اصولا نباید برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ، پروژه‌ای گسترده، پیچیده و پر چالش برای خود تعریف کنیم. گاه یک ایده‌ خلاقانه، در قابی کوچک و قابل هضم می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوبی باشد. با زومجی همراه باشید تا به بررسی بازی موبایلی مگنیس، کاری از استودیو پاییزان و راسپینا که در کارنامه‌شان نام ارتش‌های فرازمینی به چشم می‌خورد، بپردازیم.

سال‌ها پیش و در جریان نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران، تیم جوان و خوش ذوق راسپینا در یکی از غرفه‌های این رویداد، محصولی تحت عنوان ارتش‌های فرازمینی را به نمایش گذاشتند که از همان روزها، تبدیل به مورد انتظارترین بازی ایرانی شد. سازندگان بازی که به واسطه این گام بلند، حسابی برای خود بین گیمرها اسم و رسم دار شدند، پس از انتشار ارتش‌های فرازمینی و با تمام حرف و حدیث‌هایی که پیرامون بازی شد، به راه خود ادامه دادند اما تعدادی از آنها تصمیم گرفتند ایده‌های خود را در ابعادی کوچک‌تر، اما زودبازده به سرانجام برسانند. پاییزان، نام استودیویی تازه تاسیس است که نام آشنای چند دست‌اندرکار بازی ارتش‌های فرازمینی در آن به چشم می‌خورد، اما این استودیو هدف خود را این بار بر روی توسعه‌ی بازی‌های موبایلی و خلاقانه معطوف کرده است. بازی مگنیس در واقع در استودیو راسپینا مراحل ساخت و توسعه خود را طی کرد، اما برای تمرکز بیشتر روی ساخت بازی‌های موبایل، چند نفر از تیم راسپینا استودیو پاییزان را تاسیس کردند و توسعه مگنیس را در کنار راسپینا به پایان رساندند. نیما معماری به عنوان طراح بازی، کیوان ابراهیمی به عنوان آرتیست دو بعدی، سیاوش جعفرزاده برنامه نویس، آریا اسرافیلیان برای جلوه‌های ویژه صمعی و بصری و محمد زهتابی در بخش مارکتینگ، نام‌هایی هستند که پشت بازی مگنیس حضور داشتند. از این حرف‌ها که بگذریم، آیا سازندگان بازی توانسته‌اند محصولی در خور توجه و ایده‌آل برای مخاطبان گوشی‌های هوشمند ارائه‌ دهند؟ بازی چند روز قبل از انتشار بر روی کافه بازار، در اختیار ما قرار گرفت و فرصت خوبی برای تست آن داشتیم که به موجب آن، برخی ایرادت بازی در روزهای اول انتشار به تیم سازنده اطلاع داده شد و آنها هم نسبت به اصلاح و تغییر اقدام کردند.

بازی مگنیس موبایل استودیو پاییزان

مگنیس در واقع نام روبات گوی مانند کوچکی است که شما در بازی‌ای به همین نام، کنترلش را بر عهده می‌گیرید. مگنیس یک بازی کوچک موبایلی است که قرار نیست داستانی برای شما تعریف کند، قرار نیست در پیچیدگی قرار بگیرید و تنها هدف سازندگان بازی، ارائه‌ی چالش عبور این روبات ماجراجو از موانع مختلف است. گوی با یک صدای کورتانا مانندی از خواب بیدار می‌شود و شما در ابتدای بازی برای دقایقی کوتاه، مورد آموزشی قرار می‌گیرید که با اصلی‌ترین مشخصه‌ی مگنیس آشنا شوید: کنترل!

بزرگ‌ترین ایده‌ی استودیو پاییزان، نحوه‌ی کنترل مگنیس است که از آن یک برگ برنده‌ی بزرگ ساخته است. با لمس صفحه، اتصالی مجازی با گوی برقرار می‌شود و شما انگشتتان را به هر طرف که ببرید، مگنیس به سمت مخالف آن حرکت می‌کند. بالا ببرید، پایین می‌آید، چپ ببرید راست می‌آید و راست ببرید چپ می‌رود. همین شیوه‌ی کنترل باعث می‌شود تا شما چالش درگیرکننده و جذابی برایتان پیش بیاید و اگر کمی صبور باشید، کم کم با فرمان مگنیس آشنا می‌شوید. با این حال، این مراحل بازی است که می‌تواند حسابی شما را به دردسر بیاندازد و حتی گاهی از جا بلندتان کند!

مهم‌ترین ویژگی بازی، شیوه‌ی کنترل مگنیس است که آن را تا حد زیادی از دیگر بازی‌ها متمایز می‌کند

مگنیس را می‌توان نسخه‌ای جهش یافته از بازی‌های ساده اما چالش برانگیز کمپانی Ketchapp دانست، محصولی که در عین سبکی و سادگی، زیبایی بصری خاصی دارد و از طرفی، مراحل آن به مرور دارای پیچیدگی‌هایی می‌شود که در کمتر بازی کوچک موبایلی شاهدش بودیم. ایده‌ی کنترل جالب مگنیس نوعی دست فرمان خاص برای کاربر تعریف می‌کند که در ابتدا باعث انحراف فرمان‌های مغزی و حتی انگشتان می‌شود، اما همین که برای دقایق متمادی خود را در بازی غرق کنید، با ویراژ دادن بین موانع و چرخش‌های جالب، حسابی به وجد می‌آیید. اما این همه‌ی داشته‌های مگنیس نیست! المان دیگری که مگنیس را سخت، جالب و به نوعی «عرق-دربیار!» کرده است، شیوه‌ی ضربه خوردن مگنیس و مرگش است.

در اغلب بازی‌های این چنینی، برخورد با دیوار، تیر دشمنان یا هر چیزی، یا باعث نابودی آنی شما می‌شود یا از میزان سلامتیان تا حدودی کم می‌کند تا به صفر برسد. اما مگنیس ایده‌ای متفاوت و جالب را به کار برده که آن را در کمتر بازی شاهد بوده‌ایم. مگنیس با برخورد به دیوار و موانع درجا از بین نمی‌رود، حتی چیزی به اسم نوار سلامتی هم وجود ندارد که برای شما نمایش داده شود. مگنیس با برخورد به هر مانعی بزرگ‌تر می‌شود! بله! سازندگان بازی که کاملا مشخص است دوست داشته‌اند تا با استفاده از هر چیزی، چالش‌های پیش روی کاربر را بیش از پیش کنند، ایده‌ی جالب بزرگ شدن گوی روباتیک بازی را پس از برخورد با موانع پیاده سازی‌ کرده‌اند. همین عامل باعث می‌شود کنترل گوی برای عبورش از موانع تنگ تبدیل به کابوس شود! در مراحل بالاتر موانع متحرک به وفور جلویتان سبز می‌شوند و اگر قرار باشد از این موانع عبور کنید، باید تمام سعی خود را کنید تا به جایی برخورد نکنید. برخورد و کشیده‌ شدن به موانع، مساوی با بزرگ شدن مگنیس است و این بزرگ شدن هم در آخر به قیمت انفجار گوی روباتیک می‌انجامد! به شخصه بارها و بارها پیش آمده که به خاطر بزرگ شدن مگنیس، توانایی عبور از مانعی را نداشتم. 

بازی مگنیس موبایل استودیو پاییزان

سازنده‌ها مقداری هم فکر بازیکنان بوده‌اند و در این سیستم خلاقانه‌ خود، راهی برای بهبود در نظر گرفته‌اند. اگر توانایی کنترل مگنیس پس از برخوردها را برای چند ثانیه داشته باشید و دوباره به مانعی برخورد نکنید، این گوی روباتیک به حالت اولیه و کوچک خود برمی‌گردد. البته این نکته را اضافه کنم که برخورد با موانع سبب می‌شود تا شما در انتهای هر مرحله نتوانید سه ستاره‌ی کامل را دریافت کنید و حتی در مواقعی با یک ستاره و عبارت خوش‌شانس! جان سالم به در ببرید.

مگنیس ۵۵ مرحله در ۵ فصل دارد. این تعداد شاید برای برخی کم به نظر برسد، اما کافی است به بازی وارد شوید و ببینید چقدر رسیدن به فصل‌های بالاتر کار دشوار و طاقت‌فرسایی می‌تواند باشد. مکانیزم‌های هر مرحله با مراحل قبل فرق دارد اما هر مرحله الگوریتم خاص خود را دنبال می‌کند. با چند بار بازی کردن مرحله‌ی مورد نظرتان می‌توانید مسیر حرکت موانع را متوجه شوید. اگر چه در مراحل بالاتر انقدر حرکت موانع سریع و پیچ در پیچ است که نیاز به آزمون و خطاهای بسیاری خواهید داشت. 

یکی از مشکلات بازی خود را در اینجا نمایان می‌کند. در ابتدا که بازی را تهیه می‌کنید (نسخه‌ی اندروید کافه‌بازار)، در پایین صفحه بخش تبلیغات را مشاهده می‌کنید. البته بعد از اولین آپدیت، تبلیغات در هنگام گیم‌پلی نشان داده نمی‌شوند که خوشبختانه از مزیت‌های فیدبک ما به تیم سازنده بازی بوده است. شما می‌توانید با خرید مقداری الماس که پایین‌ترین آن ۱۰۰۰ تومان است، علاوه بر حذف تبلیغات (که به نظرم کاری واجب است!) ۱۵۰ الماس هم دریافت کنید. خب، این الماس‌ها به چه دردی می‌خورند؟ مگنیس در اصل ۱۰ جان دارد و با هر بار از بین رفتن، یک جان کم می‌شود. اگر این تعداد به صفر برسد، شما چند راه برای افزایش تعداد جان‌هایتان دارید. یا یک ویدیو تبلیغاتی تماشا کنید، یا به بازی در کافه بازار رای بدهید، یا با استفاده از الماس، تعداد جان‌های خود را زیاد کنید. یک راه دیگر هم هست و آن کنار گذاشتن بازی برای دقایق یا حتی ساعت‌ها است تا تعداد جان‌هایتان زیاد شود.

با اینکه راه‌های مختلفی برای دریافت جان رایگان در بازی وجود دارد، اما در آخر شما مجبور به خرید الماس می‌شوید که روند سریع بازی را از بین می‌برد!

با تکمیل تعداد، یک اعلان روی گوشی ظاهر می‌شود که مگنیس آماده است. شاید با خود بگویید خرج الماس سریع‌ترین راه برای ادامه بازی می‌تواند باشد، اما وقتی در مراحل بالاتر که بسیار سخت هم هستند، به مراتب سوختید و جان‌هایتان یکی پس از دیگری خرج شد، پی‌ می‌برید که مدام نمی‌توانید برای خرید الماس خرج کنید. البته شاید انقدر از بازی خوشتان بیاید که حاضر شوید ۲۵۰۰ الماس به ارزش ۱۰ هزار تومان را خریداری کنید. خود من تا این لحظه ۲ هزار تومان صرف خرید ۳۰۰ الماس کردم اما مشکل اینجاست که یک کاربر یا یک بازیکن کم تجربه‌تر که از قضا به بازی علاقه منده شده است، نمی‌تواند به خود فرصت آزمون و خطا در مراحل بالاتر را بدهد و مدام باید حواسش به تعداد جان‌هایش باشد. این عامل خرید الماس از سرعت بازی به میزان قابل توجهی می‌کاهد و شاید سبب شود کاربر بازی را پس از مدتی کنار بگذارد. سازنده‌های بازی در اولین آپدیت، مقداری سعی کرده‌اند مشکل کمبود جان را کم کنند، با این حال تغییرات بسیار نامحسوس هستند و انتظار می‌رود در آینده نزدیک و دریافت بازخورد کاربران، سازندگان بازی راهکاری برای این مسئله پیدا کنند.

دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p | دانلود ویدیو با رزولوشن SD 380p

اگر نگاهی به لیست بلند بالای بازی‌های ketchapp که همگی بازی‌های رایگان و خلاقانه هستند بیاندازید، متوجه می‌شوید که هیچ یک از این بازی‌ها حتی در سخت‌ترین حالات خود، کاربر را مجبور به پرداخت پول برای بازی در همان لحظه نمی‌کنند. البته بماند که در بازی‌هایی نظیر نینجا آپ گاهی تبلیغات خود به خود توی صورت کاربر می‌آیند.

مگنیس افتخار کسب غزال زرین بهترین بازی کژوال و نامزدی در بخش بهترین بازی موبایل در پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران را دارد

مگنیس یک بازی خلاقانه از حیث کنترل شخصیت، شیوه‌ی پیاده‌سازی، گرافیک فنی و چالش‌های پیش رو است. ۵۵ مرحله که شاید رسیدن به آخرین آن از طریق شیوه معمول (نه خرید مراحل!) مدت‌ها زمان ببرد و حتی غیرممکن باشد. مگنیس عصبیتان می‌کند، هیجان زده می‌شوید، از اینکه شاید در آخرین قدم‌هایتان به پایان مرحله سوخته‌اید و به اول مرحله شوت شده‌اید، فریاد بزنید و خلاصه در آخر، از این بازی تعریف کنید. مگنیس می‌تواند با مقداری انصاف در سیستم پرداختی خود، چالش‌های خود را در گیم‌پلی نگه دارد و رس کاربر را در مراحل سختش بکشد. 

بازی در ابتدا برای پلتفرم اندروید از طریق کافه بازار منتشر شده است، اما سازندگان بازی قصد دارند به زودی این بازی را برای iOS داران هم به صورت جهانی و با رابط کاربری انگلیسی که از حق نگذریم، جلوه‌ای کاملا خارجی به بازی داده، به مرحله انتشار برسانند.

دانلود بازی از کافه بازار

 

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


مگنیس

مگنیس به عنوان یک بازی موبایل کم حجم و تفننی توانسته تا حد زیادی موفق ظاهر شود. جلوه‌های گرافیکی و از همه مهم‌تر، سیستم کنترل خلاقانه و پیاده‌سازی سیستم سلامتی نوآورانه، از مشخصه‌های اصلی مگنیس است. اگر به دنبال چالش هستید حتما مگنیس را امتحان کنید، با این حال انقدر از مهارت خود مطمئن باشید که مراحل بالاتر را هم بتوانید بدون پرداخت درون برنامه‌ای و خرید الماس رد کنید. بزرگترین مشکل بازی محدود کردن شما به خرید یا صبر برای پر شدن جان مگنیس است که همین مسئله از سرعت بازی می‌کاهد. جدا از همه این موضوعات، مگنیس به عنوان آغاز کار استودیو پاییزان، پروژه‌ای موفق و شایسته است.
دانیال نوروزی

8

نقاط قوت

  • - سیستم کنترل خلاقانه
  • - پیاده‌سازی ایده‌آل سیستم مرگ و بازیابی سلامتی
  • - طراحی مراحل چالش‌ برانگیز
  • - جلوه‌های بصری و صوتی استاندارد و چشم‌نواز
  • - نبود تبلیغات «عدد» در هنگام بازی و نمایش آن در مواقعی غیر از آن

نقاط ضعف

  • - کمترین امکان آزمون و خطا در مراحل بالاتر
  • - سختی بازی همسان با تعداد جان‌ها و تعداد الماس‌ها نیست
  • - گاه انگشت جلوی دیدن صفحه را می‌گیرد که در مواقعی غیرمنطقی به نظر می‌رسد
  • - با تکمیل فصل‌های بازی، شاید انگیزه‌ی کافی برای انجام دوباره بازی وجود نداشته باشد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده