نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰

هدست آکیولس ریفت توانایی ارائه واقعیت مجازی در مقیاس اتاق را دارد

برجسته‌ترین تفاوت میان‌ آکیولس ریفت و اچ‌ تی‌ سی وایو (HTC Vive) این است که هدست کمپانی اچ‌تی‌سی به افراد اجازه می‌دهد تا در هنگام بازی کردن درون یک اتاق راه بروند؛ برخلاف چیزی که تاکنون تصور می‌شد، آکیولس ریفت نیز از این قابلیت بی‌بهره نیست.

بزرگترین ویژگی (و شاید برتری) هدست واقعیت مجازی اچ‌تی‌سی وایو، ارائه یک تجربه مجازی در فضایی به اندازه یک اتاق است. در هنگام استفاده از این هدست لازم نیست در جایی بنشینید و بدون حرکت دادن بدن، فقط سر خود را به این سو و آن سو بچرخانید، بلکه می‌توانید درون یک اتاق حرکت کنید و حس واقعی‌تری از بودن در یک محیط مجازی داشته باشید.

ظاهرا هدست آکیولس ریفت نیز مثل اچ‌تی‌سی وایو می‌تواند واقعیت مجازی را در مقیاس یک اتاق ارائه کند. جیسون روبین، رییس استودیوهای جهانی کمپانی آکیولس در این باره می‌گوید:

برخی از افراد هستند که [تجربه واقعیت مجازی در] ابعاد یک اتاق را می‌خواهند. این واقعا عالی است. ما تکنولوژی لازم برای فراهم کردن [تجربه واقعیت مجازی در] مقیاس اتاق را در اختیار داریم. فناوری ما جلوی این قضیه را نمی‌گیرد. ما در آینده نسخه آزمایشی آن را ارائه می‌کنیم.

هدست آکیولس ریفت در تاریخ ۹ فروردین (۲ روز دیگر) در حالی عرضه می‌شود که تنها یک حسگر برای تشخیص حرکات سر و بالاتنه دارد. وقتی دسته‌های مخصوص این هدست با نام آکیولس تاچ (Oculus Touch) در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی وارد بازار شوند، آکیولس ریفت صاحب یک حسگر ثانویه خواهد شد. سپس این هدست با دو حسگر می‌تواند تجربه‌ای مجازی شبیه اچ‌تی‌سی وایو (اما محدودتر از اچ‌تی‌سی وایو) را در فضای اتاق به نمایش بگذارد. اچ‌تی‌سی وایو به کمک حسگرهای لایت‌هاوس (Lighthouse) می‌تواند اتاقی به ابعاد ۴.۵ در ۴.۵ متر را پوشش دهد، اما سنسورهای آکیولس ریفت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای استفاده در فضای ۱.۵ در ۳.۵ متر مناسب هستند.

هدست آکیولس ریفت بازی‌هایی دارد که برای تجربه در فضای اتاق طراحی شده‌اند (مثل بازی Fantastic Contraption)، اما شرکت آکیولس معتقد است که این ویژگی در بین بازیکن‌ها طرفدار زیادی ندارد؛ حتی روبین می‌گوید افراد کمی هستند که فضای ۴.۵ در ۴.۵ متر را در اختیار داشته باشند.

هدست واقعیت مجازی اچ‌تی‌سی وایو یک هفته پس از آکیولس ریفت عرضه خواهد شد. اچ‌تی‌سی وایو حدود ۸۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است، ولی آکیولس ریفت با قیمت ۶۰۰ دلار منتشر می‌شود؛ ضمن اینکه کمپانی سونی هم هدست پلی‌استیشن VR را در ماه اکتبر ۲۰۱۶ (مهر-آبان ۱۳۹۵) با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه می‌کند.

نظر شما درباره قابلیت استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی در ابعاد اتاق چیست؟

منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده