beach و Hayday بازار این سبک را در تسخیر خود داشته باشد، این بار نیز نوآوری دیگری را در عرصه بازی‌های استراتژیک عرضه کرد که شاید بتواند به منبع درآمد دیگری برای این کمپانی خوش‌فکر و خلاق تبدیل شود. 

ClashRoyaleLogo

«کلش رویال» یک بازی استراتژی هم‌زمان است که با دو سبک MOBA و CCG تلفیق شده است. سبک (CCG (Collectible Card Game ژانری است که در آن یک دست کارت اولیه در اختیار شما قرار داده می‌شود و پس از پیشرفت در بازی آن‌ها را ارتقا می‌دهید یا کارت‌های جدیدی را به دست می‌آورید و با بازیکنان دیگر به مبارزه می‌پردازید. این بازی که در ابتدا به صورت محدود بر روی سیستم عامل iOS و فقط درکشورهای نیوزیلند، کانادا، استرالیا و هنگ کنگ منتشر شد، حالا به صورت کامل برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS در سراسر دنیا عرضه شده است. در اولین اجرای بازی طبق معمول بازی‌های سوپر سل، روند بازی و چگونگی استفاده از کارت‌ها و محیط بازی به شما آموزش داده می‌شود که شامل ۷ مرحله تمرینی است. هرچند که عناصر اصلی و قوانین کلی بازی Clash of Clans در این بازی وجود دارد، ولی نوع استفاده و به دست آوردن آن‌ها باهم بسیار متفاوت هستند به‌طوری‌که شما در اولین برخورد به این فکر کنید بازی‌ها ربطی به هم ندارند. قوانین بازی را می‌توان تلفیقی از قوانین بازی‌های Clash of Clans و BoomBeach دانست که با مهارت خاصی در کنار هم قرار داده شده‌اند. «کلش رویال» نیز همانند بازی‌های دیگر شرکت سوپر سل به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و نیاز به اتصال اینترنت دارد.

این بار فقط حمله کردن به حریف و نابودی آن ملاک نیست و گاهی باید حالت دفاعی به خود بگیرید تا شکست نخورید!

منوی بازی بسیار ساده ولی درعین‌حال زیبا و خوب کار شده است؛ به‌طوری‌که تمامی امکانات بازی در یک صفحه به‌صورت اسلاید نمایش داده می‌شوند. این قسمت از ۵ بخش نبرد، کارت‌ها، کلن، فروشگاه و در آخر تلویزیون رویال تشکیل شده است که هرکدام وظیفه خود را برای نمایش هرچه‌تمام‌تر اطلاعات به‌خوبی انجام می‌دهند. برای انجام اولین نبرد خود، روی گزینه نبرد ضربه می‌زنید و با جستجویی سریع که خبر از حجم بالای بازیکنان می‌دهد وارد میدان نبرد می‌شوید. برخلاف بازی‌های قبلی این کمپانی دیگر شما حق انتخاب دشمن خود را ندارید و به انتخاب خود بازی یک دشمن هم‌سطح با شما برای نبرد آماده می‌شود.

ption id="attachment_110001" align="alignleft" width="269"]archer-clash-royale برای ارتقا سطح نیروها نیاز به پول و تعداد خاصی کارت دارید

نیروهای بازی به سه گروه Rare،Epic و Common تقسیم ‌شده‌اند که بسته به قابلیت‌هایی که دارند داخل این گروه‌ها جای گرفته‌اند که کم‌کم و به‌صورت تصادفی کارت‌های آن‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد. با دریافت اولین کارت از هر نیرو، کارت آن برای بازی کردن برایتان باز می‌شود. البته ارتقا نیروها نیز از طریق جمع‌آوری این کارت‌ها صورت می‌گیرد و میتوانید با جمع‌آوری تعداد مشخصی کارت از یک نیرو  آن را ارتقا دهید که این امر جذابیت بازی را بیشتر می‌کند؛ چراکه اصلاً معلوم نیست چه کارتی قرار است در اختیار شما قرار بگیرد. شما می‌توانید هم‌زمان با انتخاب ۸ کارت وارد بازی شوید. انتخاب این ۸ کارت بر عهده شماست و می‌توانید در هر قسمت از بازی این کارت‌ها را جایگزین کنید. همچنین نیازی ندارید برای مبارزه‌های مختلف کارت‌های خود را عوض کنید، چراکه می‌توانید از سه جایگاه مختلف که هرکدام توانایی نگهداری یک دست کارت مخصوص را دارند استفاده کنید.

کار اصلی شما در بازی این است که به‌وسیله این کارت‌ها سه برجی که داخل زمین دشمن قرار دارد را نابود کنید و سه تاج را دریافت کنید؛ دو برج مراقبت که در کنار زمین هستند و یک برج اصلی که پادشاه‌ها روی آن قرار دارند. قدرت آتش و مقاومت برج‌ها به سطح پادشاه شما در بازی بستگی دارد و هرچه بالاتر باشد برج‌های شما شکست‌ناپذیرتر خواهند بود. در صورتی نابودی هرکدام از برج‌های مراقبت یک تاج به شما تعلق می‌گیرد و در صورت از بین بردن برج پادشاه، حتی در صورت وجود برج مراقبت، دشمن شکست می‌خورد و هر سه تاج بازی نصیب شما می‌شود.

شاید تا اینجا فکر کنید که استراتژی این بازی تفاوت چندانی با بازی Clash of Clans ندارد. ولی بازی در یک نکته از باقی بازی‌ها جدا می‌شود؛ برج‌های شما نیاز به مراقبت دارند. این بار فقط حمله کردن به حریف و نابودی آن ملاک نیست و گاهی باید حالت دفاعی به خود بگیرید تا شکست نخورید!

lvl clash royale با بالارفتن سطح شما قدرت آتش و جان برج‌ها بالا میرود

پس از غلبه بر دشمن و شکست دادنش، شما صندوقی از جوایز را دریافت می‌کنید که باز کردن آن نیازمند زمان خاصی است و شامل مقداری پول و کارت‌های بازی است. شما با استفاده از کارت‌ها و پول‌ها و جم‌هایی که از باز کردن این صندوق‌ها به دست می‌آورید می‌توانید به نیروهای جدید دسترسی داشته باشید و یا از فروشگاه بازی کارت بخرید. شما در یک‌زمان توانایی نگهداری ۴ صندوق را دارید و در صورت نیاز به حمله بیشتر بازی به شما یادآوری می‌کند که شما توانایی نگهداری صندوق دیگری را ندارید. زمان باز کردن صندوق‌ها معمولاً بالای ۲ ساعت است که شما را مجبور می‌کند یا دو ساعت بدون هیچ جایزه‌ای به بازی ادامه دهید یا دو ساعت یک‌بار بازی کنید. این مورد در بازی بسیار آزاردهنده است و به نظر می‌رسد این قسمت بیشتر برای ترغیب بازیکنان نسبت به خرید جم برنامه‌ریزی و طراحی شده است.

GiantCard

طریقه بازی به این قرار است که شما با مخزنی به گنجایش ۱۰ اکسیر که ۵ واحد آن پر است وارد بازی می‌شود و ثانیه‌ای یک اکسیر دریافت می‌کنید. درمجموع ۴ کارت درآن‌واحد قابل بازی کردن هستند و کارت بعدی به شما نمایش داده می‌شود که پس از بازی هرکدام از کارت‌ها جای آن را می‌گیرد. هرکدام از کارت‌های شما ارزشی دارند که بهای آن را با اکسیرهای خود پرداخت می‌کنید. برای مثال برای بازی کردن کارت جاینت نیازمند ۵ واحد اکسیر هستید تا بتوانید آن را داخل زمین‌بازی بگذارید.

میدان نبرد بازی نیز از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که در ابتدای بازی شما فقط مالک نیمه سمت خودتان هستید و نیروهای خود را در هر منطقه‌ای که بخواهید می‌توانید بگذارید ولی در صورت از بین بردن برج‌های کناری کمی از منطقه دشمن نیز به شما تعلق میابد و می‌توانید نیروهای خود را نزدیک‌تر به برج پادشاه آن بگذارید.

ption id="attachment_108993" align="alignleft" width="244"]Bone_Pit یکی از میدان‌های نبرد داخل بازی

در بازی ۷ نوع میدان نبرد وجود دارد که هر بازیکن کم‌کم برحسب امتیازی که از شکست دادن رقبا کسب می‌کند صاحب یک میدان نبرد می‌شود. هرکدام از این میدان‌ها تعدادی کارت را در دسترس شما قرار می‌دهند. یکی دیگر از جذابیت‌های بازی این است که نبردها ممکن است گاهی در میدان نبرد شما و گاهی در میدان نبرد حریف اتفاق بیافتد.

زمان بازی کردن و مبارزه ۳ دقیقه است که به‌صورت بسیار حساب‌شده در صورت وجود نتیجه مساوی پس از پایان این زمان، به شما یک دقیقه زمان اضافه به همراه دو برابر شدن سرعت شارژ اکسیر اهدا می‌شود تا بالاخره یکی از ساختمان‌های طرف مقابل نابود و برنده معلوم شود، در غیر این صورت بازی مساوی تمام می‌شود و هیچ جایزه‌ای به دو طرف نمی‌رسد.

یک از مواردی که این بازی را از دیگر بازی‌های هم‌ سطحش جدا می‌کند، به اشتراک گذاشتن بهترین نبردها به تشخیص شرکت در قسمت تلویزیون رویال است که در دسترس همه بازیکنان است و می‌تواند آموزش و تفریح را برای بازیکنان در بین نبردهایشان به ارمغان بیاورد.

پس از کسب سطح ۲ در بازی می‌توانید نام خود را در بازی انتخاب کنید و پس از کسب سطح ۳ در بازی می‌توانید به یک کلن بپیوندید و طبق معمول گذشته از آن‌ها در نبردهای خود کمک بگیرید یا به دوستان خود یاری برسانید. در این قسمت هم نوآوری دیگری نیز وجود دارد. امکان برگزاری نبردی دوستانه بین هم کلنی‌ها که باعث ایجاد حس رقابت و نوعی کل کل بین دوستانتان می‌شود.

یکی از نکات دیگر و جذاب بازی قسمت کل‌کل داخل بازی است. شما می‌توانید شخصی که در حال نبرد با او هستید را توسط چند کلمه از پیش تعیین شده و ۴ شکلک تحریک و یا حتی تشویق کنید.

ازلحاظ گرافیکی می‌توان به‌ جرات گفت سازندگان روندی روبه‌جلو داشته و حسرت نبود این گرافیک و شخصیت‌پردازی برای بازی محبوب Clash of Clans را به دل بازیکنان گذاشتند. طراحی عکس‌های روی کارت با جزئیاتی مناسب صورت گرفته و می‌تواند حس خوبی را به شما منتقل کند. این گرافیک در محیط نبرد نیز به چشم می‌خورد. سایه‌ها و گرافیک سه‌بعدی درست و کارشده که حاکی از دقت و ظرافت گروه طراحی بازی است.

موسیقی بازی از سادگی و زیبایی خاصی بهره می‌برد که به سبک کارهای قبلی شرکت سوپر سل می‌خورد و انتظار می‌رفت که همان سبک  را باز هم در کارهای ببینیم. صداگذاری‌ها با اینکه هنوز زمینه‌ای از بازی کلش آو کلنز را به دوش میکشند ولی نسبت به آن بسیار بهتر و دل‌نشین‌تر  به گوش می‌رسند و دیگر نباید انتظار یک جیغ بد صدا را پس از کشته شدن یک آرچر داشته باشیم.

|

 

دانلود از آیتونز |  دانلود از گوگل پلی | دانلود از کافه بازار

تهیه شده در زومجی

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


Clash Royale

در کل می‌توانیم بگوییم کلش رویال بازی‌ بسیار خوش‌ساخت و زیبایی است که واقعاً معنی استراتژی را درون خودش جا داده و می‌تواند شما را هیجان‌زده و گاهی عصبانی کند. بازی‌ که در عین سادگی بسیار با دقت و کارشده طراحی شده است . نکته اصلی اینجاست که این تازه شروع یک بازی است و هنوز باید به آینده‌ای که سوپر سل برایش خواب دیده است چشم بدوزیم؛ چراکه این شرکت توانسته بازی‌های پیشین خود را تا حدی خوب بسازد که انتظارات بازیکنانش را برطرف سازد.
امیر دهقانی

8.5

نقاط قوت

  • - گرافیک سه‌بعدی خوب
  • - سرعت بالای سرورها
  • - قوانین حساب شده و دقیق
  • - امکان برگزاری نبرد دوستانه

نقاط ضعف

  • - زمان انتظار زیاد برای باز شدن صندوق‌ها
  • - وجود تنها ۴ جایگاه برای صندوق‌ها
  • - عدم امکان برقراری ارتباط با رقیب پس از پایان بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده