// دوشنبه, ۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰

آموزش Clash Royale: چگونه به درستی از اسپل‌ها استفاده کنیم

با توجه به اهمیت جادوها (Spells) در بازی کلش رویال (Clash Royale) در این مقاله قصد معرفی نکات کوتاهی در رابطه با اسپل‌ها و نحوه‌ صحیح استفاده کردن از آنها را داریم. در ادامه با زومجی همراه باشید.

بعد از معرفی ۱۰ نکته‌ی آموزشی برای تازه‌واردان به بازی Clash Royale و آموزش مهمترین نکات در چیدمان دسته‌های کارت در این بازی، اکنون به سراغ معرفی ۱۰ کارت جادوی موجود در بازی می‌رویم. کارت‌های جادو با توجه به توانایی‌هایشان نسبت به الکسیر پایینی که ارائه می‌دهند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. هرچند استفاده صحیح از کارت‌های نیرو و سازه بسیار مهم است با این حال، کارت‌های جادو همواره برعکس سایر کارت‌ها نیازمند مهارت بالای بازیکن در استفاده دقیق و درست در زمان مناسب هستند. در نتیجه در صورتی که بازیکن در زمان مناسبی با فاصله‌ی دقیقی اقدام به رها سازی کارت جادو کند، قادر خواهد بود، علاوه بر از بین بردن نیروهای حریف یا تخریب برج آرنا، نتیجه‌ی بازی را کاملاً به سود خود تغییر دهد.

در این مقاله آموزشی نگاهی به تک تک کارت‌های اسپل می‌اندازیم تا علاوه بر معرفی توانایی آنها، نحوه‌ی استفاده صحیح را نیز به شما معرفی کنیم. برای فراهم آوردن درک راحت‌تر در انتها ویدیویی را نیز برای تماشا و دانلود قرار داده‌ام.

چگونه از جادوها در کلش رویال استفاده کنیم؟

اررو آیکون کلش رویال Clash royale icon

تیرِکمان‌ها (Arrows)

جادوی Arrows مناسب‌ترین کارت برای از بین بردن نیروهای کم جان است

Arrows، اولین و پُر کاربردترین کارتِ اِسپِل بازی محسوب می‌شود. با توجه به شعاع پوشش مناسبی که کارت Arrows ارائه می دهد، بازیکنان می‌توانند بیشتر کارت‌های گروهی مانند اسپیر گوبلین و اسکلتون آرمی را با رهاسازی این کارت ۳ الکسیری از بین ببرند. همین موضوع، جادوی تیرِکمان را بسیار قدرتمند برای مقابله با تهدیداتِ بزرگ مانند ارتشی از نیرو‌هایِ با سطحِ سلامت پایین می‌کند. استفاده مناسب از این کارت همچنین فرصت لازم را برای آرام شدن جَو رقابت می‌دهد. زیرا با از بین بردن کارت‌های کم سلامت حریف می‌توانید در کنار ضد حمله خطر را از برج‌های خود دور کنید. به عنوان مثال، کارت Arrows با ۳ الکسیر قادر است کارت ۵ الکسیری مینیون هورد (ارتش مینیون) را از بین ببرد.

اما نکته‌ی اصلی در استفاده از جادوی تیرکمان چیست؟ یک بازیکن زیرک صبر را همیشه در دستور کار خود قرار می‌دهد. زمانی که حریف کارت مینیون هورد را بازی کرد، نباید به سرعت با استفاده از کارت Arrows اقدام به حذف این مینیون‌ها کنید. شما در هر زمان با هر نیرویی قادر هستید نیروهایی مانند مینیون هورد را از بین ببرد. پیشنهاد من تمرکز و صبر برای نزدیک‌تر شدن نیروهای حریف است. اصولا بازیکنان با مینیون‌ هورد، کارت‌هایی با سلامت کمتر مانند گوبلین، اسپیر گوبلین یا آرچرز را همراه می‌کنند در این هنگام با استفاده از جادوی Arrows، قادر خواهید بود تا به میزان قابل توجه از حریف -در زمینه الکسیر- جلو بی‌افتید. سناریوی دیگر امکان ارسال کارت‌های مینیون با نیروهای قدرتمندتری مانند بِی‌بی دراگون است. در این شرایط نیز انتظار به نفع شما خواهد بود. با تاخیر در استفاده از کارت Arrows باز هم می‌توانید با حذف نیروهایی با سلامتِ کمتر را از بین برده و کارت‌های قدرتمند را نیز ضعیف کنید. با تنها ۳ الکسیر قادر هستید تا در مقابل بیشتر نیروهای کوچک مقابله کنید.

زپ آیکون کلش رویال Clash royale icon

زپ (Zap)

واقعیت با وجود کارت کارآمدی مانند Arrows‌، استفاده از جادوی زپ بی‌فایده به نظر می‌رسد. با این حال هنوز وجود قابلیت یک ثانیه استان یا فلج کردن نیرو‌ها و سازه‌ها، کارت زپ را به گزینه‌ای جذاب برای بسیاری از چیدمان‌ها تبدیل کرده است. بهترین گزینه از نظر من استفاده از زپ برای کشتن گوبلین‌ها و اسکلت‌ها است که علاوه بر آن در صورت وجود نیروهای دیگری به مدت یک ثانیه آنها را نیز فلج می‌کند. یکی از استراتژی‌های بسیار کاربردی برای جادوی زپ استفاده از این کارت به همراه بالون و هاگ رایدر است. تنها با استفاده زپ برروی ساختمان‌های حریف می‌توانید فرصت بیشتری را به کارت‌های حمله برای وارد کردن ضربه بیشتر فراهم کنید. وجود این قابلیت و هزینه‌ی ۲ الکسیری این کارت در مقابل ۳ الکسیر Arrows، می‌تواند زپ را برای برخی استراتژی‌ها کارآمد کند.

فایر بال آیکون کلش رویال Clash royale icon

فایبربال (FireBall)

جادوی فایربال کارایی بسیاری در دفاع دارد

مانندِ کارتِ Arrows، جادوی فایربال از دیگر کارت‌هایِ با ارزش کِلَش رویال محسوب می‌شود. اما گاهی اوقات استفاده ناصحیح از فایربال را در بین برخی بازیکنان شاهد هستیم. متفاوت با ظاهر کارت، این جادو بیشتر در دفاع کاربرد دارد. با نگاهی به توانایی‌های فایر بال شاهد تاثیر محدودِ کارت فایربال برروی برج‌های آرنا -با توجه به الکسیر مصرفی- هستیم. به عنوان مثال، در صورتی که حریف باربارین‌ها را رها کند در صورتی که به سرعت کارت فایربال را برروی باربارین‌ها بفرستید، کارت‌های حریف با یک ضربه‌ی برج آرنا از بین می‌روند. با این حال در استفاده از فایربال نیز صبر بسیار سودمند خواهد بود. اصولا کارت باربارین با کارت‌های دیگری مانند ویزارد، آرچرز، هاگ رایدر یا مینیون هورد همراه می‌شود، استفاده به موقع و در نزدیک برج آرنا می‌تواند برتری قابل توجهی به شما نسبت به حریف در الکسیر مصرفی بدهد.

نکته‌ی مهم در تشخیص قدرت نیروها براساس سطح آنها است. در شرایطی مانند تفاوت سطح کارت‌ها، فایربال کارایی لازم را نخواهد داشت. به همین دلیل در شرایط این چنینی مقابله متقابل با نیروی بهتر در کنار فایربال حرکتی صحیح محسوب می‌شود. کارت‌هایی مانند ماسکیتر یا ویزارد در صورتی که سطحی برابر یا بالاتر از کارت فایربال داشته باشند با یک ضربه از بین نمی‌روند. علاوه بر این برخی افراد کارت فایربال را زمانی که ویچ یا ویزارد در کنار برج آرنا هستند، استفاده می‌کنند. این کار، باعث مرگ کارت‌های ذکر شده نخواهد شد در نتیجه حرکت صحیحی محسوب نمی‌شود. زمانی که نیروی حریف از بین نرود تنها کاری که حریف نیاز دارد استقرار کارتی با سطح سلامت بالا برای مقابله با شما است. بهترین حرکت آماده سازی نیرو و استفاده به موقع از فایربال برای پشتیبانی از کارت‌ها است. در صورتی که برج آرنای حریف در آستانه تخریب است فایربال می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مقاله مرتبط

لایتینگ آیکون کلش رویال Clash royale icon

لایتنینگ (Lightning)

لایتنیگ یکی از قدرتمندترین کارت‌های در کلش رویال برای از بین بردنِ کارت‌های قدرتمند بازیکنان است. علاوه بر این، لایتنینگ را می‌توان بسیار مهم برای از بین بردن برخی دسته‌های اسپمر، مانند کارت‌های هات از جمله باربارین هات، گوبلینز هات یا توم استون معرفی کرد. این کارت همچنین بسیار مناسب برای ازبین بردن سازه‌های ایکس‌بو یا مورتار جهت دفاع است. کارت لایتنینگ قادر است تا به ساختمان یا نیروی نزدیک به هم در یک لحظه ضرباتی قدرتمند وارد کند بنابراین، از بین بردن چند سازه دفاعی نزدیک به هم با لایتنینگ آسان خواهد بود. به عنوان مثال درصورتی که دو نیرو قدرتمند مانند ویزارد، پرینس و یک سازه دفاعی مانند اینفرنو را نزدیک به هم دیدید با استفاده به موقع از لایتنینگ، به میزان قابل توجهی از حریف خود جلو خواهید افتاد. مثالِ دیگر همانطور که اشاره شد برای از بین بردن سازه‌های اسپمرهانت (کلبه) است. استفاده از این کارت سرعت از بین رفتن این کلبه‌ها را تسریع می‌بخشد.

راکت آیکون کلش رویال Clash royale icon

راکت (Rocket)

دقیقا مانند جادوی لایتنینگ، راکت نیز هزینه ۶ الکسیری دارد. اما با این تفاوت که اسپل راکت از قدرت ضربه قابل توجهی برخوردار است. اما تفاوت اساسی بین دو کارت، شعاع تخریب آنها است. در حالی که کارت لایتنینگ شعاع ۳/۵ کاشی را در بازی تحت پوشش دارد، راکت تنها به شعاع ۲ کاشی خسارت وارد می‌کند. علاوه بر این، بدون شک کارت راکت یکی از معمول‌ترین کارت‌ها در بین چیدمان دسته برپایه‌ی جادو و مبتنی بر مهارت است. به دلیل شعاع تحت تاثیر پایین راکت، استفاده از آن نیازمند تجربه زیادی در دانستن سرعت حرکت نیرو‌ها، نحوه صحیح متراکم کردن نیروهای حریف و استفاده به موقع است. علاوه بر این راکت یکی از بهترین جادو ها برای از بین بردن کارت ایکس‌بو جهت دفاع خواهد بود.

ریج آیکون کلش رویال Clash royale icon

ریج (Rage)

یکی از تغییرات مهم بروزرسانی ۴ فروردین، در اسپل ریج است. بدلیل استفاده کم از این جادو در سطوح بالا سوپرسل تا ۴۰ درصد سرعت ضربه و سرعت حرکت این کارت را برای استفاده برروی نیروها و سازه‌ها افزایش داد. همین افزایش ۵ درصدی نسبت به گذشته بدون شک کارت‌ ریج را به جادویی قابل اعتماد تبدیل کرده است. متاسفانه متفاوت با سایر کارت‌های جادو مانند فریز که هم در دفاع و هم در حمله کارایی دارند نمی‌توان کارت ریج را اصولا بسیار معمول در دفاع معرفی کرد. با این حال این کارت در صورت استفاده برروی برج‌های آرنا، برج کینگ، ساختمان‌هایی مانند کنن، ایکس‌بو، اینفرنو یا ساختمان‌های اسپمر نیرو مانند کلبه‌ها سرعت فوق‌العاده‌ای را در وارد کردن ضربه یا ساخت سریع‌تر نیرو‌ها مهیا می‌کند. شما همچنین می‌توانید با همراه کردن کارت‌های قدرتمندی مانند پکا به همراه کارت‌های ضربه همگانی و استفاده از اسپل ریج، تقریبا پیروزی را از آن خود کنید. علاوه بر این استفاه از کالکتور الکسیر در چیدمان دسته ریج پیشنهاد می‌شود، این موضوع با دادن برتری در الکسیر موفقیت در رقابت را هموار خواهد کرد. برخی نیز انتقاداتی به کارت ریج دارند. زیرا با توجه به وجود کارت‌هایی مانند فریز که هم در حمله و هم در دفاع توانایی خود را اثبات کرده‌اند، وجود کارت ریج را اساسا در دفاع عملیاتی نمی‌دانند. این نگرش نیز در جایگاه خود قابل دفاع است.

فریز آیکون کلش رویال Clash royale icon

فریز (Freeze)

استفاده دقیق از کارت فریز در حمله و دفاع پیروزی را رقم می‌زند

می‌توان گفت در صورتی که به موقع از آن استفاده کنید باعث عصبانیت بیش از پیش حریف خواهید شد. کارت فریز هم در زمینه‌ دفاع و هم در زمینه حمله جادویی ترسناک است. علاوه بر این استفاده از این کارت شدیدا مُبتنی بر مهارت خواهد بود، زیرا در عین حال که باید زمان مناسب استفاده را بدانید، باید همچنین از مکان دقیق استفاده آن نیز آگاه باشید. فریز قادر است تا شعاع ۳ کاشی را به مدت معینی منجمد کند. اگر بتوانید نیروهایی را که وارد زمین شما می‌شوند منجمد کنید، در این هنگام می‌توانید تنها با ارسال کارت‌های ارزانی مانند گوبلیز به راحتی نیروهای قدرتمند و تهدیدات بزرگ حریف را از بین ببرید.

به عنوان مثال،‌ اگر حریف اقدام به ارسال هاگ رایدر و پرینس در کنار یکدیگر کند، تنها کاری که لازم است، منجمد کردن به موقع نیروها در فاصله معینی از برج آرنا و ارسال گوبلینز برای کمک به برج آرنا برای کشتن نیروهای حریف است. این کار به راحتی ۳ الکسیر را به سود شما رقم می‌زند. فریز در حمله نیز کاربردی است. فرضا در هنگام ارسال هاگ رایدر یا بالون برای حمله می‌توانید برج آرنا و نیروهای ارسال شده حریف را در یک زمان منجمد کنید. این کار به هاگ رایدر اجازه می‌دهد تا به راحتی به برج حریف صدمه وارد کند. بهترین راه مقابله با فریز ارسال با فاصله نیرو ها از برج‌های آرنا در هنگام حمله حریف است. این کار باعث می‌شود تا حریف نتواند تمامی نیروها را منجمد کند. در صورت ارسال نیروها با فاصله نزدیک حریف قادر است تا با فریز و رها سازی فایربال از سد نیروها عبور کند.

آینه آیکون کلش رویال Clash royale icon

آینه (Mirror)

قابلیت جادوی آینه، کپی کردن آخرین کارت استفاده شده با یک الکسیر هزینه بیشتر است. به عنوان مثال در صورتی که از کارت پرینس با ۵ الکسیر استفاده کنید باید برای استفاده از کپی آن ۶ الکسیر هزینه کنید. همین موضوع اختلافاتی را بین مفید یا غیر مفید بودن این اسپل پیش می‌آورد. علاوه بر این، با بروزرسانی ۴ فروردین دیگر کارت‌های لجندری با یک سطح پایین‌تر توسط کارت Mirror کپی می‌شود. زمینه‌های استفاده از این جادو هم در دفاع و هم در حمله قابل معرفی است به عنوان مثال، در صورتی که از کارت راکت استفاده کنید قادر هستید با یک هزینه بیشتر باری دیگر کارت مورد نظر را برای تخریب برج آرنا یا دفاع استفاده کنید. همین موضوع در رابطه با استفاده از ایکس‌بو نیز صدق می‌کند. به ویژه در پایان بازی که هر یک ثانیه یک الکسیر دریافت می‌کنید، کارت آینه می‌تواند مفید باشد. از طرفی مخالفین این کارت در رابطه با بی جهت بودن استفاده از کارت Mirror سخن می‌گویند به عنوان مثال، در صورت استفاده از پرینس و استقرار کپی آن، ۱۱ الکسیر را استفاده کرده‌اید. این در حالی است که حریف می‌تواند با کارت‌های ارزان به راحتی با کارت‌های شما مقابله کند. در کل اینکه چقدر این کارت برای استفاده مفید است کاملا به سلیقه مربوط می‌شود.

سم آیکون کلش رویال Clash royale icon

سَم (Poison)

کارت جادوی سم یکی از مرگبارترین کارت‌های بازی به حساب می‌آید. به ویژه که بعد از بروزرسانی ۴ فروردین شاهد افزایش ۵ درصدی قدرت ضربه این کارت بوده‌ایم. دو روش برای استفاده از سَم (Poison) وجود دارد. در دفاع، با استفاده از این کارت  امکان کاهش سرعتِ نزدیک شدنِ نیروهای حریف به برج آرنا وجود دارد. این کار به برج آرنا و نیروها زمان مناسبی را برای مقابله با نیروهای حریف می‌دهد. از طرف دیگر در حمله نیز کارت سم را می‌توان بهترین کارت برای مقابله با کارت‌های اسپمر نظیر کلبه‌ها معرفی کرد. به راحتی با استفاده از سم برروی چند سازه‌ی کلبه، علاوه بر از بین بردن ساختمان‌ها به برج آرنا و نیروهای تولید شده نیز ضربه وارد کنید. در حمله درصورت استفاده در زمین حریف در کنار پشتیبانی، به برج آرنا نیز می‌توانید صدمه وارد کنید. کارت سم یکی از بهترین کارت‌های جادوی بازی محسوب می‌شود.

گوبلین باررل آیکون کلش رویال Clash royale icon

گوبلین برل (Goblin Barrel)

هرچند بسیاری بشکه گوبلین یا همان گوبلین برل را جادو نمی‌دانند با این حال، بازی طبقه‌ی این کارت را اسپل تعیین کرده است. بهترین راه برای استفاده از گوبلین برل زمانی است که حریف از جادوهای خود به ویژه Arrows یا زپ استفاده کرده باشد. برای افزایش تاثیر این کارت، زمانی که برج‌های آرنا برروی یکی از نیروهای شما قفل کرده است با پرتاب بشکه به سمت برج آرنا، می‌توانید بیشترین خسارت را به برج حریف وارد کنید. به عنوان مثال، نیروهایی مانند جاینت، جاینت اسکلتون، پکا یا بِی‌بی دراگون پشتیبان خوبی برای استفاده از گوبلین برل محسوب می‌شوند. علاوه بر این، این جادو در ابتدا ضربه‌ای هرچند نا چیز را وارد می‌کند به همین دلیل در صورتی که برج آرنای حریف زیر ۵۰ سطح سلامت دارد به سرعت برای پیروزی بشکه را پرتاب کنید. جادوهای دیگر نیز مانند فریز یا ریج به گوبلین برل برای وارد کردن ضربات بیشتر کمک می‌کنند. یکی از استراتژی‌های کلش رویال که به تازگی  توسط افراد حرفه‌ای استفاده می‌شود ارسال گوبلین برل و سپس ارسال کپی کارت به وسیله‌ی جادوی آینه (Mirror) است. این کار در صورتی که حریف از جادو‌های خود استفاده کرده باشد به راحتی باعث تخریب برج آرنا خواهد شد. اگر از ارسال گوبلین برل توسط حریف نگرانید بهترین کار انتخاب Arrows یا زپ در دسته‌‌ی کارت است. این کارت در دفاع نیز می‌تواند در برابر کارت‌هایی مانند هاگ رایدر، پرینس یا جاینت مقاومت خوبی را نشان دهد.

در انتها می‌توانید برخی از نکات اشاره شده را در عمل تماشا و دانلود کنید:

| دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید. شما از کدام یک از کارت‌های اسپل یا همان جادو استفاده می‌کنید؟ به نظر شما بهترین کارت‌های جادو کدام‌ها هستند؟

منبع: Clash Royale Arena


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده