نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

مصاحبه خالق The Last Guardian در مورد ویژگی‌های بازی و خصوصیات تریکو

فومیتو اوئدا، سازنده The Last Guardian، اخیرا مصاحبه‌ای در مورد تاثیرات ویژگی‌های کلی این بازی و همچنین خصوصیات تریکو داشته است.

بازی The Last Guardian بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان در تاریخ ۱۶ آذر عرضه شد. این بازی اولین بار در سال ۲۰۰۹ و برای کنسول پلی‌استیشن 3 رونمایی شد که پس از آن روند ساخت بازی بسیار طولانی شد به طوری که تیم سازنده در نهایت تصمیم گرفت آن را برای پلی‌استیشن 4 عرضه کند. حال پس از انتشار بازی، فومیتو اوئدا، سازنده آن، مصاحبه‌ای داشته و توضیحات جالبی در مورد بازی ارائه کرده است. وی ابتدا توضیحاتی در مورد اتمام ساخت بازی ارائه کرد و گفت:

بله روند ساخت بازی به پایان رسید. ولی شخصا هنوز نمی‌توانم این موضوع را قبول کنم و با خیال راحت از بازی لذت ببرم. البته من پیش از این در مورد Ico و Shadow of the Colossus هم حس مشابهی را داشته‌ام و به کمی زمان نیاز دارم تا بتوانم تمام شدن ساخت بازی را باور و قبول کنم.

در ادامه مصاحبه‌کننده از اوئدا خواست کمی در مورد روند کلی بازی توضیح بدهد و وی گفت:

نمی‌دانم بازی‌هایی را که با ماوس کنترل می‌شوند مثل دیابلو تجربه کرده‌اید یا نه. در این بازی‌ها گیمر روی قسمتی کلیک می‌کند و کاراکتر‌ها به آن سمت می‌روند. هدف اولیه من از ساخت این بازی این بود که کاراکتر و پسر بچه‌ای که در بازی حضور دارد، نقش همان نشانگر ماوس را در محیطی سه‌بعدی ایفا می‌کند. پس به جای اینکه پسر را شخصیت اصلی بازی و تریکو را یک ابزار در نظر داشته باشم، آن‌ها را به عنوان مکمل هم می‌بینم که باید بازی را باهم پیش ببرند.

The Last Guardian

یکی از ویژگی‌های بارز آثار اوئدا این است که وی سعی می‌کند گیم‌پلی ساده‌ای را ارائه بدهد و در عوض داستانی غنی از طریق بازی‌هایش روایت کند. این کارگردان در این مورد گفت:

من خیلی علاقه‌ای به اینکه گیمر‌ها را با گیم‌پلی سخت یا پیچیده درگیر کنم ندارم و در عوض ترجیح می‌دهم کاری کنم که آن‌ها غرق داستان بازی شوند و احساسات‌شان در طول آن برانگیخته شود.

به همین دلیل هم تمرکز اصلی The Last Guardian روی رابطه پسر بی‌نام و نشان و تریکو است. حتی مبارزات بازی هم خیلی ساده هستند. به‌علاوه دلیل اینکه کاراکتر اصلی بازی بی‌نام و نشان است، بنا به گفته اوئدا این است که گیمر بتواند خودش را به جای وی قرار بدهد. خالق بازی در ادامه سراغ ارائه توضیحاتی در مورد تریکو رفت و گفت:

هدف من از طراحی تریکو این بود که خصوصیاتی از حیوانات مختلف را در وی قرار بدهم. برای مثال حیواناتی مثل گربه، سگ یا حتی پرنده‌ها که تریکو خصوصیاتی از هریک از آن‌ها را در خود دارد. به همین دلیل هم وی شبیه به یک حیوان خانگی یا حیواناتی است که در باغ‌وحش‌ها دیده‌اید. برای برخی افراد این سوال پیش می‌آمد که چرا تریکو به جای داشتن پشم، پر دارد! دلیل اصلی این موضوع محدودیت‌های فنی است که با آن‌ها روبرو بودیم. استفاده از پر به ما اجازه می‌داد تا کار راحت‌تری در رندر کردن تریکو داشته باشیم و همچنین بتوانیم انیمیشن‌های وی را واقع‌گرایانه‌تر خلق کنیم.

مورد چالش‌برانگیز بعدی در مورد تریکو، به هوش مصنوعی وی مربوط می‌شود. ما می‌توانستیم کاری کنیم که مثلا زمانی که پسربچه تریکو را صدا می‌زند وی فورا در محل حاضر شود. ولی خب این باعث می‌شود تا حس اینکه تریکو یک موجود مستقل است از بین برود. در این صورت اصلا حس نمی‌شد که تریکو یک موجود زنده و دارای قدرت تصمیم‌گیری است. یا برعکس اگر وی بیش از حد به دستورات بی‌اعتنایی می‌کرد نیز از طبیعی‌بودن خارج می‌شد و رسیدن به یک تعادل خوب در مورد خصوصیات تریکو یکی از بخش‌های چالش‌برانگیز کار ما بود.

The Last Guardian

بخش بعدی مصاحبه اوئدا در مورد محدودیت‌هایی بود که تیم سازنده با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد:

شما باید برای روبرو شدن با محدودیت‌های موجود برنامه‌ریزی کنید و سعی کنید ساخته خودتان را با وجود همه مشکلات و موانع به سرانجام برسانید. چرا که این موانع همواره وجود دارند و مخصوصا در مورد بازی‌های ویدیویی موانع بیش‌تری در مقایسه با دیگر محصولات دیده می‌شود. اگر قصد ما ساخت یک بازی موفق باشد، باید این مشکلات را بشناسیم. آثاری در تاریخ صنعت بازیسازی ماندگار شده‌اند که سازندگان آن‌ها موانع موجود سر راه ساخت بازی را شناخته و با آن‌ها کنار آمده‌اند. ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و سعی کردیم بین کیفیت بازی و این موانع موجود یک تعادل خوب برقرار کنیم.

در پایان فرد مصاحبه کننده از اوئدا پرسید که دوست دارد The Last Guardian چه تاثیری روی گیمر‌ها داشته باشد که وی گفت:

هرآنچه که در طول بازی تجربه می‌کنید قادر است احساسات شما را برانگیزد. با این حال همه این احساسات و تاثیرگذاری‌ها در بخش پایانی بازی به نقطه اوج خود می‌رسند و من واقعا دوست دارم که گیمر‌ها این بخش و حسی را که بازی در آن به‌شان القا می‌کند، تجربه کنند.

من همچنین دوست دارم گیمر‌ها در بازی حس کنند که تریکو یک موجود واقعی است و بتوانند با وی ارتباط برقرار کنند. چرا که در این صورت است که می‌توانند معنی واقعی بازی را درک کنند و حتی در این صورت است که تمامی محیط‌های بازی برای‌شان معنی پیدا می‌کند. واقعا امیدوارم که بازی بتواند واقعی بودن تریکو را به گیمر‌ها اثبات کند.

The Last Guardian هم‌اکنون روی پلی‌استیشن 4 قابل بازی است و نمره‌های آن از سایت‌های معتبر نشان می‌دهد که با یک بازی خیلی خوب طرف هستیم. شما همچنین می‌توانید به‌زودی نقد و بررسی متنی و ویدیویی این اثر را در زومجی تماشا کرده و بخوانید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده