نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۳۰

سونی در حال ساخت پلی‌ استیشن 4.5 است!

به گزارش منابع آگاه، کمپانی سونی در حال ساخت یک نسخه جدید از کنسول پلی‌استیشن 4 با قدرت گرافیکی بالاتر و قابلیت اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K است. برای اطلاع از جزییات این خبر با زومجی همراه باشید.

وبسایت Kotaku با استناد به ادعای چند تن از افراد مرتبط با سونی اعلام کرده که این شرکت پروژه ساخت نسخه جدید کنسول نسل هشتمی خود را دنبال می‌کند که فعلا با نام غیررسمی «پلی‌ استیشن 4.5» شناخته می‌شود. گفته می‌شود که این کنسول قدرت پردازش گرافیکی بالاتری نسبت به پلی‌استیشن 4 دارد و می‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن 4K به نمایش بگذارد. قطعا این قدرت پردازشی اضافی در خدمت هدست واقعیت مجازی سونی یعنی پلی‌استیشن VR نیز خواهد بود. چون بازی‌های این هدست نسبت به بازی‌های معمولی سنگین‌تر هستند و اجرای آنها حتی برای کنسول قدرتمندی مثل پلی‌استیشن 4 دشوار خواهد بود. ضمن اینکه به نظر می‌رسد سونی با این کار به فکر آینده پلی‌استیشن VR است، چون این هدست رقبایی مثل آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو دارد که از رایانه‌های بسیار قدرتمند و پیشرفته برای اجرای بازی‌ها استفاده می‌کنند.

فعلا کسی از برنامه‌های سونی برای آینده خبر ندارد. ممکن است این کمپانی به فکر ارائه یک سخت‌افزار جانبی برای پلی‌استیشن 4 باشد و شاید هم قصد دارد یک کنسول کاملا جدید را روانه بازار کند.

اگر اخبار را دنبال کرده باشید احتمال می‌دانید که شرکت مایکروسافت هم به تازگی موضوع ارتقای سخت‌افزاری برای نسل فعلی را مطرح کرده بود. حالا سوالی که به وجود می‌آید این است که چرا سونی و مایکروسافت به این زودی به فکر افزایش قدرت کنسول‌های خود افتاده‌اند؟ شاید یکی از دلایل این مسئله افزایش قدرت روزافزون رایانه‌های شخصی است. اکنون که شرکت‌هایی مثل ولو نیز در اندیشه عرضه رایانه‌های کوچک مخصوص بازی هستند، جایگاه کنسول‌های خانگی به خطر افتاده و این موضوع سازندگان کنسول‌ها را وادار به ارتقای قدرت محصولاتشان کرده است.

از سوی دیگر تلویزیون‌های 4K هر روز محبوبیت بیشتری نزد خانواده‌ها پیدا می‌کنند و این موضوع نیز می‌تواند دلیل قابل اعتنایی برای تصمیم غیرمنتظره سونی و مایکروسافت باشد. کنسول پلی‌استیشن 4 توانایی نمایش ویدیوها و تصاویر با کیفیت 4K را دارد، اما نمی‌تواند بازی‌ها را با این رزولوشن اجرا کند. برای اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K باید پیکسل‌ها چهار برابر بیشتر از رزولوشن 1080p پردازش شوند و این قدرت بسیار بالایی می‌طلبد. البته شاید از دید خیلی از بازیکن‌ها، رزولوشن 4K موضوع حیاتی و ضروری نباشد؛ ضمن اینکه برای درک بهتر تفاوت تصاویر در این کیفیت باید حتما از تلویزیون‌های بسیار بزرگ یا پروجکتورهای قوی استفاده شود.

اگر از زاویه‌ای دیگر به موضوع نگاه کنیم، قدرت اضافی پلی‌‌استیشن 4.5 سازندگان بازی‌ها را قادر می‌سازد تا کیفیت گرافیکی به مراتب بالاتری را در بازی‌هایشان ارائه دهند. به این ترتیب شاهد پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در بخش گرافیک و جلوه‌های بصری بازی‌های نسل هشتم خواهیم بود. البته فراموش نکنیم که هنوز ارتقای سخت‌افزاری برای هیچ کدام از دو کنسول پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان از سوی سازندگان آنها به طور رسمی تایید نشده است.

لطفا نظرات خود درباره پلی‌‌استیشن 4.5 را با ما در میان بگذارید.

منبع: Kotaku


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده