نویسنده: میثم سبحانی
// پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۲

مجوز انحصاری الکترونیک آرتز برای استفاده از خودروهای پورشه در بازی‌هایش به پایان رسید

از این پس تمامی کمپانی‌های بازیسازی اجازه استفاده از ماشین‌های پورشه را در بازی‌هایشان خواهند داشت.

بر طبق اظهارات منتسب به یکی از مدیران اجرایی پورشه که چند روز پیش در وب‌سایت‌های خبری منتشر شد، گویا قرارداد انحصاری و طولانی مدت الکترونیک آرتز با کمپانی خودروسازی پورشه مبنی بر استفاده انحصاری این شرکت از خودروهای این کمپانی در بازی‌های ریسینگ خود همانند Need For Speed و Real Racing امسال به پایان می‌رسد.

وب‌سایت آلمانی زبان اسپید مینیاکس، در مصاحبه با کونوس سیمیولازیونی، توسعه‌دهنده ایتالیایی بازی‌های ریسینگ، از آن‌ها پرسید که استودیو آن‌ها چگونه توانست مجوز استفاده از خودروی‌های پورشه را در بازی جدید این شرکت به نام Assetto Corsa که در آگوست همین امسال منتشر شده بود، بگیرد؟

بر طبق اظهارات سباستین هورنان، مدیریت رسیدگی به سرگرمی‌های استفاده کننده از برند پورشه، (که توسط وب‌سایت GTPlanet.net به انگلیسی ترجمه شده است)، مجوز الکترونیک آرتز امسال به پایان خواهد رسید و پورشه و الکترونیک آرتز در توافقی دوسویه تصمیم گرفتند که راهشان را از یکدیگر جدا کنند.

هر چند پورشه و الکترونیک آرتز معاهده‌ای انحصاری با هم داشتند که زمان انعقاد آن به سال ۲۰۰۰ و انتشار بازی Need For Speed: Porsche Unleashed بازمی‌گردد. اما دیگر خودروهای این خودروساز آلمانی نیز، حضوری کوتاه در بازی‌های ریسینگ دیگر استودیوها داشتند. همچون بسته خودروهای قابل دانلود بازی Forza Motorsport 4 که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. اما آن اتفاق هم به خاطر قراردادی که کمپانی الکترونیک آرتز و تِرن تِن استودیو با هم امضا کرده بودند، رخ داد.

در اوایل سال جاری زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که این قرارداد ۱۶ ساله به پایان خود نزدیک می‌شود. به طوری که وب‌سایت IGN خبری منتشر کرد که «شایعه شده است که خودروهای پورشه نیز به بازی Forza Horizon 3 خواهند آمد» علاوه بر این در ماه ژوئن نیز سازندگان بازی Project Cars اشاره کرده بودند که «خبرهای خوبی در راه است»

در طول ۱۶ سال گذشته، گیمرهای سبک ریسینگ که بازی‌های دیگر استودیوها غیر از الکترونیک آرتز را می‌خریدند، همیشه انتظار داشتند که خودروهای روف (Ruf cars) جایگزین خودروهای پورشه شوند. روف، شرکت آلمانی است که بر روی شاسی‌های بدون آرم پورشه کار می‌کند، و به همراه قطعاتی که خود آن‌ها را تولید می‌کند، خودروهای مخصوص به خود را روانه بازار می‌کند. خودروهای این شرکت، فقط مدل اصلاح شده‌ای از خودروهای پورشه نیستند، بلکه خودروهای آن‌ها، مدل‌های تولیدی هستند که با آرم روف شناخته می‌شوند. خودروهای روف اغلب به عنوان جایگزینی برای Porsche 911 GT3 در بازی‌ها استفاده می‌شدند. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد باعث رنجش سباستین هورنان شده است.

مسلما این مجوز نباید تمدید شود، چرا که به این ترتیب نقطه عطفی در توسعه بازی‌های سبک ریسینگ خواهد بود و راه را برای توسعه‌دهندگان این سبک که سال‌ها به این مجوز انحصاری اعتراض داشتند، باز خواهد کرد. در این صورت به زودی شاهد حضور خودروهای پورشه در Gran Turismo مجموعه ریسینگ اختصاصی پلی‌استیشن خواهیم بود. نسخه بعدی این مجموعه، که اولین نسخه از آن برای پلی‌استیشن 4 خواهد بود و Gran Turismo Sport نام خواهد داشت، در سال ۲۰۱۷ منتشر خواهد شد‌.

پس از انتشار این خبر بیانیه‌ای از جانب کمپانی الکترونیک آرتز صادر شده که تایید می‌کند معاهده انحصاری ۱۶ ساله بین این دو کمپانی به پایان رسیده است، اما هواداران بازی‌های Need For Speed و Real Racing نگران نباشند چرا که همچنان خودروهای جذاب کمپانی پورشه در بازی‌های ریسینگ شرکت الکترونیک آرتز حضور خواهند داشت، فقط این بار این حضور انحصاری نخواهد بود. در بیانیه کامل شرکت الکترونیک آرتز آمده است:

ما همچنان به روابط عالی و پایدارمان با کمپانی پورشه ادامه خواهیم داد. ما در اوایل سال جاری متقابلاً توافق کردیم که به روابط خود تحت قراردادی غیرانحصاری ادامه دهیم، بنابراین ما همچنان از خودروهای فوق‌العاده پوشه در بازی‌های ریسینگ آینده الکترونیک آرتز استفاده خواهیم کرد.

نظر شما درباره پایان قرارداد انحصاری پورشه و الکترونیک آرتز چیست؟ آیا این اتفاق در نهایت به سود گیمرها خواهد بود؟ شما می‌توانید نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده