// دوشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰

بحث داغ سینمای ایران: کدام فیلم‌ها به لیست نهایی اکران نوروز ۹۵ می‌رسند؟

به مانند گذشته، پایان جشنواره‌ی فیلم فجر، آغازگر رقابتی تازه بین سینماکاران فعال ایرانی است. اغلب پخش‌کننده‌های بزرگ می‌خواهند اکران تاثیرگذاری در نوروز ۹۵ داشته باشند اما از طرف دیگر، نمی‌خواهند فیلم‌‌های بزرگ دیگرشان را نیز از دست بدهند. با زومجی و نگاهی به تمام اطلاعات ریز و درشت موجود در رابطه با لیست نهایی فیلم‌های اکران نوروزی، همراه باشید.

خواه‌ ناخواه، باید پذیرفت که نهایی‌سازی لیست فیلم‌های اکران نوروزی سال ۹۵، یکی از بزرگ‌‌ترین چالش‌های پیش‌ روی سینمای کشورمان است. چالشی که به سبب دخالت غیرقابل انکار انواع و اقسام گروه‌ها و حوزه‌ها در روند حرکت رو به جلوی آن، سال‌های سال است که هرگز با آن سرعت و دقت لازم به سرانجام نمی‌رسد. در این بین، شاید انتظار دائمی سرگروه‌های پخش‌کننده‌ی سینمایی برای دریافت  نسخه‌ی تازه‌تر آئین‌نامه‌ی «شورای صنفی نمایش»، یکی از آن موارد آزاردهنده‌ای است که ماجرا را از آن چیزی که هست نیز پیچیده‌تر می‌کند. فارغ از تمام این‌ها، تلخی ماجرا زمانی به اوج خودش می‌رسد که تقریبا همه اطمینان دارند این آئین‌نامه‌ی تازه، نه تنها موضوعات را قانون‌مندتر از گذشته نمی‌کند، بلکه به احتمال زیاد با تغییراتی بسیار بسیار اندک نسبت به گذشته منتشر می‌شود و حتی دستی در قانون «محدودیت پخش‌کننده‌ها برای داشتن تنها یک اکران نوروزی» نیز نمی‌برد. هر چه که باشد، در وضعیتی که کمتر از یک ماه به آغاز رسمی سال آینده باقی مانده است، تنها یکی از پخش‌کننده‌ها تصمیم‌اش را برای اکران قطعی کرده و باقی گروه‌ها، فعلا به تصمیم‌گیری‌های کلی بسنده کرده‌اند.

من سالوادور نیستم اولین اکران سینمایی نوروز ۹۵

«من سالوادور نیستم»، انتخاب قطعی و انجام‌شده‌ی دفتر پخش «فیلم‌سازان» به مدیریت حبیب اسماعیلی، برای نوروز ۹۵ است. فیلمی که از هم‌اکنون اکران‌اش را به شکل محدود آغاز کرده و همان‌گونه که خیلی‌ها انتظارش را داشتند، رضا عطاران را باری دیگر در اکران نوروزی، بر پرده‌ی نقره‌ای می‌برد. دفتر سینمایی فیلم‌سازان، با «من سالوادور نیستم»، «ناردون»، «کفش‌هایم کو؟» و «نقطه‌ی کور»، به پیش‌بینی اهالی سینما، امسال فروش خوبی را تجربه می‌کند.

image11

IMG_1885در سویی دیگر، دفتر پخش «فیلمیران» به مدیریت علی سرتیپی، با در دست داشتن چندین و چند فیلم با پتانسیل بالا، می‌تواند یک سال سینمایی بی‌نظیر را تجربه کند اما متاسفانه یا خوش‌بختانه، به خاطر برخی دلایل زیر فشارهای زیادی قرار گرفته است. از طرفی، آن‌ها «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا را تصمیم قطعی‌شان برای اکران نوروزی معرفی کرده‌اند اما این حرکت، ناتوانی آنان در پخش «رسوایی ۲» در نوروز سال پیش رو را سبب می‌شود و از آن‌جایی که سال‌های سال است ده‌نمکی به اکران در نوروز عادت کرده، با قوانین فعلی ممکن است «فیلمیران» یکی از آثار قطعا پر فروشی که در دست دارد را از دست بدهد. به علاوه، تمایل سازندگان برای انتقال فیلم‌هایشان به دفاتر پخش‌کننده‌ی دیگر، فقط محدود به ده‌‌نمکی هم نمی‌شود و سازندگان «ابد و یک روز» نیز بدشان نمی‌آید با رفتن به یک دفتر سینمایی خلوت‌تر مانند «بامداد فیلم»، ساخته‌شان را در نوروز بر پرده ببرند. «فیلمیران» جدا از این سه فیلم نیز، قرارداد پخش «لانتوری» و «دراکولا» را هم امضا کرده است.

«خشم و هیاهو» در مسیر اکران، «نفس» و «دختر» در ابهام!

یکی از بی‌سر و صداترین دفاتر پخش سینمای ایران در روزهای فعلی، پخش‌کننده‌ی پرکار سال ۹۴، «نور تابان» است. «نور تابان» که امسال با اکران آخرین ساخته‌ی مجید مجیدی، پر زرق و برق‌ترین اکران ۹۴ را در کارنامه‌اش ثبت کرده، هنوز هیچ اطلاعاتی از وضعیت پخش آثارش در نوروز، در اختیار عموم قرار نداده است. آن‌ها که با در دست داشتن «دختر» و «نفس»، گزینه‌های زیادی هم روی میز ندارند، احتمالا ترجیح می‌دهند محصولات‌شان را در زمانی خلوت‌تر به گیشه‌ها ببرند و  فعلا به اعلام خبر زمان پایان یافتن اکران «محمد رسول الله» بسنده کرده‌اند. بر طبق این خبر، این اثر تاریخ‌ساز سینمای ایران پس از هفت ماه فعالیت موفق در گیشه‌های کشور، با پایان یافتن سال جاری، اکران خود را به پایان می‌رساند.

«نسیم صبا»، یکی دیگر از دفاتر پخش‌کننده‌ی سینمایی است که با شش فیلم «خشم و هیاهو»، «عادت نمی‌کنیم»، «بهاره»، «تینا»، «ارادتمند: نازنین» و «من»، قطعا یک اکران نوروزی جدی را در آغاز سال ۹۵ تجربه می‌کند. اما شاید تنها نکته‌ی بحث‌برانگیز در رابطه با فیلم انتخابی «نسیم صبا»، تاثیرپذیری غیرقابل انکار آن‌ها از انتخاب‌های بزرگ دیگر پخش‌کننده‌ها باشد. این موضوع نه تنها بحثی لفظی نیست، بلکه به قدری جدی است که هم می‌تواند فیلم هومن سیدی یعنی همان «خشم و هیاهو» را به نوروز برساند و هم ممکن است به اکران نوروزی «من»، ساخته‌ی سهیل بیرقی چراغ سبز نشان دهد.

آن طرف تمام این صحبت‌ها، «هدایت فیلم» را داریم که از خیلی قبل‌تر برای اکران نوروزی روی «خوب، بد، جلف» پیمان قاسم‌خانی حساب باز کرده بود اما زمان طولانی فیلم‌برداری این اثر، باعث شد تا سران این دفتر پخش‌‌کننده، فعلا «پنجاه کیلو آلبالو»، ساخته‌ی مانی حقیقی را به عنوان گزینه‌ی اصلی برای اکران نوروزی در نظر داشته باشند. تنها دلیلی که باعث شده تا این دفتر پخش IMG_1886قدیمی سینمای ایران که قرارداد پخش «نگار» را هم امضا کرده است، تصمیم‌اش را نهایی نکرده باشد، چیزی نیست جز این که آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند حجم فیلم‌های اکران‌بزرگ حاضر در نوروز به قدری نباشد که فروش ساخته‌ی حقیقی را تحت تاثیر قرار بدهد. حال باید دید در انتهای کار، «هدایت فیلم» چه محصولی را در نوروز نود و پنج، راهی گیشه‌ها می‌کند.

اما در حوزه‌هایی دورتر از تمام موارد بالا، «پویا فیلم» و «حوزه‌ هنری»، دفاتری هستند که فعلا کاری جز انتظار کشیدن ندارند. «پویا فیلم» به مدیریت حسین فرح‌بخش، به جز «آب‌نبات چوبی» و «پسرک» فیلمی برای اکران ندارد و باید  منتظر تصمیم شورای صنفی و قرارداد با یکی از سرگروه‌ها برای اکران فیلم‌اش باشد. همین موضوع باعث می‌شود که حتی نهایی شدن انتخاب آن‌ها برای اکران نوروزی هم ارزش خاصی نداشته باشد، زیرا شاید آن‌ها «آب‌نبات چوبی» را به عنوان فیلم‌شان در نوروز ۹۵ در نظر گرفته باشند اما اصلا شانسی برای قرار گرفتن در لیست نهایی اکران‌های نوروزی ندارند. «حوزه هنری» هم که وضعیتی به مراتب بدتر را متحمل است، فعلا با در دست داشتن فقط و فقط یک فیلم، هیچ شانسی برای حضور در میان اکران‌های نوروزی ندارد. آن‌ها که تا این لحظه، فقط قرارداد پخش «دلبری» را امضا کرده‌اند، چشم به راه تغییر از سوی صنف یا خود سازندگان برخی فیلم‌ها هستند. تغییری که فرصت اکران «رسوایی ۲» یا «ایستاده در غبار» را به آن‌ها ببخشد.

 

منبع: روزنامه تحلیلی سینما


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده