// سه شنبه, ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

گیم استاپ: فروش ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 در سال ۲۰۱۶ ده درصد کاهش خواهد یافت

کمپانی گیم‌استاپ را می‌توان بزرگ‌ترین خرده‌فروشی بازی‌های ویدیویی در سراسر جهان نامید. حال این کمپانی پیش‌بینی کرده که فروش پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و دیگر سخت‌افزارهای مشابه، در سال ۲۰۱۶ به میزان ده درصد کاهش پیدا خواهد کرد. با زومجی همراه باشید

کمپانی گیم‌استاپ به واسطه تاسیس بیش از شش هزار و چهارصد فروشگاه در کشورهای آمریکا، کانادا، نیوزیلند و قاره اروپا و فعالیت در حوزه بازی‌های ویدیویی، محصولات الکترونیکی و فروشگاه‌های مجازی یکی از شناخته شده‌ترین خرده‌فروشی‌های جهان است. این کمپانی که در حوزه نشریات نیز فعال است، پیش‌بینی می‌کند که امسال به ازای هر سهم بین ۳/۹ تا ۴/۰۵ دلار درآمد خواهد داشت. حتی تعدادی از تحلیل‌گران اعلام کرده‌‌اند که این رقم در حدود ۴/۰۹ دلار خواهد بود.

یکی از دلایل عدم پیش‌بینی درآمد بالا در سال مالی ۲۰۱۶ کاهش درآمدهای حاصل از مهم‌ترین تجارت کمپانی گیم‌استاپ یعنی بازی‌های ویدیویی و کنسول‌های نسل هشتم است. در کنفرانس خبری کمپانی گیم‌استاپ که با حضور سهام‌داران برگزار شده بود، تیم اجرایی این کمپانی اعلام کرد که بر طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، درآمدهای حاصل از فروش‌ کنسول‌ها هر سال به میزان ده درصد و فروش بازی‌های ویدیویی بین پنج تا ده درصد کاهش پیدا خواهند کرد.

بر طبق برآوردهای انجام شده، میزان درآمدسالانه صنعت بازی‌های ویدیویی مبلغ ۹۹/۳ میلیارد دلار است و کمپانی گیم‌استاپ سهمی بزرگی از درآمدهای مربوط به کنسول‌ها را به خود اختصاص داده است. با این حال بر طبق بررسی‌ تحلیل‌گران، عمده درآمدهای این صنعت از پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان به بازی رایگان رایانه‌های شخصی و موبایل منتقل شده است. کمپانی‌های سونی و مایکروسافت می‌دانند که مخاطبین کنسول‌های نسل هشتم آن‌ها بخش نسبتا کوچکی از گیمرها را تشکیل می‌دهند. این مورد را می‌توان یکی از دلایل بروزرسانی کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان دانست زیرا که کمپانی‌های تولیدکننده کنسول قصد دارند کنسول‌هایی ارتقا یافته و گران‌تر را در اختیار افرادی بگذارند که هم‌اکنون یکی از کنسول‌های نسل فعلی را در اختیار دارند یا قصد خرید آن را دارند.

مدتی پیش اعلام شد که سونی با تاسیس کمپانی فورواردورکس قصد دارد جای پای خود را در بازار بازی‌های موبایل محکم کند و از طرف دیگر مایکروسافت با بهره‌گیری از پلتفرم یکپارچه ویندوز بیش از پیش در پلتفرم موبایل و رایانه‌های شخصی قدرت‌نمایی می‌کند. از دیگر دلایل پیش‌بینی کاهش درآمد گیم‌استاپ در سال مالی ۲۰۱۶ می‌توان به از بین رفتن محبوبیت پلتفرم‌های نسل قبل پلی‌استیشن 3،  ایکس‌باکس 360 و کنسول‌های دستی در بین گیمر‌ها اشاره کرد.

کالین سباستین، تحلیل‌گر R.W. Baird در مورد دیگر دلایل کاهش درآمدهای صنعت بازی‌های ویدیویی می‌گوید:

درآمدهای سال سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ و پیش‌بینی سود هر سهم بسیار پایین‌تر از انتظارات بوده است. با این حال کاهش درآمدها، افت قیمت سخت‌افزارها و حرکت به سوی کنسول‌های جدید چندان دور از انتظار نبود.

از زمان عرضه کنسول‌های نسل هشتم شاهد بارها کاهش قیمت این کنسول از سوی کمپانی‌های مایکروسافت و سونی بودیم. مدتی پیش مایکروسافت به طور موقت کنسول ایکس‌باکس وان را با پنجاه دلار تخفیف و با قیمت ۳۰۰ دلار به فروش رساند. دلیل این امر را می‌توان کاهش فروش کنسول‌ها، افت درآمدهای فعالیت‌های مرتبط و در نتیجه رغبت کمپانی‌های سونی و مایکروسافت به ارتقا کنسول‌های نسل حاضر و عرضه نسخه جدیدتر پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان دانست که بازی‌های فعلی را با جلوه‌های بصری بهتر اجرا می‌کنند و قیمتی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار دارند. البته این مورد هنوز به طور رسمی از سوی هیچ یک از این کمپانی‌ها تایید نشده است.

منبع: Venture Beat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده