نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰

مایکروسافت: دایرکت ایکس 12 مرز بین واقعیت و بازی را از بین خواهد برد

مایکروسافت طی ماه‌های اخیر تبلیغات زیادی روی API جدید دایرکت‌ایکس 12 انجام داده و آن را انقلابی برای بازی‌های ویدیویی معرفی کرده است. در جریان رویداد GDC 2016، مشخص شد که این API با تمرکز بر تکنیک HDR، قادر به ارائه کیفیتی نزدیک به واقعیت است.

بدون شک DirectX 12 و ترویج پشتیبانی بازی‌ها از آن، باعث خواهد شد تا سطح جدیدی از جلوه‌های بصری را در بازی‌های ویدیویی ببینیم. مایکروسافت اعلام کرده که استفاده از این رابط برنامه‌نویسی، باعث خواهد شد تا عملکرد GPU و CPU بهتر شود و علاوه بر آن، سیستم‌هایی که از چند کارت گرافیکی بهره می‌برند هم عملکرد بسیار بهتری ارائه خواهند کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های دایرکت‌ایکس 12، ارائه کیفیت بصری نزدیک به واقعیت به لطف تمرکز بیشتر بر روی تکنیک HDR خواهد بود.

HDR به معنای محدوده دینامیکی گسترده است و Microsoft در جریان رویداد GDC 2016، اطلاعات جدیدی از چگونگی تاثیر دایرکت‌ایکس 12 بر روی این تکنیک ارائه کرد. با استفاده از HDR، بازیسازان قادر خواهند بود تا نورپردازی‌ها و انعکاس‌های بسیار طبیعی‌تری را بر اساس منبع نور یا سطح منعکس کننده به کار ببرند.

دایرکت‌ایکس 12 همچنین قادر است تا تفاوت‌های بین هایلایت‌های نقطه‌ای (نقطه‌های روشن در روی اجسام سیاه) را با رنگ‌های فلورسنت کاملا نشان دهد و همین امر باعث می‌شود تا شاهد محیط‌های داخلی واقع‌گرایانه‌تر، انفجار‌های زیباتر و همچنین منابع نور متنوع‌تری در بازی‌ها باشیم. جدا از مباحث تخصصی، تمامی این موارد باعث هرچه بیشتر نزدیک شدن بازی‌ها به واقعیت خواهند شد. مایکروسافت با بیان این نکته، اعلام کرد که دایرکت‌ایکس 12 قادر است بازی‌های ویدیویی را به کیفیتی مشابه عکس‌های گرفته شده با دوربین برساند. این مساله شاید کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، ولی در اصل عملی است. چرا که اضافه کردن تکنیک‌های پسا پردازشی HDR به عکس‌ها، حالتی فانتزی‌تر به آن‌ها می‌دهد که در آن رنگ‌ها و متنوع‌تر و عمیق‌تر از واقعیت هستند و به لطف دایرکت‌ایکس 12، در آینده نزدیک شاهد چنین تصاویری در بازی‌های ویدیویی هم خواهیم بود.

به بیان ساده‌تر، نورپردازی‌ها، افکت‌های انعکاس همه و همه زیباتر خواهند شد و بازیسازان می‌توانند با قرار دادن منابع نوری متنوع‌تر، تمرکز مخاطب را بر روی یک قسمت خاص از محیط متمرکز کنند یا حتی بخش‌های مهم رابط کاربری بازی‌هایشان را هایلایت کنند.

البته استفاده از تکنیک HDR، فقط یکی از مزیت‌های دایرکت‌ایکس 12 است و با ترکیب این ویژگی با دیگر امکانات این API، بدون شک شاهد بازی‌های زیباتری خواهیم بود. با این وجود داشتن یک کارت گرافیکی که از DirectX 12 پشتیبانی کند، امری ضروری به نظر می‌رسد و البته کارت‌های گرافیکی سری پاسکال انویدیا و پولاریس AMD بدون شک گزینه‌هایی مناسب برای این منظور خواهند بود.

منبع: Digital Trends


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده