نویسنده: حامد افرومند
// یکشنبه, ۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۰

هفته نامه :‌ قسمت ۵۹ - از طوفان خبری Playstation VR تا رکوردشکنی The Division

امیدواریم هفته‌ی خوبی را پشت سر گذاشته باشید. با گزارش کامل رویدادهای مهم هفته‌ی گذشته در خدمتتان هستیم. با زومجی همراه باشید.

این روز‌ها تب و تاب The Division‌هم بسیار بالا رفته و مسلما با فروش بسیار خوب آن، بسیاری سرگرم بازی کردن آخرین دستپخت یوبی‌سافت هستند. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا به زودی بررسی این بازی نیز آماده شود. از طرفی در دل اخبار هفته‌ی گذشته، ردپای عظیمی از هدست‌های واقعیت مجازی به‌خصوص پلی‌استیشن وی‌آر را می‌بینیم که با اعلام قیمت و تاریخ عرضه از سوی سونی، به مهمترین رخداد هفته تبدیل شد.

یک سال دیگر نیز گذشت و در حال گذراندن ساعات پایانی سال ۱۳۹۴ هستیم. ما در تیم زومجی در قالب یک ویدیو، این عید سعید باستانی را به تمام هموطنان‌مان در سرتاسر دنیا تبریک گفتیم:

|

در ادامه‌ می‌توانید بررسی‌های ویدیوی تیم زومجی در هفته‌ی گذشته را نیز تماشا کنید:

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720 سرور شاتل

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن 720p | دانلود ویدیو با رزولوشن 720p شاتل

بازی Tom Clancy’s The Division در هفته اول انتشار خود توانست علاوه بر به دست آوردن صدر جدول، رکورد یازده ساله بازی Gran Turismo 4 را جا به جا کند. بازی The Division در تاریخ ۸ مارس (۱۸ اسفند) منتشر شد و توانست در هفته اول انتشار خود توانست رکورد پرفروش‌ترین بازی منتشر شده در سه ماهه اول سال میلادی را به نام خود ثبت کند. پیش از این، این عنوان در اختیار بازی Gran Turismo 4 بود که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده بود.  انتشار بازی دیویژن و تصاحب مقام اول جدول این هفته باعث شد که Far Cry Primal، صدر نشین هفته قبل، نیز که باز هم یک بازی متعلق به یوبی‌سافت است، یک پله سقوط کند و در مکان دوم قرار بگیرد. دو بازی Call of Duty Black Ops 3 و فیفا ۱۶، هر کدام با یک پله صعود به ترتیب در مکان‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. بازی جدید فانتزی Plants Vs Zombies: Garden Warfare 2 که توسط پاپ‌کپ ساخته و توسط الکترونیک آرتز منتشر شده، با ۳۹ درصد افت فروشی که مواجه شد دو پله سقوط کرد و در مکان پنجم قرار گرفت. مکان‌های ششم و هفتم جدول این هفته نیز دست‌خوش هیچ تغییری نشد و دقیقا مانند هفته گذشته، Lego Marvel Avengers و GTA V به ترتیب در این دو جایگاه قرار گرفتند.

در ادامه با ما همراه باشید تا مهم‌ترین اخبار و رویداد‌های هفته‌ی گذشته را مرور کنیم:

1

هید‌ئو کوجیما سازنده مجموعه  Metal Gear  که اخیرا از Konami جدا شده و استودیوی خود را راه‌اندازی کرده است،  در ویدیویی اعلام کرد به این زودی‌ها منتظر بازی جدید نباشید! او در ویدیویی که اخیرا در هیدئوتیوب قرارداده است عنوان کرد مردم خیلی دوست دارند در مورد بازی‌های جدید اطلاعاتی ارائه کنیم، اما به این زودی اطلاعاتی از این بازی فاش نخواهد شد. استودیوی من تازه چندماه است که ثبت شده و هنوز نه دفتر استودیو حاضر است و نه کارمندی وجود دارد! در ادامه کوجیما در مورد استخدام کارمندانش نیز صحبت کرد. او عنوان کرد ما می‌خواهیم تیمی کوچک و دوستانه داشته‌باشیم و همگی با عشق و انرژی، صرف‌نظر از سن و جنسیت و محل زندگی درکنارهم کار کنیم.

پس از مشخص شدن تاریخ انتشار بازی No Man’s Sky برای پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی ویندوزی، حال تریلری چهار دقیقه‌ای از گیم‌پلی آن منتشر شده که گرافیک و موسیقی متفاوت بازی را نشان می‌دهد:

|

گیمر در این بازی می‌تواند آزادانه به سیارات بی‌شماری سفر کند که سازندگان طراحی کرده‌اند و انتظار موارد جدیدی در هریک از آن‌ها داشته باشند. یکی از نکات تامل برانگیز در مورد این بازی، داشتن قیمت ۶۰ دلاری است که باید منتظر ماند و دید آیا Hello Games می‌تواند اثری در خور این مبلغ ارائه دهد یا خیر.

عده زیادی اعتقاد دارند که عرضه بازی‌های ایکس‌باکس وان برای پی‌سی، باعث می‌شود تا طرفداران رایانه‌های شخصی دیگر سراغ خرید کنسول مایکروسافت نروند. با این حال به نظر می‌رسد که این موضوع اهمیتی برای رییس بخش ایکس‌باکس ندارد. اسپنسر در این مورد اعلام کرد که قابلیت‌هایی مثل امکان استفاده از فایل‌های ذخیره مشترک یا بازی بین پلتفرمی، در کنار حضور قدرتمند Microsoft در دو حوزه پی‌سی و کنسولی، باعث می‌شود تا فاصله بین این دو پلتفرم کم‌تر و کم‌تر شود. به هر حال کاملا مشخص است که مایکروسافت قصد دارد فاصله بین کنسول و پی‌سی را کم‌تر کند و باید منتظر ماند و دید که این امر در نهایت به ضرر این کمپانی تمام خواهد شد یا خیر.

در چند روز اخیر خبرهای مهمی از بازی Gears of War 4 منتشر شده‌اند. پس از آنکه اعلام شد داستان بازی درباره «جی‌دی»، فرزند «مارکوس فینیکس» است، حالا چند تصویر هم از Gears of War 4 منتشر شده که اطلاعات جدیدی درباره بخش‌های مختلف آن می‌دهند.

9

اخیرا در خبرها داشتیم که داستان بازی Gears of War 4 در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته رخ می‌دهد. علاوه بر این اعلام شده که بخش همکاری Co-Op بازی از دو بازیکن به صورت آفلاین یا آنلاین پشتیبانی می‌کند؛ این در حالی است که شماره قبلی مجموعه دارای بخش همکاری چهارنفره بود. Gears of War 4 که به وسیله استودیوی کوالیشن ساخته می‌شود، امسال (۲۰۱۶) برای کنسول ایکس‌باکس وان منتشر خواهد شد.احتمال انتشار این بازی برای رایانه‌های شخصی نیز وجود دارد.

1 2 3 4

در ادامه‌ی اخبار منتشر شده از Gears of War 4 ‌در روزهای اخیر، جزئیات رسمی از زمان آغاز نسخه‌ی ‌آزمایشی بتای بازی اعلام شده است. بازی Gears of War 4 برای  ایکس باکس وان و احتمالا رایانه‌های شخصی ویندوز 10 عرضه خواهد شد. طبق تازه‌ترین جزئیات منتشر شده از بازی Gears of War 4، نسخه‌ی آزمایشی بتای بازی از روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) آغاز می‌شود. از این تاریخ تنها افرادی که Gears of War: Ultimate Edition را برای ایکس‌باکس وان یا ویندوز 10 خریداری کرده‌اند، می‌توانند به انجام نسخه‌ی بتا بپردازند. بعد از این تاریخ، توسعه‌دهندگان اقدام به آغاز بتای عمومی بازی برای اعضای ایکس‌باکس‌ لایو می‌پردازند. علاقمندان در صورتی که Gears of War: Ultimate Edition را خریداری نکرده‌اند از تاریخ ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت) تا ۱ می (۱۲ اردیبهشت) می‌توانند به جمع بازیکنان نسخه‌ی بتای عمومی Gears of War 4 اضافه شوند.

کپکام (Capcom) بالاخره اولین تصاویر از شخصیت جدید «الکس» را منتشر کرد که قرار است با انتشار یک محتوای دانلودی به بازی Street Fighter V اضافه شود.

11

الکس نخستین بار در بازی Street Fighter III (سال ۱۹۹۷) ظاهر شد و جزء مبارزانی محسوب می‌شود که عادت به گرفتن حریف از نزدیک و دست‌به‌یقه شدن با او دارد. علاوه بر الکس شخصیت‌های بیشتری مثل «گایل»، «بالروگ»، «ایبوکی»، «یوری» و «یورین» نیز در آینده و به صورت دانلودی برای Street Fighter V عرضه خواهند شد؛ ضمن اینکه کپکام حدود سه ماه دیگر یک حالت داستانی کامل را به صورت رایگان به بازی اضافه می‌کند.

بازی Cyberpunk 2077 اثر استودیوی نام‌آشنای سی‌دی‌پراجکت‌ رد یکی از موردانتظارترین بازی‌های سبک نقش‌آفرینی به شمار می‌رود که بسیاری از طرفدارها در انتظار اطلاعات بیشتری از آن هستند. به تازگی اعلام شده که این بازی در E3 2016 نمایشی نخواهد داشت. چیزی که در مورد Cyberpunk 2077 می‌دانیم این است که این بازی حتی از The Witcher 3 نیز بزرگ‌تر خواهد بود. بر اساس صحبت‌های روز گذشته‌ی آدام باروسکی، Cyberpunk 2077 بزرگ‌تر، غنی‌تر و انقلابی‌تر از مجموعه‌ی The Witcher و بخصوص نسخه‌ی سوم آن خواهد بود. بازی Cyberpunk 2077 قرار است بازیکنان را در یک آینده تاریک در سال ۲۰۷۷ جایی که تکنولوژی پیشرفته به دشمن بشریت تبدیل شده، قرار بدهد. بازی قرار است یک داستان غیر خطی داشته باشد و فقط مناسب گیمرهای بزرگسال خواهد بود. وقایع بازی در شهر نایت سیتی جریان دارد.

Anarchy’s Children، اولین بسته‌‌ی محتوای قابل دانلود بازی XCOM 2 در تاریخ ۱۷ مارس (۲۷ اسفند ۱۳۹۵) منتشر خواهد شد. این بسته‌الحاقی آیتم‌های مختلفی را برای شخصی‌سازی شخصیت بازی در بر می‌گیرد. بسته‌ی الحاقی جدید شامل ۱۰۰ ویژگی «کم‌ نظیر» شامل مدل مو، رنگ صورت، ماسک، کلاه و موارد دیگر می‌شود. محتوای Anarchy’s Children را می‌توان بخشی کلیدی از تجربه بازی XCOM 2 در زمینه شخصی‌سازی سربازهای بازی معرفی کرد. در صورتی که شما هم ‌اکنون بسته Reinforcements را خریداری کرده‌اید؛‌ بسته‌الحاقی Anarchy’s Children نیز به صورت رایگان به شما داده خواهد شد در غیر این صورت باید ۳/۹۹ پوند را برای خریداری بسته الحاقی جدید  هزینه کنید.

استودیوی باز‌سازی تل‌تیل گیمز که از سال ۲۰۰۴ فعالیت خودش را در دنیای بازی‌های ویدیویی آغاز کرده و اخیرا بیشتر به‌خاطر بازی هیجانی و ترسناک The Walking Dead که به‌صورت اپیزودی و قسمت به قسمت تولید می‌شود، شناخته شده است، قصد دارد تا پایش را از سبک ترسناک فراتر گذاشته و وارد دنیای ابرقهرمانان شود. کوین برونر که شریک تجاری و مدیر عامل این استودیو است در مصاحبه‌ای از اهداف آینده و ساخت بازی بتمن سخن گفته است.

2

بعد از انتشار قسمت اول The Walking Dead: Michonne با نام In Too Deep در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۶ (۴ اسفند ۱۳۹۴) ،اکنون استودیوی تل‌تیل رسما تاریخ عرضه‌ی دومین قسمت The Walking Dead: Michonne را ۲۹ مارس (۱۰ فروردین ۱۳۹۵) اعلام کرده است. قسمت دوم برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4،ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی ویندوزی، مَک، اندروید و iOSعرضه خواهد شد.

طرفداران بازی Final Fantasy XV مدت زیادی است که منتظر اعلام تاریخ انتشار این بازی از سوی کمپانی اسکوئر‌انیکس هستند. به تازگی خبری منتشر شده است که بر اساس آن، تاریخ عرضه این بازی مشخص شده است. براساس خبری که توسط سایت Gematsu منتشر شده است، بازی Final Fantasy XV در تاریخ ۳۰ سپتامبر۲۰۱۶ (۹ مهر ۱۳۹۵) عرضه خواهد شد. ۳۰ سپتامبر روز جمعه خواهد بود و به این دلیل که  اغلب تاریخ عرضه بازی‌ها در اروپا در این روز انجام می‌شود، می توان تا حدودی به این خبر اطمینان کرد.  با این حال بهتر است تا زمان اعلام رسمی از سوی Square Enix منتظر بمانیم.

حدود دو ماه به عرضه‌ی بازی مورد انتظار Mirror’s Edge Catalyst باقی مانده است. به تازگی  الکترونیک‌آرتز ویدیویی را منتشر کرده است تا نشان دهد که چگونه استودیو دایس Catalyst را نسبت به نسخه‌ی اول بازی بهتری کرده است:

|

در این ویدیو‌ی جدید، تعدادی از سازندگان بازی از استودیو‌ دایس اطلاعاتی را درمورد ویژگی‌های منحصر به فرد نسخه‌ی اول این بازی و تفاوت‌های Catalyst با نسخه‌ی سال ۲۰۰۸ ارائه می‌کنند. از جمله ویژگی‌هایی که در این نسخه به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند می‌توان به نحوه‌ی حرکت، حرکات نمایشی، حرکت آزاد در محیط، وجود تنوع در دشمنان که شیوه‌ها و مهارت‌های متفاوت مبارزه را می‌طلبد و سیستم مبارزه اشاره کرد. بازی Mirror’s Edge Catalyst ابتدا قرار بود در تاریخ ۲۳ فوریه (۴ اسفند) منتشر شود اما تاخیر خورد و طبق برنامه‌ریزی جدید در ۲۴ می (۴ خرداد) در دسترس خواهد بود.

هرچند سازندگان در سال گذشته از عدم ساخت نسخه‌ی جدیدی از مجموعه Devil May Cry خبر دادند، با این حال اکنون با انتشار تصویری از حضور بازیگران دو شخصیت اصلی شماره چهارم، شایعات پیرامون عرضه نسخه‌ی پنجم قوت گرفته است. در این عکس سلفی روبن لانگدون و جانی بوش، هر دو بازیگر و صداپیشه‌ی Devil May Cry، در کنار یکدیگر با لباس موشون کپچر برای یک بازی که از ساخت آن بی‌خبریم، دیده می‌شوند. آخرین بار این دو بازیگر در جریان ساخت Devil May Cry 4 در شرایط مشابهی دیده شده بودند. اکنون نیز احتمال حضور دوباره لانگدون و بوش برای تهیه‌ی نسخه‌ دیگری از این مجموعه وجود دارد.

کمپانی بتسدا، با انتشار تریلری جدید، رسما تاریخ انتشار بسته‌الحاقی Automatron بازی Fallout 4 را مشخص کرد که تقریبا یک هفته دیگر منتشر خواهد شد:

|

در بسته‌الحاقی Automatron، یک مکانیک دیوانه، روبات‌هایی از جمله Robobrain را در منطقه Commonwealth رها کرده تا مردم را از بین ببرند. گیمر باید با از بین بردن این روبات‌ها، از قطعات آن‌ها برای ماد کردن و شخصی‌سازی روبات همراه خود استفاده کند. برای روبات‌ها بیش‌ از صد ماد مختلف در دسترس خواهد بود که بر روی زره، سلاح و توانایی‌ها تاثیرگذار هستند و همچنین یک سلاح جدید برقی هم برای روبات‌ها قابل استفاده است. به‌علاوه گیمر می‌تواند ظاهر روبات همراه خود را به سلیقه خود شخصی‌سازی و از رنگ‌های مختلفی برای آن استفاده کند.

کمپانی مایکروسافت پس از تلاش برای ادغام کاربران ویندوز 10 و ایکس‌باکس وان، پا را فراتر گذاشته و می‌خواهد امکان بازی بین شبکه‌ای ایکس‌باکس وان با دیگر پلتفرم‌ها، از جمله پلی‌استیشن 4 را فراهم کند. پس از این اظهار نظر، یوشیدا در گفتگو با وبسایت Eurogamer ضمن اشاره به بازی‌هایی مثل Rocket League و Street Fighter V یادآور شد که سونی قبلا قابلیت بین پلتفرمی را برای کنسول‌های پلی‌استیشن 2، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی فراهم کرده است. یوشیدا گفت که برای ایجاد این قابلیت بین دو کنسول پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان چالش‌های فنی زیادی وجود دارد، اما این مسئله به هیچ ‌وجه غیرممکن یا دشوار نیست. یوشیدا در ادامه صحبت‌هایش به سیاست‌های متفاوت شرکت‌ها و همچنین موارد مربوط به بخش تجاری اشاره کرد. احتمالا مشکل اصلی نیز همین‌جا است، چون با اتصال شبکه‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس لایو، سیاست‌های متمایز سونی و مایکروسافت در بخش‌های مختلف می‌توانند منجر به مشکلات بزرگ شوند.

3

استودیو تک‌لند پیش از عرضه‌ی بازی موفق Dying Light اعلام کرده بود که روی پروژه‌ی دیگری به نام Hellraid نیز کار می‌کند. این بازی به دلایلی موقتا متوقف شد و در سکوت خبری فرو رفت. اما این استودیو اعلام کرده است که برای پروژه‌اش برنامه‌های بزرگی دارد. پیش از عرضه‌ی بازی موفق Dying Light، استودیو تک‌لند اعلام کرده بود که همزمان بر روی پروژه‌ی دیگری به نام Hellraid نیز کار می‌کند. در اواسط بهار سال گذشته این استودیو تصمیم گرفت تا تمام تمرکزش را بر روی اتمام بازی Dying Light و بسته‌های الحاقی آن قرار دهد و بعدا سراغ پروژه‌ی Hellraid برود، به همین دلیل این پروژه موقتا متوقف شد. از آن زمان تاکنون هیچ خبر خاصی درباره‌ی وضعیت این پروژه از سوی تیم توسعه‌ی تک‌لند منتشر نشد تا گمانه‌ها مبنی بر لغو Hellraid قوت بگیرد. اما به تازگی پاوِل مارچوکا، مدیر اجرایی استودیو تک‌لند، در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی انگلیسی تلگراف (The Telegraph) اعلام کرده است که این استودیو هم اکنون مشغول کار بر روی بازی Hellraid است.

بازی Star Citizen که بیش از این در صدر بزرگترین پروژه‌ی سرمایه‌گذاری جمعی دنیای بازی‌های ویدئویی قرار گرفته بود باز هم بودجه‌ی دریافتی خود را گسترش داد تا این میزان از مرز باور نکردنی 110 میلیون دلار هم عبور کند. شاید کمتر کسی انتظار داشت که یک پروژه‌ی سرمایه‌گذاری جمعی آن هم در حوزه ی بازی‌های رایانه‌ای به چنین حجمی از بودجه دست پیدا کند. اکنون تعداد سرمایه‌گذاران روی این پروژه به یک میلیون و 310 هزار و صد و ده نفر رسیده است. پیش از این اخباری مبنی بر جدا بودن بخش داستانی این بازی از بخش persistent universe منتشر شده بود. همچنین Star Citizen به گفته سازنده خود قرار است که با ارائه یک گیم‌پلی ناب و غنی، بازی‌بازان را با چالش‌هایی بی‌سابقه و حتی مهلک‌تر از سری Call of Duty روبه‌رو کند.

کمپانی مایکروسافت تاکنون از ارائه هرگونه آمار رسمی از میزان فروش کنسول و بازی‌های ایکس‌باکس وان خودداری کرده است. حال وب‌سایت وی‌جی چارتز برآورد جدیدی ازمیزان فروش این کنسول را منتشر کرده است. در آمار وب‌سایت وی‌جی چارتز چنین گزارش شده است که کمپانی مایکروسافت تا تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۱۶ (۲۳ اسفند ۱۳۹۴) توانسته است تعداد ۲۰ میلیون و ۶۷ هزار و ۳۱۰  دستگاه کنسول ایکس‌باکس وان را به فروش برساند. مدتی قبل بلیک یورگنسن، رئیس امور مالی کمپانی الکترونیک آرتز اعلام کرده بود که کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 مجموعا در حدود ۶۰ میلیون دستگاه فروش داشته‌اند. همچنین کمپانی سونی گزارش داده بود که تا پایان اولین ماه از سال ۲۰۱۶ میلادی این کمپانی توانسته است در حدود ۳۶ میلیون دستگاه پلی‌استیشن 4 را به فروش برساند. با استناد به این دو آمار، میزان صحت گزارش وب‌سایت وی‌جی چارتز افزایش می‌یابد.

بازی متفاوت و خوش ساخت Quantum Break، محصول استودیو رمدی، ویژگی‌ها و امکانات جدیدی برای سبک سوم شخص و اکشن به ارمغان آورده است. به تازگی نیز تریلری از این بازی منتشر شده که گذر عجیب زمان را هنگام انفجار نشان می‌دهد:

|

بازی Quantum Break، محصول استودیو Remedy است که قرار است در تاریخ ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۵ (۵ ماه آپریل ۲۰۱۶) برای ویندوز و کنسول ایکس‌باکس وان توسط مایکروسافت منتشر شود. بازی که شخصیت اصلی آن که جک جویس نام دارد، توان کنترل و مدیریت زمان را دارد. امکانی که بازیکن با بهره گیری از آن و اضافه کردن کمی چاشنی خلاقیت می‌تواند به روش های مختلفی دشمنان را از سر راه بردارد و تجربه‌ی جدیدی را در سبک سوم شخص برای خود به وجود آورد.

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی در ارتباط با قیمت و تاریخ عرضه‌ی هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن وی‌آر (Playstation VR)، در جریان GDC 2016 (Game Developers Conference) در شهر سانفرانسیسکو آمریکا، قیمت و تاریخ عرضه‌ی این هدست اعلام شد. بر این اساس پلی‌استیشن وی‌آر با قیمتی معادل ۳۹۹ دلار و در ماه اکتبر امسال به بازار خواهد آمد. همچنین این هدست در اروپا با قیمت ۳۹۹ یورو، در انگلستان با قیمت ۳۴۹ پوند و در ژاپن با قیمت ۴۴۹۸۰ ین به فروش خواهد رسید. قیمت پلی‌استیشن وی‌آر در مقایسه با هدست‌های دیگر، بسیار معقولانه به‌نظر می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید هدست اچ‌تی‌سی وایو (HTC VIVE) با قیمت ۷۹۹ دلار، و هدست آکیولس‌ریفت (Oculus Rift) با قیمت ۵۹۹ دلار به بازار عرضه خواهند شد. اندرو هاوسرییس بخش سرگرمی‌های شرکت سونی ضمن اعلام خبر قیمت و تاریخ عرضه‌ی هدست پلی‌استیشن وی‌آر، به نسخه‌ی بهینه شده‌ی نرم افزار مدیا پلیر (Media Player) برای این هدست و در زمان عرضه‌ی آن خبر داد. او همچنین از انتشار بیش از ۵۰ بازی از ماه اکتبر تا پایان سال میلادی ۲۰۱۶ خبر داد که شامل عرضه‌ی رایگان The PlayRoom VR برای این هدست نیز می‌شود.

به همراه این هدست یک دستگاه کوچک (تقریبا به اندازه کنسول Wii) هم عرضه می‌شود که عملیات پردازشی مربوط به پلی‌استیشن وی‌آر را انجام خواهد داد. همچنین درون جعبه هدست چند کابل HDMI و USB نیز وجود دارند. البته سونی اعلام کرد دوربین پلی‌استیشن که افراد برای استفاده از پلی‌استیشن وی‌آر به آن احتیاج خواهند داشت به همراه این هدست عرضه نمی‌شود و بازیکن‌ها می‌توانند با قیمت ۶۰ دلار به صورت جداگانه اقدام به خرید این دوربین کنند.

4

با توجه به اخباری که جدیدا منتشر شده‌اند، بازی‌های اولیه‌ای که برای PlayStation VR منتشر خواهند شد، پروژه‌هایی ساده و کوچک خواهند بود. شوهی یوشیدا، مدیر بخش بازی‌های کامپیوتری سونی در مصاحبه اخیرش در مورد پلی‌استیشن VR اعلام کرده که سونی قصد ندارد در پروژه‌هایی عظیم و سنگین سرمایه‌گذاری کند و به‌جای اینکار تمرکزش را روی چندین پروژه کوچک‌تر و ساده‌تر گذاشته است. یکی از دلایلی که بسیاری منتظر پلی‌استیشن VR هستند، تصور انجام بازی‌هایی مثل Uncharted 4 است که تا چه‌حد می‌تواند جذاب باشد و حال و هوای دنیای بازی و سرگرمی را کاملا زیر و رو کند، اما با توجه به سخنان یوشیدا، این‌گونه به نظر می‌رسد که به‌این زودی‌ها قرار نیست Uncharted را به‌صورت واقعیت مجازی تجربه کنیم!

8

با داغ شدن تب واقعیت‌مجازی و ورود هدست‌‌های وی‌آر به بازار، ۲۳۰ کمپانی فعال در حوزه بازی‌سازی اعلام کرده‌اند که در حال کار بر روی بازی‌ برای  هدست‌ واقعیت‌مجازی Playstation VR هستند. از مهمترین این کمپانی‌ها می‌توان به کرایتک، کلایمکس، یوبی‌سافت، کپکام، کونامی و اسکوئر‌انیکس اشاره کرد.

در خبر دیگر موسس کمپانیآکیولس وی‌آر، سازنده هدست آکیولس ریفت (Oculus Rift) قیمت پلی‌استیشن وی‌آر را کاملا منصافنه می‌داند.

کمپانی آکیولس وی‌آر (Oculus VR) اعلام کرد وقتی هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت (Oculus Rift) در تاریخ ۲۸ مارس (۹ فروردین ۱۳۹۵) عرضه شود ۳۰ بازی مختلف برای آن در دسترس خواهد بود.  در بین هدست‌های واقعیت مجازی، آکیولس ریفت یکی از کامل‌ترین فهرست‌ بازی‌ها را در اختیار دارد. قرار است هم‌زمان با عرضه این هدست ۳۰ بازی از جمله Project Cars و Adrift و Elite Dangerous و Eve: Valkyrie برای آن منتشر شوند. شرکت آکیولس در وبسایت رسمی‌اش اعلام کرد که با هزاران سازنده مختلف مشغول به کار است و قصد دارد تا قبل از پایان سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰۰ بازی را برای هدست واقعیت مجازی‌اش منتشر کند.

هدست واقعیت مجازی وایو کمپانی HTC که با همکاری وَلو ساخته شده، ماه آینده و همراه با ۵۰ بازی و برنامه عرضه خواهد شد که البته هیچ یک از آن‌ها انحصاری نیستند.  پیشفروش این هدست از ۱۰ اسفند آغاز شده و محصول نهایی اواسط فروردین ماه ۹۵ به دست خریداران خواهد رسید. قیمت این محصول ۷۹۹ دلار است که به مراتب از قیمت ۵۹۹ دلاری آکیولس ریفت و ۳۹۹ دلاری پلی‌استیشن VR گران‌تر است. ولو همچنین در جریان رویداد مذکور، ۳۸ مورد از بازی‌های هدست وایو را معرفی کرد که البته مشخص نیست همگی آن‌ها بازی‌های هنگام عرضه هستند یا به مرور زمان عرضه خواهند شد.

5

استودیو سونی سانتا مونیکا، خالق مجموعه‌ی God of War، به تازگی اقدام به انتشار آگهی استخدام تعداد زیادی متخصص در زمینه‌های مختلف طراحی بازی کرده تا برای بازی جدید انحصاری پلی‌استیشن 4 که در دست ساخت داردسنگ تمام بگذارد. طبق اطلاعاتی که از وب‌سایت گاماسوترا منتشر شده، قرار است کمپانی Sony Santa Monica نزدیک به ۵۰ نفر توسعه‌دهنده در زمینه‌های کاری مختلف استخدام کند. تنها اطلاعاتی که تا به حال از این پروژه در دست است، این است که بازی در حال طی کردن مراحل ساخت خود است. همانطور نیز که پیش‌تر در زومجی خواندید، این کمپانی از جلوه‌های ویژه‌ی خارق‌العاده‌ای برای بازی جدید خود استفاده خواهد کرد. همچنین احتمال دارد که در مراسم E3 سال ۲۰۱۶ خبری از نام و جزییات این بازی منتشر شود. به هر حال باید صبر کرد و دید که این استودیو چه چیزی برای رو کردن دارد.

شانزدهمین مراسم سالیانه Game Developers Choice Awards (جوایز برگزیده بازی‌سازان) در مجموعه ماسکونی سنتر شهر سان‌فرانسیسکو برگزار شد و برندگان دسته‌های مختلف این مراسم توسط هیئت اختصاصی شبکه جوایز برگزیده بین‌المللی (ICAN) انتخاب شدند. بازی موفق و تحسین‌شده The Witcher 3: Wild Hunt، محصول استودیو سی‌دی پراجکت رد، توانست جایزه بهترین بازی سال را از داوران مراسم جوایز برگزیده بازی‌سازان دریافت کند. همچنین جایزه بهترین فناوری به پاس بهره‌گیری از انجین پیچیده و در عین حال غنی از لحاظ جلوه‌های بصری رِدانجین 3 به این بازی اهدا شد. بازی جنایی و تعاملی Her Story و سم بارلو، سازنده این بازی مستقل، بیشترین تعداد نامزدی را خود اختصاص داده بودند و توانستند جوایز بهترین نوآوری، بهترین روایت و بهترین بازی موبایل یا کنسول دستی را بدست آوردند.

پلتینیوم گیمز، توسعه‌دهنده‌ی بازی جدید لاکپشت‌های نینجا ویدیویی ۱۱ دقیقه‌ای را از گیم‌پلی Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan منتشر کرده است:

دانلود ویدیو با رزولوشن SD 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

هر یک از شخصیت‌ها دارای قابلیتی منحصر به فرد خواهند بود، به عنوان مثال شخصیت‌ لئوناردو قادر به آرام کردن زمان برای زدن ضربات بیشتر است. با توجه به گفته‌‌ی تهیه‌کننده‌ی بازی، یکی از مهمترین نکات بای نحوه‌ی صحیح استفاده از مهارت‌ها با کمک سایر لاکپشت‌ها است. در صورتی که در حالت تک‌نفره باشید می‌توانید کُمبو‌های لازم را با هوش مصنوعی سایر لاک‌پشت‌ها انجام دهید اما در صورت بازی به صورت آنلاین باید با هم‌گروهی‌های خود هماهنگ شوید. TMNT: Mutants in Manhattan در تاریخ ۲۴ می۲۰۱۶ (۴ خرداد ۱۳۹۵) برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360 و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد. این بازی در کنار حالت تکنفره داستانی از حالت چندنفره با قابلیت Co-op پشتیبانی می‌کند.

نسخه اول بازی Homefront، با وجود داشتن برخی مولفه‌های خوب، هرگز نتوانست به یک بازی خیلی موفق تبدیل شود. ولی به نظر می‌رسد که دیپ سیلور، به موفقیت‌های قسمت جدید که با نام The Revolution عرضه می‌شود، کاملا اطمینان دارد. قسمت اول بازی هوم‌فرانت توسط کرایتک ساخته شده بود که THQ هم آن را منتشر کرده بود. ولی پس از مشکلات پیش‌آمده برای تی‌اچ‌کیو، کرایتک امتیاز ساخت بازی را خریداری کرد و پس از مشکلات مالی در سال ۲۰۱۴، امتیاز آن را کاچ مدیا واگذار کرد که کمپانی مادر دیپ سیلور محسوب می‌شود. اعضای شعبه بریتانیا کراتیک هم به استودیو Dambuster نقل مکان کردند و در حال حاضر ساخت نسخه جدید را برعهده دارند. این بازی ابتدا قرار بود اواخر ۲۰۱۵ عرضه شود که تا ۲۸ اردیبشهت (۲۰ می ۲۰۱۶) تاخیر خورد. همچنین پس از عرضه یک نسخه بتا محدود که با مشکلاتی هم همراه بود، قرار است پیش از عرضه بازی، یک نسخه بتا عمومی هم برای آن عرضه شود.

پلتفرم رایانه‌های شخصی تا پیش از نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی، محبوب‌ترین پلتفرم بود، اما طی سال‌های اخیر از محبوبیت این پلتفرم کاسته شده است. حال موسسه دی‌اف‌سی باور دارد که پلتفرم رایانه‌های شخصی نبض بازار را در دست خواهد گرفت.  این موسسه قصد دارد نتیجه تحقیقات خود مبنی بر میزان درآمد صنعت بازی‌های ویدیویی و تسلط پلتفرم رایانه‌های شخصی بر این صنعت طی چند سال آینده، را در رویداد GDC 2016 ارائه دهد. بر طبق این تحقیقات محتواهای واقعیت مجازی و ورزش‌های الکترونیک از عوامل تاثیرگذار و جذب‌کننده مخاطبین به پلتفرم رایانه‌های شخصی است.موسسه دی‌اف‌سی پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، صنعت بازی‌های ویدیویی مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد و سود داشته باشد. اما نکته حائز اهمیت در تحقیقات موسسه دی‌اف‌سی، سهم بزرگ پلتفرم رایانه‌های شخصی در این درآمد و افزایش ۸ میلیارد دلاری سود این پلتفرم نسبت به مبلغ ۲۸ میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۱۵ است.

7

انویدیا به منظور رفع مشکلات ناشی از درایور قبلی نسخه‌ی جدیدی از آن را برای کارت‌های گرافیکی خود عرضه کرد، اما نه‌تنها مشکلات رفع نشده، بلکه در برخی موارد شرایط بدتر شده‌ است. با وجود تمام مشکلات عنوان شده انویدیا این‌بار نیز مشابه نسخه پیشین هنوز این بروزرسانی را از سرور‌هایش حذف نکرده است. کاربرانی که دو نسخه‌اخیر درایور را روی سیستم‌شان نصب دارند بهتر است این بروزرسانی را حذف کنند و ازآخرین درایور با‌ثبات یعنی نسخه 362.00 استفاده کنند.

بتسدا با انتشار ویدیویی از ۹ نقشه‌ی حالت چندنفره بازی Doom، جزئیات بیشتری را از ویژگی‌های هر نقشه فاش کرده است. Doom پس از سال‌ها به زودی در تاریخ ۱۲ فروردین ۹۵ در قالب نسخه‌ آزمایشی بتا با طرفداران دیدار می‌کند:

|

بازی Doom در تاریخ ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت) برای ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی عرضه می‌شود. این در حالی است افرادی که قبل از تاریخ ۲۶ می سال ۲۰۱۴ (۵ خرداد ۱۳۹۳) بازی Wolfenstein: The New Order پیش‌خرید کرده بودند می‌توانند از روز ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) با کد بتا بازی به جمع نسخه‌ آزمایشی بتای چندنفره Doom به مدت چهار روز بپیوندند.

 

در انتها نگاهی می‌اندازیم به منتخب مهمترین مقالات و مطالب منتشر شده در زومجی در هفته‌ای که گذشت: (برای خواندن مطالب روی تصویر مورد نظر کلیک کنید)

0 1 2 3 4 5 7 8 9

امیدواریم از عملکرد تیم زومجی در هفته‌ای که گذشت راضی بوده باشید. ما را در جریان نظرات و انتقادات خود بگذارید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی  اینستاگرام زومجی و صفحه رسمی زومجی در لاین دنبال کنید.

با کانال رسمی زومجی در تلگرام هم می‌توانید هر جا و هر لحظه از داغ‌ترین مطالب زومجی مطلع شوید.

اگر هم از دارندگان کنسول پلی‌استیشن 4 هستید، به جامعه‌ی رسمی زومجی در شبکه‌ی PSN ملحق شوید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده