نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰

سنترالیا؛ شهری که مجموعه بازی‌های Silent Hill از آن الهام گرفته است

بدون شک مهم‌ترین وجه تمایز سری بازی‌های Silent Hill شهر خالی از سکنه  و مه گرفته آن است که اتمسفر آن به خودی خود حتی از موجودات عجیب بازی هم ترسناک‌تر است. حال در ادامه مطلب زومجی با شهری آشنا خواهید شد که این سری از آن الهام گرفته است.

سنترالیا شهری در ایالت پنسیلوانیا آمریکا است که امروز چیزی جز یک شهر متروکه از آن باقی نمانده است. وجه تشابهی که آن را به بهترین گزینه برای سازندگان سری Silent Hill تبدیل کرد تا در ساخت شهر بازی خودشان از آن الهام بگیرند. شب‌های این شهر دقیقا حس و حالی مثل بازی‌های Silent Hill دارد و حتی بخاری که از شکاف‌های زمین خارج می‌شود، دقیقا حس مه‌آلود بودن محیط بازی مشهور کونامی را القا می‌کند. ولی چه اتفاقی باعث شده تا سنترالیا که روزی یک شهر سرسبز بود به این وضع دچار شود؟‌ این‌جا خبری از هجوم زامبی‌ها یا اتفاقات ماورا‌الطبیعی نیست و فقط انسان، این اشرف مخلوقات، شهر را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

برای دانستن دلیل متروک شدن سنترالیا، باید فلش بکی بزنیم به سال ۱۸۵۶، جایی که اولین معادن استخراج ذغال سنگ در این شهر شروع به فعالیت کردند و نوید یک آینده خوش صنعتی را برای این منطقه می دادند. پس از گذشت نزدیک به صد سال و در اواسط دهه ۵۰ میلادی (۱۹۵۰-۱۹۶۰) هزاران نفر در این شهر به خوبی و خوشی زندگی می‌کردند، ولی فاجعه اصلی در سال ۱۹۶۲ رخ داد. زمانی که حرارت و شعله ناشی از سوزاندن زباله‌ها باعث شد تا معدن ذغال سنگ دچار آتش سوزی شود و به دلیل وجود انبوه ذغال سنگ در آن قسمت این آتش تا جایی گسترش یافت که مهار آن از دست هر نیرویی خارج بود.

ption id="attachment_100783" align="aligncenter" width="1024"]سنترالیا کلیسای ساخته شده در سال ۱۹۱۱ یکی از معدود ساختمان‌های سالم شهر است

مردم این شهر به مدت ۱۶ سال و با کمک نیرو‌های آتش‌نشانی سعی کردند تا آتشی را که دقیقا زیر سطح شهر‌شان شعله‌ور بود خاموش کنند؛ ولی این تلاش هیچ ثمره‌ای نداشت و حتی خاموش کردن موقت آتش در یک منطقه باعث می‌شد تا زبانه‌های آن در قسمت دیگری از شهر شعله‌ور شوند. کم کم و به دلیل انتشار گاز‌های سمی ناشی از آتش‌سوزی ذغال سنگ مثل کربن مونو‌اکسید، سولفور دی‌اکسید و متان که از حفره‌های موجود در سطح شهر و خانه‌های آن خارج می‌شدند، مردم زیادی در این منطقه دچار بیماری‌های ریوی و تنفسی شدند. همین امر هم باعث شد تا مردم تنها راه نجات از این وضعیت را ترک کردن خانه‌هایشان بدانند. البته شاید در ابتدا امیدی برای بهبود وضعیت بود، ولی شرایط رفته‌رفته بد‌تر هم شد، تا جایی که در سال ۱۹۷۹ وضعیت دما در برخی قسمت‌های شهر به ۱۸۰ درجه فارنهایت (۸۲ درجه سانتی‌گراد) می‌رسید و همین امر هم باعث شده بود تا چاله‌ها و شکاف‌های متعددی در سطح شهر ایجاد شود که همواره بخار و دود از آن‌ها خارج می‌شد. حتی در سال ۱۹۸۱ یک پسر‌بچه ۱۲ ساله به دلیل افتادن در یکی از این چاله‌ها تا سر حد مرگ پیش رفت و تمام این مسائل باعث شدند تا مردم تنها راه رهایی از این وضعیت را ترک شهر بدانند.

ption id="attachment_100784" align="aligncenter" width="1200"]سنترالیا بخار و گاز‌های سمی از تمام شکاف‌های موجود در سطح زمین خارج می‌شوند

جالب است بدانید که با گذشت سال‌ها از شروع آتش‌سوزی، این آتش هنوز هم خاموش نشده و سنترالیا دقیقا همانند شهری است که بر روی جهنم بنا شده باشد.در جدید‌ترین گزارش از این شهر فقط ۱۰ نفر در آن ساکن هستند و تنها بقایای آن چند خانه و یک کلیسا قدیمی است که قدمت آن به سال ۱۹۱۱ بر‌می‌گردد. هنوز هم هر از گاهی از شکاف‌های موجود در سطح این شهر بخار و گاز‌های سمی خارج می‌شوند و این منطقه به شهر ارواح شهرت یافته است. شاید تنها نکته مثبت این شهر همان سری بازی‌های Silent Hill باشند که کیچیرو تویاما، خالق بازی، از آن در ساخت آثارش الهام گرفت و به نوعی اتمسفر بی‌نظیر این بازی را مدیون بلایایی هستیم که مردم منطقه سنترالیا تحمل کرده‌اند.

نظر شما در مورد این شهر چیست؟

منبع: Blumhouse


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده