// یکشنبه, ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه Dji. Death Fails - مرگ شکست می خورد

در این مطلب به معرفی انیمیشن کوتاه Dji. Death Fails (مرگ شکست می خورد) می‌پردازیم که با یکی از اتفاقات اجتناب ناپذیر حیات هر انسانی شوخی می کند.

مرگ جزئی جدا‌نشدنی و مرحله‌ای اجباری از زندگی است که هر انسانی با هر نژاد، ملیت و زبانی از آن عبور خواهد کرد. در واقع دل کندن از تمام لذت‌ها، علاقه‌ها، خانواده، دوستان و آن‌چه که سال‌ها برای بدست آوردن آن تلاش و کوشش کرده‌ایم، سخت و دشوار است. اما بر‌خلاف بسیاری که مرگ را دلهره‌آور و ترسناک قلمداد می‌کنند، هنر‌مندان سعی کرده‌اند با خلق آثاری از جمله فیلم و انیمیشن و حتی شوخی با جنبه‌های مختلف، آن را به امری سهل و آسان بدل کنند. انیمیشن کوتاه Dji. Death Fails یکی از این دسته آثار ‌بوده که طنز را ضمیمه کار خود کرده است.

Dji. Death Fails

داستان از جایی آغاز می‌شود که در شب تاریک، راننده‌ای خواب‌آلود مشغول رانندگی و فرشته مرگ نیز در حال لحظه‌شماری برای قبض روح است که ناگهان تصادفی رخ می‌دهد و مرد راننده به بیمارستان منتقل می‌شود. پس از انجام مراحل درمانی توسط تیم پزشکی، تمامی اعداد به نمایش در‌آمده بر روی دستگاه حاکی از وضعیت مساعد داشته و به نظر می‌رسد که خطر از بیخ گوش راننده رد شده و می‌توان به زنده ماندنش امیدوار بود. اما گویا فرشته مرگ تنها کسی است که از نجات جان راننده نا‌راضی است و مخفیانه به اتاق او مراجعه می‌کند. آیا فرشته مرگ در انجام وظیفه‌اش موفق می‌شود یا دست تقدیر بر زنده ماندن راننده رقم خورده است؟

Dji. Death Fails

انیمیشن کوتاه Dji. Death Fails محصول کمپانی سیم‌پالز، ارائه‌دهنده خدمات آنلاین در کشور مولداوی و صاحب یکی از بزرگترین استودیو‌های ساخت انیمیشن این کشور است. این انیمیشن بخشی از یک چهار‌گانه شامل Gypsy and Death ،Santa and Death و Dji. Death Sails با محوریت شوخی با فرشته مرگ است که وظیفه کارگردانی آن‌ها را دیمیتری وولوشین بر‌عهده داشته است. انیمیشن کوتاه «مرگ شکست می‌خورد» با بهره‌گیری از طراحی سه‌بعدی ساخته شده و در طراحی شخصیت‌ها عناصر طنز‌آمیز بیش از المان‌های واقع‌گرایانه به چشم می‌‌آیند که نمود آن را می‌توان در هر سه شخصیت انیمیشن‌ به خصوص در طراحی دکتر معالج مشاهده کرد. استودیو سازنده در نهایت دقت و وسواس محیط‌ها را به شکلی طراحی و ساخته‌اند که دقیقا یاد‌آور بیمارستان و اتاق بستری بیماران است و در این بخش کمترین اشکال را می‌توان به سازندگان گرفت. دستگاه‌های موجود در اتاق بیمار، راهروهایی عریض و طویل بیمارستانی و انواع و اقسام پوستر‌ها و راهنماهایی که بر روی دیوار‌ها نصب شده‌اند، همه و همه محیط یک بیمارستان را تداعی می‌کنند. اما ویژگی خاص و منحصر‌به‌فردی که باعث می‌شود Dji. Death Fails از آثار هم‌رده و مشابهش جدا شود، هنر بی حد و حصر استودیو انیمیشن‌سازی سیم‌پالز و دو نویسنده اثر یعنی دیمیتری وولوشین و وادیم نواک در خلق سکانس‌های طنز حتی در بدترین، ناراحت‌کننده‌ترین و غیر‌منتظره‌ترین شرایط است که نمونه‌هایی از آن را می‌توانید در هنگام احیای راننده و بر روی نمایشگر‌های ضربان قلب مشاهده کنید.

Dji. Death Fails

کلمات و جملات کوچک‌ترین نقشی در پیش‌برد انیمیشن کوتاه Dji. Death Fails نداشته و این رخداد‌ها و اعمال هستند که مخاطب را با داستان طنز‌آمیز این انیمیشن همراه می‌کنند. از آن‌جایی که پزشک معالج و راننده انسان هستند، در نتیجه هیچ مشکلی برای انتقال حس و حال از طریق حالت‌های مختلف چهره ندارند. اما در طرف مقابل فرشته مرگ از این ویژگی بر‌خوردار نیست و صورت او تنها از دو چشم سفید رنگ تشکیل شده است. برای رفع این مشکل استودیو سازندها عملکرد مذکور را به چشم‌ها منتقل کرده‌اند و حس‌هایی از جمله ترس، عصبانیت و نگرانی را از طریق چشم‌ها به مخاطب القا کرده‌اند که در انجام آن بدون نقص عمل کرده‌اند و نتیجه حاصل‌شده بار طنز اثر را چندین برابر کرده است. موسیقی در تک تک ثانیه‌های انیمیشن حضور دارد و حتی می‌توان آن را به عنوان یک موزیک ویدیو بی‌کلام نیز در نظر گرفت. ریتم انیمیشن با ریتم موسیقی تطابق دارد و همراه با فراز و فرود‌های آن، موسیقی نیز سریع و آرام می‌شود. موسیقی انیمیشن کوتاه Dji. Death Fails توسط گروه گوگول بوردلو در سبک جیپسی پانک و با استفاده از ساز‌هایی نظیر آکاردیون و ویولون ساخته شده است. جلو‌ه‌های صوتی متناسب با محیط نیز گهگاهی در انیمیشن به گوش می‌رسند که از بین آن‌ها می‌توان به دستگاه‌های پزشکی، غلتیدن شیشه دارو و در‌های مخصوص اتاقی که راننده در آن بستری است اشاره کرد.

|

انیمیشن کوتاه Dji. Death Fails به ما مخاطبین کمک می‌کند که فارغ از حس اندوه و ناراحتی ناشی از تفکر در مورد مرگ و رها کردن تمام عناصر زندگی دنیوی، برای چند دقیقه هم که شده به آن خندیده و از یادش غافل شویم. شاید اگر وابستگی خود به موارد زود‌گذر را کاهش داده و هر روز را به مانند آخرین روز زندگی تصور کنیم، مرگ ظاهر ترسناکش را از دست داده و به مانند تولد، آن را به عنوان بخشی از زندگی می‌پذیریم. این انیمیشن در فستیوال فیلم پالنا جایزه بهترین انیمیشن را بدست آورده و در فستیوال‌های از جمله جشنواره بین المللی انیمیشن انسی، جشنواره فیلم کوتاه لندشوت و جشنواره بین المللی فیلم زلین به ترتیب نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن کوتاه، بهترین فیلم کوتاه و بهترین انیمیشن بوده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده