نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰

ارزش معاملات صنعت بازی در سال گذشته ۸۱ درصد کاهش داشت

صنعت بازی در سال ۲۰۱۵ شاهد کاهش شدید در بخش سرمایه‌گذاری بود. ارزش معاملات این صنعت در سال گذشته با سال ۲۰۰۷ برابری می‌کرد و این نشانه‌ی یک اُفت محسوس است. برای اطلاع از جزییات این خبر با زومجی همراه باشید.

به گزارش وبسایت Digi-Capital، مجموع ارزش معاملات صنعت بازی در بخش‌های سرمایه‌گذاری، ترکیب و ادغام (M&A) و عرضه‌ی عمومی اولیه (IPO) در سال ۲۰۱۵ در حدود ۸۱ درصد کاهش داشته و به رقم ۵ میلیارد دلار رسیده است. این درحالی است که این رقم در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار بود. در سال میلادی گذشته سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بازی ۳۰ درصد کاهش داشته و ارزش معاملات بخش ترکیب و ادغام با اُفت ۷۵ درصدی مواجه شده که این آمار در نمودار زیر نیز به خوبی مشخص است؛ ستون‌های آبی پررنگ مربوط به ارزش سرمایه‌گذاری هستند و ارزش ترکیب و ادغام با ستون‌های آبی کم‌رنگ مشخص شده است.

digi-capital-4

البته این آمار لزوما نگران‌کننده نیست، چون تصاحب کمپانی کینگ (سازنده‌ی بازی موبایل Candy Crush) به وسیله‌ی اکتیویژن بلیزارد در آن لحاظ نشده است. این معامله که حدود ۵.۹ میلیارد دلار ارزش دارد هنوز به اتمام نرسیده، به همین دلیل Digi-Capital آن را محاسبه نکرده است. قطعا با در نظر گرفتن این رقم، بخش ترکیب و ادغام وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. در نمودار زیر میزان سرمایه‌گذاری در این بخش را به تفکیک مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید بیشترین سهم مربوط به بازار بازی‌های آنلاین چندنفره‌ی کلان و همچنین بازی‌های موبایل است.

digi-capital-2

در سال گذشته نه‌تنها میزان عرضه‌ی عمومی اولیه‌ی بازی‌ها در پایین‌ترین حد خود طی یک دهه‌ی اخیر قرار داشت، بلکه مقدار سرمایه‌گذاری نیز با سال ۲۰۱۰ برابری می‌کرد. سرمایه‌گذارها در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۱ میلیارد دلار در قسمت‌های مختلف صنعت بازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ در این بخش هم بازی‌های موبایلی بیش از همه مورد توجه هستند و پس از آن تکنولوژی و سایر بخش‌ها (شامل ورزش‌های الکترونیک) بالاترین سهم را در اختیار دارند. طبق نمودار زیر سرمایه‌گذاری در بخش بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی در رتبه‌ی سوم قرار می‌گیرد.

digi-capital-3

البته پیش‌بینی می‌شود که با در نظر گرفتن معامله‌ی شرکت اکتیویژن بلیزارد، آمار سال ۲۰۱۶ بهتر از سال قبل باشد. همچنین Digi-Capital معتقد است که برخی کاتالیزورها (مثل فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده) می‌توانند موجب رشد بازار بازی‌های ویدئویی طی امسال و سال‌های آینده شوند.

منبع: VentureBeat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده