نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰

۱۰ بازی پرفروش آمریکا در ماه نوامبر معرفی شدند؛ COD: Infinite Warfare در صدر

موسسه آماری NPD اسامی ۱۰ بازی پرفروش آمریکا در ماه نوامبر را اعلام کرده است.

ماه نوامبر به دلیل نزدیک شدن به ایام تعطیلات سال نو میلادی و همچنین فروش‌های ویژه فروشگاه‌های مختلف، هر ساله یکی از مهم‌ترین ماه‌ها برای صنعت بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود. امسال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و میزان فروش کلی سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های مرتبط با بازی‌های ویدیویی در آمریکا و در ماه نوامبر ۲۰۱۶، به رقم ۱/۹۷ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با درآمد ۸۷۵/۷ میلیون دلاری صنعت در ماه اکتبر امسال، بسیار بیش‌تر است. با این حال این رقم در مقایسه با فروش کلی ۲/۶ میلیارد دلاری در ماه نوامبر سال گذشته، افتی ۲۴ درصدی داشته است.

یکی از دلایل اصلی افت درآمد صنعت بازیسازی در ماه نوامبر امسال در مقایسه با سال گذشته، افت ۳۵ درصدی فروش سخت‌افراز‌ها عنوان شده است؛ به طوریکه سال پیش سخت‌افزار‌ها ۱/۱۲ میلیارد دلار فروش داشتند که این رقم امسال به ۷۲۳/۸ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که کنسول‌های دستی فروش خوبی را در این ماه تجربه کرده‌اند و برای مثال 3DS در مقایسه با سال گذشته، ۵۹ درصد رشد فروش داشته است. در نقطه مقابل کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان در مقایسه با سال گذشته فروش کم‌تری تجربه کرده‌اند که البته آمار دقیقی از میزان فروش آن‌ها اعلام نشده است. تنها کنسولی که موسسه NPD آمار دقیق فروش آن در آمریکا طی ماه نوامبر را اعلام کرده، NES Classic Edition است که موفق شده ۱۹۶ هزار واحد در طول یک ماه فروش داشته باشد.

NPD همچنین در بخش دیگری از گزارش فروش خود به محصولات جانبی مرتبط با بازی‌های ویدیویی نیز پرداخته که بر اساس آن، فروش کلی این محصولات در مقایسه با سال گذشته افتی ۶ درصدی داشته و از ۲۷۷/۱ میلیون دلار به ۲۵۹/۸ میلیون دلار رسیده است. اسباب بازی‌های تعاملی مرتبط با بازی‌های ویدیویی (مثل آمیبو‌ها) امسال ۴۹ درصد افت فروش را تجربه کرده است. اما دلیل اصلی برای اینکه علی‌رغم این افت ۴۹ درصدی فروش کلی محصولات جانبی نسبت به سال گذشته فقط ۶ درصد بوده، قرار دادن محصولاتی چون پلی‌استیشن VR در دسته محصولات جانبی است که فروش خوبی را تجربه کرده و افت فروش اسباب بازی‌های تعاملی را به نوعی جبران کرده است. همچنین بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که دوال‌شاک ۴ پرفروش‌ترین کنترلر در ماه نوامبر ۲۰۱۶ بوده و فروش دسته الیت ایکس‌باکس وان نیز نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته رشدی ۴۶ درصدی داشته است.

اما در زمینه فروش بازی‌های ویدیویی نیز شاهد افتی ۱۸ درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته هستیم؛ به طوریکه درآمد این بخش از ۱/۱۷ میلیارد دلار به ۹۵۵/۲ میلیون دلار رسیده است. سم ناجی، از تحلیل‌گران موسسه NPD، اعلام کرده که سال گذشته سه بازی پرفروش ماه نوامبر در آمریکا، به ترتیب Call of Duty: Black Ops 3، Fallout 4 و Star Wars Battlefront بودند که هر سه بازی‌های بزرگ و ۶۰ دلاری به شمار می‌رفتند. این در حالی است که امسال بازی‌های Call of Duty: Infinite Warfare، Battlefield 1 و Pokemon Sun در سه جایگاه نخست قرار دارند که فروش کلی آن‌ها در مقایسه با سه بازی پرفروش سال گذشته کم‌تر بوده است و همین امر هم باعث افت فروش کلی بازی‌ها نسبت به سال گذشته شده است. نکته جالب اینکه ۷ بازی بعدی حاضر در لیست ۱۰ بازی پرفروش ماه، ۱۲ درصد فروش بیشتری در مقایسه با ۷ بازی سال گذشته تجربه کرده‌اند.

NPD چندی پیش گزارش داد که نسخه Infinite Warfare بازی کال آف دیوتی در مقایسه با نسخه Black Ops 3، تقریبا ۵۰ درصد فروش کم‌تری داشته است که همین امر در فروش کلی بازی‌ها نیز تاثیر گذاشته است. در ادامه می‌توانید لیست ۱۰ بازی پرفروش ماه نوامبر را در آمریکا مشاهده کنید. قطعا بزرگ‌ترین نام غایب در این لیست Dishonored 2 است که موفق نشده جایی در بین ۱۰ بازی پرفروش ماه داشته باشید و همچنین دلیل عدم حضور Final Fantasy XV هم این است که این بازی ۲۹ نوامبر (۹ آذر) عرضه شده و NPD آمار فروش را تا ۲۶ نوامبر (۶ آذر) در نظر گرفته است.

  1. Call of Duty: Infinite Warfare
  2. Battlefield 1
  3. Pokemon Sun
  4. Pokemon Moon
  5. Titanfall 2
  6. NBA 2K17
  7. Madden NFL 17
  8. Watch Dogs 2
  9. Elder Scrolls V: Skyrim
  10. FIFA 17

نکته قابل ذکر در مورد این لیست اینکه میزان فروش نسخه‌های دیجیتالی بازی‌های Pokemon Sun، Pokemon Moon و Skyrim در فروش کلی آن‌ها لحاظ نشده است.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده