نویسنده: محمد رستمی
// یکشنبه, ۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰

با برترین ویژگی‌های Doom‌ و بازسازی‌ آنها در نسخه جدید آشنا شوید

همانطور که می‌دانید نسخه چهارم بازی بزرگ Doom بزودی عرضه خواهد شد، بر همین اساس تصمیم گرفتیم در این مطلب به چند مورد از برترین ویژگی‌های این بازی بپردازیم که پتانسیل برترین شوتر سال ۲۰۱۶ را به آن می‌دهد. در ادامه مطلب با زومجی همراه باشید.

اولین نسخه از بازی Doom در سال ۱۹۹۳ عرضه شد. این بازی موفق شد صنعت گیم را دچار تغییرات گسترده‌ایی کند و همه چیز از کنترل، گرافیک، موزیک و طراحی شخصیت‌ها همه و همه عالی بودند. این بازی سبک تیر‌اندازی اول شخص را بیش از پیش فراگیر کرد و صنعت گیم را به سطح جدیدی وارد کرد.

موفقیت بزرگ این بازی باعث تبدیل Doom به یک مجموعه بزرگ تبدیل شود و پس از آن Doom 2: Hell on Earth  و Doom 3  نیز توانستند این موفقیت را تکرار کنند. این دو بازی پس از عرضه بسته‌های بروزرسانی زیادی نیز دریافت کردند اما پس از آنها دیگر کمپانی نامی از نسخه بعدی به میان نیاورد و اکنون پس از ده سال دوباره نام Doom را می‌شنویم. نسخه بعدی این بازی در نمایشگاه E3 ۲۰۱۵ رسما با نام Doom   معرفی شد.

از آن زمان تاکنون ویدیو‌های زیادی از گیم‌پلی بازی پخش شده است و با توجه به بازگشت این بازی به ریشه‌هایش انتظار می‌رود بهترین شوتر سال ۲۰۱۶ باشد. در ادامه با دلایل توضیح‌ خواهم داد که چرا دوم قرار است بهترین شوتر سال ۲۰۱۶ باشد.

 

doom

۱.  گرافیک و جنبه‌های بصری

از اولین نسخه تا کنون Doom همیشه از لحاظ جلوه بصری فوق‌العاده بوده است و گرافیک عالی آن همیشه تحسین شده است. Doom 3‌ اما پا را از همه نسخه‌ها جلوتر گذاشت و گرافیکی متشکل از جلوه‌های هنری زیبا و کیفیت فوق‌العاده را به همه نشان داد. ظاهرا این رسم ادامه خواهد داشت چرا که در ویدیو‌هایی که از Doom جدید ارائه شده است نیز شاهد جزئیات عالی و نورپردازی و افکت‌های فوق‌العاده‌ایی بوده‌ایم. انتظار نمی‌رود Doom همچون نسخه سوم بسیار از زمان خود جلوتر باشد و معجزه کند اما مسلما یکی از برترین‌های نسل حاضر خواهد بود. با توجه به گفته‌های سازنده بازی قرار است برروی تفکیک پذیری 1080p و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شود.

 

DOOM

۲. صداگذاری

هرکس Doom‌ را تجربه کرده باشد صداگذاری زیبای آن را فراموش نخواهد کرد. از صدای ناله‌های زامبی‌ها، غرش ایمپ‌ها و جیغ‌های شیاطین گرفته تا صدای باز شدن در و شلیک اسلحه‌ها همه چیز عالی کار شده بود. سری Doom همیشه از لحاظ صداگذاری عالی بوده است. اینبار نیز برای بازگشت به ریشه‌های این بازی id Softwares عالی عمل کرده است و در ویدیو‌هایی که در نمایشگاه E3 رونمایی شد شاهد این موضوع بودیم.

 

DOOM

۳. هیولاها

ویژگی‌ جذاب بعدی مجموعه طراحی شخصیت‌های آن است. طراحی دشمنان Doom‌ همیشه منحصر بفرد بوده و شبیه بازی دیگری نیست. این شخصیت‌های به یاد‌ماندنی واقعا خلاقانه و عالی طراحی شده‌اند و در نسخه بعدی نیز حضور خواهند داشت، در ویدیو‌های ارائه شده از این نسخه نیز شاهد پیشرفت شگفت‌انگیز آنها بودیم. دشمنان‌ و کاراکتر‌های Doom4 در عین وفاداری به اصل خودشان به شکلی شگفت‌انگیز جان گرفته‌اند و از دنیای ۲ بعدی‌شان بیرون آمده‌اند.

 

doom hell gameplay

۴. سلاح‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های Doom سلاح‌های آن است. کیفیت سلاح‌های این بازی از نسخه اول تاکنون بسیار عالی بوده است. این سری مفهوم one man army یا ارتش تک‌نفره را نیز وارد دنیای بازی‌های ویدیویی کرد، این ویژگی به شخصیت بازی اجازه‌ می‌داد هر سلاحی را حمل کند . Doom 4 نیز از این قضیه مستثنی نیست و سلاح‌های زیبایی را در خود گنجانده است. شاید در مقایسه با سلاح‌های امروزی سایر بازی‌های دیگر سلاح‌ها قدیمی و ساده به نظر برسند اما مهم حسی است که سلاح‌ها به کاربر القا می‌کنند. به هرحال اگر در این مورد هم Doom مثل پیشینیانش عمل کند مسلما یکی از قوی‌ترین بازی‌های روز خواهد شد.

 

doom_multiplayer

۵. بخش چند نفره

Doom درکنار بخش تک‌نفره همیشه جزو بهترین‌های بخش چند‌نفره نیز بوده است. بخش چند نفره نسخه اول Doom که Deathmatch نام داشت به قدری عالی از آب درآمده بود که تبدیل به اساسی برای ساخت بازی‌های دیگر شد، امروزه‌ در اکثر بازی‌های FPS‌ این سبک را می‌بینیم. با توجه‌ به اطلاعاتی که از بخش چندنفره Doom‌ بعدی ارائه شده است مشخص شده که این نسخه شامل بخش‌های زیر خواهد بود:

Deathmatch

Team Deathmatch

clan Arena

Freeze tag

Dominion

اطلاعات بیشتری از این مادها و سایر ویژگی‌های بخش چند نفره بازی در‌دسترس نیست اما انتظار می‌رود نسخه چهارم در این مورد نیز همچون پیشینیانش سربلند شود.

 

doom multiplayer

۶. ویژگی  Snapmap

مجموعه Doom بین کاربران محبوبیت زیادی دارد. تاکنون مادها و بسته‌های الحاقی زیادی برای این مجموعه‌ ساخته شده است و استودیو id Softwares موفق شده است از این طریق Doom‌ را همیشه در یادها نگاه دارد.

استودیو id software‌ با طراحی Doom snapmap به کاربران اجازه داد مراحل دلخواه خودشان را با مشخصات و ویژگی‌های مورد نظرشان طراحی کنند. این امر مشخصا یکی از جذاب‌ترین و کم نظیرترین ویژگی‌های دنیای امروزی گیم است.

خوشبختانه Doom بعدی نیز از این قابلیت پشتیبانی خواهد کرد و اگر بازی را به پایان ببرید می‌توانید خودتان دست بکار شده و مرحله جدیدی طراحی کنید و یا از میان مجموعه ده‌ها مرحله شخصی سازی شده موجود در اینترنت مراحل مورد علاقه تان را دریافت کنید و لذت ببرید.

 

Doom_oldschool

۷. سختی نوستالژیک!

دنیای بازی‌های ویدیویی پیشرفت‌های زیادی‌ داشته است و در این راه دچار تغییرات زیادی شده است. در این میان بسیاری از مواردی که قبلا در بازی‌ها بکار می‌رفت با راهکار‌های جدیدی جایگزین شده‌اند و این در بعضی موارد از لذت بازی می‌کاهد. احتمالا بخاطر دارید که در بازی‌های سبک شوتر قدیمی بجای سیستم بهبود سلامت اتوماتیک باید کیت‌های سلامت را می‌گرفتید! این راهکار در بازی‌های امروزی تقریبا بلااستفاده شده است و سیستم بهبود اتوماتیک کاملا جای آن را گرفته است. اما در Doom‌ اینطور نیست. نسخه بعدی بازی نیز قرار است همچون پیشینیانش از موارد نوستالژیک در بازی استفاده کند. خیالتان راحت باشد یکی دیگر از جذابیت‌های بازی این است که همه چیز تا حد امکان شبیه دوران Doom اول خواهد بود!

 

doom_classicform

۸. سبک و سیاق Doom کلاسیک

Doom از ابتدا سبکی جنگجویانه داشت و بیشتر تمرکز بازی روی سرعت بازی و نابودی موج‌های دشمنان بود! دو نسخه اول بازی از این رویه پیروی کردند اما Doom3 داستان را برهم زد و بازی را به سمت ترسناکتر شدن کشاند. درحالی که دو نسخه اول محیط روشن و شلوغ داشتند اتفاقات نسخه سوم در بیشتر زمان بازی در محیط‌های تاریک اتفاق می‌افتاد و لذت Doom اصیل را نداشت! در ویدیو‌های نسخه چهارم مشاهده شد که سبک سیاق بازی بسیار مشابه ارزش‌های مجموعه است. Doom 4‌ مشابه نسخه اول و دوم بیشتر در محیط‌های روشن می‌گذرد و در اکثر مواقع در حال کشتن بی رحمانه دشمنان خواهید بود.

 

آیا شما هم از علاقمندان به مجموعه Doom هستید؟ نظر شما درباره نسخه بعدی مجموعه چیست؟

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده