نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

کمپانی AMD نسل جدید پردازنده‌ها و مادربردهای خود را معرفی کرد

کمپانی AMD از جدید‌ترین فناوری‌های خود در زمینه ساخت پردازنده و مادربرد رونمایی کرده است که در سال ۲۰۱۶ شاهد عرضه آن‌ها به بازار خواهیم بود. با زومجی و جزییات خبر همراه باشید.

کمپانی بزرگ AMD که یکی از دو قطب اصلی تولید‌کننده پردازنده‌های مرکزی است، نسل جدید مادربرد‌های خود را معرفی کرده که شرکای تجاری اصلی آن همانند ایسوس، گیگابایت و ASRock در حال تولید آن‌ها هستند. این مادربرد‌ها با سوکت‌های +AM3 و +FMS2 ساخته می‌شوند و از جدید‌ترین فناوری‌های ورودی/خروجی (I/O) مثل نسل دوم درگاه USB 3.1 از نوع A و C با پهنای باند حداکثری ۱۰ گیگابایت بر ثانیه و رابط M.2 SATA SSD استفاده می‌کنند.

AMD همچنین در زمینه پردازنده‌ها هم سه محصول جدید عرضه خواهد کرد که A10-7860K، A6-7470K و Athlon X4 845 نام خواهند داشت. در این بین A10-7860K قدرتمند‌ترین پردازنده عرضه شده توسط این کمپانی است که از چهار هسته با فرکانس مرجع ۳/۶ گیگاهرتز بهره می‌برد که در حالت Boost این فرکانس به ۴ گیگاهرتز هم می‌رسد، فرکانس GPU این پردازنده هم معادل ۷۵۷ مگاهرتز است. مشخصات این پردازنده تقریبا تفاوتی با نسل پیشین آن یعنی A10-7850K ندارند؛ با این حال مصرف برق نسل جدید کم‌تر و ۶۵ وات خواهد بود که این رقم برای نسل قبلی معادل ۹۵ وات بود. قیمت این پردازنده هم ۱۱۸ دلار اعلام شده است.

پردازنده جدید بعدی A6-7470K است که یک CPU دو هسته‌ای با فرکانس مرجع ۳/۷ گیگاهرتز است که در حالت Boost به ۴ گیگاهرتز می‌رسد. به‌علاوه این پردازنده همچنین دارای یک GPU چهار هسته‌ای خواهد بود که فرکانس آن ۸۰۰ مگاهرتز است و مصرف برق پردازنده هم ۶۵ وات خواهد بود. AMD Athlon X4 845 هم آخرین پردازنده معرفی شده توسط AMD است که دارای چهار هسته با فرکانس مرجع ۳/۵ و Boost ۳/۸ خواهد بود و قیمت ۷۰ دلاری آن را به یک انتخاب مقرون به صرفه تبدیل می‌کند. البته AMD یک پردازنده قدرتمند هم با نام A10-7890K عرضه خواهد کرد که فعلا جزییات آن را ارائه نکرده است.

تمامی CPU‌های اشاره شده پیش از عرضه پردازنده‌های نسل جدید AMD وارد بازار خواهند شد. نسل جدید پردازنده‌های این کمپانی با معماری زِن (Zen) ساخته می‌شوند که قرار است راندمان CPU‌های AMD را تا حد چشمگیری بالاتر ببرد.

AMD همچنین توضیحاتی هم در مورد نسل جدید خنک کننده‌های CPU خود ارائه کرده که Wraith نام خواهند داشت و برای اولین بار همراه با پردازنده AMD FX8370 به بازار عرضه و جایگزین خنک‌کننده قدیمی خواهند شد. البته این تغییر هیچ تاثیری بر قیمت کلی پردازنده نخواهد داشت و برچسب قیمت ۲۰۰ دلاری آن ثابت خواهد بود. البته نسخه‌ای هم با خنک کننده قدیمی عرضه خواهد شد که ۱۹۰ دلار قیمت خواهد داشت. این خنک کننده پس از آن همراه با پردازنده‌های A10-7860K و Athlon X4 845 نیز عرضه می‌شود.

منبع: PCGamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده