نویسنده: حامد افرومند
// شنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۷

هفته نامه: قسمت ۵۶ - از اخبار کنگره جهانی موبایل 2016 تا انتشار تریلر داستانی Uncharted 4

امیدواریم هفته‌ی خوبی را پشت سر گذاشته باشید. با گزارش کامل رویدادهای مهم هفته‌ی گذشته در خدمتتان هستیم. با زومجی همراه باشید.

این هفته رویداد  کنگره جهانی موبایل MWC 2016 برگزار شد و شاهد معرفی چند گوشی بزرگ بودیم. تیم زومجی هم در این رویداد حضور داشت و گزارش‌هایی از این رویداد منتشر کردیم. به غیر از این رویداد، هفته‌ی پرخبری را پشت سر گذاشتیم. از صدر نشینی مجدد Black Ops 3 در چارت هفتگی انگلستان گرفته تا بحث پیرامون بازی جدید کوجیما، تریلر داستانی آنچارتد 4 و اتفاقات بسیاری که در این هفته رخ داد.

1

Call of Duty Black Ops 3، توانست باز هم در صدر جدول پرفروش‌ترین بازی‌های هفته انگلستان قرار بگیرد و جدیدترین بازی این مجموعه توانست یازدهمین بار این مقام را کسب کند. چندی است که دیگر عادت کرده‌ایم بازی جدید مجموعه ندای وظیفه یعنی Black Ops 3 را در صدر جدول پرفروش‌ترین بازی‌های هفته انگلستان ببینیم. این هفته نیز این بازی توانست برای یازدهمین بار مقام اول را کسب کند و رکورد این مجموعه را جا به جا کند. پیش از این Modern Warfare 2 در سال ۲۰۰۹ با ۹ بار مقام اولی، رکورددار این مجموعه بود (‌هرچند که این بازی توانسته بود ۹ هفته پشت سر هم این مقام را از آن خود کند). با این همه، رکورد بیشترین مقام اولی کماکان در اختیار بازی Who Wants to be a Millionaire است که در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ توانسته بود ۱۸ هفته مقام اول این جدول را از آن خود کند. در مکان دوم جدول این هفته، ما شاهد یک بازی تازه وارد هستیم. Street Fighter V، جدیدترین بازی این مجموعه، اولین هفته انتشار خود را در مکان دوم آغاز کرد. بازی مبارزه‌ای کمپانی کپ‌کام، اولین بازی نسل هشتمی از این مجموعه محبوب است. لازم به ذکر است که این بازی فقط برای پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی و پلی‌استیشن 4 منتشر شده است.  فیفا ۱۶ و بازی Lego Marvel Avengers نیز در جایگاه‌های بعدی این جدول قرار گرفتند.

در ادامه با ما همراه باشید تا مهم‌ترین اخبار و رویداد‌های هفته‌ی گذشته را مرور کنیم:

با وجود تمام تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر در ایران شاهد آن‌ها بودیم، بازی‌های ویدیویی هنوز هم از اهمیت بالایی برای ایرانی‌ها برخوردار هستند و حال گزارشی نشان می‌دهد که مجموع درآمد بازی‌های ویدیویی کنسولی و پی‌سی ایران در سال ۲۰۱۵ به ۱۴۰ میلیون دلار رسیده است. بر اساس نتیجه نظر‌سنجی مذکور، کنسول ایکس‌باکس 360 با ۴۲ درصد از آرا به عنوان محبوب‌ترین کنسول در بین ایرانی‌ها شناخته می‌شود و پس از آن هم پلی‌استیشن 3 با ۳۳ درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. پلی‌استیشن  4با ۳۱ درصد تقریبا دوبرابر ایکس‌باکس وان (۱۴ درصد) در  ایران طرفدار دارد و کنسول Wii هم فقط با ۸ درصد آرا رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

2

همین چند روز پیش بود که نورمن ریدس ملاقاتی با کوجیما داشت و پس از آن هم تصویری از لوگو استودیو کوجیما پروداکشنز در حساب رسمی اینستاگرام خود منتشر کرد که شایعه همکاری مجدد این دو را بر سر زبان‌ها انداخت؛ چرا که ریدس معمولا از حساب اینستاگرام خود فقط به عنوان یک صفحه اجتماعی کاری استفاده می‌کند. حال گیرمو دل تورو هم از طریق انتشار توییتی اعلام کرده که به زودی با کوجیما ملاقات می‌کند:

به زودی به ملاقات هیدیو کوجیما خواهم رفت. تا آخر هفته توییتی در این باره منتشر نمی‌شود؛ ولی سعی می‌کنم خبر‌های جالبی داشته باشم.

وعده دل تورو به انتشار خبر‌های خوب در مورد این ملاقات می‌تواند شایعه پیوستن مجدد وی به کوجیما را برای همکاری در بازی جدید این بازیساز تقویت کند. بدون شک تایید همکاری مجدد تیم سه نفره کوجیما، ریدس و دل تورو خبری خوش برای طرفداران خواهد بود و انتظار برای معرفی بازی جدید کوجیما را بیش از پیش سخت‌تر می‌کند.

هیدئو کوجیما و جف کایلی در جریان مراسم جوایز D.I.C.E 2016 ساعاتی با یکدیگر ملاقات داشتند و در این فرصت کوجیما توضیحات بیشتری در مورد بازی جدیدش به مجری مراسم «جوایز بازی‌های ویدیویی» ارائه کرده است. کایلی هم پس از این جلسه توییت‌هایی در مورد آن منتشر کرده است. او اعلام کرده که آزادی فعلی کوجیما باعث شده تا وی جسارت بیشتری در ساخت بازی جدید خود به خرج دهد. کایلی به نوعی بازی بعدی کوجیما را شگفت‌انگیز نامیده است.

این پایان اخبار پیرامون کوجیما نبود و این بازیساز مطرح همچنان خبرساز ظاهر شده است. او مصاحبه‌ای با سایت پالی‌گان داشته و اعلام کرده که قصد ندارد یک بازی صرفا ترسناک بسازد و فقط ممکن است نشانه‌هایی از سبک ترس را در اولین بازی وی پس از جدایی از کونامی ببینیم. تنها چیزی که مشخص است، همکاری کوجیما با سونی برای ساخت این بازی در استودیو مستقل Kojima Productions وی است و این که بازی جدید برای پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی ویندوزی عرضه خواهد شد.

مدتی پیش یک Expansion Pass، شامل سه بسته‌ی الحاقی مختلف، برای Just Cause 3 معرفی شد. اکنون تریلر گیم پلی یکی از این بسته‌ها به نام Sky Fortress منتشر شده است:

|

ریکو، شخصیت اصلی بازی، در Sky Fortress با یک «دژ آسمانی» بزرگ و لشکری از پهپادهای مسلح روبه‌رو می‌شود. در این میان، او به نمونه‌ای پیشرفته‌تر از Wingsuit (لباس ویژه‌ی پرواز) به نام Bavarium Wingsuit مجهز شده که در مبارزات هوایی به کمک‌اش می‌آید. این ابزار علاوه بر راکت (که آن را به چیزی شبیه به جت‌پک تبدیل می‌کند)، مسلح هم هست و از ماشین‌گان و موشک‌هایی با سیستم نشانه‌گیری خودکار بهره می‌برد. در کنار این موارد، ریکو یک پهپاد شخصی هم برای دفاع از خودش در اختیار خواهد داشت.

سرانجام کمپانی کره‌ای ال‌جی از گوشی پرچمدار جدید خود با نام ال جی‌ جی ۵ (G5) طی رویدادی در کنگره جهانی موبایل MWC 2016 رونمایی کرد. ال جی قصد دارد تا با این گوشی هوشمند، جایگاه بهتری نسبت به قبل در بازار کسب کند.

3

در نگاه اول بدنه‌ی تمام فلزی این گوشی خودنمایی می‌کند . نقطه‌ی قوت بدنه‌ی جی ۵، ماژولار بودن آن است که امکان تعویض باتری و اتصال لوازم جانبی را از قسمت پایین می‌دهد. لبه‌های دستگاه نیز به صورت قوسی شکل طراحی شده‌اند و از ظاهر چهارگوش جی ۴ خبری نیست. اکنون ال‌جی به لطف تلاش‌های کوالکام در توسعه‌ی نسل جدید سیستم روی چیپ خود، پرچمدار جی ۵ را به اسنپدراگون ۸۲۰ مجهز کرده است. از دیگر مشخصات جی ۵ می‌توان به سنسور اثر انگشت، باتری قابل تعویض ۲۸۰۰ میلی آمپری، اندروید ۶ مارشمالو و وزن ۱۵۹ گرمی اشاره کرد.

اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان به هدست واقعیت مجازی اچ‌تی‌سی وایو هستید، می‌توانید از اوایل ماه آپریل (اواسط فروردین ۹۵) این محصول را با قیمت ۷۹۹ دلار تهیه کنید. هدست واقعیت مجازی ۷۹۹ دلاری اچ‌تی‌سی وایو به غیر از خود هدست، شامل دو کنترلر ویژه بی‌سیم برای  هر دو دست، دو دوربین مخصوص نصب روی دیوار یا سقف برای تشخیص مکان کاربر و یک هاب برای جمع‌آوری اطلاعات و ارسال به پی‌سی خواهد بود. همچنین طرح کامل این هدست که سال جاری میلادی عرضه می‌شود در نمایشگاه MWC 2016 بارسلون به نمایش داده شد و فرصتی بود تا بتوانیم نگاهی به آن بیاندازیم:

دانلود ویدیو با رزولوشن SD 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

باید دید اتحاد اچ‌تی‌سی که در سال‌های اخیر روند رو به سقوطی در زمینه گوشی‌های هوشمند داشته با کمپانی ولو که قدرت شماره یک دنیای گیم در پلتفرم رایانه‌های شخصی است، به کجا می‌رسد و آیا می‌توانند از پس رقبایی مانند آکیولس ریفت و پلی‌استیشن وی‌آر بر بیایند یا خیر.

الکس کیپمن، سازنده هولولنز علت تاخیر مایکروسافت در عرضه این هدست واقعیت مجازی را جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته مخصوصا در قبال سنسور حرکتی کینکت بیان کرد.  برخلاف فروش ۱۰ میلیون دستگاه در ۲ ماه ابتدایی عرضه، فروش این کنترلر حرکتی مدتی بعد کاهش پیدا کرد و دلیل اصلی آن هم نبود محتوای نرم‌افزاری و عدم پشتیبانی سایر شرکت‌ها برای پشتیبانی از این دستگاه بود.

4

سامسونگ رسما در جریان کنگره جهانی موبایل (MWC 2016) گوشی پرچمدار جدید خود را با نام گلکسی اس 7 معرفی کرد که از پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 820، نمایشگر 5.1 اینچی با رزولوشن QHD و حساس به فشار بهره می‌برد. ویژگی‌هایی که این گوشی را از لحاظ قدرت پردازشی و همچنین کیفیت تصویر به یک محصول ایده‌آل برای انجام بازی‌های موبایل تبدیل می‌کند. به‌علاوه این گوشی از سیستم تهویه جدیدی نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود حتی تحت سخت‌ترین پردازش‌ها هم دمای آن متعادل باشد و از این رو می‌توان ساعت‌ها با گلکسی اس 7 مشغول بازی کردن سنگین‌ترین آثار موبایل شد. شاید جذاب‌ترین بخش در مورد بازی‌های گلکسی اس 7، همکاری سامسونگ با بازیسازان بزرگی مثل بلیزارد و الکترونیک آرتزبرای توسعه بازی‌های این گوشی باشد. جی سانگ، مدیر کل بخش موبایل سامسونگ، با ذکر این مطلب اعلام کرد که سامسونگ قصد دارد اس 7 به یک گوشی بسیار کاربردی و مناسب برای سرگرمی تبدیل شود و قراردارد با بازیسازان بزرگ هم در همین راستا منعقد شده است. همچنین می‌توانید در قالب یک ویدیو، ویژگی‌های این گوشی را تماشا کنید:


مارک زاکربرگ، مدیر شبکه اجتماعی فیسبوک، در جریان کنفرانس سامسونگ در کنگره جهانی موبایل به روی صحنه آمد و ضمن ارائه توضیحات در مورد فناوری واقعیت مجازی، عرضه بازی Minecraft برای هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت را هم تایید کرد.  زاکربرگ در ادامه صحبت‌های خود سراغ هدست آکیولس ریفت رفت و گفت که تا به حال ویدیو‌های واقعیت مجازی بیش از ۱ میلیون ساعت مشاهده شده‌اند و سازندگان این هدست قصد دارند تا شبکه اجتماعی فیسبوک را به پلتفرم اصلی این نوع ویدیو‌ها یا همان ویدیوی‌های ۳۶۰ تبدیل کنند. وی گفت که تا به امروز بیش از ۲۰ هزار ویدیو ۳۶۰ آپلود شده است. بخش پایانی صحبت‌های زاکربرگ در مورد بازی‌های هدست آکیولس ریفت بود؛ وی گفت که برای این هدست بیش از ۲۰۰ بازی مختلف عرضه خواهند شد که یکی از جذاب‌ترین آن‌ها نسخه واقعیت مجازی بازی Minecraft است. بدون شک ساخت و ساز در این بازی استودیو موجانگ با استفاده از واقعیت مجازی بسیار جذاب‌تر از نسخه معمولی آن خواهد بود.

5

سونی یکی از حاضران کنگره جهانی موبایل MWC 2016 بود که کنفرانسی برای معرفی جدیدترین محصولات و فناوری‌های خود برگزار کرد. یکی از محصولاتی که سونی از آن رونمایی کرد، گوشی Xperia X Performance مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ است. این گوشی که نسخه‌ی قوی‌تر سری جدید ایکس است، از لحاظ طراحی مشابه سری زد اکسپریا بوده و فریم و بدنه‌ای فلزی دارد. تمرکز سونی در محصولات جدید خود روی طراحی، باتری و دوربین گوشی بوده است و با معرفی فناوری‌های جدید این شرکت ژاپنی قصد داشته تا بخش‌های مذکور را بهبود ببخشد. دوربین ۲۳ مگاپیکسلی این گوشی فوکوس هیبریدی خودکار سریع همانند پرچمداران سونی داشته و حالا مجهز به فناوری جدیدی با نام Predictive Hybrid Autofocus شده است که مسیر سوژه را تشخیص داده و با توجه به آن سعی می‌کند تا روی سوژه‌های متحرک فوکوس بهتری داشته باشد. شگفتی‌ها در مورد دوربین به اینجا ختم نمی‌شوند چرا که این دوربین دارای زوم ۵ برابری بوده و حداکثر حساسیت ISO آن ۱۲۸۰۰ است. دوربین سلفی این گوشی نیز دارای حسگر ۱۳ مگاپیکسلی است. سونی این گوشی را از ماه ژوئن در رنگ‌های سفید، مشکی، طلایی و رزگلد روانه‌ی بازار خواهد کرد.

مایکروسافت اخیرا صفحه‌ایی برای Halo Wars 2 در وب‌سایت Halowaypoint ایجاد کرده است که نشان می‌دهد کم‌کم به تاریخ عرضه این بازی نزدیک می‌شویم. ساخت نسخه دوم بازی را استودیو کریتیو اسمبلی بر عهده گرفته است. این استودیو که بازی‌هایی مثل سری‌های مختلف Total War، بازی Alien: Isolation و sonic classic collection را در کارنامه خود دارد، این‌بار با همکاری استودیو 343 اینداستریز سازنده سری هِیلو، Halo Wars 2 را خواهد ساخت. Halo Wars 2 در تاریخ نامشخصی از سال ۲۰۱۶ برای کنسول نسل هشتمی ایکس‌باکس وان و علاوه بر آن سیستم عامل ویندوز 10 منتشر خواهد شد که بر اساس صفحه مذکور، به نظر می‌رسد این تاریخ نزدیک باشد.

6

شرکت یوبی‌سافت، سازنده و ناشر بازی‌های سری Assassin’s Creed اعلام کرد که با از سرگیری انتشار این مجموعه در آینده، احتمالا شماره‌های بعدی آن به صورت سالیانه عرضه نخواهند شد. چند روز پیش یاوس گیلموت، مدیرعامل کمپانی Ubisoft اعلام کرد که نسخه جدیدی از مجموعه پرطرفدار Assassin’s Creed در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر نخواهد شد. این یعنی برای اولین بار در هفت سال اخیر (از زمان انتشار بازی Assassin’s Creed II تاکنون)، یک سال را بدون بازی‌های این مجموعه سپری خواهیم کرد. با توجه به روند رو به افول سری Assassin’s Creed به نظر می‌رسد که یوبیسافت عاقلانه‌ترین تصمیم را گرفته است تا به بازیسازان خود فرصت کافی برای ایجاد تحول اساسی در بازی‌های این مجموعه را بدهد. چندی پیش شایعه شده بود که بازی بعدی مجموعه در مصر جریان دارد و Assassin’s Creed Empire نام خواهد داشت. همچنین برخی از هواداران پیش‌بینی کرده بودند که داستان این بازی مربوط به دوران تفتیش عقاید اسپانیا است و با فیلم Assassin’s Creed که در آینده اکران خواهد شد نیز ارتباطاتی دارد. البته مارتینز در مراسم روز سرمایه‌گذار این گمانه‌زنی‌ها را رد کرد.

در جریان مراسم دایس که ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) برگزار شد، به پاس قدردانی از فعالی های ساتورو ایواتا، مدیر فقید نینتندو، جایزه یک عمر فعالیت هنری به او تعلق گرفت. در این مراسم  رجی فیلز مدیر شعبه آمریکای نینتندو و جان شپرت مدیر سابق الکترونیک آرتزبه تمجید از ایواتا پرداختند.

با هرچه نزدیکتر شدن به تاریخ عرضه بازی Uncharted 4: A Thief’s End، شاهد انتشار جزئیات بیشتری از این بازی هستیم. اکنون بعد از رونمایی از نسخه‌‌های مختلف Uncharted 4،‌ بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی محتویات مخصوص پیش خرید این بازی را اعلام کرد. اگر از جمله افرادی محسوب می‌شوید که اقدام به پیش خرید تازه‌ترین ساخته‌ی ناتی‌داگ کرده‌اند. شما نیز علاوه بر دریافت امتیاز‌ ناتی داگ، لباس ویژه‌ی حالت چند نفره نیتن دریک و پوسته‌ی اسلحه Desert (کویر) را دریافت خواهید کرد. این پایان اخبار مربوط به آنچارتد 4 نبود و تریلری بسیار زیبا از این بازی منتشر شد:

دانلود ویدیو با رزولوشن SD 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

Uncharted 4: A Thief’s End در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ فقط برای کنسول پلی‌استیشن 4 منتشر می‌شود.

تاد هاوارد کارگردان بازی Fallout 4، در جریان جوایز DICE 2016، از رازی فاش نشده در بازی پرده برداشته است. به گفته‌ی هاوارد این راز هنوز در انتظار کشف توسط بازیکنان است. هرچند هاوارد جزئیات بیشتری را فاش نکرد با این حال، او به این موضوع اشاره کرد که این راز مربوط به یکی از ترمینال‌های بازی می‌شود. کامپیوتر‌های داخل بازی به طور معمول شامل گنجینه‌ای از داستان‌های قدیمی و اسطوره‌ای در کنار حکایت‌های دیگر هستند. در گذشته نیز ما در بازی‌هایی مانند Serious Sam شاهد کشف اسرارآمیزترین رازها بعد از حدود ۱۴ سال بوده‌ایم. باید دید بازیکنان بازی Fallout 4 چه مدت را صرف کشف ویژگی‌های مخفی این بازی نقش‌آفرینی می‌کنند.

به مناسبت برگزاری رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ در  خرداد ماه سال آینده، بسته الحاقی جدیدی تحت عنوان Pro Evolution Soccer’s Euro 2016 برای PES 2016  منتشر خواهد شد. کونامی اعلام کرد که بسته الحاقی Pro Evolution Soccer’s Euro 2016 در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ (۱۴ مارچ ۲۰۱۶) برای PES 2016 منتشر خواهد شد. متاسفانه کونامی هنوز موفق به گرفتن مجوز برای ۹ تیم حاضر در این رقابت‌ها نشده و این تیم‌ها را لباس واقعی‌شان نخواهیم دید. جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ (۱۰ ژوئن۲۰۱۶) به میزبانی ۱۰ شهر و ورزشگاه در کشور فرانسه برگزار خواهد شد. بسته الحاقی جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ برای پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد. تمام دارندگان بازی PES 2016 می‌توانند به صورت رایگان این بسته را دانلود کنند. همچنین در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ (۲۱ آپریل ۲۰۱۶) نسخه‌ای از PES 2016 شامل جام ملت‌های اروپا به صورت فیزیکی برای پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 3 منتشر خواهد شد.

7

سونی قصد دارد طی «کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۱۶»، در اواخر اسفندماه رویدادی را جهت نمایش هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR برگزار کند. کمپانی سونی دعوت‌نامه‌هایی را جهت شرکت در رویدادی مرتبط با هدست پلی‌استیشن VR برای تعدادی از بازی‌سازان ارسال کرده است. این رویداد که بخشی از کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۱۶ (GDC 2016) خواهد بود، قرار است در ساعت ۲ بعد از ظهر روز ۱۵ مارس به وقت محلی (ساعت ۱:۳۰ بامداد ۲۶ اسفند به وقت تهران) در شهرسن‌فرانسیسکو برگزار شود.

ضمن این‌که مایکل پچر، تحلیل‌گر نام آشنای دنیای بازی‌های ویدیویی، اعلام کرده که هدست واقعیت مجازی PlayStation VR در صورت داشتن قیمت ۵۰۰ دلاری می‌تواند فروش بیشتری نسبت به Oculus Rift یا HTC Vive داشته باشدسونی هنوز خبری رسمی در مورد قیمت هدست پلی‌استیشن وی‌آر منتشر نکرده و شاهد گمانه‌زنی کارشناس‌های مختلف در این مورد هستیم. یکی از این افراد، مایکل پچر است که از مشهور‌ترین تحلیل‌گران دنیای بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود و چندی پیش هم اعلام کرده بود که قیمت هدست سونی بیش از ۳۰۰ دلار خواهد بود. به هر حال هدست پلی‌استیشن وی‌آر در نیمه اول سال ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد و باید انتظار اعلام قیمت رسمی آن را در آینده نزدیک داشته باشیم. البته چندی پیش شایعه‌ای مطرح شد که براساس آن عرضه هدست سونی تا پاییز سال آینده تاخیر خورده است که کمپانی ژاپنی بلافاصله این مسئله را تکذیب کرد.

طبق برنامه‌ریزی هر ماهه سونی بازی‌های رایگان پلی‌استیشن پلاس ماه مارس (۱۱ اسفند ۹۴ تا ۱۲ فروردین ۹۵) را رسما اعلام کرد. در این لیست نام بازی‌هایی مانند Broforce، Flame Over و The Last Guy برای سه‌پلتفرم سونی به چشم می‌خورد. Broforce، بازی استودیوی فیری لایوز (Free Lives Games) در سبک دو بعدی اکشن است که اولین بار در سال ۲۰۱۴ از طریق خدمات دسترسی سریع استیم منتشر شد. در این بازی شما وظیفه‌ی مبارزه با دشمنان را برای نجات دادن هم تیمی‌‌ها برعهده دارید. در این راه اما سلاح‌های مختلف و هر چیزیکه به نام آزادی بدست می‌آورید کمک اصلی شما خواهد بود. بازی بعدی لیست Galak-Z است که در جایگاه خود بازی‌های دوبعدی علمی‌-تخیلی فضایی را به سطح جدیدی ارتقاء داده است. وظیفه‌ی شما در این بازی هدایت کشتی فضایی خود برای از بین بردن دشمنان متنوع در فضا است. در میان بازی‌های رایگان سایر کنسول‌ها نیز Reality Fighters، بازی مبارزه‌ای پلی‌استیشن ویتا و The Last Guy از استودیوی سرگرمی‌های سونی به چشم می‌خورد.

در فاصله چند روز مانده تا شروع ماه مارس ۲۰۱۶ (۱۱ اسفند ۱۳۹۴ تا ۱۲ فروردین ۱۳۹۵) ، مایکروسافت نیز لیست بازی‌های رایگان سرویس ایکس‌باکس لایو گلد این ماه را مشخص کرده که آثاری مثل Borderlands و Lords of the Fallen در آن دیده می‌شوند.  دارندگان کنسول ایکس‌باکس وان می‌توانند بازی‌های Sherlock Holmes: Crime and Punishment و Lords of the Fallen را با استفاده از اشتراک طلایی به صورت رایگان بازی کنند و مشترکین این سرویس در کنسول ایکس‌باکس 360 هم بازی‌های Borderlands (اولین نسخه بازی) و Supreme Commander 2 را رایگان دریافت خواهند کرد. با این حال و تا زمانی که هنوز ماه فوریه به پایان نرسیده است، دارندگان کنسول‌های ایکس‌باکس می‌توانند بازی‌هایی مثل Styx: Master of Shadows و Gears of War 2 را دریافت کنند.

8

اخیرا بروزرسانی جدیدی برای ایکس‌باکس وان منتشر شده که هرچند نسبت به بروزرسانی قبلی کوچک است، اما به هرحال امکانات جدیدی را به این کنسول اضافه می‌کند و برخی مشکلات را نیز رفع می‌کند. از جمله ویژگی‌هایی که با این بروزرسانی به ایکس‌باکس وان اضافه شده می‌توان به ویژگی Use Code، تغییرات پین‌ها، امکان پنهان سازی بازی‌ها در Install List، فروشگاه آواتار و Gamerscore Leaderboard اشاره کرد. این آپدیت هم‌اکنون برای برخی از دارندگان ایکس‌باکس وان عرضه شده و به مرور زمان به صورت خودکار برای تمامی دارندگان کنسول نسل هشتمی مایکروسافت دانلود خواهد شد.

کمپانی کپ‌کام سابقه خوبی در مورد عرضه بازی‌های قدیمی برای کنسول‌های نسل جدید دارد و به نظر می‌رسد که در ادامه این رویه شاهد عرضه نسخه‌های چهارم، پنجم و ششم Resident Evil برای ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 خواهیم بود. بر این اساس رزیدنت اویل ۶ در تاریخ ۲۹ مارس (۱۰ فروردین ۹۵)، رزیدنت اویل ۵ در تابستان ۹۵ و رزیدنت اویل ۴ هم در پاییز برای کنسول‌های سونی و مایکروسافت عرضه خواهند شد. به‌علاوه هریک از بازی‌ها ۲۰ دلار قیمت خواهند داشت و شامل تمامی بسته‌های الحاقی و محتویات اضافی هستند که برای نسخه‌های اصلی آن‌ها عرضه شده است. بازی‌ها ابتدا به صورت دیجیتالی عرضه خواهند شد و پس از عرضه نسخه چهارم، نسخه فیزیکی آن‌ها هم در منطقه آمریکا قابل خرید خواهد بود.

10

بر اساس گزارشی که توسط یکی از منابع داخلی کمپانی نینتندو در سایت نیوگف منتشر شده، به نظر می‌رسد که کنسول Nintendo NX در سال ۲۰۱۶ و همزمان با یک نسخه از سری محبوب The Legend of Zelda عرضه خواهد شد. نینتندو از زمان تایید ساخت کنسول Nintendo NX، اطلاعات خیلی کمی در مورد آن ارائه کرده و هرچه می‌دانیم مربوط به گزارشات و گاها شایعات دیگر کمپانی‌ها و منابع وابسته به نینتندو است. برای مثال چندی پیش سایت وال استریت ژورنال اعلام کرد که این کنسول در دو واحد جداگانه عرضه می‌شود که واحد قابل حمل آن به زودی وارد بازار خواهد شد یا در مورد دیگر از احتمال پورت شدن یک بازی با گرافیک بالا کنسول پلی‌استیشن 4 برای کنسول نینتندو مطلع شدیم. به هر حال بر اساس گزارش منتشر شده در سایت نیوگف، کنسول نینتندو ان ایکس، در سال ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد و بازی هنگام عرضه آن هم Zelda NX نام دارد.

بر اساس گزارش یک خرده فروشی آنلاین، بازی Battlefield 5 کمپانی الکترونیک آرتز و استودیو دایس مربوط به دوران جنگ جهانی اول خواهد بود. استودیو EA Dice چندی پیش ساخت یک نسخه جدید از سری بتلفیلد را رسما تایید کرد و از آن زمان تا به امروز شایعات و گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد آینده و سبک این بازی به گوش می‌رسد که در یکی از آن‌ها سایت IMDB اعلام کرد که این بازی قرار است در کشور ژاپن جریان داشته باشد و داستان یک سرباز ژاپنی را روایت کند. با این حال اخیرا یک خرده فروشی آلمانی، بازی را در بین آثار کمپانی EA لیست کرده که سبک آن «شوتر چند‌نفره» و دوران تاریخی بازی هم جنگ جهانی اول ثبت شده است. خرده‌فروشی مذکور همچنین تاریخ انتشار بازی را هم برای پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی ویندوزی مشخص کرده که بر اساس آن ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ (۷ آبان ۹۵) شاهد عرضه این بازی خواهیم بود. الکترونیک آرتز چندی پیش اعلام کرده بود کهبازی اواخر سال ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد و به همین دلیل تاریخ مذکور منطقی به نظر می‌رسد.

استودیو بازی سازی رمدی به تازگی نشان تجاری تحت عنوان بازگشت Alan wake را به ثبت رسانده است. آخرین خبر‌هایی که در رابطه با بازی Alan Wake منتشر شده بود، به این مطلب اشاره داشت که رمدی قصد دارد نمونه‌ای آزمایشی از این بازی را به عرضه کنندگان بازی ارائه دهد اما پس از آن خبری در این رابطه منتشر نشد و تنها خبر از این استودیو مربوط به توافق رمدی و مایکروسافت برای انتشار بازی  Quantum Break برای کامپیوتر‌های شخصی بود. اما رمدی با ثبت نشان تجاری با عنوان بازگشت Alan Wake طرفداران این بازی را امیدوار کرد.

11

موسسه تحقیقاتی معتبر سوپر‌دیتا، اخیرا طی گزارشی اعلام کرده که نسخه پی‌سی Rise of the Tomb Raider در یک ماه اول انتشار در مقایسه با نسخه‌های کنسولی در همین بازه زمانی، سه برابر فروش بیشتری داشته است. Rise of the Tomb Raider یکی از پرحاشیه‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ بود؛ اثری عالی که مایکروسافت آن را تبدیل به یک انحصاری زمانی برای ایکس‌باکس وان وایکس‌باکس 360 کرد و همین مسئله هم نظر‌های متناقض طرفداران را در پی داشت. به هر حال طبق پیش‌بینی سوپر دیتا، Rise of the Tomb Raider در مدت زمان تقریبا سه ماهه‌ای که از انتشار می‌گذرد، حدود چهار میلیون نسخه فروش داشته که هنوز اسکوئر انیکس توضیحی در مورد سود‌آور بودن آن ارائه نکرده است.

یکی از مهم‌ترین بازی‌های مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ اثر Gears of War 4 است که توسط استودیو کولیشن روند ساخت خود را طی می‌کند. حال رییس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت روند توسعه این اثر را عالی اعلام کرده است. مایکروسافت پس از معرفی بازی Gears of War 4 در جریان E3 2015، اطلاعات خیلی زیادی از آن منتشر نکرده و حتی ویدیو مذکور را هم یک شوخی با طرفداران خطاب کرده است! با این حال چندی پیش راد فرگوسن، رییس استودیو کولیشن، اعلام کرد که این بازیگرافیک آثار ایکس‌باکس وان را وارد سطح جدیدی خواهد کرد و پیشتر از آن هم کلیف بلیزینسکی که نقش غیرقابل انکاری در موفقیت نسخه‌های پیشین سری Gears of War داشت، داستان بازی را عالی خطاب کرد و حال نوبت به فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس‌باکس، رسیده تا این بازی را مورد تعریف و تمجید قرار دهد. Gears of War 4 قرار بود اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی عرضه شود که مایکروسافت چندی پیش اعلام کرد بازی کمی زودتر و در پاییز ۲۰۱۶ منتشر می‌شود. این بازی انحصاری ایکس‌باکس وان است و البته شایعاتی هم مبنی بر عرضه نسخه پی‌سی آن به گوش می‌رسد.

در ماه‌های آتی کنسول  ایکس‌باکس وان میزبان سطح گسترده‌ای از بازی‌های کنسول ایکس‌باکس 360 خواهد بود. این امکان که از طریق قابلیت Backwards Compatibility میسر شده است، شامل ۴۷ بازی محبوب و جدید از جمله Saint’s Row IV و Bomberman Live است. تاکنون ۱۳۶ بازی کنسول ایکس‌باکس 360 بر روی کنسول نسل هشتم مایکروسافت ارائه شده است که با اضافه شدن ۴۷ بازی دیگر در ماه‌های آتی، این تعداد به ۱۸۳ بازی افزایش خواهد یافت.

9

2K گیمز وعده داده است در نمایشگاه مورد انتظار E3 ۲۰۱۶، اثر بزرگی را با شکوه هرچه تمام‌تر معرفی خواهد کرد که به گمان بسیاری، این پروژه بزرگ چیزی جز  Red Dead Redemption 2 نخواهد بود. بازار شایعات مربوط به قسمت دوم یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های راک‌استار همواره گرم بوده است و همه بازیکنان برای معرفی آن لحظه‌شماری می‌کنند. Red Dead Redemption 2 که تقریبا هر چند ماه یک‌بار شایعه‌ جدیدی از آن منتشر می‌شود، شاید این‌بار بالاخره در E3 ۲۰۱۶ معرفی شود؛ چراکه بر اساس گفته‌های تو کِی گیمز، غافلگیری بزرگی برای طرفداران تدارک دیده شده است که با یک نمایش پر زرق و برق، همه را شگفت‌زده خواهد کرد. نکته امیدوارکننده دیگر این است که اکثر پروژه‌های بزرگ این مجموعه بازی‌سازی معرفی شده‌اند و قسمت ششم سری جی‌تی‌اِی نیز به این زودی‌ها پا به عرصه رقابت نخواهد گذاشت؛ بنابراین لفظ «پروژه بزرگ» می‌تواند مستقیما به‌ Red Dead Redemption 2 اشاره داشته باشد. به‌ هر حال باید تا زمان برگزاری کنفرانس‌های خبری نمایشگاه E3 ۲۰۱۶ و پرده‌برداری از این پروژه هیجان‌انگیز صبر کنیم.

مجموعه Carmageddon بر روی کنسول‌های پلی‌ استیشن 4 و ایکس باکس وان نیز عرضه خواهد شد. این خبر را استین‌لس گیمز (Stainless Games)، استودیوی انگلیسی که سال گذشته بازی Carmageddon: Reincarnation را عرضه کرد، اعلام کرده است:

|

اولین شماره از سری Carmageddon​ در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. این بازی در زمان خود یکی از معروف‌ترین بازی‌های سبک ماشین‌جنگی بود و نسخه رایانه‌های شخصی آن نمرات بسیار خوبی را از منتقدان دریافت کرد. Carmageddon​ ​به خاطر نمایش بی‌پرده خشونت علیه انسان‌ها در بسیاری از کشورها از جمله آلمان و انگلستان با سانسور مواجه شد. بازی Carmageddon: Reincarnation ​نیز که سال گذشته منتشر شد، در واقع بازآفرینی اولین شماره سری بود که مورد توجه طرفداران قدیمی مجموعه هم قرار گرفت، اما نتوانست امتیازات خوبی بگیرد.

استودیو سایانیکس اعلام کرد به زودی نسخه فیزیکی بازی Rocket League  در فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد. این استودیو همچنین اضافه کرد که نسخه فیزیکی بازی برای تمامی پلتفرم‌ها عرضه خواهد شد همانطور که نسخه دیجیتالی بازی برای کامپیوتر‌های شخصی، ایکس‌باکس وان و پلی استیشن 4 عرضه شده است. سازندگان بازی در پاسخ به سوالی که در صفحه فیسبوک، این نسخه را ویژه توصیف کردند اما جزییات بیشتری در این رابطه اعلام نکردند.

 

در انتها نگاهی می‌اندازیم به منتخب مهمترین مقالات و مطالب منتشر شده در زومجی در هفته‌ای که گذشت: (برای خواندن مطالب روی تصویر مورد نظر کلیک کنید)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

امیدواریم از عملکرد تیم زومجی در هفته‌ای که گذشت راضی بوده باشید. ما را در جریان نظرات و انتقادات خود بگذارید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی  اینستاگرام زومجی و صفحه رسمی زومجی در لاین دنبال کنید.

با کانال رسمی زومجی در تلگرام هم می‌توانید هر جا و هر لحظه از داغ‌ترین مطالب زومجی مطلع شوید.

اگر هم از دارندگان کنسول پلی‌استیشن 4 هستید، به جامعه‌ی رسمی زومجی در شبکه‌ی PSN ملحق شوید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده